Toate reducerile de taxe vor avea un impact negativ brut asupra bugetului de 16,2 miliarde lei in 2016, iar impactul net ar putea fi de 6,8 miliarde lei, in urma recuperarii unor venituri ipotetice.
Cota TVA
- Reducerea cotei standard pentru toate bunurile si serviciile de la 24% in prezent la 20% incepand cu 1 ianuarie 2016
- Reducerea cotei de TVA pentru carne, peste, legume si fructe de la 24% in prezent la 9% incepand cu 1 ianuarie 2016
- Introducerea taxarii inverse pentru livrarea de cladiri, parti de cladire si terenuri de orice fel, pentru a caror livrare se aplica regimul de taxare, incepand cu 1 ianuarie 2016
- Reducerea cotei TVA de la 20% la 18% incepand cu 1 ianuarie 2018
- Suntem a 5-a tara ca nivel al TVA, vom ajunge sub media UE dupa scaderea la 20%
- Frauda fiscala din TVA a fost mai mare dupa majorarea TVA
- Practic, in momentul in care a crescut TVA a crescut si evaziunea
- Impact bugetar brut de 11,6 mld lei in anul 2016
- Impactul negativ net asupra bugetului: scaderea veniturilor cu 5,2 miliarde lei in 2016
- Estimare de crestere a numarului locurilor de munca cu circa 145 mii in anul 2016 si cu circa 75 mii in urmatorii ani
- Impact bugetar negativ de 1,7 miliarde lei in 2017 si de 5,9 miliarde lei in 2018
Contributiile sociale de stat:
- Introducerea plafonului maxim de 5 salarii medii brute pentru baza lunara de calcul a CAS si CASS de la 1 ianuarie 2016
- Eliminarea deducerii CASS de la calculul impozitului pe venit de la 1 ianuarie 2016
- Introducerea obligatiei de plata a CAS si CASS pentru toate persoanele fizice care realizeaza venituri
- Reducerea contributiei de asigurari sociale la angajat de la 10,5% la 7,5% de la 1 ianuarie 2017
- Reducerea contributiei de asigurari sociale la angajator de la 15,8% la 13,5% de la 1 ianuarie 2017
- Impactul negativ bugetar pentru 2017 e 5,2 mld lei, dar net e de doar 2,5 mld lei. El presupune si o crestere economica suplimentara de 0,5 pp
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor:
- Cote de impozitare diferentiate, in functie de numarul de salariati:
- 1% pentru microintreprinderile cu 2 sau mai multi salariati
- 3% pentru microintreprinderile cu un singur salariat
- 3% + 1530 lei trimestrial, pentru microintreprinderile care nu au salariati
- Impactul asupra bugetului va fi pozitiv de 316 mil. lei
Modificarea pragurilor:
75.000 euro, pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor in anul 2017
85.000 euro, pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor in anul 2018
100.000 euro, pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor in anul 2019
Impozite pe dividende
- Eliminarea impozitului pe dividende incepand cu 1 ianuarie 2016.
- Impact bugetar brut negativ de 1,86 miliarde lei, iar net de 0,86 mld lei in 2016
Cota unica:
- Guvernul propune reducerea de la 16% la 14% in 2019
- Reducerea cotei de impozit pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti de la 16% in prezent la 14% incepand cu 1 ianuarie 2019.
- Impact bugetar brut negativ de 4,8 mld. Lei, iar net de 2,5 miliarde lei in 2016
- Eliminarea impozitului pe constructii incepand cu 1 ianuarie 2016
- Impact bugetar brut negativ de 1,6 mld. lei in 2016, iar net de 0,75 miliarde lei
Accize
- Diminuarea nivelului accizelor la principalele produse energetice (motorina, benzina fara plumb si benzina cu plumb), astfel:
Scaderea cu 20% a accizei la motorina ( de la 1897,08 lei / 1000 litri la 1518,04 lei / 1000 litri);
Scaderea cu 18,62% a accizei la benzina fara plumb ( de la 2035,40 lei / 1000 litri la 1656,36 lei / 1000 litri);
Scaderea cu 16,28% a accizei la benzina cu plumb ( de la 2327,27 lei / 1000 litri la 1948,23 lei / 1000 litri)Scaderea cu 15,38% a accizelor pentru bere ( de la 3,9 lei / hl / 1 grad Plato la 3,3 lei / hl / 1grad Plato)
Scaderea cu 70% a accizelor la vinuri spumoase ( de la 161,33 lei / hl produs la 47,38 lei / hl produs) si cu 77,7% pentru bauturi fermentate spumoase (de la 213,21 lei / hl produs la 47,38 lei / hl produs)
Scaderea cu 30% a accizelor pentru alcool etilic (de la 4738,01 lei / hl alcool pur la 3306,98 lei / hl alcool pur) - Eliminarea din sfera de impozitare atat a titeiului din productia interna cat si a produselor care in prezent se regasesc la Capitolul II "Alte produse accizabile": cafea, bijuterii, confectii din blanuri, autoturisme etc.
- Impact bugetar brut negativ de 2,87 mld. lei in anul, 2016, iar net de 1,34 miliarde lei
Taxe si impozite locale:
- Cota impozitului pe cladiri rezidentiale va fi cuprinsa intre 0,08 % 0.2%, fata de cota actuala 0,1 %;
Cota impozitului pe cladiri nerezidentiale, va fi cuprinsa intre 0,2%-1,3%
Pentru terenurile situate in intravilan au fost introduse limite minime si maxime, pe ranguri de localitati si zone.
Pot majora, pentru cladirile si terenurile neingrijite situate in intravilan, impozitul pe cladiri si impozitul pe teren cu pana la 500%;
Pentru terenul agricol din extravilan nelucrat timp de doi ani consecutiv, se poate majora impozitul pe teren cu pana la 500%.
Efectul cumulat al propunerilor
Impact bugetar brut negativ de 16,2 miliarde lei, iar net de 6,8 miliarde lei. In 2017, impactul brut va fi de 6,9 miliarde, iar net de 3,1 miliarde lei. In 2018, impactul brut va fi de 7,1 miliarde lei, iar net de 3,6 miliarde lei. In 2019, impactul brut va fi de 4,8 miliarde, iar net de 2,3 miliarde lei.
Codul de procedura fiscala:
- Se reglementeaza dreptul contribuabililor de a se adresa instantei de contencios administrativ in situatia in care contestatia nu a fost solutionata de organul competent in termen de 6 luni de la data depunerii.
- Se dezvolta regulile cu privire la interpretarea legii fiscale care sa permita, ca ultima solutie de interpretare, aplicarea principiului "in dubio contra fiscum" (in caz de dubiu cu privire la norma fiscala, interpretarea se face in favoarea contribuabilului).
- Se reglementeaza incetarea de drept a masurilor asiguratorii, dispuse potrivit Codului de procedura fiscala, care au fost luate inainte de emiterea titlului de creanta atunci cand titlul de creanta nu a fost emis si comunicat in termen de cel mult 6 luni de la data la care au fost dispuse masurile asiguratorii.
- Se reglementeaza regimul obligatiilor fiscale accesorii pe perioada suspendarii executarii actului administrativ fiscal, dispusa de instanta, in sensul ca pe aceasta perioada nu se datoreaza penalitati de intarziere, ci se datoreaza doar dobanzi.
- Se reglementeaza principiul rezonabilitatii si echitatii ca mod de conduita a activitatii organelor fiscale atunci cand acestea isi exercita dreptul de apreciere. Acest principiu presupune ca, in cazul in care organul fiscal are un drept de apreciere si isi exercita acest drept, utilizarea acestuia nu poate fi discretionara, organul fiscal trebuie sa actioneze echilibrat, asigurand o justa proportie intre scopul urmarit si mijloacele utilizate pentru atingerea acestuia;
- Se reglementeaza expres principiul legalitatii in administrarea impozitelor si taxelor, potrivit caruia procedura fiscala se desfasoara in conformitate cu dispozitiile legii, organul fiscal avand obligatia de a asigura respectarea dispozitiilor legale privind realizarea drepturilor si obligatiilor contribuabilului sau a altor persoane implicate in procedura;
- Se dezvolta principiul bunei credinte care trebuie sa guverneze relatiile dintre contribuabili si organele fiscale. Astfel, potrivit acestui principiu, contribuabilul trebuie sa-si indeplineasca obligatiile si sa-si exercite drepturile potrivit scopului in vederea caruia au fost recunoscute de lege, iar organul fiscal este obligat la respectarea riguroasa a drepturilor contribuabililor in fiecare procedura aflata in derulare;
- In procedura de atragere a raspunderii solidare, se clarifica procedura audierii inaintea emiterii deciziei de catre organul fiscal, in sensul ca persoana in cauza are dreptul sa isi prezinte in scris punctul de vedere, in termen de 5 zile lucratoare de la data audierii. In plus, s-a reglementat sanctionarea cu nulitatea a deciziilor de atragere a raspunderii solidare emise fara audierea prealabila a persoanei careia i s-a atras raspunderea
- Se reglementeaza posibilitatea contestatorului de a-si sustine oral contestatia in fata organului competent cu solutionarea acesteia, situatie in care se va convoca si organul fiscal emitent, scopul fiind dezbaterea contradictorie a cauzei;
- S-a reglementat posibilitatea efectuarii indreptarii erorilor materiale din documentele de plata ale contribuabililor si in cazul in care plata s-a efectuat intr-un cont al altui buget decat cel al carui venit este creanta platita;
- S-a prevazut ca avizul de inspectie fiscala sa fie comunicat in toate cazurile, chiar si daca aceasta presupune comunicarea la inceperea inspectiei;
- S-a extins de la 3 la 5 zile lucratoare de la data incheierii inspectiei fiscale dreptul contribuabilului de a prezenta, in scris, punctul de vedere cu privire la constatarile inspectiei fiscale. In cazul marilor contribuabili, termenul este de 7 zile. Termenul poate fi prelungit pentru motive justificate cu acordul conducatorului organului de inspectie fiscala;
- S-a eliminat taxa extrajudiciara de timbru pentru eliberarea certificatului de atestare fiscala emis de organele fiscale, la solicitarea persoanelor fizice, in scopul reducerii poverii administrative, precum si a diminuarii birocratiei
Cat de moral si credibil mai este actualul guvern??
Guvernul Ponta, pentru a distorsiona atentia de la cumnatelul care a faultat fondurile europene pentru care maine sora si mama premierului vor fi audiate la DNA unde este retinut si ruda premierului, arunca in popor cu populisme neagreate de FMI cu care vrea sa o rupa ca sa nu o rupa cu electoratul asistat. TVA redus la 20%, scaderea TVA la alimente la 9%, scaderea cotei unice la 14%, ce mai, un adevarat festin bugetar.
De unde? Nu conteaza, doar cumnatelul si partidul mai primeaza!...:)
probabil ca nu vom intra in faliment nici de la reducerea TVA.
dar Doamne fereste sa scada Ponta ce a crescut Baselu!
Nu ca ar fi scaderi deosebite, dau cu 4 maini si iau cu 3... degeaba daca evaziunea e starpita de ANAF la fel ca si confiscarile de la corupti: 8-9%
Repet e rau un TVA de 24% dar daca tot ai fost atat de "idiot" si l-ai introdus hai sa-l scadem cu cap!!
Daca este asociat unic si nu doar, nu poate rula mii de euro fara sa fie angajat el la firma lui? Mda... Nu-ti inteleg normalitatea...
In detaliile aparute "pe surse", legate de imbecilitatea asta de forfetar, este prevazut a se considera contract de munca doar daca are norma intreaga.
Deci... tu lucrezi 8h pe un cim si ca sa nu te rupa retardatii cu un impozit aberant si fara logica, trebuie sa-ti mai faci inca un contract de munca tot cu 8h pe firma ta. Bine asa... Nu mai intru in detalii gen activitate micro ocazionala, ca deja ma enervez pe dobitocii din mf. Cred ca sunt aceiasi ai lui boc si pogea. Mai putin gratiela (cauta-i poza, sic) iordache, care zicea ca cine nu-si permite sa plateasca forfetar, sa inchida. Pedelista este un pic anchetata pentru o returnare ilegala TVA de 20 milioane eur.
adica sa platesti 16% din profit
Credeam ca vorbim despre si de ce codul fiscal asa cum se vrea a fi adoptat side ce se schimba unele reguli simple si clare cu unele aberante in conditile in care nu s-a invatat din prostia dovedita a primului forfetar.
sa vedem ce o fi cum o fi daca o fi si care e spilu :P
Plan era daca ne spuneau si cum va fi afectat bugetul de fiecare masura si cum se vor compensa diferentele respective. Asha, e doar gargara pentru a impresiona electoratul credul uslamist. Si dupa cit se vede, au succes.
Am mai vazut eu scaderi de taxe la ponta. A scazut TVA la piine, si ne-am trezit cu taxa pe stilp, CASS la chirii, supraacciza la coarburanti, calcularea tuturor accizelor la un curs de 4.73 lei/eur, etc.
sau, dottore inca n'a afat ca a pierdut ?!
"Introducerea obligatiei de plata a CAS si CASS pentru toate persoanele fizice care realizeaza venituri".
Ceea ce ar fi OK, daca ar si furniza ceva servicii de banii aia. Dar cum pariez ca in continuare o seringa costa 1 leu daca o cumpar eu de la farmacie si 10 lei daca o cumpara un spital din banii de la CASS, nu e OK.
ala dadea bani la toata lumea. 30 de mii parca.
si gioana a incercat ceva, dar numai pt. tinerii repatriati !
Observ ca veti face o prajitura cu ca ... ca ... o din codul fiscal. Si mai observ ca nu va pricepeti deloc la economie, asta practicata de comercianti. V-ati gandit cati din micii comercianti nu dau bonuri fiscale in tara asta? Credeti ca astia care s-au obisnuit sa bage TVA-ul in buzunare, dintr-o data ii apuca mila de bugetul de stat si de mana intinsa a guvernului care are in palma oferta de 4% reducere a TVA-ului?
Aveti pe undeva dreptate, comerciantii nu vor mai baga in buzunare 24 ci 20% si dupa calculele voastre astia sunt venituri virtuale la buget !
Ce garantie am eu ca nu va creste cursul valutar sau nu se vor scumpic combustibilii (eternele motive invocate de ei) si in final pretul la raft va ramane acelasi. Chiar daca nu cresc astea nu am garantia ca toate preturile se reduc cu 4%. Vezi cazul la reducere tva la paine care a avut in primele zile o scadere si dupa o luna a revenit la cel initial.
Adica va iesi tot o caca-maca din masurile voastre (la noi, populatia - caca), fara o legislatie drastica in domeniu si fara o curatenie in institutiile (pline de pile si rude) care ii controleaza.
Norocul este ca in tara asta nimeni nu stie cand este si el ,,monitorizat,, de altii si astia de altii, samd !
Cat despre credibilitatea actualului guvern m-am convins ca toti sunt la fel ... de incapabili !
Nu mai amintesc de calitatea parlamentului care o parte este preocupat sa puna mana pe putere nu sa scoata legi bune.
Nici dracu nu ne mai scapa sau poate chiar el !
Hmm Nu ii ceva greseala aici? Pare ca se transforma Romania in paradis fiscal. Ai firma dupa ce faci venituri minus cheltuieli ramai cu tot restul banilor in buzunar, Nu ii rau.
Nu mai trebuie sa se chinuie patronii sa treaca orice nimic pe firma, numai sa dea mai putin bani la stat. Ce nu cred ca au luat in calcul ii ca atat cat o sa poata o sa amane plata dividendelor anul asta si platesc anul viitor
Doi la mana, se introduce plata CAS/CASS din orice venituri, deci si din dividende. Asta inseamna fo 15.5%.
In rezumat, cine lua bani pe dividende ia cam tot atat in continuare, poate cu 1% mai mult, dar banii lui se duc direct la pensii/sanatate. Ca proprietar de micro, mi se pare mai bine asa.
Avantajati sunt cei care iau mai mult de 5 salarii medii pe luna dividende (pentru ca atat e plafonul la CAS), dar la veniturile alea iti permiti sa optimizezi si mai mult impozitul si pana la urma tot nimic nu platesti :)
Firma e Firma
Persoana e Persoana
Micriintreprinderile sunt falimentate
Dividendele la Multinationale sunt ajutate cu 16%
In cazul asta microintreprinderile sunt lovite sub centura
"Toate persoanele fizice ce nu sunt afiliate la o Casa de Pensii reglementata prin lege (Casa Avocatilor, a Notarilor, a Cultelor, ...).
In alta ordone de idei, il votez cu toata familia mea (7 pers cu drept de vot), in momentul in care tot tiganetul roman (cca.3,7 mil) va plati CAS si CASS !! BAHTO DELO DELO !! BA, PE CEI PRINSI LA CERSIT in strainataturi, ar trebui obligati sa contribuie la valoare inscrisa ca au cersit-o acolo
Voi chiar credeti pe toata lumea tampita?
Ati insirat o serie de ,,promisiuni'' frumoase si imbietoare, cu conditii si termene, bineinteles toate incepand cu 2016 doar, doar mai sperati ca multi sa va ,,garanteze'' guvernarea!
Voi chiar nu sunteti constienti ca acest cod este un act normativ care trebuie sa produca efecte acum, azi, maine, poimaine si nu trebuie sa il umpleti voi de termene si conditionalitati numai sa ,,dati frumos in poza!
Mai bine lasati-l draqu asa!
Incompetentilor!
Fariseilor!
Diletantilor!
- eliminarea impozitului pe dividente.
iar din codul de procedura
- Se dezvolta regulile cu privire la interpretarea legii fiscale care sa permita, ca ultima solutie de interpretare, aplicarea principiului "in dubio contra fiscum" (in caz de dubiu cu privire la norma fiscala, interpretarea se face in favoarea contribuabilului).
La fel au comentat toti (si eu printre altii) ca dupa alegeri intram in faliment din cauza pomenilor, si realitatea ne-a contrazis.
Minciuni de cea mai joasa speta! Rusine!
Pentru camerele din vilele voastre nefolosite, pentru casele voastre nefolosite (timp de doi ani) DE CE NU SE POT MAJORA ?
Eu am proprietate teren, TU AI CASE (poate nu câte are Năstase !) DE CE-MI IMPUI MINE SĂ-L LUCREZ și ție nu-ți impui să ocupi camerele și vilele ??? Nu vorbit tot de proprietăți imobile ?! Sictir !
Adica 10,5+5,5 = 16%!
Praf in ochi, fraierilor!!
Cresterea (nu se stie cu cat) a impozitului pe terenuri.
Cresterea de 10 ori a impozitului pe apartamentele inchiriate la firme.
Cresterea de 5 ori a impozitului pe parloaga.
Aplicarea de CAS si CASS la orice venit.
Cresterea impozitelor la microintreprinderi.
Cresterea impozitelor la persoane fizice, prin eliminarea deductibilitatii CASS (Adica a unei taxe obligatorii! Statul te obiga sa o dai, dar iti si ia impozit la ea!)
Asta la ei se numeste scadere. Asa va fraieresc comunistii, din vorbe!
Baietii astia ori au descoperit piatra filozofala ori tiparnita de bani a lui isarescu.
Iar Dalgov va avea sigur o cariera stralucita de ziarist pamfletar, dupa ce se lasa de minstrit
Asa ca, save every penny....nu credeti goangele lui Phonta.
daca nu, platesc 3% + 1530x4???
adica daca eu sunt asociat unic si vreau sa iau (si implicit sa platesc impozit) banii pe dividende, imi iau ...e?
si cam cum se aplica forfetarul asta? daca nu vreau sa ma auto-angajez si intr-un trimestru n-am venituri, platesc doar pentru trimestrele in care am venituri cei 1530/trimestru? sau? asteptam cu nerabdare sa nu mai apara niciodata norme de aplicare la o asemenea aberatie.
se aplica daca am un salariat cu timp partial?
impact pozitiv buget: 316 milioane
impact negativ buget: nu se stie (evaziune, salariati platiti la alb 2 ore pe zi sa intre la 1% si restul la negru, etc.)
concluzia: SICTIR
Pentru că de ”la anul”, ”în curând”, ”din două mii șpe” ne-am cam săturat.
Domnul MINISTRU DE FINANTE crede ca toata lumea care are un srl si nu are niciun angajat realizeaza venituri de mii de euro? Probabil ca dansul este obisnuit numai cu srl care castiga bani cu carul.
Este o ABERATIE.Pentru ce sa platesc aceasta taxa ?
Un srl care castiga 30.000 lei pe an plateste la fel cu un srl care castiga 300.000 lei pe an.
30.000 - 6120 = 23.880 lei
300.000 - 6120 = 293.880 lei
Dar daca ai un venit de 20.000 lei/an?
20.000 - 6120 = 13.880 lei
Este INCREDIBIL.