Studiu: Orasenii intentioneaza sa cheltuiasca, in medie in acest an, putin peste 1.200 lei cu ocazia Sarbatorilor de iarna . Doar o treime dintre romani intentioneaza sa isi cumpere brad

de DP     HotNews.ro
Miercuri, 5 decembrie 2012, 14:00 Economie | Finanţe & Bănci


Criza financiara afecteaza bugetele alocate Sarbatorilor de Iarna, cresterile de buget inregistrate nefiind cantitative, de volum, ci, mai degraba motivate de cresterea accentuata a preturilor precum si de devalorizarea monedei nationale, se arata intr-un studiu Mednet difuzat miercuri.  Mos Nicolae, o sarbatoare importanta pentru romani, determina 77,1% dintre persoanele intervievate sa ofere cadouri celor dragi, suma medie estimata a fi cheltuita in acest scop fiind de 208,56 lei. In ceea ce priveste tipul cadourilor alese, respondentii vor oferi celor dragi, cu acesta ocazie, dulciuri (52,4%), jucarii (30,5%) precum si articole de imbracaminte / incaltaminte (28,5%).
Vezi in text cat si cum isi distribuie romanii banii alocati cadourilor




In acest an bugetul mediu alocat pentru Craciun si Revelion este de 1255,47 lei (comparativ cu 1046,75 in anul 2011, 1052,48 lei in anul 2010 si 1523,29 lei in 2009), 45,6% dintre respondenti afirmand ca acesta este similar celui din 2011, in timp ce 16,0% declara ca vor cheltui mai mult decat anul trecut.Pentru cumpararea produselor alimentare, orasenii intentioneaza sa aloce cu ocazia Sarbatorilor de Iarna, un buget mediu de 501,04 lei (comparativ cu 422,27 in 2011, 491,54 lei in 2010 si 556,13 lei in 2009). Cresterea sumei cheltuite pentru achizitionarea produselor alimentare poate fi explicata de cresterea accentuata a nivelului preturilor alimentelor datorata, in parte, recoltelor foarte slabe obtinute din cauza secetei precum si devalorizarii monedei nationale.

Comparand cu anul trecut, produsele nealimentare specifice Sarbatorilor de Iarna (haine, incaltaminte, cosmetice etc.) au o pondere relativ similara in bugetul de cheltuieli, orasenii alocand, in medie 414,08 lei acestei categorii de produse (397,72 in 2011, 302,07 in anul 2010 si 321,09 lei in 2009).

In ceea ce priveste calatoriile/excursiile organizate in perioada Sarbatorilor de Iarna, in jur de 12% dintre persoanele intervievate au alocat buget pentru acest tip de cheltuieli, suma medie fiind de 1384,17 lei (comparativ cu 1.332,41 in 2011, 1.351,79 lei in 2010 si 1.312,50 lei in 2009).



O alta categorie de cheltuieli generata de Sarbatorile de Iarna este cea a "iesirilor in oras/la restaurant". Pentru aceasta, persoanele intervievate intentioneaza sa aloce, in medie, 372,48 lei (comparativ cu 366,64 in 2011, 302,55 lei in 2010 si 346,28 lei in 2009).
Procentul celor care intentioneaza sa ofere cadouri cu ocazia Sarbatorilor de Iarna (Craciun, Revelion) este in usoara crestere comparativ cu anul trecut (84,6% in 2012 vs. 82,4% in 2011), suma medie alocata pentru acestea fiind de 391,11 lei (comparativ cu 348,87 in 2011, 413,10 lei in anul 2010 si 526,82 lei in 2009).

Tipurile de cadouri pe care respondentii intentioneaza sa le cumpere sunt: articolele de imbracaminte/incaltaminte (47,9%), cosmetice/parfumuri (33,4%), jucarii (33,2%), ciocolata/ cafea (28,8%) etc.
Observam o orientare preponderent practica a acestor cadouri (haine, incaltaminte), dar si o crestere a interesului pentru obiecte mai ieftine (ciocolata, cafea, cosmetice, jucarii) in detrimentul celor cu valoare mare (bijuterii, ceasuri, electronice, electrocasnice).
Doar 35,2% dintre subiectii intervievati intentioneaza sa cumpere un brad natural de Craciun in timp ce 45,7% il vor folosi pe cel artificial din anii trecuti, iar 9,3% dintre respondenti au declarat ca nu vor avea un brad de Craciun.




Putin peste o treime dintre respondenti (33,5%) au sustinut ca exista produse pe care si-ar dori sa le le achizitioneze cu ocazia Sarbatorilor de Iarna dar nu-si permit sa o faca din cauza limitarilor financiare. Pe prima pozitie in topul produselor pe care orasenii nu-si permit sa le cumpere cu ocazia Craciunului si/sau Revelionului se afla carnea (19,0%) fie ca, in acest caz, discutam despre achizitionarea unui kilogram de carne sau a porcului / curcanului de Craciun. Urmatoarele 3 pozitii in acest clasament sunt ocupate de produsele nealimentare din categoria IT (15,7%), TV & electronice (11,9%) si electrocasnice (8,6%).
In ceea ce priveste Revelionul 2013, 88,0% dintre respondenti intentioneaza sa-l petreaca in tara, in timp ce numai 3,8% vor pleca in strainatate, 2,3% dintre oraseni lucrand de Revelion
Dintre cei care vor petrece Revelionul in tara, marea majoritate (78,6%) vor sarbatori acasa, in propria locuinta sau in locuinta prietenilor/rudelor. Numai 12,3% dintre acestia vor merge la un restaurant/club, in timp ce 7,5% vor petrece intr-o statiune montana/balneara.
Procentul celor care vor iesi in aer liber (ex. Piata Universitatii pentru bucuresteni) pentru a trece in anul 2013 este de 8,9%

Studiul a fost realizat pe un esantion reprezentativ pentru Bucuresti si orasele cu peste 100.000 locuitori, in perioada 23 - 29 noiembrie 2012. Au fost intervievate telefonic 800 persoane cu varsta cuprinsa in intervalul 18 - 65 ani. Marja de eroare a studiului este de 3,46%.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





748 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    brazi (Miercuri, 5 decembrie 2012, 15:28)

    rocknum [utilizator]

    mai bine ca nu isi mai cumpara lumea brazi.
    Dureaza in media 7 ani ca un brad sa ajunga de marimea celor ce se vand in piete. 7 ani ca mai apoi sa fie tinuti 2 saptamani si apoi aruncati.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by