Economistii il contrazic pe presedintele Basescu: Un termen realist pentru aderarea Romaniei la Zona Euro este anul 2018, daca nu chiar 2020

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 13 martie 2013, 12:00 Economie | Finanţe & Bănci


Declaratiile facute marti de presedintele Traian Basescu legate de urgenta aderarii la euro in urmatorii 3-4 ani a fost comentata de economistii sefi din banci si de catre analisti, acestia spunand ca o data rezonabila pentru aderarea Romaniei la moneda unica este cel mai devreme 2018. In plus, nu aderarea in sine trebuie sa ne preocupe, cat reformele care ar trebui sa anticipeze intregul proces de aderare, reforme care lipsesc in acest moment.
  • Melania Hancila, economist sef al Volksbank: Daca vom creste cu 1%, maxim 2% pe termen lung, putem amana aderarea la euro cu un deceniu
Este esential sa adoptam euro doar atunci cand vom fi pe deplin pregatiti, si nu cand vor fi atinse niste tinte
Melania Hancila
Foto: Hotnews
nominale care si acelea sunt dificil de indeplinit datorita rigiditatilor si ineficientelor care caracterizeaza economia romanesca. Este greu de crezut ca tintele nominale, care inca nu au fost indeplinite, adica cele care tin de dobanzile pe termen lung si rata inflatiei, ar putea fi atinse in mod sustenabil doar prin efortul Bancii Nationale, cand autoritatile continua sa amane reformele structurale inca de la declansarea crizei si singura tinta indeplinata este cea legata de deficitul bugetar.

Discursul domnului Presedinte se concentreaza in principal asupra indeplinirii criteriilor nominale si neglijeaza criteriile reale care tin de competitivitatea economica si de nivelul de trai al cetatenilor. Intai trebuie sa ajungem sa "traim bine" si sa ne apropiem de nivelul de trai al tarilor din Zona Euro, iar deocamdata putererea de cumparare a romanilor este la jumatate fata de nivelul din Uniunea Monetara Europeana. Abia dupa recuperarea decalejelor economice si sociale, putem sa demaram procesul de adoptare al monedei euro, deocamdata noi si bulgarii avem cel mai scazut nivel de trai si in ultimii ani chiar a existat un regres, datorita unei corectii mai brutale a economiei romanesti comparativ cu alte economii europene. Daca vom continua sa crestem in medie cu 1 % an/an, maxim 2 % pe termen lung, atunci nu cred ca vom fi pregatiti sa aderam la Zona Euro nici in urmatorul deceniu.

 Desi economia da semne clare de oboseala si nu mai dispune de motoare de crestere, acest aspect nu pare sa ingrijoreze autoritatile care se multumesc cu faptul ca economia romanesca s-a stabilizat, cand de fapt economia romaneasca se confrunta cu fenomenul de stagflatie, adica stagnare economica +0.3 % an/an care prezinta riscuri de revizuire negativa si 5 % rata anualizata a inflatiei. Conform estimarilor noastre si ale FMI, ritmul de crestere potentiala a PIB s-a redus la 1.5 % - 2 % an/an fata de 5% - 6 % an/an cat era estimata cresterea potentiala inainte de criza.

Din pacate, daca nu se iau masuri urgente si eficace pentru a reporni economia prin toate canalele posibile si se continua cu majorarea taxelor si impozitelor si a poverii facturii salariale publice, impredictibilitatea politicii fiscale si economice, si nu se rezolva deficientele sistemului legislativ, atunci nici nu vom putea spera la acceptarea noastra in Zona Euro. Avand in vedere ca Romania este o economie emergenta membra a UE care dispune de potential ridicat de crestere in toate sectoarele economiei, are resurse minerale deosebite, este foarte bine pozitionata geo-politic si are la dispozitie fonduri nerambursabile considerabile, ar fi normal un avans real al PIB-ului de 5-6 % an/an pe termen lung.

Una dintre vulnerabilitatile Uniunii Monetare vine din diferentele semnificative de competitivitate si nivel de trai intre statele componente, iar indeplinirea criteriilor nominale nu ofera garantia reducerii decalajelor. Cred ca ar trebui sa invatam din experienta Greciei, Ciprului si al altor state care au aderat  la acest club select constituit in jurul monedei unice, desi nu erau pregatite si acum toata Zona Euro plateste pretul nesabuintei lor. Din punctul meu de vedere, nu este benefic pentru Romania sa-si asume tinte nerealiste, cum ar fi adoptarea euro in urmatorii 3-4 ani, cand inca nu s-a reusit rezolvarea deficientele majore ale economiei romanesti, deoarece riscam sa ne pierdem credibilitatea in fata populatiei si a investitorilor straini.       ¬

  • Eugen Sinca, economist sef BCR: Un termen realist pentru aderarea Romaniei la Zona Euro este anul 2018
Un termen realist pentru aderarea Romaniei la Zona Euro este anul 2018. Consideram ca mentinerea
Florin Eugen Sinca- BCR
Foto: Hotnews
obiectivului de aderare la Zona Euro este extrem de importanta, deoarece poate fi un catalizator pentru accelerarea restructurarii intreprinderilor de stat, reforma sistemului public de sanatate, imbunatatirea absorbtiei de fonduri europene, cresterea productivitatii in agricultura printr-o lege care sa stimuleze comasarea micilor ferme in mari exploatatii agricole, imbunatatirea rezultatelor in domeniul turismului. Toate acestea vor conduce in final la cresterea nivelui de trai al populatiei spre media Zonei Euro, diminuarea presiunilor inflationiste si reducerea dobanzilor la lei.

Datele Eurostat arata ca cel mai mic PIB pe locuitor la paritatea puterii de cumparare in momentul aderarii la Zona Euro a fost cel al Estoniei, de 67% din media UE27 in anul 2011, acesta putand fi considerat un nivel minim acceptat al convergentei reale. Slovacia a avut in 2009 un PIB pe locuitor de 73% din media UE27, iar Slovenia 88% in 2007. Romania se afla in prezent la 49% din media UE27, iar accelerarea cresterii economice spre 4% in paralel cu schimbarea structurii economiei, dinspre agricultura spre servicii, este o necesitate majora in urmatorii ani. 

  • Florin Citu, economist, proprietarul companiei de consultanta si analize Florin Citu Advisory: O data rezonabila la care Romania ar putea sa fie partial gata pentru aderarea la zona euro este anul 2020
O data rezonabila la care Romania ar putea sa fie partial gata pentru aderarea la zona euro este anul 2020. Din pacate amanarea reformelor statului, dispretul pentru proprietatea privata din partea clasei politice,
florin citu
Foto: Agerpres
neresepctarea legilor si neaplicarea lor de catre reprezentantii statului si inexistenta unei economii de piata functionale fac ca aceasta tinta sa se indeparteze in fiecare an. Numai vointa politica poate sa aduca data de aderare la zona euro mai aproape dar asta inseamna dorinta sa trecem de la un sistem in care statul controleaza economia la unul in care economia privata si competitia domina spatiul economic din Romania. Fara aceasta transformare Romnia nu va rezista competitiei interne din zona euro si in cativa ani dupa aderare va prezenta aceleasi simptome ale "bloii" de care sufera astazi tari ca Grecia, Portugalia, Spania, Italia: deficite interne si exterene mari si potential de crestere economica mic.

Presedintele Basescu are dreptate in multe privinte dar nu sunt de acord ca Romania deja indeplineste majoritatea conditiilor nominale stipulate in Tratatul de la Maastricht pentru a adera la zona euro. Iar dupa cum aratam anul trecut intr-un studiu acestea sunt doar conditii necesare. Este nevoie de progress in convergenta reala, productivitate de exemplu, pentru a putea  sa facem fata socurilor in interioul zonei euro.

  • Traian Basescu: Este esential sa aderam la euro in urmatorii 3-4 ani
Presedintele Traian Basescu a declarat, marti, in discursul din plenul Parlamentului, ca este esential pentru Romania sa intre in zona Euro in urmatorii trei-patru ani, el aratand insa ca obiectivul oficial 2015 nu mai este realist si ca trebuie ajustat de catre Guvern, Parlament si BNR.  "Este esential sa adoptam moneda Euro in trei-patru ani, astfel riscam ca urmatoarea modificare a Tratatelor UE sa ne gaseasca neintegrati, in afara zonei Euro si sa ramanem asa", a afirmat Basescu, el aratand ca exista "mai multe voci" in UE care vorbesc despre Uniunea "cu doua viteze" , cu statele care au adoptat Euro si cele non-Euro.

  El a subliniat ca aderarea la zona Euro nu este facultativa, ci o obligatie asumata de Romania prin Tratatul de aderare.

"In acest moment, tinta oficiala este 2015. In opinia mea, termenul a devenit nerealist si va trebui ajustat la nivelul Guvernului, Parlamentului, BNR", a aratat Basescu.

  De asemenea, presedintele a aratat ca Romania este stabilizata macroeconomic si indeplineste in mare parte criteriile de la Maastricht necesare adoptarii monedei comune europene, aratand insa ca indeplinirea acestora nu garanteaza "succesul" economiei romanesti in zona Euro, fiind necesara o economie competitiva care depinde in primul rand de companiile de stat.

"Daca nu intelegem ca rentabilizarea este cheia, ne pregatim de pe acum pentru un esec", a afirmat Basescu, aratand ca e nevoie de indeplinirea obligatiilor asumate prin Acordul cu FMI si Comisia Europeana privind introducerea managementului privat si privatizarea companiilor de stat.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





1970 vizualizari

  • +11 (11 voturi)    
    Opinia economistilor (Miercuri, 13 martie 2013, 12:16)

    buncrestin [utilizator]

    Sunt de acord ca cei citati sunt economisti reputati, insa ei sunt economistii unor banci private, iar opinia lor nu prezinta un punct de vedere obiectiv din punct de vedere economic. Opinia lor este formulata in acord cu interesul bancilor, ceea ce este normal. Daca economistul BCR spune: "Nu credem ca Romania e pregatita sa intra in euro pana in 2018" inseamna in acelasi timp "BCR nu ar prefera ca Romania sa intre in euro inainte de 2018".
    • +2 (2 voturi)    
      Corect plus (Miercuri, 13 martie 2013, 12:27)

      Sani [utilizator] i-a raspuns lui buncrestin

      Factorul politic are si el importanta sa iar un compromis intre cele doua componente (politic si economic) este important.
      • 0 (0 voturi)    
        marele economist Basescu (Miercuri, 13 martie 2013, 18:09)

        xjack [utilizator] i-a raspuns lui Sani

        Mda, daca Basescu spune ceva, ce conteaza ce spun specialistii, Basescu e cel care are dreptate. Marele academician doctor inginer specialist in economie Basescu le stie pe toate.
    • +7 (7 voturi)    
      Foarte adevarat! (Miercuri, 13 martie 2013, 12:30)

      , AlwaysToTheRight, NeveRed! [utilizator] i-a raspuns lui buncrestin

      Cu un singur amendament!
      Noi romanii bnu suntem in stare sa construim dar ne pricepem foarte bine sa criticam si sa amendam.
      Asa si cu economistii astia; nu am auzit pe nici unul sa spuna vreun termen, realist sau nu INAINTE de a spune Basescu ceva in acest sens!
      Toti expertii tac atunci vand trebuie sa vorbeasca si vorbesc atunci cand trebuie sa taca!
      CAm dur, dar acum se pare ca aceasta este o opinie fondata!
      • -2 (2 voturi)    
        conducerea BNR (Miercuri, 13 martie 2013, 12:51)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui , AlwaysToTheRight, NeveRed!

        s-a ferit sa dea prognoze pt aderarea la euro....si de aici cofuziile. BNR este singura in masura sa dea un termen pt adoptarea Eur in Romania. BNR nu va mai emite moneda nationala, si vom lua Eur de la Banca Centrala Europeana....tot BCE ne va face si politica monetara, dar mai e mult pana atunci, tr sa scadem simtitor infltatia (pt ca daca nu, vom creste inflatia in zona euro)...
        Basescu si analiztii economici din bancile private isi dau degeaba cu parerea, conducerea BNR trebuie intrebata de aderarea la zona euro.
  • +2 (2 voturi)    
    Esential este (Miercuri, 13 martie 2013, 12:36)

    ancagrigore [utilizator]

    sa porneasca acele reforme cat mai rapid posibil. Economista VB are dreptate, ar trb amanata aderarea cat mai mult timp pana nu se pune la pun un context favorabil pentru euro.
  • +1 (1 vot)    
    OK. (Miercuri, 13 martie 2013, 12:51)

    letsoc [utilizator]

    Noi nu suntem niciodata pregatiti. De ce sa ne grabim in cursa ? Vom ajunge si noi la finis candva , chit ca stadionul va fi gol si spectatorii sunt plecati de mult acasa. Popor, dormi linistit, Calimente vegheaza ! Cu stima , NC .
  • 0 (0 voturi)    
    La Pastele Cailor... (Miercuri, 13 martie 2013, 13:43)

    BPM [utilizator]

    ...atunci vom fi noi pregatiti sa aderam la euro...
    Oricum, poate intre timp UK sau un alt membru renunta la euro si se rezolva problema.
  • -1 (1 vot)    
    Dupa (Miercuri, 13 martie 2013, 13:46)

    baibars [utilizator]

    cum merg lucrurile un termen corect pentru trecerea la moneda euro este la Sfantul Asteapta dupa Pastele Cailor. Noi nu stim daca la anu' vom mai fi in UE si Base bate campii. Ce-o fi cu omu' asta? Chiar el nu vede spre ce ne indreptam? Dupa ce-i spurca pe cei doi "pisici" repetento-plagiatori acum vad ca are mare incredere in ei. Nu inteleg ce tot umbla cu sfaturi si dojeni duhovnicesti in loc sa treaca la lupta.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by