Consiliul Fiscal: Scenariul de creștere economică e excesiv de optimist. Menținerea creșterii economice la 5,5% după Ordonanța 114 apare drept surprinzătoare și nejustificată

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 5 februarie 2019, 13:43 Economie | Finanţe & Bănci


Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal
Foto: HotNews.ro
 documente
(05 Feb 2019) PDF, 694KB
Scenariul de creștere economică ce fundamentează construcția bugetară apare drept excesiv de optimist, mai ales în contextul încetinirii preconizate a economiei zonei euro și probabilității în creștere de încheiere a fazei expansioniste a ciclului economic la nivel global, arată opinia transmisă marți de Consiliul Fiscal referitoare la proiectul de Buget pe 2019. În plus, adoptarea intempestivă a unor măsuri fiscale (prin OUG nr. 114/2018), cu impact negativ asupra economiei, este de natură să amplifice riscurile externe. În acest context, menținerea ipotezei de accelerare a creșterii economice reale la 5,5% în 2019 apare drept surprinzătoare și, în opinia Consiliului fiscal, nejustificată.

Ce mai arată Raportul Consiliului Fiscal:
  • Dinamica estimată a deflatorilor în 2019 comparativ cu anul anterior (pentru PIB și consum privat) este probabil subdimensionată, existând spațiu ca nivelul variabilelor nominale ale cadrului macroeconomic (relevante din perspectiva veniturilor fiscale cu excepția accizelor) să poată acomoda, cel puțin parțial, o situare a variabilelor reale pe un palier semnificativ inferior de creștere.
  • Un alt aspect problematic îl reprezintă, în opinia Consiliului fiscal, ipotezele extrem de favorabile cu privire la dinamica numărului de angajați și câștigului salarial brut în sectorul concurențial, acestea fiind preconizate să crească în 2019 cu 3,7%, respectiv 13,8%.
  • Datele lunare publicate de INS relevă un trend de încetinire vizibilă a ritmului de creștere a numărului de salariați din sectorul privat, de la 4% în 2016, la 3,2% în 2017 și 1,7% în perioada ianuarienoiembrie 2018, în acest context o accelerare la un ritm de creștere de 3,7% a numărului de salariați în sectorul concurențial aparând drept neverosimilă.
  • Ipotezele cu privire la dinamicile variabilelor de piața muncii apar ca excesiv de favorabile și improbabil a se materializa la nivelurile preconizate. De asemenea, considerăm că a lua în calcul ipoteze excesiv de optimiste cu privire la evoluțiile de pe piața muncii intră în contradicție cu dezideratul unei gestiuni prudente a politicii fiscale (consfințit de altfel de principiul responsabilității fiscale din LRFB). Scenariile alternative mai puțin favorabile identificate mai sus, deși încă optimiste, generează o dinamică inferioară cu circa 3 pp la nivelul anvelopei salariale din economie comparativ cu ipotezele CNSP, ceea ce ar implica venituri bugetare mai mici cu circa 3,5 mld. lei comparativ cu estimările din proiectul de buget.
  • Consiliul fiscal are rezerve în special cu privire la evoluția proiectată a veniturilor din TVA din proiectul de buget, fiind aparentă o supraevaluare semnificativă a acestora chiar în contextul utilizării scenariului macroeconomic oficial. Astfel, veniturile din TVA sunt proiectate să crească (ulterior ajustării cu impactul temporar estimat al schemelor de compensare în lanț de tip swap a obligațiilor bugetare restante a cifrelor corespunzătoare din 2018 și 2019) cu 17% (cu 10,1 mld. lei ori 0,54% din PIB) comparativ cu nivelul din execuția aferentă anului 2018. Dinamica avansată pentru încasările din TVA o depășește substanțial pe cea a consumului privat nominal net de autoconsum prognozată de CNSP (circa 8%).
  • De altfel, din cele 7,5 mld. lei pe care textul raportului la buget le indică la pagina 9 drept venituri suplimentare din măsuri de îmbunătățire a colectării ce urmează a fi luate de ANAF, 6 mld. lei ar reveni veniturilor suplimentare din TVA. Consiliul fiscal este sceptic cu privire la validitatea unei asemenea evaluări: dincolo de obiecția de principiu asupra caracterului lipsit de prudență al includerii ex ante în proiecția de venituri a impactului dificil ori imposibil de evaluat al unor măsuri de îmbunătățire a colectării, experiența anului anterior, când veniturile suplimentare din TVA din îmbunătățirea colectării nu par a se fi materializat la nivelul scontat4, ar trebui să îndemne la prudență în formularea proiecțiilor de venituri. Având în vedere cele de mai sus, Consiliul fiscal consideră că veniturile din TVA aferente anului 2018 sunt cel mai probabil supraevaluate cu circa 5 mld. lei, dincolo de eventualul impact advers al unor evoluții macroeconomice mai puțin favorabile decât cele luate în considerare în construcția bugetară.
  • O situație similară, din perspectiva veniturilor suplimentare obținute din măsuri de îmbunătățire a colectării (evaluate de MFP la 1 mld. de lei), apare la nivelul veniturilor din accize. Și aici experiența anului anterior ar trebui să îndemne la prudență, în condițiile în care în execuție veniturile au fost inferioare cu 1,7 mld. de lei evaluărilor inițiale. Evaluarea curentă a Consiliului fiscal relevă însă faptul că dimensiunea acestui agregat de venituri apare drept concordantă cu variația consumului real proiectată de CNSP, chiar neluând în calcul veniturile suplimentare din îmbunătățirea colectării. Cu toate acestea, în cazul accizelor preocupările referitoare la caracterul excesiv de optimist al creșterii economice reale sunt cu atât mai relevante cu cât aparenta subestimare a deflatorilor nu funcționează ca un factor de compensare la adresa unor dinamici inferioare ale consumului real, dat fiind modul de definire al bazei de impozitare (cantități fizice).
  • De asemenea, proiectul de buget include venituri excepționale de 2,1 mld. lei (la nivelul agregatului taxe pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizării bunurilor sau pe desfășurarea de activități) din închirierea benzilor de frecvență 5G. Este de remarcat și nivelul semnificativ superior al veniturilor preconizate comparativ cu cel avut în vedere în varianta inițială a bugetului aferent anului anterior (care evalua aceste venituri la 1,3 mld. lei). Este foarte probabil ca taxarea suplimentară a sectorului telecom prin OUG nr. 114/2018 să fie de natură să facă problematică obținerea acestor venituri, având în vedere posibilele reevaluări ale planurilor de expansiune de către operatorii din domeniu. Mai mult, veniturile respective nu se vor reflecta de o manieră echivalentă în execuția bugetară conform ESA 2010, unde ar urma să fie repartizate linear pe durata de viață a concesiunii, contribuind astfel, caeteris paribus, la apariția un ecart negativ între soldul bugetar conform ESA 2010 și cel cash.
  • Pe partea de cheltuieli, Consiliul fiscal identifică drept potențiale surse de riscuri cheltuielile cu bunurile și serviciile și cele cu dobânzile. În primul caz, în execuția anului anterior cheltuielile au fost mai mari cu 4,75 mld. lei comparativ cu bugetul inițial și cu 4 mld. lei superioare valorii înregistrate la finele anului 2017, iar cheltuielile cu bunurile și serviciile sunt preconizate să crească în 2019 cu doar 1,95 mld. lei, ritmul de creștere încetinind de la 9,8% în 2018 la 4,4%. Apreciem că menținerea cheltuielilor în anvelopa bugetată în cazul acestui capitol se va dovedi dificilă în lumina experienței anului anterior.
  • În cel de-al doilea caz, cheltuielile cu dobânzile sunt preconizate să crească cu doar 0,6 mld. lei comparativ cu un avans de 2.8 mld. lei în anul anterior, ceea ce este echivalent cu o reducere de ritm de creștere de la 27,8% la 4,4%. Consiliul fiscal apreciază că propunerea bugetară curentă apare drept potențial subdimensionată având în vedere tendința evidentă de creștere a costurilor de finanțare, mai ales în contextul nou adoptatei taxe pe activele bancare și a modului de stabilire a asietei acesteia (care include si deținerile de obligațiuni guvernamentale), precum și volumul în creștere al datoriei publice. Încadrarea în anvelopa bugetară propusă este însă probabil posibilă în condițiile unei orientări în creștere a finanțării spre termene scurte ori a utilizării intensive a stocului-tampon de lichiditate al Trezoreriei. O asemenea abordare ar genera însă riscuri suplimentare în ceea ce privește rezistența la șocuri externe, cu impact asupra lichidității piețelor financiare ori în ceea ce privește aversiunea la risc a investitorilor, cu o probabilitate în creștere într-un context intern și internațional potențial mai complicat decât în trecut.
  • În fine, proiectul de buget vizează o expansiune de proporții a cheltuielilor cu investițiile (de la 34,2 mld. lei în 2018 la 47,1 mld. lei în 2019), pe seama cvasi-triplării intrărilor anticipate din fonduri structurale și de coeziune (FSC) de la UE al căror beneficiar final este sectorul public (de la 5,2 mld. lei în 2018, la 15,1 mld. lei în 2019). În condițiile în care MFP anticipează o expansiune mai puțin rapidă a cheltuielilor de cofinanțare și neeligibile (raportul cheltuieli/venituri din FSC scade de la 2,1 în 2018 la 1,65 în 2019), bugetul estimează o dublare a cheltuielilor aferente proiectelor de investiții cu finanțare europeană (+13,8 mld. lei relativ la execuția anului trecut). Execuțiile bugetare istorice consemnează în mod constant deviații considerabile de la sumele bugetate inițial ori în urma rectificărilor bugetare în sensul unor cheltuieli de investiții inferioare alocărilor (vezi graficul inclus în anexă). O evoluție similară este probabilă pentru anul 2019, cu atât mai mult cu cât ipoteza îmbunătățirii de amploare a absorbției de fonduri structurale și de coeziune apare la acest moment drept excesiv de optimistă (istoric, estimările inițiale de absorbție nu s-au materializat niciodată la nivelurile indicate).
Dată fiind dimensiunea probabilă a supraestimării veniturilor din TVA (cu circa 5 mld. lei) și a celor din contribuții sociale si impozit pe venit (cu circa 3,5 mld. lei)5, compensată parțial de veniturile din taxa pe activele sectorului bancar neluate în calcul în construcția bugetară (pe care le evaluăm, în condițiile curente, la circa 4 mld. lei), apreciem că, în lipsa unor măsuri compensatorii suplimentare, este probabil ca deficitul la finele anului curent să se situeze în imediata vecinătate a nivelului de 3% din PIB. De asemenea, ne reiterăm preocuparea față de riscul înregistrării unor evoluții macroeconomice semnificativ mai puțin favorabile decât cele luate în calcul în construcția bugetară, care ar conduce la presiuni suplimentare la adresa deficitului bugetar în anul 2019, cu riscul depășirii nivelului de 3% din PIB în lipsa unor măsuri corective.



Citeste mai multe despre   








11105 vizualizari

  • -10 (20 voturi)    
    Da...mai...sa fim pesimisti mai bine (Marţi, 5 februarie 2019, 13:50)

    Je__ [utilizator]

    Haideti sa dam o prognoza de crestere negativa, astfel toti consilierii fiscali si economici vor fi fericiti si multumiti

    Ce ziceti?

    Faptul ca guvernul pune un 1% peste cresterea potential reala, este sa incurajeze, sa dea un ton optimist.

    Daca ar fi dupa consiliul fiscal, care in fiecare an ne spune cat e de nashpa, ca aproape nu crestem, ca mai mult stagnam si involuam...ne-am muta toti la polul nord.

    Noroc ca an de an, previziunile consiliului se dovedesc niste bule de sapun, si pacat ca ziarele ii mai baga in seama si le publica pareriologiile
    • +6 (14 voturi)    
      Comisia de prognoza... (Marţi, 5 februarie 2019, 15:05)

      Tkay [utilizator] i-a raspuns lui Je__

      pe care isi bazeaza Guvernul calculele optimiste e incapabila sa vada (sau sa comunice) altceva decat lucruri pozitive, departe de adevar.

      https://www.hotnews.ro/stiri-opinii-22908341-despre-recesiuni-semnale-nebagate-seama.htm

      E aici suficient material de lectura.

      P.S. : un buget pentru o tara nu e facut fara a te gandi si la scenariile mai sumbre. "Las ca o sa fie bine" nu functioneaza la nivelul asta.
      • -5 (5 voturi)    
        btw (Marţi, 5 februarie 2019, 17:10)

        miculescu-rucar [utilizator] i-a raspuns lui Tkay

        cate bugete de stat ai elaborat si/sau executat tu ca sa emiti asemenea judecati ?
        • +1 (1 vot)    
          Nici unul (Marţi, 5 februarie 2019, 20:23)

          Tkay [utilizator] i-a raspuns lui miculescu-rucar

          pentru ca nu o sa lucrez niciodata la stat. Asta nu inseamna ca judecata e gresita. Daca ai argumente, le astept.
    • +10 (14 voturi)    
      buna logica ! (Marţi, 5 februarie 2019, 15:27)

      val111 [utilizator] i-a raspuns lui Je__

      Imagineaza-ti o familie care isi dramuieste banii pentru o luna : atita pentru casa, atita pentru masa, atita pentru haine...

      Si acum gindeste-te ce inseamna sa fi optimist : vine sotul si spune : haisa cheltuim mai mult pe petreceri pentru ca eu sunt optimist si cred ca vom cistiga la loto !

      Exact asta inseamna prognoza optimista cind este vorba de bugetul unei tari : hai sa cheltuim mai mult decit o sa avem pentru ca vor veni de undeva din cer niste bani !
    • +4 (8 voturi)    
      Fractura de logica (Marţi, 5 februarie 2019, 16:45)

      Kevi [utilizator] i-a raspuns lui Je__

      Ia incurajeaza-ti tu veniturile, vezi, cresc?
      Cred ca ai o problema cu conceptul de buget.
    • +1 (1 vot)    
      Monsieru Je, prostești sau te prostești? (Miercuri, 6 februarie 2019, 12:25)

      Spiky [utilizator] i-a raspuns lui Je__

      La chestii de astea pui răul în față, să fii pregătit. Dacă nu vine, bine, ai bani în plus, iar dacă vine, faci față belelelor.
      Hoții ăștia pur și simplu fură România - supraestimează veniturile, subestimează cheltuielile, când vine vremea decontului se împrumută - de la băncile alea pe care le ”taxează” (în realitate taxează românii prin intermediul băncilor), și apoi să se descurce fraierii care vin la guvernare după ce ei au distrus țara (așa au făcut și în 1996, când în Trezorerie mai rămăseseră 50 mil. $, practic un mizilic, iar CDR a repus țara pe picioare, pentru ca în 2000 hop iar hoții la guvernare).
  • +7 (19 voturi)    
    no shit?! (Marţi, 5 februarie 2019, 14:27)

    liviu_ [utilizator]

    daca nu intrem in recesiune... si inca una naspa, anu asta.... mare lucru!
    • -4 (10 voturi)    
      este ca te oftici , (Marţi, 5 februarie 2019, 16:34)

      miculescu-rucar [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      daca nu intram in recesiune anul asta ?
  • +5 (7 voturi)    
    Cica banii rezultati din aplicarea ordonantei (Marţi, 5 februarie 2019, 14:52)

    ty [utilizator]

    lacomiei PSD-iste nu apar in proiectul de buget . . . .
  • -9 (13 voturi)    
    vreau si eu un loc caldut (Marţi, 5 februarie 2019, 15:25)

    mmmircea [utilizator]

    vreau sa fiu bugetofag ca ionut dumitru.
    • +4 (4 voturi)    
      Du-te in palavrament (Marţi, 5 februarie 2019, 16:42)

      midufi [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

      acolo e muuuult mai bine.
    • 0 (2 voturi)    
      Hah (Marţi, 5 februarie 2019, 18:10)

      Tkay [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

      Ionut Dumitru este profesor universitar si economistul sef al Raiffeisen. Ce treaba are cu bugetul ?
      • 0 (2 voturi)    
        Bai (Marţi, 5 februarie 2019, 21:53)

        savatuf [utilizator] i-a raspuns lui Tkay

        ma lasa nervii, pai de 4 ani nu a nimerit nici-o prognozâ. Daca banca nu il foloseste de trompeta si il ia in serios , nu ma mira de ce banca are probleme... mai ales de imagine. Nici nu ma obosesc sa dau link uri legat de aberatiile debitate.
      • +1 (1 vot)    
        Chiar! Parcă ar fi finanțist! (Miercuri, 6 februarie 2019, 12:29)

        Spiky [utilizator] i-a raspuns lui Tkay

        Ca Teodorovici, cu experiență în administrarea disco... sau Vâlcov, cu experiență în administrarea cimitirelor, unde creșteau pe pereții cavourilor, în loc de ciuperci și mucegai, lingouri și tablouri...
        Sau ca Socol, cu teorii economice SF....
        Măi dragă, ca să folosesc o expresie consacrată de nen-to Iliescu, trezește-te din Noaptea Minții indusă de PCR-PSD, că o să-ți iasă negreață pe ochi....
  • -5 (11 voturi)    
    m-am linistit! (Marţi, 5 februarie 2019, 16:09)

    miculescu-rucar [utilizator]

    o sa fie bine !
    toate prevestirile catastrofale facute de dolofanul asta bugetofag s-au dovedit false !
    omul e aout off , singura lui calitate este cea obtinuta la nastere : nascut in acelasi trib cu mugur isarescu .
  • +5 (9 voturi)    
    Recesiune (Marţi, 5 februarie 2019, 16:11)

    tontu [utilizator]

    Spre sfarsitul anului vom intra in recesiune, nu numai noi. Deficitul va sari de 3 %, iar cursul se va duce peste 5. Banii de la banci, cei de la pilonul 2 si cei de la companiile din domeniul energetic nu vor fi suficienti.
  • 0 (2 voturi)    
    Daca (Marţi, 5 februarie 2019, 21:48)

    savatuf [utilizator]

    ma uit la comentariile din anii trecuti ..cred ca ANM are prognoze mai corecte, sincer pe baiatul asta cine il monitorizeaza si finanteaza. Daca cineva isi bazeaza activitatea pe prognozele astea ..a pus-o ...


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version