Se da o familie. Sa-i zicem familia Ionescu. Domnul si doamna Ionescu si-au programat inca din primavara un concediu pe litoral, sa ii arate pentru prima oara marea micutului Ionescu. Si-au facut calcule, au zis ca 2000 de lei le ajunge pentru o saptamana la mare, asa incat diferenta dintre salarii si cheltuielile cu traiul, adunate cateva luni, le va asigura banii necesari. Partea proasta e ca salariile domnului si doamnei Ionescu au fost taiate chiar de luna urmatoare. Ca sa puna deoparte banii necesari pentru concediu, singura solutie era ca familia Ionescu sa cheltuiasca mai putin. Au renuntat la carne, au mai rarit mersul la cinema, au renuntat si la femeia care o ajuta pe doamna Ionescu la curatenie, totul ca sa se incadreze in deficit. Prin iunie, pe domnul Ionescu s-a imbolnavit de stomac din cauza alimentatiei precare, dar pana la urma concediul pe litoral a fost bifat. Pe scurt, obiectivul a fost atins, chiar daca asta a costat spitalizarea domnului Ionescu, scaderea consumului in familie si un somer- femeia in casa. Cam asa si cu executia bugetara a Finantelor pe primul semestru.

Pentru ca stam prost la capitolul colectare, pentru a pastra obiectivele bugetare, a fost nevoie sa se taie din cheltuieli. Si s-a taiat! S-a taiat de la investiii, adica fix din zona care poate duce la crearea de locuri de munca, unul din obiectivele des asumate de Guvern. Sa le luam pe bucati:

Din 104,8 miliarde lei venituri estimate, s-au incasat doar 100,3 de miliarde lei, daca ne uitam la veniturile totale.

  • Cheltuielile bugetului general consolidat in suma de 103,9 miliarde lei s-au redus ca pondere in PIB cu 0,9 pp.
  •   Cheltuielile cu dobanzile au inregistrat o diminuare cu 1% in principal ca urmare a scaderii randamentelor la licitatiile emisiunilor de obligatiuni de tip benchmark, gradul de efectuare fiind de 98%.
  •  Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 9,6 miliarde lei, respectiv de 1,5% din PIB, fata de 12,2 miliarde lei in aceeasi perioada a anului precedent. Mentionam ca in primele 6 luni ale anului 2013 s-au platit arierate ale Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale in suma de circa 2 miliarde lei, precum si arierate ale administratiilor locale din imprumuturi din trezorerie in suma de 800 milioane lei. Fara plata arieratelor din 2013, cheltuielile de investitii din primele 6  luni ale anului 2014 sunt in crestere fata de perioada similara a anului trecut
  • Veniturile fiscale au fost in suma de 60,9 miliarde lei s-au realizat in proportie de 98,5%.
  • Incasarile din impozitul pe profit au inregistrat o crestere cu 12,7% comparativ cu anul anterior, determinata de evolutia pozitiva atat a incasarilor de la agentii economici cat si a celor de la bancile comerciale, in timp ce gradul de realizare al programului de incasari a fost de 104,5%;

Incasarile din impozitul pe venit s-au realizat in proportie de 96,4%, fiind influentate de:

- cresterea numarului de salariati din economie cu 0,7% ;

- cresterea salariului mediu brut pe economie cu 4,7% ;

- cresterea salariului minim la 850 lei incepand cu 1 ianuarie 2014;

- cresterea valorii punctului de pensie la 790,7 lei pentru anul 2014.

  • Incasarile din impozitele si taxele pe proprietate au crescut cu 35% comparativ cu semestrul I al anului 2013, gradul de realizare al programului de incasari fiind de 115,9%. Aceasta evolutie a fost inregistrata in principal pe fondul cresterii semnificative a incasarilor la bugetul de stat ca urmare a introducerii impozitului pe constructii  in timp ce incasarile la bugetele locale au inregistrat o crestere cu 5,2%;
  • Incasarile din TVA s-au realizat in proportie de 94,3%. O influenta negativa asupra incasarilor a avut-o cresterea rambursarilor de TVA cu 2,7% dar si diminuarea incasarilor aferente majorarilor de intarziere cu 33%.
  • Incasarile din accize au inregistrat un grad de realizare de 97,4%
  • Incasarile din impozitul pe comertul exterior si tranzactiile internationale au crescut cu 0,1% comparativ aceeasi perioada a anului precedent, ca urmare a cresterii in primele 5 luni a importurilor din zona extracomunitara cu 18,3% in timp ce gradul de realizare al programului de incasari a fost de 100,6%;
  • Incasarile din taxa pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizarii bunurilor sau pe desfasurarea de activitati au inregistrat o diminuare semnificativa (-55,6%) comparativ cu semestrul I al anului 2013 in conditiile in care in anul 2013 au fost incasate in luna iunie taxele de licenta pentru acordarea drepturilor de utilizare a frecventelor radio, potrivit prevederilor H.G. nr. 605/2012 , programul de incasari realizanduse in proportie de 94,9%
  • Veniturile nefiscale au inregistrat o diminuare cu 11,5% comparativ cu incasarile semestrul I 2013, gradul de realizare a programului de incasari fiind de 94,1%, insa in conditiile in care o parte din dividendele companiilor de stat vor fi incasate in luna iulie, acestea fiind prognozate a se incasa in primul semestrul al anului. Dividendele incasate pe primul semestru al acestui an sunt de 1,1 miliarde lei si se estimeaza sa se mai incaseze inca aproximativ 925 milioane lei pana la sfarsitul anului.
  • Sumele rambursate de U.E. in contul platilor efectuate s-au diminuat cu 10,8% fata de aceeasi perioada a anului precedent cu mentiunea ca in bugetul general consolidat, sunt inregistrate numai sumele rambursate aferente proiectelor ai caror beneficiari sunt institutiile publice, nefiind incluse si cele destinate sectorului privat, gradul de realizare al programului semestrial fiind de 49%. Totusi, se mentin estimarile de incadrare in tinta de absorbtie pe 2014, datorita, in principal, caracterului sezonier al lucrarilor de infrastructura

Toate datele arata un management prost al banului public, confirmand lipsa unei strategii fiscale coerente care sa duca la formarea unor premise solide de crestere economica sanatoasa. Deceaba familia Ionescu isi permite sa isi faca concediul pe Litoral, daca asta costa sanatatea membrilor familiei si trimiterea in somaj a femeii in casa.