Delegatia FMI care isi incepe astazi vizita in Romania are un program destul de complicat- evaluarea unor promisiuni din care unele neindeplinite facute de autoritatile romane, dar si provocarile legate de evolutiile recente ale situatiei politico-economice- restituirea pensiilor, finantarea revenirilor salariale s.a. HotNews a facut o sinteza a principalelor puncte ramase in suspensie de la vizita anterioara a delegatiei. La discutii participa si olandezul Erik De Vrijer, viitor sef al FMI in Romania.

Puncte la care Romania sta ok:

  • Inflatia e in grafic si nu sunt estimari care sa ne faca sa credem ca vom asista la o inflamare consistenta a preturilor. BNR tine sub control acest indicator.
  • Sistemul bancar este solid, bine capitalizat si cu o solvabilitate mult peste media europeana.
  • Deficitul bugetar este pe un trend descendent, chiar daca exista riscul unor majorari (electorale) a cheltuielilor care sa ii vulnerabilizeze pozitia.
  • Tensiunile de pe piata financiara s-au temperat dupa o perioada de presiuni accentuate. Marja CDS suverana s-a redus cu aproape 100 de puncte de baza.
  • Randamentele interne la titlurile de trezorerie au scazut si emisiunile au fost mult subscrise, reflectand atat reducerile recente ale ratei de politica monetara cat si o mai buna situatie a lichiditatilor in moneda nationala. Dupa o depreciere de 2% a leului in semestrul al doilea al anului 2011, presiunile valutare s-au mai atenuat de curand, si autoritatile nu au mai intervenit din luna noiembrie. Rezervele internationale se mentin la un nivel confortabil de 37,3 miliarde Euro, acoperind inca integral datoria pe termen scurt la scadenta reziduala.
  • Deficitul de cont curent s-a redus, limitand presiunile asupra finantarii externe.

Puncte sensibile de discutat:

  • "Raman insa cateva actiuni ce trebuiesc indeplinite: Proiectul de lege cadru privind sectorul sanitar este in curs de revizuire, pentru a permite o consultare mai larga si se anticipeaza ca acesta sa fie finalizat pana in luna septembrie", se arata in Raportul anterior al delegatiei FMI. Timpul ramas pana in septembrie este considerat suficient pentru a "bifa" aceasta tema. In pofida recentelor obstacole, autoritatile continua sa lucreze la reforma cuprinzatoare a sectorului sanitar. In luna ianuarie, un proiect de lege cadru ce prevedea ample schimbari ale modului de functionare a sistemului sanitar a fost retras datorita puternicelor obiectii publice. Autoritatile anticipeaza acum ca undeva la mijlocul anului vor dispune de un proiect revizuit, ce isi va propune sa rezolve deficitele bugetare persistente din sector si sa ridice calitatea serviciilor pe termen mediu. Un element principal al legii cadru va fi acela de definire a pachetului de baza oferit de stat, cu o implicare mai puternica a sectorului privat in asigurarea serviciilor de asistenta medicala si a finantarii acestora, spre exemplu, printr-o asigurare privata suplimentara si prin administrarea privata al spitalelor, in vederea eficientizarii si obtinerii de resurse suplimentare. Obiectivul cheie este acela de a asigura o mai buna corelare intre resursele de care dispune sistemul si nevoi. Cheltuielile publice de sanatate din Romania sunt printre cele mai scazute din UE, ca pondere in PIB, si populatia in curs de imbatranire va agrava aceste deficite de finantare. Pe termen imediat, pentru a asigura concordanta dintre alocarile bugetare catre sectorul sanitar si programele realiste de cheltuieli, autoritatile s-au angajat de asemenea sa implementeze cateva masuri pe termen scurt menite sa limiteze costurile. Aceste initiative concrete includ:
    - O lista negativa a serviciilor sanitare si a medicamentelor ce vor fi excluse din pachet, cuprinzand (i) listele revizuite de medicamente compensate si (ii) o reducere a perioadelor de spitalizare, realizata in consultare cu Banca Mondiala; si implementarea planului national de paturi de spital.
    - O revizuire a legii coplatii, lege recent aprobata de Parlament, cu scopul de a baza aceasta coplata de o cota unica modesta.
    - Transferul atributiilor de colectare a contributiilor de sanatate pentru PFA de la Casa de Sanatate la autoritatea fiscala (ANAF) incepand cu 1 iulie 2012.
  • " Implementarea agendei de reforme structurale avanseaza, dar lent si inegal. Ritmul reformelor trebuie accelerat, mai ales in ceea ce priveste dereglementarea din sectorul energetic" Reformele din sectorul energetic trebuie accelerate pentru a atrage mai multe investitii, a eficientiza productia si consumul, si pentru a obtine o independenta energetica mai mare. Autoritatile au majorat preturile reglementate la gaze cu aproximativ 24% din vara lui 2011, si au convenit sa procedeze la o ajustare cu 5% a preturilor reglementate la electricitate pentru consumatorii casnici si industriali pana la mijlocul anului. Aceste masuri constituie un important prim pas catre recuperarea integrala a costurilor si catre o stabilire a preturilor bazata mai mult pe piata. Cu toate acestea, sunt necesare actiuni suplimentare semnificative pentru a se crea o piata energetica eficienta, pentru a se ameliora situatia financiara a IS din domeniul energetic si pentru a se respecta directivele UE in materie de energie. Avand in vedere aceste deziderate, autoritatile au convenit urmatoarele reforme: - In sectorul gazelor naturale, autoritatile isi propun ca pana in aprilie sa elaboreze o foaie de parcurs pentru dereglementarea preturilor la gaze. Intre timp, autoritatile intentioneaza sa se consulte cu partile implicate relevante pentru a realiza un proiect de pachet de masuri privind taxele,redeventele si alte masuri de reglementare pentru sectorul petrol si gaze. Autoritatile vor incerca de asemenea sa identifice in mod activ nerespectarea de catre parlament a dreptului de veto exprimat de presedinte cu privire la legea de interdictie a exportului de gaze. - Contractele bilaterale de electricitate existente, mai ales cele ale producatorului de stat de electricitate, Hidroelectrica, genereaza pierderi de venituri de ordinul a 175-220 milioane Euro pe an. Guvernul a fost de acord sa incerce sa gaseasca modalitati prin care sa rezilieze sau sa renegocieze aceste contracte cat de curand permite legea. - Pentru a solutiona deficientele de reglementare, a fost elaborat un pachet de legi prin care se transpune Pachetul 3 pe Energie in legislatia romaneasca. Proiectul abordeaza in mod adecvat regimul de unbundling si subiectul consumatorilor vulnerabili, dar inca mai sunt necesare amendamente pentru a se asigura independenta autoritatii de reglementare in domeniul energiei. Autoritatile s-au angajat sa aprobe legislatia amendata prin ordonanta de urgenta pana la mijlocul lunii februarie. - Se impune aplicarea stricta a modificarilor legislative recente, menite sa evite acumularea de noi arierate la producatorii de energie pentru termoficare. Autoritatile au fost de acord sa analizeze situatia, sa evite acumularea de noi arierate si sa propuna modificari legislative daca este cazul.
  • "Restructurarea intreprinderilor de stat este esentiala pentru atragerea investitiilor atat de necesare si pentru impulsionarea cresterii". Autoritatile au inregistrat unele progrese in restructurarea IS, dar implementarea este inca inegala. Tintele stabilite pentru finele anului 2011 atat pentru soldul operational cat si pentru arierate la companiile aflate sub monitorizare au fost indeplinite, partial prin utilizarea economiilor bugetare. Cu toate acestea, bugetele unora dintre IS pentru anul 2012 sunt insuficiente, si autoritatile au solicitat ministerelor de resort sa retransmita planuri de restructurare revizuite pana la finele lunii februarie. Multe dintre masurile convenite, menite sa imbunatateasca viabilitatea IS au fost implementate; dar actiunile de pregatire a mai multor companii pentru privatizare sunt inca in intarziere. Autoritatile isi propun acum sa publice oferte de privatizare pentru patru IS pana la finele lunii aprilie (in loc de sapte, cate erau vizate la momentul celei de-a treia evaluari). A demarat implementarea noii legi a guvernantei corporative, ce marcheaza o imbunatatire majora a cadrului de guvernanta a IS. Ministerul Economiei isi propune sa selecteze noile echipe de management pentru IS selectate in care Statul inca detine pachetul majoritar, pana la finele lunii aprilie 2012. Ministerul Transporturilor si Infrastructurii intentioneaza sa demareze un proces similar in luna februarie.
  • "In 2012, este probabil sa avem o crestere mai putin robusta decat se anticipase in prognoza anterioara, datorita efectelor pe care inrautatirea mediului extern le-ar putea avea asupra exporturilor si cererii interne (prin sistemul bancar detinut in mare masura de parteneri straini)". Expertii Fondului proiecteaza acum o crestere de 1,5% pentru anul 2012, determinata de o crestere treptata a cererii interne private si de absorbtia mai buna a fondurilor UE.
  • Arieratele si facturile neplatite s-au redus, dar inca persista probleme in acest domeniu la nivelul autoritatilor locale si Intreprinderilor de Stat. La finele anului 2011, arieratele Bugetului General Consolidat ajunsesera la sub 0,2% din PIB, acestea fiind concentrate in principal la nivelul autoritatilor locale, mai ales la nivelul comunitatilor mici. Mai buna aplicare si monitorizare a legii finantelor publice locale din 2010, ce prevede ca toate platile restante sa fie achitate inainte de a se incheia noi angajamente, ar trebui sa permita reducerea in continuare a stocului de arierate. Autoritatile isi propun de asemenea sa prioritizeze si sa incheie contracte multi-anuale pentru proiectele de capital in limitele stabilite in strategia bugetara pe termen mediu permitand astfel restructurarea si plata datoriilor vechi.  Continua reducerea arieratelor la IS monitorizate, prin operatiuni de swap prin care se anuleaza arieratele fiscale catre guvern aferente contra unor subventii restante, prin plati aferente procedurilor de faliment, prin intelegeri la plata si prin alte operatiuni financiare cum ar fi conversia datoriilor in actiuni (cu acordul autoritatilor UE in materie de concurenta). La un loc, aceste masuri se anticipeaza sa reduca arieratele IS cu 5 pana la 6 miliarde RON (1 procent din PIB) in semestrul al doilea al anului 2012. Pentru a controla mai bine angajamentele de plata si pentru a preveni aparitia de noi arierate, este in curs de implementare integrarea sistemului de plati prin trezorerie cu sistemul de raportare contabila.
  • Absorbtia fondurilor structurale UE este mai buna, dar inca mai sunt necesare eforturi suplimentare. La finele anului 2011, absorbtia autorizata a Fondurilor Structurale si de Coeziune a insumat 1,06 miliarde Euro, sau doar 5,5% din alocarea 2007-2013. Sunt necesare eforturi suplimenta pentru realizarea obiectivului stabilit de autoritati, de a absorbi inca 6 miliarde Euro7 in cursul anului 2012. In acest scop, autoritatile au identificat proiecte de prioritate ridicata, au dezvoltat capacitatea autoritatilor de management si au luat masuri de reducere a blocajelor procedurale, precum limitarea perioadei de procesare a cererilor de rambursare. Se incearca obtinerea de asistenta externa pentru dezvoltarea expertizei tehnice a autoritatilor de management. Autoritatile inregistreaza progrese in realizarea unui portofoliu de investitii care sa cuprinda toate proiectele finantate de la bugetul de stat, in vederea asigurarii unei monitorizari si prioritizari adecvate a proiectelor. Acest portofoliu va fi utilizat pentru a evalua proiectele, in scopul concentrarii pe acele proiecte pentru care poate fi asigurata finantarea intr-un orizont de timp mediu (3-5 ani), si stoparii proiectelor de prioritate redusa si a celor cu performante slabe ce nu pot fi finantate in acest orizont de timp. In timp sfera de cuprindere a bazei de date este extinsa, pentru a include si proiectele de la nivel local cu confinantare de la bugetul statului, in timp ce proiectele PNDI vor fi monitorizate mai strict.
  • Reforma administrarii si politicii fiscale continua sa constituie o prioritate in vederea reducerii costurilor colectarii si imbunatatirii gradului de conformare. Autoritatile inregistreaza progrese in domeniile reorganizarii, eficientei administrative, analizei de risc, segmentarii contribuabililor si metodelor indirecte de control. Ca parte a eforturilor de reducere a costurilor colectarii, au fost inchise 141 unitati locale, numarul contribuabililor mari a scazut de la 3000 la 2000 si numarul de angajati a fost redus cu 8% fata de finele anului 2010. Se intreprind masuri administrative de reducere a numarului de contribuabili mici inregistrati in scopuri de TVA cu 20% in perioada septembrie 2011 - septembrie 2012 (criteriu de referinta structural). Este dezvoltata in acelasi timp o strategie de conformare fiscala destinata Persoanelor Fizice cu Averi Mari (PFAM). Pornind de la recomandarile asistentei tehnice primite de la FMI, autoritatile isi propun sa simplifice regimul de amortizare, plata impozitului pe castigurile de capital si mecanismul deducerilor acordate pentru impozitul pe venitul personal. Vor fi elaborate si strategii de consolidare a bazei impozabile pentru impozitele pe proprietate si a accizelor, menite sa mentina valoarea reala a acestora.
  • Privatizarile la care Guvernul s-a angajat sunt fie intarziate fie  un esec (Cupru Min). Necesarul suplimentar de finantare pentru acoperirea platii datorate modificarii metodologiei de incasare a contributiilor la asigurarile de sanatate de la pensionari sunt de circa 600 de milioane de lei pentru acest an. Inafara acestor bani, Guvernul s-a mai angajat sa corecteze taierile de salarii operate in sectorul public, ceea ce ar mai presupune un efort financiar de 3 miliarde de lei.  Totul in conditiile in care cheltuielile sunt prevazute a nu depasi veniturile vugetare cu mai mult de 1,9% din PIB.

Masuri cu caracter de urgenta:

  • Realizarea reformelor la ÎS cuprinzând (i) desemnarea consultanţilor juridici pentru privatizarea CFR Marfă, TAROM, Transelectrica, Transgaz, Romgaz; (ii) elaborarea de planuri de acţiune pentru restul ÎS de la nivel central; (iii) elaborarea de mecanisme care să faciliteze restructurarea şi securitizarea arieratelor ÎS. 15 iulie 2011
  • Finalizarea unei analize cuprinzătoare a portofoliului de investiţii existent, în care să se stabilească prioritatea şi să se evalueze proiectele existente, în vederea concentrării pe acele proiecte a căror finanţare poate fi asigurată integral, examinarea viabilităţii proiectelor vechi, a celor cu prioritate redusă şi a celor neviabile, în vederea întreruperii lor, şi producerea unui raport final şi a unui plan de acţiune. 30 septembrie 2011.
  • Elaborarea de amendamente comprehensive la legislaţia din domeniul sanitar care să soluţioneze deficienţelor bugetare ce persistă în acest sector şi să asigure servicii sanitare de calitate. 31 decembrie 2011
  • Elaborarea de măsuri de reducere cu 20% a înregistrării în scopuri de TVA a micilor contribuabili până la finele lunii septembrie 2012 (faţă de nivelul de la finele lunii septembrie 2011). 31 decembrie 2011
  • O majorare de 5% a preţului la electricitate pentru consumatorii industriali şi casnici. 30 iunie 2012