Cele 20 de criterii de care ANAF tine cont la inregistrarea unei firme in scopuri de TVA au fost publicate in Monitorul Oficial
Cui se adreseaza formularul 088?
Formularul 088 se depune de catre societatile nou-infiintate ce se inregistreaza in scopuri de TVA inca de la infiintare si au dreptul sa solicite sa fie inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
De asemenea, formularul se depune si de societatile ce au fost infiintate anterior si doresc sa fie inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal.
Documentul se mai depune si de firmele care au fost anterior inregistrate in scopuri de TVA iar ulterior li s-a invalidat codul de TVA de catre autoritatea fiscala iar acestea doresc sa se reinregistreze in scopuri de TVA conform art. 153 alin. (9^1) din Codul fiscal.
Prevederea de la art. 3 din acest ordin permite autoritatilor fiscale sa solicite acelasi formular si in cazul in care societatea a depasit plafonul de 220.000 lei si trebuie sa fie obligatoriu inregistrata in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.
Suntem iarasi in situatia in care o companie depaseste plafonul cifrei de afaceri de la care are obligatia legala sa se inregistreze in scopuri de TVA iar prin aplicarea criteriilor de conditionare se va ajunge la situatia ca nu poate justifica desfasurarea activitatii economice si calitatea de platitor de TVA.
Existenta prevederii ca formularul se depune pentru inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal (ca urmare a depasirii plafonului de scutire) permite interpretari subiective ale situatiei societatii si contravine chiar art. 3 din OMFP nr. 17/2015, recent modificat, ce reglementeaza criteriile de inregistrare in scopuri de TVA.
Care sunt cele 20 de criterii?
1. Societatea detine un spatiu cu destinatie sediu social?
Sunt urmarite 5 cazuri posibile privind modul de detinere al spatiului in functie de proprietarul de drept al acestuia sau detinerea prin inchiriere, concesiune, contract de leasing.
2. Domiciliul fiscal este diferit de sediul social?
Se urmareste in aceasta situatie daca domiciliul fiscal este detinut printr-un contract legal.
3. Societatea detine sedii secundare?
In cazul existentei acestor sedii secundare se urmareste titlul legal prin care se pot utiliza aceste sedii secundare.
4. Exista declarate la Registrul comertului toate modificarile constitutive?
Se urmareste corespondenta intre dosarul societatii si evidenta existenta la Registrul comertului.
5. S-a depus declaratia privind respectarea legislatiei din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii?
Se impune existenta acestei declaratii.
6. Asociatii sau administratorii au mai avut calitatea de asociat sau administrator in cadrul altor persoane impozabile?
Se urmareste in principal daca aceste persoane au mai detinut societati, daca sunt lichidate, in insolventa sau in inactivitate temporara ori daca la acestea s-a invalidat codul de TVA.
7. Asociatii sau administratorii detin/au detinut functii la alte persoane impozabile ce au datorii la buget?
Se urmareste daca in ultimii 5 ani anteriori declaratiei aceste persoane au fost participante la persoane impozabile ce au inregistrat obligatii restante la buget.
8. Asociatii sau administratorii au inscrise in cazierul fiscal fapte de natura contraventionala?
Se urmareste existenta contraventiilor de natura fiscala inregistrate in cazierul fiscal al asociatilor sau administratorilor.
9. Ce tip de viza detin cetatenii din afara comunitatii ce au calitate de administrator?
Se urmaresc drepturile primite de acestia prin viza de intrare in Romania.
10. Pot indica asociatii/administratorii 3 persoane din Romania ce pot da relatii despre acestia?
Se solicita prezentarea datelor de contact pentru 3 persoane din Romania ce pot da detalii despre asociati/administratori.
11. Societatea detine conturi bancare in tara sau in strainatate?
Se vor anexa extrase de cont pentru justificarea conturilor bancare.
12. Cum este condusa contabilitatea?
Societatea trebuie sa prezinte persoanele care au atributii in tinerea si conducerea contabilitatii.
13. Ce persoane depun declaratiile fiscale sau detin certificatul digital pentru depunerea acestora?
Se va prezenta identitatea persoanelor ce depun si semneaza declaratiile fiscale.
14. Societatea detine salariati incadrati cu contracte de munca?
Se vor prezenta intre 1 si 3 contracte de munca inregistrate in REVISAL daca exista.
15. Administratorii si asociatii au realizat venituri brute in ultimele 12 luni anterioare depunerii declaratiei?
Se va anexa la aceasta declaratie copii de pe documentele ce atesta veniturile brute realizate anterior.
16. Care sunt indicatorii realizati de asociati/administratori in ultimul an fiscal incheiat?
Se depune doar pentru cazul in care in anul fiscal anterior a existat o activitate economica si se va indica cifra de afaceri si profitul contabil din anul fiscal incheiat.
17. Ce studii/profesii au administratorii persoane fizice si cu ce s-au ocupat in ultimele 12 luni?
Solicitantul va depune documente din care sa rezulte profesia si activitatea desfasurate de administratori in ultimele 12 luni.
18. La cate persoane au mai detinut calitatea de asociat/ administrator actualii asociati/ administratori in ultimii 5 ani?
Se vor enumera persoanele impozabile la care acestia au mai detinut aceasta functie.
19. Daca anterior actualii administratori/ asociati au mai avut aceste functii in alte societati si au creditat aceste societati, care sunt soldurile de creditare?
In caz afirmativ se vor preciza sumele nerestituite de societatile creditate existente in sold la data depunerii formularului.
20. Anterior au mai fost depuse declaratii 088 pentru aceeasi societate?
Se va mentiona daca anterior s-a mai depus formularul 088 in scopul inregistrarii in scopuri de TVA.
Desigur, fiecare dintre aceste criterii poate fi analizat critic, obiectiv sau subiectiv. Poate sunt unele situatii in practica ce nu ar justifica prezentarea acestor cazuri la ANAF pe criteriul respectarii confidentialitatii si al lipsei de relevanta fata de activitatea societatii, cum ar fi studiile participantilor la societate dar vom vedea in curand reactia societatilor aflate in situatia de a respecta acest temei normativ (material realizat cu sprijinul consultantului fiscal Adrian Benta)

Cu excepția a două județe, în România un adult din patru e pensionar. Campioana e Hunedoara, unde aproape jumătate din adulți sunt pensionari
Parenting pe timp de pandemie - cum au supraviețuit părinții lunilor de școală online
K2 - Povestea ”muntelui sălbatic” - Tragedii și victorii pe un monument fantastic din piatră, zăpadă și gheață
Adele, The Cure, Drake și alții. Ce albume așteptăm odată cu revenirea industriei muzicale în 2021
INTERVIU Cum ne ferim de conspirațiile pe seama vaccinului anti-COVID: Fiecare reacție adversă cunoscută până acum e exagerată de conspiraționiști. Ți se dă de înțeles că vei păți cu certitudine acel lucru
VIDEO Vlog-ul lui Cristian Presură: Cum combat experții în Sănătate principalele temeri legate de vaccinul anti-Covid
20 de criterii?! Only in Romania!
Pai eu daca as cumpara de la un platitor de TVA,nu mai recuperez TVA-ul.Ceea ce inseamna ca vanzatorul nu imi va vinde niciodata mie caci eu trebuie sa scad TVA-ul din oferta pe care i-o fac. Deci e discriminare pe fata intre o firma veche care a devenit platitor de TVA prin simpla optiune si o firma noua.
Daca vrei sa-ti cumperi un utilaj SH din Europa,trebuie sa platesti TVA.Dar nu poti sa-l cumperi pentru ca strainul cu care concurezi e inregistrat in scop de TVA si s-a inscris in ROI (Registrul Operatorilor Intracomunitari).
Deci el nu plateste TVA,si poate sa ofere mai mult decat tine .
Neinscrierea unei firme ca platitor de TVA face ca sa creasca cheltuielile si sa scada competitivitatea firmelor mici si, totodata, statul nu mai are de rambursat nimic din TVA. Ramane rambursarea de TVA doar pentru vesnicii privilegiati ai sistemului.
In relatia cu firmele din UE, odata platit TVA la achizitia din UE, statul roman nu mai are de compensat ptr firmele romanesti. Export de 65.000 de euro la limita actuala este o gluma. Si nici dupa depasirea acestui prag statul nu va face inregistrarea in scop de TVA pentru ca POATE.
Sunt blocat din cauza legilor stupide si din cauza smecherilor care au fost lasati sa-si faca de cap cu TVA-ul...
Nu pot sa dezvolt afacerea cu retardatii astia. E normal sa-si ia masuri de siguranta, insa nu sa puna toata tara in asteptare. Masurile astea de siguranta se iau in "background", baze de date pe care si le fac ei singuri.
nu-i de mirare ca economia avanseaza atat de greu. suntem condusi de furaciosi, iar sistemul administrativ e plin de angajati zelosi.