Raport foarte dur al UniCredit Bank: România riscă un conflict cu UE pe subiecte ce ţin de domeniul judiciar şi cel fiscal / Majorări viitoare ale taxelor sunt posibile/Leul e supraevaluat, BNR preferă o depreciere graduală

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 11 aprilie 2018, 13:35 Economie | Finanţe & Bănci


Dan Bucsa, Lead CEE Economist_UniCredit Bank AG
Foto: Hotnews
”Anticipăm o  încetinire a creşterii economice la 4,4% în 2018 şi la 3,6% în 2019 deoarece consumul şi investiţiile vor fi afectate de încetinirea creşterilor salariale, incertitudini fiscale şi creşterea costurilor de finanţare. România riscă un conflict cu Uniunea Europeană pe subiecte care ţin de domeniul judiciar şi cel fiscal, iar riscul iniţierii unei noi proceduri de deficit excesiv în 2019 rămâne ridicat” se arată în Raportul trimestrial transmis miercuri investitorilor de către economiștii UniCredit Bank.

Anticipăm că Banca Naţională a României (BNR) va majora dobânda de politică monetară la 3% până la finalul anului viitor. Presiunile de depreciere a leului s-ar putea accentua în T2 2018, mai arată raportul.

  • România riscă două conflicte cu Uniunea Europeană… unul legat de independenţa judiciară ... şi al doilea legat de probleme fiscale

Două conflicte potenţiale cu instituţiile europene ar putea domina al doilea trimestru al anului 2018, unul de natură judiciară şi al doilea de natură fiscală, scriu autorii raportului. Cele două sunt conectate. Conflictul dintre ramurile executivă şi cea legislativă a guvernului pe de o parte şi cea judiciară pe cealaltă parte s-ar putea intensifica.

Coaliţia de guvernare încearcă să implementeze unele modificări ale legilor justiţiei care au atras critici.  Atât timp cât Președintele Klaus Iohannis se opune acestor modificări, una din puținele soluții ale majorităţii aflate la guvernare ar fi suspendarea președintelui1. O astfel de iniţiativă este probabil că ar eşua, deoarece domnul Iohannis are susţinerea oficialilor europeni şi americani, în timp ce majoritatea votanţilor l-ar putea sprijini într-un referendum.

O serie de legi controversate adoptate de Parlament la sfârşitul anului 2017 (unele reclamate de  domnul Iohannis la Curtea Constituţională) au erodat popularitatea guvernului pe plan intern şi au lăsat PSD fără suportul grupului socialist în Parlamentul European. Acest fapt măreşte riscul invocării Articolului 7 al Tratatului UE împotriva României (care prevede posibilitatea suspendării dreptului de vot în Consiliul European), în cazul în care coaliţia de guvernare condusă de PSD va implementa modificările nepopulare ale legilor justiţiei.  Al doilea conflict posibil este legat de politica fiscală laxă şi de riscul ca deficitele bugetare să depăşească 3% din PIB în 2018-19.

Coaliţia de guvernare încearcă să işi mulţumească votanţii în mijlocul tensiunilor politice prin majorări succesive ale salariilor şi pensiilor. Cu toate acestea, cheltuielile populiste suplimentare nu pot fi susţinute fără a mări deficitele bugetare sau a mări impozitarea. Prin transferul contribuțiilor sociale în totalitate în sarcina angajaților de la începutul acestui an, guvernul a încetinit creşterea salariului net, anulând în parte creşterea salariilor din sectorul public implementată în ianuarie 2018. Datele aferente lunii ianuarie indică faptul că multe companii nu au majorat salariile brute suficient de mult pentru a compensa acest transfer de contribuţii de la angajaţi la angajatori.

 Această majorare ascunsă de taxe nu va fi suficientă pentru a menţine deficitul bugetar sub 3% din PIB în 2018-19 deoarece majorările cheltuielilor de asistenţă socială au fost însoţite de o reducere a impozitului pe venituri de la 16% la 10%. Guvernul nu a implementat niciuna din măsurile compensatorii recomandate de Comisia Euorpeană în decembrie. Dat fiind faptul că deficitul bugetar din 2017 s-a situat, probabil, în vecinătatea nivelului de 3% din PIB (2,83% după metodologia cash), după 3% din PIB în 2016, riscul ca România să fie subiectul unei noi proceduri de deficit excesiv (PDE) rămâne ridicat, dar va fi mai mare în anul 2019 decât anul acesta.
  • Majorări viitoare ale taxelor sunt posibile
Guvernul ar putea încerca să menţină deficitul bugetar sub control tăind investiţiile publice pentru al cincilea an consecutiv şi mărind taxarea. Execuția bugetară din 2015, când actualul ministru de finanţe, Eugen Teodorovici, se afla la primul mandat, a fost cea mai restrictivă de la criză încoace. Ca urmare, domnul Teodorovici ar putea să impună o disciplină fiscală mai strictă decât predecesorii săi. Astfel, majorările discreţionare ale salariilor din administraţia publică ar putea fi acoperite prin creşterea taxelor locale anul acesta.

 Pe deasupra, din ce în ce mai mulţi lideri PSD îşi exprimă susţinerea pentru eliminarea cotei unice de impozitare a veniturilor şi înlocuirea acesteia cu un sistem de taxare progresiv, cu cote mai mari pentru cei cu venituri peste medie. În anii următori, impozitul pe proft ar putea fi majorat de asemenea pentru a compensa scăderea veniturilor după reducerea repetată a TVA şi pentru a finanţa cheltuielile mai mari cu asistenţa socială.  Politica fiscală restrictivă ar putea conduce la încetinirea creşterii economice la 4,4% în 2018 şi la 3,6% în 2019.

Consumul privat ar putea înregistra cea mai abruptă temperare pe fondul încetinirii creşterilor salariale, inflaţiei ridicate şi creşterii dobânzilor, toţi cei trei factori afectând creditele nou acordate. În plus, este foarte probabil ca trei din patru tipuri de investiţii să influenţeze negativ valoarea adăugată brută: investiţiile publice şi lucrările de infrastructură (care reprezintă două treimi din producţia din contrucţii), fondurile europene (a căror cofinanţare este limitată de cheltuielile cu asistenţa socială) şi investiţiile productive (din cauza sistemului de taxare imprevizibil, a costurilor de finanţare mai mari, a încetinirii probabile a consumului intern şi a pierderii competitivităţii externe din cauza creşterii mai rapide a salariilor decât a productivităţii).

În contrast, activitatea din sectorul construcţiilor private va continua să crească rapid pe fondul cererii puternice pentru clădiri comerciale, logistice şi industriale. Cererea pentru proprietăţi rezidenţiale s-ar putea tempera dacă salariile cresc mai încet și dobânzile continuă să crească. Mai mult, garanţiile guvernamentale acordate în cadrul programului “Prima Casă” (care au asigurat finanţarea pentru 40-50% din creditele pentru locuinţe nou acordate în 2017) au fost reduse cu 20% în 2018 comparativ cu anul anterior. Producţia industrială şi exporturile ar putea beneficia în continuare de cererea puternică din zona euro în 2018-19, însă creşterea acestora ar putea fi anulată de cea a importurilor, conducând la o majorare a deficitului comercial cu bunuri.

  • Este probabil ca repatrierea profiturilor să se înteţească din cauza incertitudinii fiscale, mărind deficitul contului curent
Acesta nu va mai fi acoperit de intrările de investiţii străine directe şi de fonduri UE.
Anticipăm o creştere a inflaţiei până în preajma nivelului de 5% în T2 2018, urmată de o scădere spre 3,5% în T4 2018. În 2019, inflația ar putea rămâne aproape de limita superioară a intervalului ţintit de 1,5-3,5%.

Anticipăm că inflaţia de bază se va situa deasupra nivelului de 3,5% în 2019. BNR a admis riscurile inflaţioniste în Raportul asupra inflaţiei publicat în luna februarie 2018. Cu toate acestea, la şedinţa de politică monetară din data de 4 aprilie BNR a decis să nu continue ciclul majorărilor dobânzii de politica monetară pentru a da mai mult timp pieţei să încorporeze efectul majorărilor operate în ianuarie şi februarie, dar şi pentru a primi confirmarea prognozei de inflaţie. Astfel, deşi considerăm în continuare că sunt necesare încă trei majorări ale dobânzii de politică monetară până la nivelul de 3%, mesajele recente implică riscuri pentru prognoza noastra de 3 majorări până la finalul acestui an, implementarea acestora depinzând de cifrele/așteptările viitoare de inflaţie şi putând să aibă loc mai târziu, în T4 2018 sau 2019.

Banca centrală este îngrijorată că majorarea costurilor de finanţare ar putea mări rata creditelor neperformante, în special pentru cei care au contractat credite pentru locuinţe. Din acelaşi motiv, BNR nu va extrage surplusul de lichiditate din piaţa interbancară. Anticipăm o persistenţă a lichidităţii excedentare de-a lungul anului, în special dacă investitorii străini vor începe să cumpere din nou titluri de stat româneşti în cazul în care inflaţia va încetini în a doua jumătate a anului 2018.

Leul rămâne supraevaluat, iar BNR preferă o depreciere graduală. Riscurile politice, repatrierea profiturilor de către multinaţionale şi evaluarea politicii fiscale a României de căre Comisia Europeană din luna mai reprezintă cele mai mari riscuri pentru leu în T2 2018


Citeste mai multe despre   










1569 vizualizari

  • +3 (5 voturi)    
    multumim psdului (Miercuri, 11 aprilie 2018, 13:48)

    liviu_ [utilizator]

    si celor care-i voteaza...
    distrug tara asta in prostia lor pt 2 kile de malai
  • +5 (5 voturi)    
    Cătinel, cătinel... (Miercuri, 11 aprilie 2018, 15:00)

    Spiky [utilizator]

    ... se topește creșterea economică precum măririle salariale confruntate cu lipsa acută de bani a guvernării pavianului cu coamă....
  • -1 (11 voturi)    
    previziuni economice (Miercuri, 11 aprilie 2018, 16:15)

    vasilica_costica [utilizator]

    hipsteru din poza , a citit in freamatul frunzei de plop ca va fi nasol in romania, au mai fost si altii si au dat chix, ce ma ingrijoreaza este ca altii ii dau innainte cu psd-ul, ei cred ca daca unu zice ca va fi nasol atunci automat psd e de vina, nu isi pun problema ca ala care a zis are o problema, parca mai ieri economistii din banci renumite, si care au studii innalte si masterate pe afara, si sunt repariati pe banuti grei spuneau ca euro o sa ajunga la 4,7, 4.9 la un leutz, ete ca s-a cam stabilizat, deci chix-pix, asa ca lasa-ne flipstere cu cititul in globul de cristal, sau schimbati numele in tatal omidu
    • +1 (3 voturi)    
      Bucsa loveste din nou ...de data asta foarte "dur" (Miercuri, 11 aprilie 2018, 22:22)

      Fileu_de_Poveste [utilizator] i-a raspuns lui vasilica_costica

      Bine zis Vasilica!

      Cred ca HN are lipsa de articole si il tot convoaca pe A-Tot-Stiutorul, si pe altii sa explice elaborat ce va fi si cum va fi.

      Tot Bucsa lauda Romania cu mai putin de juma de an in urma, si mai tampea lumea cu tot felul de aberatii fanteziste, ca nu vine criza, si daca vine pe noi nu ne atinge, ca suntem ..."supermeni".

      https://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-22052864-bucsa-unicredit-piata-imobiliara-romaneasca-departe-bula-preturile-crescand-noi-mai-lent-decat-tarile-din-jur.htm

      "Bucsa a mai vorbit vineri despre situatia economiilor europene, aratand ca in acest an toate tarile vor creste peste potential. "Cel mai mic potential de crestere este al Rusiei, ceea ce inseamna ca in acest moment Rusia creste mult peste potential, cu cei 2%. Romania are un potential peste restul Europei, dar in 2020 acest potential ar putea scadea la 2% din cauza lipsei investitiilor", crede economistul roman."
  • +3 (7 voturi)    
    Paiul si barna (Miercuri, 11 aprilie 2018, 16:56)

    vodatepes [utilizator]

    Ba da mari analisti avem. Da in 2007-2009 nu ati putut prevedea criza si situatia de faliment a bancilor. Adicalea la voi in curte nu ati vazut? A trebuit tot statul sa va salveze bancile care au pus intreaga economie mondiala pe marginea prapastiei. Tot statul care va tine in spate pe bani contribuabilor prin imprumuturi. Vai de fundul vostru. Voi astia care manevrati impreuna cu tradatorul de Isarescu vb introducand in sistem virusi. Isarrescu chiar el spunea ca totul se bazeza pe incredere iar voi ce faceti? Veniti cu tot felul de prognoze care nu au suport. Bine stiu eu daca aveti relati la Mama Omida sau la baba Vanga asta e
  • +4 (8 voturi)    
    Oh, da (Miercuri, 11 aprilie 2018, 17:28)

    Incomod3 [utilizator]

    daca zice Lead CEE Economist_UniCredit Bank AG, sigur sigur asa e.... si daca e si foarte dur raportu', s-a c##at economia pe ea cand l-a citit...babaeti, la urmatoarea criza - aia care-i dupa colt - mi-e ca nu va mai salveaza statu', nu ca n-ar vrea, dar n-o sa mai aiba cu ce... atunci sa vedeti cat de dur va fi :) :)
  • +1 (1 vot)    
    PRICEPERE (Joi, 12 aprilie 2018, 11:44)

    jidanul [utilizator]

    Toti astia care se dau capete luminate din banci se lauda ca le stiu pe toate. Acest domn Dan Bucsa, Lead CEE Economist_UniCredit Bank AG, se pricepe si la justitie si la fiscalitate si probabil si in domeniul bancar. Cand vrei sa arati ca tu le stii pe toate inseamna ca nu prea stii nimic din fiecare domeniu. Inca un lucru pe care nu il pricep, este de ce vorbesc astia din banci, cand tot sistemul bancar din Romania, incepand cu BNR-ul, e vinovat, cel putin, 50% pentru dezastrul din tara asta. Cand a venit criza economica, din care foarte multi romani nu au iesit, politicienii au taiat salariile cu cca. 47% si bancile au crescut DAE, in mod artificial si abuziv, deci au crescut ratele si in felul acesta peste 600000 de romani, adaugandu-se aici si membrii lor de familie, au fost bagati in incapacitate de plata.(nu rai platnici) distrugandu-le in acest mod, sanatatea si viata. Ca sa se inteleaga foarte bine aceasta parsivitate, inmultiti 600000 de romani cu 3 membrii de familie si va rezulta (peste) 1800000 de romani bagati in colaps financiar de catre banci, adica 9-10% din populatia Romaniei, cea ce este extrem de mult. Din acest motiv, jigodiile astea cu diplome de finante-banci, in fapt camatari legali ordinari, trebuie taca, doar sa taca..


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version