Claudiu Doltu, secretar de Stat in Ministerul Finantelor Publice, a sustinut marti pozitia Romaniei la reuniunea Consiliului ECOFIN, desfasurata la Bruxelles, punand accent pe cele trei aspecte delicate ale mecanismului unic al supravegherii bancare. Proiectul este foarte dificil de aplicat la nivelul intregii Europe, lucru mentionat si de Guvernatorul Isarescu. "Implementarea unui manual unic de reguli in peste 8000 de banci cate sunt acum in Europa s-ar putea sa nu fie foarte flexibil. Reglementarea mai stricta la nivel national ar putea fi subminata de statele care nu vor sa adere la uniunea bancara. Subsidiarele locale vor evita legislatia bancara mai prohibitiva", a explicat Guvernatorul BNR.

Reprezentantul Romaniei a subliniat in cadrul Consiliului Ecofin ca adancirea pietei bancare este o conditie esentiala pentru tarile din Uniunea Europeana preocupate de gasirea solutiilor care sa conduca la reluarea cresterii economice. Din aceasta perspectiva, Romania saluta si apreciaza efortul si eficienta tuturor partilor implicate in negocieri, in special ale Presedintiei cipriote si ale Comisiei Europene, in sensul cautarii si formularii unor solutii de compromis acceptate de un numar mare de tari cu puncte de vedere diferite.

Secretarul de Stat Claudiu Doltu a prezentat pozitia Romaniei, facand referire la trei aspecte care raman in discutie.

Primul se refera la egalitatea dintre tarile din zona euro si cele din afara acesteia. Presedintia si Comisia Europeana au acordat permanent atentie acestui aspect si au formulat solutii acoperitoare, insa, unele tari solicita mai multe clarificari. In situatia in care va aparea un dezacord al unui stat membru din afara zonei euro fata de o decizie a Consiliului Guvernatorilor (in cazul mecanismului decizional al Consiliului de Supraveghere al BCE), Romania considera ca acest lucru nu ar trebui sa conduca, in mod automat, la terminarea cooperarii in cadrul mecanismului de supraveghere unica.

Al doilea aspect este delimitarea clara a atributiilor de politica monetara a Bancii Centrale Europene de atributiile care tin de politica de supraveghere bancara. Reprezentantul Romaniei a aratat, pe de o parte, ca independenta bancii centrale si, implicit, a politicii monetare pot fi considerate subiecte in afara deciziei politice a guvernelor si, pe de alta parte, ca politica de supraveghere bancara nu poate fi separata de responsabilitatea si raspunderea democratica a guvernelor. De aceea, Romania considera firesc ca pentru decizia finala sa se gaseasca o solutie care sa fixeze fara echivoc aceasta delimitare.

Un alt lucru care necesita o atentie deosebita tine de rezolvarea unor constrangeri de natura juridica. Cu toate acestea, Romania nu vede in acest lucru o piedica majora avand in vedere ca atat Comisia Europeana cat si statele membre au aratat, de-a lungul ultimelor luni, o mare disponibilitate de a coopera pentru a ajunge la un rezultat dorit.

Aceasta uniune monetara si economica este incompleta, a mai explicat insa Mugur Isarescu."Pe de o parte, in absenta unei uniuni fiscale spreadurile suverane variaza dupa perceptiile pietelor. Pe de alta parte, in absenta unei uniuni bancare bancile sunt percepute ca active cu probleme ale statelor. UE are un feedback negativ din acest punct de vedere. Ar trebui sa ajungem la un consens in care sa admitem ca o uniune bancara este mai fezabilza decat o uniune fiscala. Este considerata ca o modalitate de a plasa sectorul bancar pe o baza mai sanatoasa si de a restaura increderea in moneda euro. E un pas catre o uniune fiscala. UB ar fi buna si pentru ca ar fi un bun raspuns din perspectiva asa numitei "trinitati imposibile" care subliniaza ca stabilitatea financiara si integrarea financiara nu sunt compatibile cu pastrarea supravegherii la nivele nationala", a mai explicat seful Bancii Centrale.

Proiectul curent cel mai recent pe care l-am vazut eu, a mai adaugat Mugur Isarescu, are patru piloni. "Un unic manual de reguli, o unica autoritate supranationala de supraveghere in toata UE, un unic mecanism de rezolvare a situatiei bancilor cu probleme si o unica schema de garantare a depozitelor. Sarcina supravegherii bancare ar urma sa fie transferata de la nivel national la BCE. Fiecare pilon isi are argumentele pro si contra. Criza actuala a subliniat, in privinta manualului unic de reguli, pericolul unor reguli divergente", crede Guvernatorul. EBA ar trebui sa joace rolul central in elaborarea acestui manual de reguli. E foarte important sa avem cat mai putin factor arbitrar in reglementare pentru ca altfel bancile vor reusi sa ocoleasca aceste reguli si sa o duca bine in continuare. Nu un ultimul rand un alt risc este cel al fragmentarii piatei unice in tari participante si non-participante la Uniunea Bancara, a conchis Isarescu.

Uniunea Bancara este un proiect relativ controversat la nivel inalt, Angela Merkel si Francois Hollande fiind de pilda in divergenta pe acest subiect.

"Cu cat mai repede, cu atat mai bine", a spus presedintele francez, intr-o conferinta comuna alaturi de cancelarul german, la Asberg (sud-vestul Germaniei). Va dura "cat va trebui", a replicat Angela Merkel.

Parisul doreste ca tarile europene sa se doteze cu un astfel de mecanism din ianuarie 2013, in timp ce Germania pare mai putin presata.

Chestiunea este de a sti "cum sa facem pentru a tine cont de toate institutiile posibile", a adaugat Hollande, dupa un dejun de lucru cu Merkel la Ludwigsburg, nu departe de Asberg, unde aniversau al 50-lea discurs istoric al generalului de Gaulle adresat tineretului german.

Ca si Comisia Europeana, Parisul doreste sa incredinteze Bancii Centrale Europene (BCE) supervizarea celor circa 6.000 de banci ale zonei euro, in timp ce Berlinul prefera sa limiteze aceasta sarcina doar pentru marile institutii financiare.

"Pentru mine, importanta este calitatea. Nu serveste la nimic sa faci lucrurile foarte repede pentru ca apoi sa nu functioneze", a explicat Angela Merkel.

"Trebuie sa fii serios, trebuie calitate si vom vedea in timp cat va dura (...) Vom cere ministrilor nostri de finante sa lucreze atat de repede cat este posibil", a precizat ea.