Cel mai relevant indicator de performanta economica in acest an trebuie sa fie gradul de realizare a investitiilor, pentru a transforma cresterea economica in bunastare, infrastructura moderna, administratie performanta si servicii publice de calitate pentru toti, se arata intr-o analiza a Camerei de Comert Americana in Romania (AmCham). Incadrarea in tinta de deficit in 2017 s-a facut in detrimentul investitiilor, care au atins cel mai scazut nivel din ultimii 12 ani ca pondere din PIB. Procentul de realizare a investitiilor a fost doar de 67,7% din programul stabilit la inceputul anului 2017, se mai arata in document.

Jaak Mikkel, preseintele AmChamFoto: AmCham

Investitiile publice au scazut in 2017, cu 9,6% fata de 2016, iar ponderea lor in PIB (3,2%) a reprezentat cel mai redus nivel din ultimii 12 ani.

Pentru a sustine cresterea cu mult peste nivelul programat a cheltuielilor curente cu salariile din sectorul public si cu pensiile, au fost sacrificate investitiile planificate a fi realizate din bugetul national (gradul de realizare doar de 77,5% comparativ cu programul stabilit la inceputul lui 2017).

De asemenea, absorbtia fondurilor europene si investitiile planificate a fi finantate din aceste resurse au fost substantial sub tintele stabilite.

AmCham Romania considera ca realizarea planului de investitii este prioritara pentru executia bugetului de stat pentru 2018, si poate fi sprijinita prin:

  • Cresterea investitiilor publice, necesare pentru a  imbunatati potentialul de crestere economica, pentru a recupera decalajele in ce priveste calitatea infrastructurii si pentru a respecta tintele asumate de Romania in contextul agendei europene.
  • Renuntarea la politica pro-ciclica, intrucat incadrarea intr-o tinta de deficit public consistenta (3% din PIB) in perioade de crestere rapida a economiei va restrange posibilitatea de stimulare a economiei intr-o perioada de recesiune.  Mai mult, in eventualitatea unei crize economice, Guvernul va recurge la reducerea investitiilor catre un nivel extrem de scazut.
  • Eforturi consistente pentru cresterea substantiala a gradului de absorbtie a fondurilor europene pentru a sustine finantarea necesara respectarii tintei de investitii pentru anul 2018.
  • Stabilitatea politicii fiscale pentru a asigura predictibilitate si a incuraja investitiile din partea sectorului privat. Planul bugetului public consolidat sugereaza ca riscuri de depasire a tintei de deficit bugetar, ceea ce ar putea atrage o modificare a sistemului de taxe si contributii pentru a mentine deficitul bugetar in limita a 3% din PIB. De asemenea, investitiile publice finantate din bugetul national ar putea fi din nou reduse in cazul materializarii acestor riscuri.
  • Stimularea cresterii productivitatii si ponderii activitatilor economice cu valoare adaugata mare, inclusiv prin folosirea politicilor fiscale pentru a contribui la retentia capitalului uman, in special a profesionistilor necesari pentru consolidarea sectoarelor economice cu valoare adaugata ridicata.
  • Evitarea majorarii primei de risc si a costurilor de finantare in economie. Romania ramane dependenta de intrarile de capital strain pentru refinantarea datoriei existente (publica si privata) si pentru finantarea datoriei nou create. Conform estimarilor Comisiei Europene, Romania va inregistra in 2018 cel mai ridicat nivel al deficitului public structural din Uniunea Europeana. De asemenea, in anii urmatori, deficitul bugetar e programat sa se abata substantial de la obiectivul pe termen mediu si lung asumat prin tratatele europene de Romania in cadrul Pactului fiscal european (deficit public structural de maximum 1% din PIB). In aceste conditii, Romania va ramane plasata pe radarul investitorilor straini intr-o zona de risc al finantelor publice, determinandu-i sa solicite o prima de risc mai mare pentru a sustine finantarea economiei.
  • Prioritizarea investitiilor publice in functie de impactul in economie. Investitile publice semnificative au un grad mai ridicat de eligibilitate pentru finantare din surse europene si de la institutii financiare internationale. Finantarea deficitului bugetar si a investitiilor prin imprumuturi de pe piata interna limiteaza resursele financiare ce pot fi imprumutate de sectorul privat si majoreaza costul la care acestea pot fi accesate. In acest context, s-ar impune ca investitiile publice finantate din fonduri nationale sa fie eficiente.
  • Asigurarea transparentei si predictibilitatii obiectivelor de investitii publice semnificative, prin planificarea multianuala a bugetului public consolidat pentru a conferi incredere in mediul investitional.

AmCham Romania reitereaza deschiderea pentru dialog pe marginea recomandarilor expuse in aceasta analiza.