"Din informatiile noastre, specialistii Ministerului de Finante lucreaza la un proiect de norme de aplicare a ordonantei privind taxa pe constructiile speciale, acesta urmand a fi prezentat partenerilor de dialog social cel mai probabil in aceasta saptamana. Insa trebuie mentionat clar si raspicat ca acest lucru nu va rezolva problema de fond si anume impovararea suplimentara a sectorului privat de catre aceasta taxa introdusa de Guvern la sfarsitul anului trecut fara o consultare reala a mediului de afaceri", a declarat pentru HotNews Daniel Anghel, membru in boardul Consiliului Investitorilor Straini.

Daniel AnghelFoto: Hotnews

"Inca de la sfarsitul anului trecut am transmis autoritatilor romane mesajul ca implementarea impozitului pe constructii speciale va avea un impact semnificativ asupra companiilor de stat si private care detin constructii speciale, afectand astfel companii ce activeaza in domenii care oricum necesita programe investitionale majore si constante de modernizare a infrastructurii existente, precum productia, transportul si distributia de utilitati, agricultura, telecomunicatiile. Mai mult, am specificat in mod cat se poate de clar faptul ca noul impozit creeaza distorsiuni pentru mediul de afaceri romanesc din perspectiva atractivitatii investitionale si competitivitatii economice a Romaniei", mai spune Anghel.

In plus, precizeaza reprezentantul Consiliului Investitorilor Straini, pentru a veni in intampinarea autoritatilor romane si pentru a prezenta de o maniera cat mai realista cu putinta impactul real al impozitului pe constructii speciale, Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei a efectuat un studiu de impact centralizand informatiile primite din partea unui numar total de 38 de companii facand parte din industrii precum telecomunicatii, materiale de constructii, energie, transport si logistica, producerea bauturilor alcoolice sau industria farmaceutica.

"Astfel, impactul cumulat al impozitului pe constructii rezultat din studiul efectuat este de aproximativ 1,1 miliarde RON. Nu pot sa nu observ ca daca doar pe baza informatiilor primite de la 38 de companii s-a strans un impozit pe constructii de aproximativ 1,1 miliarde RON, probabilitatea este foarte mare ca impactul total la nivelul intregii economii si aici ma refer la toate industriile afectate, sa depaseasca cu mult estimarea autoritatilor de 1,5 miliarde RON din care doar 500 milioane RON impozit ar putea fi colectat la buget.

Un aspect extrem de important este reprezentat de faptul ca activele supuse impozitului pe constructii au o durata de functionare foarte mare, situata in intervalul 10 - 60 ani si ca impozitul aplicabil este de 1,5%. Rezulta astfel ca un contribuabil va plati intre 15% si 90% din valoarea totala activului, ceea ce este excesiv si denota neintelegerea de catre initiatorii acestui act normativ, a impactului pe termen mediu si lung generat de acest impozit", explica Daniel Anghel.

"Mai mult, in prezent nu se face nicio distinctie in privinta bazei de impunere intre activele in functiune, activele in inactivitate temporara, activele in conservare sau activele aprobate la casare in curs de dezmembrare/valorificare. Trebuie retinut faptul ca, de exemplu, activele aprobate la casare nu mai sunt functionale, nemaiputand genera valoare economica, dar cu toate acestea impozitul se va datora si se va plati de catre contribuabil. Mai specific, baza de impunere ar trebui sa fie valoarea fiscala neta si nu valoarea contabila bruta a constructiilor speciale supuse impozitarii.

Acestea fiind spuse, este evident ca acest impozit, care a fost introdus fara o consultare prealabila a mediului de afaceri si fara efectuarea unui studiu de impact, afecteaza companiile care au investit in Romania, obligandu-le la un efort financiar de o dimensiune nejustificata din perspectiva necesitatii si a ratiunii economice", conchide oficialul FIC.

Cu mai putin de o luna inainte de termenul de plata pentru mult discutatul impozit asupra constructiilor speciale (26 mai), oamenii de afaceri spun ca le e neclar modul in care acest nou impozit se calculeaza. Nici consultantii fiscali nu sunt lamuriti, asteptand la randul lor clarificari. Finantele spun ca nu e nevoie de norme, intrucat legea e clara. Tehnic vorbind, Ordonanta care a nascocit acest impozit trebuie votata de Parlament, iar eventualele norme de aplicare vor aparea dupa ce parlamentarii isi dau votul. Acest vot va veni insa dupa termenul limita de plata, iar normele care sa explice cum se aplica legea ar putea aparea abia in toamna. Teoretic, fiecare companie va avea de achitat 1,5% pe valoarea de inventar a constructiilor speciale din bilant. Neclaritatile acestui impozit sunt multe: cel mai des intalnita e intrebarea cum se procedeaza in cazul in care firma privata utilizeaza, in concesiune sau sub alte forme, constructii aflate in proprietatea statului, pentru care nu ar trebui sa se datoreze impozit. Dar mai sunt si altele. Statul spera sa incaseze din aceasta taxa 1,5 miliarde de lei anual.