Asociațiile de proprietari au mari probleme de conformare în privința e-Factura. În cadrul unei conferințe la care au participat și reprezentanții ANAF, o doamnă în vârstă, reprezentanta unei asociații, a vrut să înțeleagă un lucru despre e-Factura, mai ales că a primit răspunsuri diferite în zile diferite când s-a dus la unul dintre sediile instituției.

e-Factura, obligatorie de la 1 ianuarie 2024Foto: Hotnews / Florin Barbuta

„Eu sunt reprezentant al unei asociații de proprietari. Problema asta cu e-Factura e ceva inimaginabil. Prin lege, asociația de proprietari este fără scop lucrativ. Ce caută ea în e-Factura? Ce treabă are ea acolo? Generează niște costuri: certificat digital, abonament la internet, calculator, imprimantă, toate consumabilele și un om care se ocupă de toată treaba asta”, a spus ea, la evenimentul organizat de FACIAS.

Asociația de proprietari, afirmă doamna, doar primește facturi de la furnizori: plătește apa, gunoiul, lumina și toate celelalte.

„Asociația nu emite facturi. Chiar și cei care au antene sau un spațiu închiriat, banii aceia, tot prin lege, sunt obligați să-i folosească ca fond de reparații. Nu au voie să-i folosească în alte scopuri. Ei nu obțin profit”, a explicat ea.

De asemenea, a precizat că este într-o situație foarte proastă pentru că a „fost de 3 ori la ANAF, personal, și nu a știut nimeni să mă lămurească”.

Ea a mai spus că a primit 3 răspunsuri diferite:

1. E obligatoriu

2. Nu au ce să caute asociația de proprietari și administratorul

3. Intrând în e-Factura eliminăm evaziunea

„Asociația de proprietari nu are ce evaziune să facă. Să coborâm puțin mai jos. Orice leu la asociația de proprietari înseamnă buzunarul locatarului. Chiar și așa, costurile au ajuns în iarna asta inimaginabile. Când au auzit ce trebuie să facem, toată lumea a sărit în sus. Hai să coborâm un pic în mulțime”, a spus ea.

O reprezentantă ANAF spune că Ministerul de Finanțe trebuie să ia o decizie

"Știu că există solicitări transmise de asociațiile de proprietari către Ministerul de Finanțe și avem și noi la ANAF solicitări în acest sens. Vă pot spune că, într-adevăr, acum dvs. nu sunteți exceptată. Se emite pentru că există și situații în care se emit facturi de către asociațiile de proprietari. Există lucruri închiriate și așa mai departe”, i-a răspuns Mihaela Drăgulin, director general în cadrul Direcţiei generale de asistenţă pentru contribuabili din ANAF.

De asemenea, a mai afirmat că aspectele menționate au fost transmise de ANAF „către colegii de la Minister”.

„Asociațiile de proprietari depuneau deja Declarațiile 112 din perspectiva certificatului digital. Dvs. aveți deja certificat digital. Din perspectiva obligației e o altă discuție: și noi ne-am adresat Ministerului de Finanțe. Rămâne să vedem cum se stabilește”, a încheiat Drăgulin.