Olteanu, BNR: Misiunea noastra e sa aparam sistemul bancar, nu bancile. Vrem sa ne asiguram ca cei care depun banii la banca pot sa si-i recupereze Toader, KPMG: Nu mi-as dori sa fiu  astazi sef de banca

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 5 martie 2013, 10:05 Economie | Finanţe & Bănci


Bogdan Olteanu
Foto: Rompres
"Misiunea noastra e sa aparam sistemul bancar, nu bancile. Cand bancile au avut pierderi, ele au fost suportate de actionari.  Tinta BNR tine de specificul activitatii bancare. Pentru ca banii pentru creditare  vin nu de la actionarii bancilor ci de la deponenti. Pentru BNR e extrem de important ca banii dati prin credite sa fie rambursati bancilor. Ei- acesti bani- nu se duc la actionari ci se reintregesc depozitele. Exista 17,1 milioane de depozite. Obligatia BNR este sa se asigure ca cei care depun banii la banca pot sa si-i recupereze" a declarat Bogdan Olteanu la o conferinta organizata la sediul Bancii Centrale, avand ca tema clauzele abuzive din contractele de credit semnate de banci cu clientii. HotNews a transmis LIVE TEXT dezbaterile din cadrul colocviului, la care fusesera confirmati Mugur Isarescu si Mona Pivniceru. Cei doi nu si-au facut insa aparitia. Intra in text si vezi cele mai importante declaratii ale participantilor.
Bogdan Olteanu, viceguvernator BNR:
  • Trecem la cel de-al doilea Cod Fundamental, cel de procedura civila. Cele patru Coduri reprezinta piloni de stabilitate ale Statului. Codul Civil si cel de procedura au fost construite pe model napoleonian.
  • Am avut parte de dezbateri si de argumente si am sa subliniez doar doua elemente de principiu: modernitatea si  masura  Noul cod de procedura este un cond al secolului XXI cu o vocatie modernizatoare. Nu doar ca acest cod a fost lucrat de somitati ale Dreptului vreme de mai multi ani.
  • O clauza abuziva nu trebuie sa se regaseasca in niciun contract. Orice bancher prefera sa isi faca un plan realist de afaceri decat unul optimist care sa esueze
  • Misiunea noastra e sa aparam sistemul bancar, nu bancile. Cand bancile au avut pierderile, ele au fost suportate de actionari.  Tinta BNR tine de specificul activitatii bancare.
  • Pentru ca banii pentru creditare  vin nu de la actionarii bancilor ci de la deponenti. Pentru BNR e extrem de important ca banii dati prin credite sa fie rambursati bancilor. Ei- acesti bani- nu se duc la actionari ci se reintregesc depozitele.
  • Exista 17,1 milioane de depozite. Obligatia BNR este sa se asigure ca cei care depun banii la banca pot sa si-i recupereze
  • Nu este nicio problema sa ai o prima instanta la tribunal si prin exceptie sa ai cale de atac la Inalta Curte de Casatie si Justitie . Deciziile judecatoresti privind clauzele abuzive au impact asupra unei mase largi de populatie, avand aplicare nationala, iar Inalta Curte ar putea asigura si o practica unitara (N.red- Pozitia BNR coincide cu optiunea bancilor, care solicita ca in cazul proceselor privind caluzele abuzive sa se permita o derogare, astfel incat ultima instanta sa fie Inalta Curte de Casatie si Justitie, si nu Curtile de Apel, asa cum predeve actualul Cod Civil)
     

Serban Toader, KPMG

  •  Sistemul bancar nu mai reprezinta un motor de crestere. Bani noi sunt adusi  in sistem dar nu pentru credit ci pentru a mari fondurilor proprii sau a acoperi pierderile de peste 2 miliarde de lei
  • Unele banci ar putea fi afectate si la nivelul imaginii si al reputatiei
  • Relatia dintre banca si client parca nu mai e acolo unde ar trebui sa fie
  • Exista in mediul economic perceptia ca bancile au urmarit profiturile pe termen scurt si ca si-au pus propriile interese inaintea celor ale clientilor
  • Nu mi-as dori sa fiu in pozitia unui conducator de banca
  • Bancile se confrunta cu costuri tot mai mari legate de litigii
  • Bancile trebuie sa le explice clientilor cum se calculeaza dobanda si care sunt costurile unui credit
  • Exista  o discutie potrivit carora bancile ar trebui sa se intoarca la vechile modele de business, ceea ce e dificil avad in vedere si progresul tehnologic
  • Randamentele investitiilor intr-o banca sunt mai mici decat investitiile in alte industrii
  • Bancile trebuie sa redobandeasca increderea consumatorilor si sa conceapa produse necesare atat lor, cat si clientilor
  • Nu s-a dezvoltat o relatie personala intre banca si clienti. Wall Mart s-a lansat pe piata bancara acoperind chiar aceasta lipsa
  • Ce s-ar intampla daca Apple sau Google ar intra pe piata bancara?
  • Pentru sistemul bancar, nu e pentru prima data cand acesta trebuie sa se reinventeze. Sunt sigur ca acest lucru se va intampla si pe viitor

    Alexandru Paunescu, directorul Directiei Juridice din BNR:

    • O banca este o organizatie care se ocupa de atragerea de fonduri pe termen scurt si pe care le plaseaza pe termen mediu si lung. Bancile isi desfasoara activitatea intr-un mediu concurential, fiind supuse diferitelor reglementari legate de cerinte de capital, prudentialitate etc
    • In perioada de boom, clientii semnau aproape orice document  intins de banci, fara sa analizeze diferitele oferte. Am auzit opinii care spuneau ca si asa conditiile sunt aceleasi la toate bancile, diferentele fiind doar de garantiile oferite
    • In acea perioada disponibilitatea bancilor de a negocia era extrem de limitata
    • Dupa 2009, clientii au inceput sa aiba probleme in rambursare
    • Bancile incercau si ele conservarea unei rate a profitului destul de ridicata
    • Costurile de finantare a bancilor au crescut, iar piata interbancara a fost dominata de lipsa de incredere
    • Clientii nemultumiti, aceiasi care in urma cu cativa ani semnau cu entuziasm fara sa dea prea multa atentie termenilor contractuali, au inceput acum sa resimta efectele propriei neglijente
    • Responsabilitatea este de partea cui? As zice eu ca de partea ambelor parti. Bancile au vandut, in multe cazuri, daca se poate spune pe gratis, facand analiza de credit formala sau superficiala bazandu-se pe consemnarea unor garantii care de multe ori erau discutabile sub aspectul evaluarii si executarii si in zilele noastre avem aceasta dovada. Clientii au dat dovada de o lipsa de diligenta si au fost neatenti la termenii contractuali manifestand o atitudine superficiala. De asemenea, asupra bancilor s-a facut o superficiala analiza a cash flow-ului, macar previzibil pentru perioada de rambursare a cash flow-ului clientului
    • Au aparut avocatii care au incurajat aparitia proceselor colective in aceasta materie sau au inregistrat primele cereri avand ca obiect constatarea clauzelor abuzive si, ca sa ajungem la momentul continuu, s-a pus pe tapet modificarea Legii 193/2000, modificarea invocata fiind data de necesitatea armonizarii legislatiei nationale cu cea europeana in materie

    Mihail Meiu, director al Directiei Armonizare Europeana, Strategii, Asociatii si Juridic al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC):

    • Consumatorul nu are nicio posibilitate sa negocieze contractul cu banca, iar bancile sunt constiente ca au clauze abuzive in contracte
    • Nu o sa putem sa convingem pe nimeni ca exista un echilibru de forte intre un consumator si o banca. Nu o sa putem sa spunem ca nu exista contracte preformulate in conditiile in care consumatorul, practic, nu are nicio posibilitate sa negocieze cu o banca. In controalele pe care le-am facut noi, de exemplu la sucursalele din provincie, acestea nici nu misca in fata centralei. Nu au voie sa modifice un rand din ce scrie acolo
    • Puterea de negociere a consumatorului este aproape zero. Este adevarat ca el poate sa aleaga intre mai multe banci dar si acolo unde se duce gaseste aceeasi atitudine. Practic sunt contracte preformulate. Ceea ce pe mine m-a mirat un pic este ca discutiile care au fost facute au fost de genul 'cum sa facem ca sa demonstram noi judecatorului ca de fapt consumatorul a fost informat' cand in realitate ar trebui sa isi puna problema cum sa faca ca sa nu puna o clauza abuziva in contract. Aceasta frica pe care o are sistemul bancar si aceste sume care sunt vehiculate ca Romania o sa piarda sute de milioane de euro demonstreaza faptul ca ei sunt constienti ca au clauze abuzive.
    • O alta constatare a fost posibilitatea bancilor de a putea modifica acele comisioane fara a putea exista niste explicatii, o transparenta in modul in care acestea sunt calculate astfel incat consumatorul sa isi dea seama ca modificarile s-au facut nu in mod unitalteral pentru ca asa doreste banca, ci pentru ca asa s-au modificat niste indicatori in piata europeana sau nationala pe care banca nu-i poate stapani. Pana acum in clipa in care o clauza era considerata abuziva judecatorul dispunea eliminarea aceste clauze din contractul acelui consumator care a dat banca in judecata sau acelui grup de consumatori, cum a fost cazulunor asociatii care s-au unit si s-au plans la judecatorie de existenta unei clauze abuzive. Ceea ce aduce nou codul de procedura civila este ca din dispozitia judecatorului se vor elimina din toate contractele, nu numai din acelea pentru care banca a fost data in judecata


    Informatii de background:

    • Asociatia Romana a Bancilor (ARB) a transmis mai multe scrisori unor directii din BNR, precum si Ministerului Justitiei, prin care solicita sprijin pentru modificarea unui articol din legea de aplicare a Codului de procedura civila si de care bancherii se temeau ca "ar putea pune in dificultate industria bancara", noteaza ZF.  Este vorba despre un articol din Legea 76/2012 care faciliteaza eliminarea clauzelor abuzive din contractele de credit la nivelul intregului portofoliu de credite specifice acordate de o banca, ceea ce - sustine ARB - ar putea genera pierderi de sute de milioane de euro anual sistemului bancar.
    • "Bancile nu doar ca nu vor mai avea dreptul de a percepe pentru viitor costurile aferente clauzelor declarate ca fiind abuzive, dar se vor vedea obligate sa si ramburseze tuturor clientilor respectivele costuri percepute in trecut", se arata intr-o scrisoare transmisa Bancii Nationale. Impactul financiar al acestei prevederi este estimat de bancheri la peste 600 mil. euro anual. ARB recunoaste existenta unor "posibile erori izolate aparute in practica institutiilor de credit in trecut", dar considera ca instantele nu sunt pregatite sa aprecieze just clauzele din contracte.
    • "Cred ca BNR a facut destul de multe lucruri din prisma educatiei financiare. Contractele poarta semnatura nu numai a creditorului, dar si a debitorului. Faptul ca ele sunt modificate in instante este o problema judiciara, o problema a  instantelor, nu a BNR. Interventia bancii centrale, cea dincolo de aspectele trecute in legile bancare, problemele prudentiale, alte instrumente pot fi cel mult cele verbale", spunea Isarescu la un seminar anterior.
    • legea 193 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori este un subiect deosebit de serios si este tratat cu seriozitatea necesara, a declarat, marti, la conferinta Anul Financiar Bancar 2013, Radu Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB). "Este o problema care, in opinia noastra, trebuie sa preocupe si, va asigur, ca preocupa pe toata lumea in acest moment. Poate acea decizie luata ca se amana intrarea in vigoare a fost un semnal ca sunt niste probleme care trebuie rezolvate. Dorinta noastra, si aici vreau sa punctez foarte clar, este de a proteja sistemul bancar, dar in niciun caz nu dorim prin aceasta sa cream impresia ca vreo banca sau vreo asociatie a bancilor are intentia sa mentina clauze abuzive in contracte. Este total eronat sa se interpreteze acest lucru. Daca o instanta superioara din tara considera ca o clauza este abuziva si banca respectiva pierde procesul, dar nu la o instanta superioara, atunci lucrurile trebuie respectate", a spus Ghetea.
    Potrivit acestuia, in lege se vorbeste despre asociatii de clienti.
    "Noi avem o autoritate nationala pentru protectia consumatorului. Aceasta autoritate sa-si insuseasca si la simpla sesizare a unui client. Daca isi insuseste ca este o clauza abuziva mergem in instanta, iar daca se ajunge pana la instanta superioara, suprema, care daca spune ca am pierdut schimbam contractul din cap pana in picioare. Asa cum este normal ca un client sa isi apere interesul, cred ca asa este normal ca si o banca sa isi apere interesul", a mai spus Ghetea






    Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





    4070 vizualizari

    • +6 (6 voturi)    
      ===================== (Marţi, 5 martie 2013, 11:09)

      Zede [utilizator]

      S-a activat si dl Olteanu, acest mare expert bancar, de talie mondiala, recunoscut de forurile internationale!

      =)) =)) =))
      • +3 (3 voturi)    
        subscriu! (Marţi, 5 martie 2013, 11:24)

        sami [utilizator] i-a raspuns lui Zede

        Aceeasi reactie am avut-o si eu! incredibila ipocrizia astora ce ne "conduc" chipurile..de fapt isi conduc si urmaresc doar interesele...noi, pleava muncitoare suntem răul lor necesar!
        • +6 (6 voturi)    
          ===================== (Marţi, 5 martie 2013, 12:45)

          Zede [utilizator] i-a raspuns lui sami

          Eu as vrea sa participe la o dezbatere publica, televizata in direct, impreuna cu ceilalti care au candidat pe postul pe care il ocupa acum.

          Si sa ne spuna ce il indreptateste sa fie vice-guvernator BNR. Caratul servietei lui Tariceanu nu se pune.
    • +3 (3 voturi)    
      Clauzele abuzive (Marţi, 5 martie 2013, 13:31)

      Euunul [utilizator]

      din contractele BCR si Vksbank sunt evidente si sunt sanctionabile conform practicii CEJ. despre ce discuta dl Olteanu (care stie f bine cum a ajuns la BNR - cu sj d-lui Hrebenciuc). Clauzele abuzive da atenteaza la buna functionare a sistemului bancar - este FURT evident si oricum nimeni nu poate plati la nesfarsit dobanzi la credite imobiliare in EUR de 12% (total costuri) pe 30 de ani. Maidevreme au mai tarziu creditele vor deveni neperformante - vezi BCR la 30% e.....imens doar BNR o tine in bratze...

      BNR a tolerat aceste practici abuzive (cand le putea discuta cu bancile di 2008/09). Autorizatiile d efunctionare ale bancilor sunt in mana BNR.
    • +1 (3 voturi)    
      Serban Toader la BNR (Marţi, 5 martie 2013, 13:37)

      www.ymc.ro [utilizator]

      Cum ar fi fost ca Serban Toader sa fie viceguvernator la BNR iar Bogdan Olteanu sa fie director general la KPMG?
      Premiez cel mai fain raspuns cu o carte ebook, Manualul Antifrauda 2013.
      • +1 (1 vot)    
        Nu poate performa (Marţi, 5 martie 2013, 16:34)

        Euunul [utilizator] i-a raspuns lui www.ymc.ro

        in zona privata pe bune. El doar in zona politica. La KPMG e mai greu sa spui ca tu esti om politic si te numeste parlamentul PNL/PSD. E oricum una dintre cele mai "ciudate"aparitii intr-o pozitie d econducere. Stai linistit ca nici lui Serban Toader nu i-ar fi usor pe bune la BNR.
        • 0 (0 voturi)    
          pentru euunul (Marţi, 5 martie 2013, 16:42)

          www.ymc.ro [utilizator] i-a raspuns lui Euunul

          Good point,
          Te invit la mine pe www.ymc.ro, unde poti comanda cartea, fara sa o achiti, te rog completeaza numele cu care te loghezi si mailul pentru a primi cadoul meu.
          Enjoy,
          • +1 (1 vot)    
            ===================== (Miercuri, 6 martie 2013, 7:49)

            Zede [utilizator] i-a raspuns lui www.ymc.ro

            Daca eu (care n-am legatura cu euunul) completez acolo ca ma loghez cu "Euunul" si pun o adresa de mail pe care mi-am facut-o special pt asta, pot sa primesc cartea lui Euunul? :)
    • +2 (2 voturi)    
      domnule Alexandru Paunescu, (Marţi, 5 martie 2013, 14:03)

      AlmMla [anonim]

      Orice document intins de banci ar fi trebuit sa se incadreze in legislatia Romaniei si sa nu contina clauze abuzive. Este datoria comerciantilor (inclusiv al bancilor) de a nu insera clauze abuzive in documentele intinse clientilor. A cui era si este datoria de a se asigura ca bancile respecta legislatia in vigoare?????
      • 0 (0 voturi)    
        Bine punctat (Marţi, 5 martie 2013, 18:48)

        Fanfan la tulipe [utilizator] i-a raspuns lui AlmMla

        Din pacate, dl. Isarescu nu-si asuma nicio raspundere si lasa rezolvarea problemei clauzelor abuzive in seama instantelor. Adica tu, BNR, spraveghezi sistemul bancar, inclusiv sub aspectul respectarii legislatiei in domeniul creditarii, si totusi nu ai nicio raspundere??? Cetatenii acestei tari trebuie neaparat sa-si caute dreptatea in instanta in loc sa fie impuse reguli stricte la creditare care sa nu permita inserarea clauzelor abuzive? Cu tot respectul dar dl. Isarescu este depasit de problema sau lobbyul bancilor este mult prea puternic. De ce bancile doresc modificarea Codului de Procedura Civila daca nu au clauze abuzive in contracte??? Daca si de data aceasta guvernantii le canta in struna prevad ca va iesi iures...
    • +1 (3 voturi)    
      Credite neperformante (Marţi, 5 martie 2013, 14:06)

      gugi [utilizator]

      "Viceguvernatorul Olteanu a insistat că BNR nu apără băncile, ci că are grijă de sistem şi de protejarea deponenţilor, care îşi vor primi banii înapoi doar dacă băncile primesc creditele acordate înapoi"...Oare nu intelegeti ca aceasta strategie este gresita? Nici acum in ultimul ceas nu realizati acest lucru? Am sa va explic:In acest moment exista clauze abuzive care au determinat o crestere a dobanzii, in functie de dorinta bancii, peste capacitatea de plata a consumatorului astfel ca s-a ajuns la credite NEPERFORMANTE...credeti ca daca o sa mentineti aceste clauze abuzive nu se va ajunge in cel mai scurt timp ca creditele Performante sa devina Neperformante? Sistemul nu are grija de protejarea deponentilor ci din contra prin sustinerea tacita a BNR fata de pastrarea clauzelor abuzive "va marca" cresterea creditelor neperformante...Domnul Olteanu de ce nu ati incercat sa trageti BCR, Volksbank si alte banci "de mana" si in loc sa se judece cu clientul mai bine avea loc o discutie intre casele de avocatura (BCR vs Piperea, avocat client) si atunci intr-adevar "sistemul avea grija de deponenti"? Sunt convinsa ca puteti si sta in puterea dumneavoastra sa trageti de urechi aceste banci dar nu o faceti ci din contra folositi aceeasi strategia pe care o foloseste si banca cu clientul.Dragi deponenti, credeti-ma pe cuvant, ca daca BNR, guvern, justitia o sa mentina clauzele abuzive in contract cat de curand "majorarea"creditelor neperformante nu va mai putea sa fie oprita si prin urmare nici protejarea dumneavoastra nu este "acoperita".Nu aceasta este SOLUTIA!
      • +1 (1 vot)    
        Gugi draga (Marţi, 5 martie 2013, 20:58)

        ancagrigore [utilizator] i-a raspuns lui gugi

        Bine ca l-ai adus pe Piperea in discutie caci el orchestreaza din spate facaturile alea de procese! Hai ma lasi, e musai ca bancile sa aiba un comision de risc dupa ce s-a dat credit cu buletinul...pai iti dai seama tu cam cate credite neperformante au la activ? BNR sa rezolve, sa gaseasca solutii...bancile n-au nicio vina, ele se muleaza pe ce le ofera Isarescu...daca el a permis asta, ciocu' mic!
    • 0 (0 voturi)    
      domnule alexandru paunescu (Marţi, 5 martie 2013, 15:46)

      isarescu [utilizator]

      probabil ati auzit bine acele "opinii care spuneau ca si asa conditiile sunt aceleasi la toate bancile" pentru ca toate bancile au contracte preformulate care contin numai clauze abuzive si care nici acum in ceasul al 12 lea nu se descotorosesc de ele.
    • 0 (0 voturi)    
      Dar Guvernatorul (Marţi, 5 martie 2013, 16:26)

      Euunul [utilizator]

      Ce spune despre clauzele abuzive? sau el nu e parte....
      Mai dl Olteanu dar de ce sa nu se judece clientii la CEJ - ca tot transpune BNR directive europene pe care ICCJ (in frunte cu dl. Bordea/sectia II-a civila le ignora). Sa vedem ce spune CEJ si care-i practica in UE in materie de clauze abuzive - FARA CLAUZE.
      Daca aceste clauze abuzive nu ar exista nu s-ar da toti de pamant cu sa se amane, sa se schimbe, sa nu se judece, piederi anuale de 600 mil eur etc..
      Nu vedeti ca sunteti fara logica si prin urmare usor penibili......
    • 0 (0 voturi)    
      ... (Marţi, 5 martie 2013, 16:45)

      Sarmis [utilizator]

      ...pai eu zic ca d-l Olteanu sa transmita ICCJ si ce decizii sa ia vis-a-vis de astfel de procese, ca sa nu mai caute amaratii de judecatori prin atatea tratate de drept...

      ...si d-le Olteanu, bancherii care au fost hoti cu cei carora le-au acordat credite, te asigur ca sunt hoti si cu cei care au depozite, asa ca povestea cu "protectia" deponentilor e doar gargara de "specialist" in spagi.
    • 0 (0 voturi)    
      bancile vor multe (Marţi, 5 martie 2013, 19:16)

      Xorciser [utilizator]

      Printre altele si ca persoanele fizice sa nu poata da faliment...
    • 0 (0 voturi)    
      BNR - Paunescu - Director Directie Juridica BNR (Marţi, 5 martie 2013, 19:48)

      CrisAAA [utilizator]

      In momentul in care dvs, institutie publica, veti incepe sa supravegheati si sa controlati eficient bancile din sistem, atunci lucrurile se vor schimba. Pina atunci, ne schimbam noi atitudinea "superficial" si intram in GREVA BANCARA, adica platim rata cu o intirziere de 29 de zile.

      Special pentru dl. Paunescu - de pe pagina bnro.ro - Rolul BNR - identificarea riscurilor si vulnerabilitatilor întregului sistem financiar, în ansamblul sau si pe componentele sale, deoarece monitorizarea stabilitatii financiare este preventiva. Aparitia si dezvoltarea unor disfunctionalitati, precum evaluarea incorecta a riscurilor si ineficienta alocarii capitalului, pot afecta stabilitatea sistemului financiar si stabilitatea economica.

      Acum, dupa ce am vazut opiniile publice ale dlui. Paunescu, director Directie Juridica BNR, ne este clar de unde vine haosul din sistemul bancar. Conform spuselor acestui domn, bancile au dat credite aproape gratis, facind analiza de credit formala sau superficiala, bazindu-se pe garantii discutabile. A gasit si vinovatul pentru aceasta situatie: clientii, care au fost "neatenti la termenii contractuali manifestand o atitudine superficiala". Dar, "bancile incercau si ele conservarea unei rate a profitului destul de ridicata."

      Domnule Paunescu, nu BNR-ul este responsabil pentru supravegherea sistemului bancar? Seful dvs, viceguvernator Olteanu, spune ca o clauza abuziva nu trebuie sa se regaseasca in niciun contract. Dvs. spuneti ca este vina clientului ca nu a vazut-o. Vorbiti serios??????? Nu cumva este obligatia bancii sa nu introduca clauze abuzive in contract, conform L193/2000 si O21/1992?
    • 0 (0 voturi)    
      OLTEANU, BNR & ROMANII (Miercuri, 6 martie 2013, 8:30)

      marincosmin [utilizator]

      Pai sa-si asume bancile politica pe care au avut-o fata de deponentii lor, nu este problema nimanui ca ei au introdus clauze abuzive (vezi Legea 193/2000) in contracte tot in ideea de a castiga mai mult. Pe de alta parte daca un comerciant e prins dupa ce vine un consumator cu un produs expirat, ce facem, inchidem ochii ? De ce in toate tarile europene Ordonanta 50 s-a implementat ad literam, iar la noi nu ? Domnul viceguvernator mai bine ar explica cum functioneaza sistemul cu rezerve fractionare, si cum contribuie BNR cat si bancile comerciale la cresterea inflatiei, care nu este altceva decat o taxa ascunsa ...
      http://www.youtube.com/watch?v=6HAEPSt_12U&noredirect=1
      Daca nu e nimic ocult, sa ne explice si noua ce reprezinta comisionul de riscpe langa ipoteca, marca Volksbank. Acest comision de risc e nu mai putin de 0,22(in cazul unor contracte) din sold, perceput lunar. Oare circa o treime din rata reprezinta risc ?

      Sa se explice de ce nu s-au dat acasa contractele spre studiu timp de 1-2 saptamani, eventual discutat cu un avocat, nu sa ti se baga sub ochi 15 minute dupa care sa ti se spuna semnezi sau nu ?

      Daca BNR ar recunoaste toate aceste lucruri ar inseamna ca in toata perioada in care s-au dat credite a fost degeaba, adica nu si-a facut treaba decat intr-un sens. Evident ca nu pot recunoaste lucrul acesta.
      • +1 (1 vot)    
        De ce (Miercuri, 6 martie 2013, 11:20)

        razvanTud [utilizator] i-a raspuns lui marincosmin

        te iei numai de Volksbank cand BCR si BRD conduc la capitolul dobanzi mari si practici dubioase? Astea doua sunt in fruntea piramidei in ceea ce priveste comportamentul abuziv !!! Dar am impresia ca sunt "aparate" de Isarescu, ca doar prin pierderile extraordinar de mari o sa rastoarne sistemul bancar de la noi, nu? Volksbank nu a incalcat nicio norma bancara. Nu poti acuza banca atata vreme cat ai semnat contractul! oamenii ar trb sa fie mult mult mai atenti, sa citeasca toate clauzele contractuale...nu numai sa plece cu banii acasa...


    Abonare la comentarii cu RSS

    ESRI

    Întâlniri on-line | #deladistanță

    Top 10 articole cele mai ...



    Hotnews
    Agenţii de ştiri

    Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



    powered by
    developed by