În loc să-l ajute pe Elon Musk să-și răscumpere acțiunile Tesla de pe bursă, Arabia Saudită recurge la măsuri de precauție extreme ● Lufthansa își arată mușchii în fața guvernului italian și a lui Delta Airlines ca să preia Alitalia ● Statele Unite au formulat acuzații grave împotriva lui Huawei și pun China într-o situație aparent fără ieșire

HotNews.roFoto: Hotnews
  • Arabia Saudită îi dă o lovitură grea lui Elon Musk.

Regatul saudit recurge la o poliță de asigurare pentru investițiile în Tesla care-i reduce considerabil expunerea, la câteva luni după ce Elon Musk declarase că Arabia Saudită este pregătită să sprijine trecerea producătorului de mașini electrice în regim privat. El trebuise să cadă la înțelegere după acuzațiile de fraudă formulate de Security and Exchange Commission (SEC) în septembrie, fiind de acord să renunțe la poziția de președinte la Tesla, să plătească o amendă de 20 de milioane de dolari și să numească un nou consiliu de administrație.

Săptămânile trecute, Public Investment Fund (PIF) al Arabiei Saudite a recurs la hedging pentru aproape întreaga deținere de 4,9%, a raportat Financial Times. Acesta înseamnă că PIF încă deține acțiunile, dar a luat alte poziții care-l asigură în caz de cădere a prețului acestora. Financial Times informase prima oară despre participarea PIF la Tesla în august. Aproape imediat, Musk a spus pe Tweeter că și-a asigurat finanțarea pentru a privatiza Tesla la $420/acțiune, explicând apoi că saudiții vor sprijini achiziția. Ulterior, SEC l-a acuzat de declarații „false și înșelătoare”.

Conform lui FT, PIF a recurs la hedging după închiderea bursei pe 17 ianuarie, cu sprijinul bancherilor de la JP Morgan. A doua zi, Tesla a anunțat concedieri și a prevenit că vor veni vremuri „foarte dificile”. Musk a declarat pentru FT că nu comunicase cu PIF în ultimele luni și că Tesla nu cunoștea dacă regatul încă mai deține acțiunile. PIF și JP Morgan s-au abținut de la comentarii. Acțiunile Tesla au scăzut cu 2% după raportul FT, dar au încheiat ziua cu o scădere modestă.

În timp ce Arabia Saudită este cel mai mare exportator de petrol din lume, investiția în Tesla face parte din programul Prințului Coroanei Mohammed bin Salman de a diversifica economia națională. PIF a devenit un investitor major în companii tech în acest program. (CNBC)

  • Delta și Lufthansa s-ar putea lupta pentru pachetul majoritar la Alitalia.

În cădere liberă, compania căuta de urgență un cumpărător după ce-și declarase falimentul. Alitalia fusese plasată sub administrare specială în 2017, moment în care pierdea 500.000 de dolari zilnic. Se știa despre interesul lui Delta, precum și al companiei feroviare de stat, dar în ultimul moment a mai apărut un competitor surprinzător, gigantul european Lufthansa.

O ofertă de la un jucător major nu vine fără avertismente, iar Lufthansa se spune că ar fi pus condiții dure care s-ar putea să-i sune nefavorabil proprietarului Alitalia, statul. Printre acestea sunt reduceri de personal, estimate la 3.000, precum și control total fără supervizare a statului italian, urmat pe termen lung de deținere integrală. Harry Hohmeister, membru în board la Lufthansa, a declarat pentru Reuters: „Ne luptăm pentru piața italiană și aceasta include Alitalia. Suntem interesați de Alitalia numai dacă sunt îndeplinite condițiile, iar acestea nu s-au schimbat fundamental”. Lufthansa spune că Alitalia va continua să opereze independent, dar cu sprijinul masiv al Grupului Lufthansa. Acesta are un istoric de achiziții de companii de zbor în cădere, preluând Brussels Airlines și părți din Air Berlin în 2017 pentru a-și atinge obiectivele în piața low-cost.

Alitalia căuta un cumpărător de ceva vreme. Fusese sprijinită financiar de Etihad, dar nici compania din Golf nu arată o sănătate financiară bună. Deținerea de 49% din Alitalia devenise o povară. Investițiile lor de 1,7 miliarde de dolari nu fuseseră suficiente pentru redresarea acesteia și în 2017 făcuseră o nouă ofertă de a investi încă două miliarde, dar cu condiția unor restructurări majore. Din păcate, partea italiană majoritară a respins-o și Alitalia a fost obligată să declare falimentul.

Guvernul italian a afirmat limpede că Alitalia trebuie să rămână o firmă de stat, așa că-și va păstra partea de 51%. Deci, de vânzare sunt numai cele 49% din acțiuni deținute de Etihad. În noiembrie, Delta făcuse o ofertă, în același timp în care se pregătea să investească și în compania aeriană indiană Jet Airways, în intenția de a face o intrare pe o piață dominată actual de cei trei mari transportatori aerieni din Golf. Ca și Delta, EasyJet părea interesată de Alitalia, dar nu a formulat o ofertă concretă. Și Ferrovie Dello Stato, societatea de căi ferate a statului, se pare că a depus o ofertă. Fiind o companie de stat, ar trebui să fie preferată de guvern.

Doar că Lufthansa a venit cu o atitudine hotărâtă, spunând că poziția lor economică puternică ar trebui să fie „un motiv suficient pentru cei responsabili de Alitalia ca să se gândească dacă vor să fie parte dintr-un sistem european solid sau dacă vor să aleagă altă cale”. (Simple Flying / simpleflying.com)

  • Huawei și China au posibilități limitate de a răspunde acuzațiilor americane.

De când Meng Wanzhou, director financiar al gigantului tech chinez Huawei, a fost arestată în Canada acum două luni, ofcialii chinezi au denunțat acțiunea ca fiind „greșită” și „arbitrară” – o afacere politică deghizată într-una juridică. Dar acum, când Statele Unite și-au formulat în detaliu cazul împotriva doamnei Meng, nici Huawei, nici statul chinez nu au opțiuni facile de a răspunde sau contraataca.

Huawei, cel mai mare producător din lume de echipamente care fac să funcționeze rețele de telefonie mobilă și date, s-a declarat marți nevinovat în fața acuzațiilor formulate de Washington cu o zi mai devreme, privind dezinformarea guvernului american asupra afacerilor din Iran, obstrucționarea unei investigații criminalistice și furtul de secrete industriale americane. Dar dacă Meng va fi adusă miercuri din Canada în Statele Unite pentru a răspunde acuzațiilor, așa cum este planul oficialilor americani, Beijingul va avea puține căi de a forța mâna Washingtonului.

China este în mijlocul unui război comercial pe care este nerăbdătoare să-l încheie, pe măsură ce vasta sa economie încetinește. Orice efort de a pune presiune pe Statele Unite, ca arestarea de cetățeni americani, așa cum a făcut cu canadieni după arestarea lui Meng, ar dăuna negocierilor. Acestea sunt prevăzute a fi reluate miercuri, iar Steve Mnuchin, secretarul trezoreriei (n.red.: ministrul finanțelor), a spus marți într-un interviu televizat că „problemele tehnologiilor sunt parte a discuțiilor comerciale” și a subliniat că aspecte legate de „violarea legilor sau sancțiunilor americane merg pe o pistă separată, care este Departamentul Justiției”.

Incriminări cuprinzătoare ale Departamentului Justiției sugerează că și alți lideri de la Huawei, cum este chiar dl. Ren Zhengfei, fondatorul și șeful companiei, fost ofițer în Armata Populară de Eliberare, ar trebui să fie prudenți în a călători în țări care au tratate de extrădare cu Statele Unite. Astfel de precauții ar face și mai dificil pentru Huawei să deruleze afaceri în zone ca Europa. De pe acum, Statele Unite fac presiuni pretutindeni împotriva lui Huawei, temându-se că guvernul chinez ar putea folosi echipamentele companiei pentru a sabota rețele de comunicații în alte țări. Iar scepticismul în creștere privind Huawei și alți furnizori tech din China începe să aibă efecte concrete în industria de telecomunicații din Europa și până în Australia. (New York Times)