In ultima perioada devine tot mai evident ca industria asigurarilor din Romania trece printr-o criza de incredere din partea consumatorilor sau potentialilor consumatori de asigurari. O serie de schimbari legislative (Solvency II, IDD, etc), initiative ale ASF sau ale asociatiilor pentru promovarea asigurarilor si ale mass media (educatia consumatorilor, spre exemplu) pot recupera increerea in piata, dar poate ca ar mai fi nevoie de ceva: de un cod etic unic, respectat de toti cei care lucreaza in industria asigurarilor, scrie Paul Dumitru pe blogul Finante Creative.

Spre exemplu, o modalitate legala de a face business in Sudan (cea mai corupta tara din lume in 2014 conform Transparency International), nu inseamna neaparat ca este etica in Finlanda (tara cu cea mai redusa coruptie in 2014).

Avand in vedere ca increderea este probabil cel mai important activ intangibil al oricarui actor dintr-o piata de asigurari este necesar ca toti cei ce activeaza in aceasta piata sa lucreze pentru (re)construirea ei, cu beneficii pentru toate partile interesate, iar una dintre modalitati este avand si contribuind la un comportament etic in intreaga industrie.

Din pacate in Romania nu exista un cod etic unic ce trebuie urmat de toti cei ce activeaza in industria asigurarilor, desi este posibil ca in fiecare companie, printre valori, sa se numare si comportamentul etic, UNSICAR avand chiar un cod al brokerilor, dar care se aplica in special acestei profesii, nu intregii industrii. O paralela pe care as face-o este cu medicina, in care desi fiecare spital sau producator de medicamente are probabil misiuni si valori diferite, toti urmeaza un "cod" etic unic: juramantul lui Hipocrat. In definitiv toti cei ce lucram in asigurari avem oarecum o misiune similara cu medicii sau farmacistii, ne ocupam sa "vindecam" clientii de diferite "afectiuni" oferindu-le tratamente -asigurari- sau ne ocupam de preventie -managementul riscului.

Urmand paralela de mai sus, desi legale, anumite perioade ale economiei romanesti ne-au oferit foarte multe exemple de comportament non-etic in domeniul medical:

  • Medicii ne recomandau ca tratament un anumit medicament (fara sa tina cont ca substanta activa din alt medicament mai ieftin ar fi avut acelasi efect terapeutic), in special fiind motivati de bonusurile pe care le primeau din partea producatorului acelui medicament;
  • Ni se recomanda un medicament (un antibiotic este cel mai des caz intalnit), desi de cele mai multe ori nu era necesar, doar pentru ca foarte multi dintre noi considera ca numai un medicament ne poate vindeca;
  • Nu ni se prezenta partea negativa a unei boli doar pentru a fi "protejati sa nu ne pierdem moralul" si sa schimbam medicul pana cand gasim unul care sa ne spuna ceea ce vrem "sa auzim".

Exemplele ar putea continua si sunt convins ca foarte multi dintre noi ne-am imaginat comportamente din piata de asigurari romaneasca similare cu cele de mai sus care, in mod evident, sunt non-etice.

(...) In final, nerespectarea codului de etica sa conduca la pierderea licentei si a dreptului de a profesa in domeniul asigurarilor. In felul acesta industria va creste pe o baza solida: comportamentul etic. Cum se spune in business: singurul lucru constant intr-o companie sunt valorile (misiunea unei companii poate sa fie schimbata la un moment dat), iar pentru industria asigurarilor etica este o valoare necesara.

Citeste postarea integrala pe blogul Finante Creative.

N.Red: Paul Dumitru este managing partner al unei companii specializata in brokeraj pe piata asigurarilor