Coaliția de guvernare a Germaniei încearcă să cârpească de urgență o gaură uriașă dată în bugetul federal de către Curtea Constituțională a țării, care a blocat guvernul din a folosi 60 de miliarde de euro în investiții pentru inițiative verzi și susținerea industriei, relatează Reuters.

Christian Lindner (centru), alaturi de cancelarul Olaf Scholz si Annalena Baerbock la o sedinta de guvernFoto: Kay Nietfeld / AFP / Profimedia

Decizia de a șterge 60 de miliarde de euro din cheltuielile federale, pronunțată miercuri de Curtea Constituțională germană, a făcut deja guvernul să amâne votarea proiectului de buget în comisia de finanțe până mai târziu în cursul săptămânii viitoare, după ce o ședință extraordinară va fi organizată marți pentru a discuta situația.

Hotărârea de miercuri a instanței a dat o nouă lovitură majoră unei coaliții de guvernare deja tensionate, a cărui popularitate s-a prăbușit în contextul crizei de trai, creșterii facturilor la energie și intrării economiei în recesiune.

Ministrul german al economiei Robert Habeck, un membru al Partidului Verde pro-cheltuieli, a descris decizia drept o „lovitură uriașă dată politicii industriale”. El a comparat fondul pentru investiții verzi creat de guvern cu Legea Reducerii Inflației din Statele Unite, care oferă miliarde de dolari sub formă de deduceri fiscale pentru companiile care investesc în energie regenerabilă și alte tehnologii sustenabile.

Adresându-se parlamentului, Habeck a avertizat că hotărârea Curții Supreme periclitează susținerea guvernamentală pentru industria oțelului, care se bazează pe subvenții pentru a rămâne competitivă în timp ce își reduce emisiile de carbon.

„Hotărârea de ieri reprezintă o provocare grea pentru această industrie”, a subliniat el, adăugând că „vom fi nevoiți să găsim bani în alte părți”.

Ministrul finanțelor Christian Lindner a afirmat în schimb că este prea devreme pentru a trage concluzii privind repercusiunile deciziei.

Dar, într-un semn al negocierilor dure care vor urma în cadrul coaliției de guvernare, Lindner a subliniat că executivul nu va renunța la pilonii de bază ai guvernării: fără creșteri de taxe și respectarea „frânei” constituționale de limitare a îndatorării publice.

Lindner este însă un membru al Partidul Liber Democrat (FDP), o formațiune de centru-dreapta care guvernează alături de social-democrații lui Scholz și Verzi.

Pe ce urma Germania să cheltuie cele 60 de miliarde de euro

„Decizia instanței ridică o dilemă bugetară, forțând guvernul să aleagă între tăierea cheltuielilor pentru climă sau găsirea unor noi surse de finanțare”, afirmă Yesenn El-Radhi, vicepreședinte al agenției de rating DBRS Morningstar.

Ea va pune de asemenea presiuni pe Lindner, un conservator fiscal, să dezvăluie un „Plan B” pe care l-a promis anterior cu privire la ce cheltuieli ar putea fi tăiate sau de unde ar putea fi atrase noi surse de finanțare.

Suma de 60 de miliarde de euro fusese alocată de guvernul german pentru inițiative precum construirea unor locuințe mai eficiente din punct de vedere termic, subvenționarea electricității produse din surse regenerabile și a producției de cipuri.

Un alt pilon al planului era susținerea companiilor cu un consum energetic ridicat în condițiile în care industria germană a fost puternic afectată de tăierea legăturilor cu Rusia.

„Punctul principal pe plan economic este că instanța a ordonat ca un program anti-austeritate de 60 de miliarde de dolari să fie dat înapoi pe o serie de ani”, afirmă o notă publicată de Eurointelligence. „Punctul principal pe plan politic este că numeroasele dispute din coaliție se vor reaprinde când constrângerile bugetare serioase își vor face efectul. Credibilitatea lui Christian Lindner este pușcată”, adaugă aceasta pe un ton atipic de dur.

„Decizia va veni ca un regres masiv pentru guvern. Practica pe care instanța a respins-o acum a permis guvernului să ajungă la compromisuri privind politicile care au menținut mulțumite toate cele 3 partide din coaliția lui Scholz”, afirmă o notă separată publicată de Eurasia Group.

„Tăierile de cheltuieli par acum inevitabile și Eurasia Group crede că grosul lor vor afecta proiectele legate de climă”, adaugă aceasta.

Decizia care a aruncat în aer guvernul german

În decembrie 2021 social-democrații lui Scholz au ajuns la acord cu Verzii reprezentați de ministrul economiei Robert Hobeck și liberali precauți fiscal ai ministrului finanțelor Lindner pentru a transfera 60 de miliarde de euro într-un nou fond pentru susținerea investițiilor verzi, dar și alte proiecte importante.

Suma a fost împrumutată în timpul pandemiei de COVID-19 pentru susținerea economiei și a populației, însă a rămas necheltuită. Transferarea fondurilor a fost făcută prin A Doua Lege de Rectificare Bugetară din 2021, care a modificat retroactiv Legea Bugetului pe anul respectiv.

Mutarea a permis coaliției de guvernare să profite cât mai mult de suspendarea temporară a limitei de îndatorare prevăzută în Constituția germană. Cunoscută în Germania drept „frâna” de îndatorare, aceasta limitează deficitul pe care îl poate avea bugetul federal al Germaniei într-un an la 0,35% din PIB.

Parlamentul german a fost de acord să suspende respectarea limitei în timpul pandemiei de COVID-19, când au fost necesare sume uriașe pentru susținerea economiei și a populației în timpul lockdown-urilor. Guvernul a renunțat la suspendare și a reluat respectarea limitei de îndatorare în iulie 2022.

Însă Curtea Constituțională a decis miercuri că legea de rectificare bugetară prin care s-a făcut transferul de fonduri este incompatibilă cu „frâna” prevăzută în legea de bază și, prin urmare, este anulată de drept. Speța a ajuns pe masa judecătorilor constituționali după ce a fost atacată în instanță de opoziția condusă de creștin-democrații de dreapta.

„Decizia instanței are repercusiuni ample pentru politica fiscală din Germania”, afirmă Clemens Fuest, președintele Ifo, institutul de statistică de la Berlin.

„Există constrângeri semnificative pentru bugetele federale din anii următori în ceea ce privește cheltuielile guvernamentale pentru susținerea decarbonizării”, a mai spus acesta.

Însă un motiv și mai mare de îngrijorare este că, odată stabilit precedentul de către Curtea Constituțională, și alte bugete speciale ar putea fi atacate în instanță și anulate. În total, Germania are 29 de astfel de bugete care însumează împreună 869 de miliarde de euro.