Sistemul rutier din Marea Britanie- soselele si autostrazile- ar putea fi date in exploatare sectorului privat prin contracte de leasing pe termen lung, schimband astfel radical modelul de finantare de pana acum, format din fondurile suverane de investiţii si a celor de pensii, a anuntat luni premierul britanic David Cameron, citat de Financial Times. "Avem nevoie de abordări inovatoare pentru finanţarea drumurilor noastre - pentru a spori investiţiile in vederea reducerii congestionarii", a spus Cameron. El a reafirmat promisiunea guvernului de a nu introduce taxe de trecere pe drumurile existente, idee care aparuse in 2007, asumata fiind de premierul de atunci, Tony Blair.

Cameron consideră că modelul utilizat de industria apei - privatizata de Margaret Thatcher în anii 1980 - ar putea fi foarte bine folosit pentru autostrăzile şi drumurile din Marea Britanie. "De ce în alte infrastructuri - de exemplu, apa - poate fi utilizata finantarea privata iar drumurile din Marea Britanie sa fie finantate din sectorul public", s-a mai intrebat Cameron, care a solicitat Trezoreriei şi Ministeului Transporturilor un raport cu solutii pana in aceasta toamna.

Reţeaua rutieră va fi concesionată pe termen lung către sectorul privat la iniţiativa ministrului britanic de finanţe George Osborne, pentru a evita termenul de "privatizare".

Drumurile care ar putea fi concesionate în primă fază reprezintă 3% din reţeaua rutieră a Marii Britanii şi sunt administrate de Agenţia Britanică pentru Autostrăzi care are un buget anual de un miliard de lire sterline (1,2 mld. euro) pentru cheltuieli operaţionale şi de întreţinere.

Pentru a spori atractivitatea concesiunilor, companiile private implicate în schema de finanţare a reţelei rutiere gândită de David Cameron ar putea primi bani din acciza anuală pentru vehicule care aduce anual 6 mld. lire (7,2 mld. euro) la bugetul de stat.