Autoritatea Națională a Evaluatorilor Autorizați din România (ANEVAR) propune Ministerului de Finanțe ca la modificarea Codului de procedură fiscală din toamnă să se renunțe la grila notarilor și să se ia în calcul doar raportul de evaluare al proprietății, în cazul ipotecii pe clădirea contribuabilului.

Adrian Vascu, preedinte UPLRFoto: Hotnews

Modificarea se referă la Codul de procedură fiscală articolul 134, la eșalonarea datoriilor.

“Ei (Finanțele n.r.) spun, la eșalonara datoriilor, că vor pune ipotecă pe clădirile respectivului cotribuabil, iar valoarea va fi cea mai mică, scrie acum în Codul de procedură fiscală, dintre valoarea estimată de un evaluator și grila notarilor. Codul fiscal a modificat grila notarilor din 2016 și a devenit un instrument care conține valorile minime consemnate de piață în anul anterior și care nu mai reprezintă reperul principal pentru stabilirea taxelor, pentru că taxele pe tranzacți se stabilesc, de fapt, la valoarea din contract, iar dacă este sub grilă, scrie Codul Fiscal, notarii raportează tranzacția la fisc”, a declarat Adrian Vascu, președinte al Uniunii Profesiilor Liberale din România.

Potrivit acestuia, dacă în trecut impozitele se plăteau la grilă, acum grila a devenit nivelul cel mai de jos.

“Revenind la Codul de procedură, este un mare dezavantaj pe care tu (stat n.r.) îl faci contribuabililor, dacă tu iei cea mai mică valoarea dintre grilă și un raport de evaluare care e făcut punctual pe proprietatea respectivă. Grila e nocivă, dacă vrei să o consideri ca o resursă de valori de piață pentru proprietăți individuale. Ea ar trebui păstrată strict unde i-a fost locul, pentru a vedea taxarea. Acolo se spune că terenul pe o anumită arie e de atât pe metru pătrat. În același sector, două parcele diferite pot să aibă valori fundamental diferite. Cel mai bine ar fi să mergi pe raportul de evaluare punctual făcut de un autorizat și asumat, decât să iei cea mai mică dintre cele două”, a explicat Vascu.

O altă modificare propusă este la impozitul pe clădiri.

„Să se uniformizeze cotele de impozitare pentru același tip de utilizare rezidențială sau nerezidențială, fără să mai existe posibilitatea să ai o cotă pentru persoană juridică și una pentru persoană fizică. Ei așa au vrut inițial, dar nu s-a uniformizat atâta vreme cât poți să ai cote diferențiate pe tip de contribuabil. La utilizarea mixtă ar trebui să fie mult mai clară modalitatea de estimare a valorii impozabile și să nu se mai facă evaluarea părții nerezidențiale, ci să stabilească valoarea impozabilă conform articolului 457 din Codul fiscal și să stabilească ponderea pe baza declarației pe propria răspundere a contribuabilului, aplicând cote diferite”, a precizat oficialul UPLR.

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) intenționează modificarea Codului fiscal și a celui de procedură fiscală în această toamnă, a declarat Ionuț Sas, membru în consiliul director al Camerei de Comerț Americane în România (AmCham Romania).

„Ministerul de Finanțe așteaptă propuneri din partea mediului de afaceri pentru modificarea Codului fiscală și Codului de procedură fiscală, până pe 31 mai, urmând să existe o dezbatere în cursul lunii următoare”, a spus Sas.

Potrivit acestuia, intenția Ministerului de Finanțe este de a avea o modernizare a cadrului legislativ actual din punct de vedere fiscal, iar o să fie o modificare a celor două coduri va avea loc în cursul acestei toamne.

El a precizat că nu există, în acest moment, un draft sau niște puncte ale Ministerului pe care s-a discutat.