De asemena, interzice preceperea de comision la rescadentare sau reesalonare, precum si perceperea unor comisioane in situatiile in care consumatorii solicita schimbarea garantiilor (in conditiile in care consumatorul plateste toate costurile aferente constituirii si evaluarii noilor garantii).
Mai prevede interzicerea modificarii in sens crescator a marjei de dobanda, sau, dupa caz, a ratei dobanzii fixe, iar in cazul acordarii la solicitarea consumatorului de rescadentari, reesalonari, perioade de gratie, interzicerea introducerii sau majorarii comisioanelor aplicabile sau introducerea unor elemente noi de cost.
Referitor la rambursarea anticipata, potrivit actului normativ adoptat astazi consumatorul are dreptul, in orice moment, sa ramburseze integral sau partial obligatiile care ii revin in temeiul unui contract de credit inainte de incetarea acestuia. In acest caz, consumatorul are dreptul la o reducere a costului total al creditului, aceasta reducere constand in dobanda si costurile aferente sumei rambursate anticipat pentru perioada dintre data rambursarii anticipate si data prevazuta pentru incetarea contractului de credit. Creditorul nu are dreptul sa aplice penalizari, sa perceapa compensatie sau orice alte costuri de la consumator in cazul rambursarii anticipate.
In privinta unor eventuale probleme la achitarea ratelor, ordonanta prevede obligatia creditorilor de a veni in sprijinul consumatorilor atunci cand acestia au dificultati la rambursarea creditului.
Creditorul trebuie sa elaboreze proceduri pentru a identifica, in cel mai scurt timp, consumatorii aflati in dificultate de plata, in scopul prevenirii acumularii restantelor. Concret, creditorii vor trebui sa ofere solutii in functie de situatia in care se afla consumatorul. Printre masurile ce pot fi propuse consumatorilor se afla: refinantarea creditului, reducerea cuantumului ratelor lunare pe o perioada de timp determinata, consolidarea mai multor credite (masura care poate oferi perioada mai lunga de timp si rata mai mica). Implementarea acestor solutii se va face fara alte garantii din partea consumatorului si fara reevaluarea garantiilor existente.
In cazul imposibilitatii consumatorilor de a-si indeplini obligatiile contractuale ca urmare a majorarii dobanzii cu cel putin doua puncte procentuale (raportat la momentul incheierii contractului), creditorul depune toate diligentele pentru a transmite in scris consumatorului solutii in raport cu veniturile actuale ale consumatorului, astfel cum rezulta acestea din documentele justificative. Partile agreeaza propunerea prin act aditional ce va fi valabil pana la disparitia cauzei, dar nu mai mult de 12 luni.
In situatiile de executare silita, se interzice perceperea dobanzilor si a dobanzilor penalizatoare.
In ceea ce priveste recuperarile de creante, se interzice:
- Cesionarea contractului de credit si a accesoriilor, precum si a creantei catre o entitate care nu are sediul social, sucursala sau reprezentant in Romania;
- Perceperea de comisioane, dobanzi si dobanzi penalizatoare, cu exceptia dobanzilor penalizatoare legale;
- Perceperea de costuri aferente activitatii de recuperare, cu exceptia costurilor aferente procedurilor de executare silita;
- Utilizarea de tehnici care sa hartuiasca sau sa abuzeze orice persoana in legatura cu recuperarea creantelor;
- Contactarea consumatorului, in cadrul procesului de recuperare creante, la locul de munca al acestuia;
- Contactarea, in legatura cu recuperarea creantelor, a oricarei alte persoane diferita de consumator, succesorii legali, avocatul sau imputernicitul acestuia, creditorul, avocatul sau imputernicitul creditorului;
- Afisarea la usa apartamentului/blocului a notificarilor/somatiilor/adreselor in legatura cu recuperarea creantelor, cu exceptia actelor de procedura afisate la solicitarea executorului judecatoresc ori a instantei de judecata;
- Comunicarea entitatii de recuperare creante cu consumatorul in intervalul orar 20:00 - 09:00.
In ceea ce priveste conversia contractului, actul normativ prevede dreptul consumatorului de a-si converti contractul, oricand pe parcursul derularii acestuia, in alta moneda (cea in care este retribuit sau cea din tara de resedinta) decat cea in care a contractat creditul, la valoarea cursului de schimb al BNR din ziua solicitarii.
De asemenea, consumatorul are dreptul sa aleaga daca evaluarea este realizata de un evaluator angajat/ remunerat de creditor sau este realizata de un alt evaluator. In cazul in care consumatorul decide ca evaluarea sa fie realizata de un evaluator ce nu este angajat/remunerat de creditor, consumatorul are dreptul sa aleaga intre un evaluator dintr-o lista propusa de creditor de cel putin 15 evaluatori si orice alt evaluator autorizat, membru al Asociatiei Nationale a Evaluatorilor Autorizati din Romania.
O alta prevedere importanta se refera la dezvoltatorii imobiliari care pot acorda credite, incepand cu 1 ianaurie 2017, doar daca sunt inregistrati la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor. Totodata, si activitatea de recuperare de creante va putea fi desfasurata doar de entitatile inregistrate de ANPC.
Ordonanta se aplica tuturor contractelor de credit ce au ca obiect transferul dreptului de proprietate asupra unui bun imobil ori ce sunt garantate cu bunuri imobile, respectiv contractelor de credit legate in vreun fel de bunuri imobile destinate consumatorilor. Prin consumatori se intelege persoanele fizice, inclusiv codebitorii, ce actioneaza in scopuri care se afla in afara activitatii sale comerciale sau profesionale.
Ordonanta cuprinde prevederi referitoare la informarea corecta si completa a consumatorilor care solicita credite imobiliare sau garantate cu ipoteca. Informarea se refera atat la publicitatea produselor bancare, cat si la informarea precontractuala a consumatorilor. Este vorba atat despre informatii generale, care trebuie sa fie corecte, clare si sa nu fie susceptibile de a induce in eroare, cat si despre informatiile personalizate de care consumatorul are nevoie pentru a compara produsele de credit disponibile pe piata, a evalua implicatiile lor si a decide in cunostinta de cauza daca incheie sau nu un contract de credit. Aceste informatii sunt oferite prin intermediul Fisei Europene de Informatii Standardizate (FEIS). Aceste informatii vor fi oferite in timp util, dar nu mai putin de 15 zile calendaristice inainte de semnarea unui contract. Informatiile cuprinse in FEIS nu pot fi modificate si reprezinta un angajament ferm pentru creditor.
Autoritatea competenta cu asigurarea respectarii prevederilor ordonantei de urgenta este Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, care are in vedere orientarile si recomandarile emise de Autoritatea Bancara Europeana in acest domeniu si emite, dupa caz, reglementari, instructiuni si/sau precizari prin care stabileste regimul aplicarii respectivelor orientari si recomandari si le adapteaza, daca este cazul, conditiilor specifice pietei din Romania.
Actul normativ transpune la nivel national dispozitiile Directivei nr. 2014/17/UE si reglementeaza unele aspecte specifice pietei si practicilor nationale. Ordonanta de urgenta intra in vigoare in termen de 10 zile de la data publicarii.
Legea spunea si acum ca trebuie sa aiba o formula clara bazata pe indicatori recunoscuti international, si evident ca trebuie sa tina cont de formula respectiva.
De asemenea, conform legii, puteau sa creasca marja doar cu acordul clientului. Modificarea pare sa fie ca acum nu mai au voie deloc.
Legislatia a fost introdusa prin 2010, din ce tin minte, deci bancile care au mai facut manevre dupa aia au procedat ilegal si ar trebui date in judecata.
Inclusiv anul trecut o banca a incercat sa-mi mareasca ilegal marja la credit, nu mi-e clar daca dintr-o eroare sau intentionat.
Le-am trimis niste notificari cu citate clare din lege cum ca nu au voie si voi actiona pe cale legala daca nu renunta, dupa care au revenit la marja corecta.
Pe cind darea in plata e cu totul altceva, acolo se restringe dreptul bancii de a isi recupera creantele, nu dreptul bancii de a face potlogarii.
Sa se uite guvernul si ce au facut altii, precum guvernul Sloveniei. Si sa il pensioneze definitiv, ca sa nu zic sa il dea afara pe numitul guvernator Isarescu. Destul. La lada cu vechituri.
Tu ? Te-a luat banca cu forta sa-ti dea credite ?
De fapt, intrebarea e simpla, cu trei variante de raspuns:
a) esti prost ? nu ai semnat de buna voie si nesilit de nimeni ?
b) esti ticalos ? nu mai vrei sa platesti, si te astepti sa te despagubeasca semenii tai ?
c) esti sarac ? ai apelat la banca cand ai avut probleme ? toate creditele au atasata asigurare, pentru momentele grele, cand esti intre doua joburi.
Fac jocurile bancilor!
Dar in cazul asta, stai in banca (sic) ta, si scuteste-ne cu teoriile astea demne de discutii la carciuma intre studenti.
Reamintim cu un client imobiliar fara drepturi este un client perfect pentru agentii imobiliari!
In virutea acestui lucru asociata noastra imobiliara va continua cu urmatoarele actiuni:
1) Se vor posta zeci de mii de anunturi false la care se va raspunde cu binecunoscutul "s-a dat!!!", pentru a forta perceptia ca "cererea depaseste oferta"
2) Daca cineva va suna la anuntul fals si nu e multumit de raspunsul "s-a dat!" si indrazneste sa puna intrebari aditionale(de genul "care era adresa apartamentului?") se va proceda la inchiderea telefonului in nas.
3) Toate anunturile false vor avea preturi marite cu cel putin 15% fata de medie pentru a misca indicii imobiliari in sus!
4) Se vor fura toate anunturile proprietarilor prin sistemele pitagora/argus si se vor reposta de zeci, sute de ori cu numarul de telefon al agentilor. In acest mod nimeni nu va mai ajunge direct la proprietari si vor fi nevoiti sa lucreze cu agentii nostrii imobiliari!
5) Neaparat aceste anunturi false/furate trebuie sa fie de mii de ori mai mare decat anunturile reale ala proprietarilor. Agentii nostrii vor lucra atat de intens ca se va ajunge de la uzualul 1% anunturi reale chiar pana la 0.001%!!! Mwhahaha!
In acest fel vom manipula piata imobiliara si vom genera acea panica, acel spirit de turma ca in vremurile bune din 2006-2008! Sa vedem acum cum mai rezista fazanii, pardon, adica tinerii.
Daca au banii lor okay - pot sa faca cum doresc - dar atata timp cat ei sunt sustinuti de stat sa faca profit zero!