Giganții tehnologici se confruntă cu procurorii în SUA și Europa ● Un avion cu 150 de pasageri nu a mai decolat pentru că un mecanic dorea să facă ore suplimentare pentru reparații ● Pe pământ, dar și în ceruri, feroviarii italieni caută noi orizonturi

HotNews.roFoto: Hotnews
  • Investigații antitrust la Facebook și Google.

Procurorii generali din numeroase state americane deschid investigații antitrust la Facebook, a anunțat vineri procurorul general al statului New York, Letitia James. Se așteaptă ca o cercetare separată la Google să fie anunțată luni (n.red.: azi). Noile investigații marchează încă o lovitură la adresa marilor jucători tech, care s-au confruntat și cu unele similare din partea guvernului, cea mai importantă fiind o investigație antitrust a Departamentului Justiției. Cercetările pot duce la acțiuni în tribunale, cum s-a întâmplat cu Microsoft acum 20 de ani. Pot rezulta și în divizarea companiilor, așa cum au solicitat în ultimele luni unii candidați la președinție.

Investigațiile anunțate vineri vor urmări „dacă Facebook a sufocat concurența și i-a expus la riscuri pe utilizatori”, a declarat James. Facebook a mai fost acuzată de practici anticoncurențiale, inclusiv de achiziționarea de firme tech concurente și copiere de elemente din aplicațiile rivalilor. „Vom folosi toate mijloacele de investigație de care dispunem pentru a stabili dacă Facebook a pus în pericol datele clienților, a redus calitatea opțiunilor acestora sau a mărit prețul publicității”, a spus James.

O investigație separată la Google va fi condusă de un grup bipartizan de procurori generali din peste 30 de state, a anunțat Wall Street Journal. Există puține detalii înainte de deschiderea cercetărilor, dar ziarul informează că procurorii se vor concentra asupra impactului lui Google pe piețele publicității digitale.

Noile investigații antitrust arată că modelul de bază al afacerilor celor mai mari firme tech din lume este amenințat, spune Cillian Kieran, expert în respectarea confidențialității și CEO al startup-ului Ethyca: „Este un semnal de alarmă pentru toate afacerile: conformarea nu este opțională, practicile și operațiunile corecte cu datele devin cruciale pentru creșterea afacerii și operațiuni sigure”.

Facebook are necazuri și în Europa, unde Regulamentul General de Protecție a Datelor (GDPR) a intrat în vigoare în 2018. În timp ce reglementările statale din SUA nu au același impact ca măsurile federale, statele au totuși latitudinea de a impune amenzi mari în cazurile antitrust. (The Guardian)

  • American Airlines acuză un mecanic că a sabotat un zbor

Mecanicul, acuzat că a sabotat un avion deoarece era supărat de tergiversarea negocierilor pentru contractul de muncă, fusese concediat de altă companie aeriană și avusese licența suspendată temporar, conform documentelor depuse la tribunal. Investigatorii federali spun că a recunoscut că a intervenit într-un sistem care dă piloților informații vitale. Piloții au anulat zborul din 17 iulie înaintea decolării de la Miami.

Abdul-Majeed Marouf Ahmed Alani, născut în Irak și cetățean american din 1992, lucra la American din 1988, dar a fost suspendat după arestare. Arhivele unui tribunal din California arată că el a lucrat concomitent și pentru Alaska Airlines până când Alaska l-a concediat în 2008 după mai multe erori, printre care neglijarea verificării modului în care fuseseră făcute reparații și montarea unei baterii nepotrivite pe un avion. Administrația Federală pentru Aviație îi suspendase cerificatul de mecanic pentru 30 de zile.

Nimic din plângerea depusă împotriva lui Alani nu sugerează vreo legătură cu terorismul, iar procurorii nu semnalează că ar putea interveni asemenea acuzații pe parcurs. La interogatoriu, el a afirmat că nu intenționa să facă vreun rău avionului sau pasagerilor. A declarat că tergiversarea negocierilor dintre American Airlines și sindicatul mecanicilor îl afecta financiar și că a vrut să provoace o întârziere sau anularea zborului pentru a obține ore suplimentare de muncă. Când piloții au pornit avionul spre Nassau, Bahamas cu 150 de oameni la bord au decis anularea cursei după ce au primit un mesaj de eroare de la un sistem care urmărește viteza, direcția și alte elemente critice.

La examinarea aparatului a fost găsită spumă întărită în interiorul sistemului de navigație. Camerele de supraveghere au surprins o persoană care a lucrat șapte minute în interiorul sistemului și care a fost identificată ulterior drept Alani de către colegi datorită șchiopătatului său caracteristic.

Experții spun că este improbabil ca acțiunile lui Alani să fi pus pasagerii în pericol. Avioanele moderne au o multitudine de sisteme de supraveghere a navigației și unele care-i previn pe piloți că informațiile ar putea fi false – ceea s-a petrecut aparent și pe aeroportul din Miami.

Sabotajul a survenit în contextul controverselor dintre companie și două sindicate ale mecanicilor pe parcursul negocierilor contractului de muncă. Acestea au fost suspendate în aprilie și sunt programate a fi reluate pe 16 septembrie. American a dat în judecată sindicatele, acuzându-le de o încetinire ilegală a lucrului care a condus la sute de zboruri anulate. Luna trecută, un judecător federal din Texas a decis în favoarea companiei și a ordonat mecanicilor să nu mai afecteze operațiunile acesteia.

Vineri, conducerea sindicatului a luat poziție față de Alani: „Dacă acuzațiile de sabotaj se verifică, asemenea acțiuni sunt scandaloase, de nejustificat și le condamnăm cu hotărâre”. (Associated Press)

  • Societatea feroviară italiană vrea să intre în cursa pentru un contract de 20 de miliarde de dolari în SUA.

Ferrovie dello Stato (FS) va participa la o licitație pentru un contract în SUA în valoare totală de 20 de miliarde de dolari, a anunțat sâmbătă directorul general Gianfranco Battisti. Este o nouă tentativă a FS de a ieși de pe piețele tradiționale, ca și cea prin care grupul feroviar italian încearcă să salveze transportatorul aerian falimentar Alitalia.

„Explorarea piețelor internaționale este o parte importantă din planul nostru de afaceri”, a spus Battisti în cadrul forumului de afaceri Ambrosetti de la Cernobio: „Sunt multe oportunități în lume de a construi autostrăzi și infrastructură feroviară și avem capacitatea de a o face”. Contractul din SUA presupune operațiuni de mentenanță în orașele Los Angeles și Washington.

Întrebat despre o posibilă prelungire a termenului pentru prezentarea planului de salvare a Alitalia, Battisti a spus: „Ne vom întâlni cu noul guvern italian și apoi vom defini programarea înțelegerii”. Surse familiarizate cu contextul au afirmat că FS și alți ofertanți vor cere probabil guvernului mai mult timp pentru a-și prezenta propunerile. (Reuters)