Operatorii economici se pot dota cu aparate de marcat electronice fiscale cu trei luni mai târziu decât termenul prevăzut inițial, conform unui proiect de Ordonanță de Urgență publicat, vineri seară, de Ministerul Finanțelor Publice (MFP).

Ministerul FinantelorFoto: Facebook/ Ministerul Finantelor Publice

MFP decide acest lucru pentru a permite operatorilor economici să achiziționeze, să fiscalizeze și să testeze aparatele de marcat cu jurnal electronic.

“Astfel, în cazul contribuabililor mari sau mijlocii sancțiunea se aplică începând cu 1 septembrie 2018 în loc de 1 iunie 2018, iar în ceea ce privește contribuabilii mici, aceasta se aplică de la 1 noiembrie 2018 în loc de 1 august 2018. După expirarea acestor intervale, sancțiunea poate fi aplicată doar pentru faptele săvârșite începând cu 1 septembrie 2018, respectiv 1 noiembrie 2018, după caz”, informează ministerul, printr-un comunicat de presă.

De asemenea, se amână cu trei luni, până la 1 noiembrie 2018, aplicarea sancțiunii prevăzută de lege pentru comercializarea de către distribuitorii autorizați a vechilor aparate de marcat, astfel încât, dacă va fi cazul, operatorii economici care își deschid noi afaceri sau puncte de lucru să poată achiziționa un aparat de marcat, în caz contrar aceștia riscând blocarea activității.

Totodată, se prelungește cu trei luni, până la data de 31 octombrie 2018, termenul limită până la care își mențin valabilitatea avizele/autorizațiile privind distribuția aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu rolă jurnal, termenul în vigoare fiind 31 iulie 2018.

MFP precizează că în această perioadă de grație, organele de control urmează să realizeze acțiuni cu caracter preventiv și de îndrumare, în baza art. 151 alin.(4) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Promovarea acestui act normativ este determinată în principal de întârzierile producătorilor și distribuitorilor în pregătirea prototipurilor de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic și, implicit, de întârzierile în depunerea acestora împreună cu documentația aferentă pentru avizare tehnică la Institutul Național de Cercetare Dezvoltare în Informatică.

Un al motiv în reprezintă procesele de implementare a noilor aparate de marcat, ulterioare avizării tehnice a prototipurilor, respectiv autorizarea distribuitorilor, producția noilor modele, aprovizionarea distribuitorilor, achiziția aparatelor de marcat și fiscalizarea acestora, care necesită mai mult timp și fac imposibilă punerea pe piață a aparatelor de marcat până la termenele prevăzute de lege pentru dotarea operatorilor economici.

De asemenea, mai era posibilitatea punerii în pericol a activității operatorilor economici, în condițiile în care prevederea legală în vigoare le interzice începând cu 1 iunie, respectiv 1 august, să utilizeze actualele case de marcat, iar aceștia nu pot, din motive care nu le sunt imputabile, să se doteze cu noile aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic riscând în plus și aplicarea unor sancțiuni drastice.