Joi, oficialii Vista Bank (fosta Marfin), au organizat o conferință de presă în care au anunțat simultan lansarea a 4 pachete de cont curent, lansarea unei noi aplicații de mobile banking, noi carduri de debit plus dobânzi peste media pieței pentru depozitele constituite. Vista Bank este o bancă mică, având o cotă de piață de circa 0.5%, dar care vrea să urce la 1% până la finalul anului viitor. Plutonul băncilor cu sub 1% cotă de piață este unul în care lupta pentru supraviețuire este cea mai acerbă, supraviețuirea însemnând să ajungi la o cotă de 4-5% din piață.

Imagine de la conferinta de miercuri a Vista BankFoto: Hotnews

În plutonul băncilor cu mai puțin de 1% cotă de piață stau Credit Europe Bank (0,96%), Idea Bank (0,47%), Vista Bank (0,44%), Credit Agricole (0,42%) și ProCredit (0,33%). Datele sunt valabile pentru finalul anului trecut. Am exclus din acest pluton BCR Banca pentru Locuințe, care targhetează altă clientelă, rețeaua de bănci cooperatiste CreditCoop și alte instituții care nu operează ca bănci universale. În topul celor mai mici bănci mai intră cele două cu capital autohton- Banca Feroviară și Banca Română de Credite și de Investiții (BRCI), dar care sunt insignifiante.

Dintre băncile mai sus enumerate, Vista pare plasată în cea mai bună poziție pentru a face eventuale achiziții care să-i aducă o creștere a cotei de piață. Credit Agricole stă să se vândă, iar unul dintre potențialii cumpărători ar putea fi chiar Vista. Informația nu a fost nici infirmată și nici confirmată joi de CEO-ul Vista, Antonios Mouzas, care s-a mărginit să spună că Vista țintește o cotă de 1% (achiziția Credit Agricole ar duce-o în preajma acestei ținte, iar acționarul majoritar al Vista și-ar permite o astfel de achiziție).

Idea Bank trece printr-o perioadă în care are nevoie de cash, astfel încât a pus în vânzare cele aproape 80 de sucursale din Ucraina.

Bancheri seniori consultați de HotNews.ro spun nu doar că pe piața bancară ”mărimea contează”, ci și că băncile care nu se adaptează urgent nevoii de digitalizare și nu reușesc să se adapteze noului consumator, riscă să fie înghițite de cele care au o strategie coerentă.

În ziua de azi, ca să primești niște bani de la cineva nu mai ai nevoie neapărat de bănci. Ai la dispoziție mai multe fintechuri care te ajută să faci asta, explică Chris Skinner, unul dintre influencerii cei mai cunoscuți pe zona digital bankingului, evaluat de Wall Street Journal și de Thomson Reuters ca fiind printre primii 40 de specialiști a căror părere contează.

Dacă vrem să investim banii nu mai e nevoie de bănci, ci ne putem baza pe aplicații care pot face asta în locul nostru. Dar avem nevoie de bănci pentru că ele intermediază încrederea, mai spune Skinner, care adaăugă, citându-l pe celebrul Bill Gates: Nu avem nevoie de bănci! Avem nevoie de banking!

Băncile care nu inovează și nu înțeleg că viitorul businessului lor este cel digital vor avea soarta companiei de telefonie Nokia, care nici ea nu a înțeles încotro merge piața.

Cu o rețea de 30 de sucursale în România, dintre care 9 în București și 21 în alte orașe, strategia băncii vizează deschiderea mai multor sucursale în orașe-cheie, așa cum este Bucureștiul, în conformitate cu modelul de business şi segmentele adresate. Conform noii strategii, banca folosește un model în care fiecare client are propriul său manager de servicii financiare și primește soluții personalizate, ceea ce înseamnă un proiect extrem de ambițios, dacă ne gândim la numărul de locuitori care ar reveni unei agenții bancare.

Trebuie spus că fosta Marfin s-a făcut remarcată și prin refuzul de a credita în franci elvețieni, deși centrala din Cipru o ceruse înainte de izbucnirea crizei. "Am preferat atunci să pierdem cotă de piață și să rămânem la 0.5%, decât să vindem credite în CHF", spune Cornel Stănescu, numărul doi din Vista Bank.

Bancherii prezenți la conferința de joi nu au dorit să ofere detalii cu privire la cum anume vor încerca să convingă populația și firmele să lucreze cu Vista Bank, știut fiind faptul că piața locală are cel mult 16.000 de firme pentru ale căror conturi se bat toate băncile, dar s-au arătat foarte încrezători cu privire la țintele asumate.

Marfin a fost achiziționată în 2018 de familia Vardinogiannis, care mai deține unul dintre cele mai mari conglomerate industriale din sud-estul Europei, cu activități care includ energia, rafinăriile petroliere, peste 1.400 de benzinării, producția și distribuția energiei electrice, transportul maritim, sectorul financiar, media și divertisment.

Ce a anunțat Vista Bank, joi:

Lansarea unei noi generații de produse și servicii- pentru persoane fizice și companii- care include:

• o versiune actualizată, usor de utilizat și cu facilități extinse a Vista Internet Banking;

• o nouă aplicație Vista Mobile Banking, care transformă orice smartphone într-o bancă mobilă, disponibilă oriunde, oricând;

• noi carduri de debit contactless, care permit ca plăţile de valoare mică să fie efectuate mai rapid şi mai uşor;

• introducerea pachetelor de cont curent care oferă protecție suplimentară clienților și celor dragi;

• soluții atractive de economisire, cu dobânzi de până la 4% pe an pentru 14 luni și 4,2% pe an pentru 18 luni, pentru sume noi.

Noile pachete de cont curent pentru persoanele fizice oferă clienților protecție prin asigurarea inclusă, opțiuni diverse în funcție de stilul de viață și nevoile lor financiare și, totodată, răspunde preferinței în creștere pentru accesarea de la distanță a serviciilor bancare prin intermediul canalelor alternative.

Noile pachete de cont curent vin în întâmpinarea nevoilor clienţilor şi includ o serie de facilităţi:

1. Vista Standard acoperă cele mai uzuale servicii bancare și conține un cont curent, card de debit contactless cu SMS Alert, Internet & Mobile Banking, 2 plăți interbancare în lei gratuite pe lună prin online banking și asigurare de viață oferită cadou de către bancă pe toată perioada pentru care clientul achiziţionează pachetul.

2. Vista Plus se adresează clienților independenți interesați de tranzacțiile online. Pachetul conține un cont curent, card de debit contactless cu SMS Alert, Internet & Mobile Banking. Clientul este recompensat cu 5 plăți interbancare în lei gratuite pe lună prin online banking și asigurare de viață oferită cadou de către bancă pe toată perioada pentru care clientul achiziţionează pachetul.

3. Vista Premium vizează clienții care au lichidități în conturile deschise la Vista Bank de minim 100.000 lei și care au atât nevoi tranzacționale, cât și de economisire. Pachetul conține un cont curent, card de debit contactless cu SMS Alert, Internet & Mobile Banking. Clienții au beneficii unice precum o dobândă competitivă de până la 1,1% p.a. chiar și pentru contul curent pentru sume care depășesc 100.000 de lei, precum și asigurare de viață oferită cadou de către bancă pentru primul an.

4. Vista Virare Venituri este dedicat clienților care își virează salariul și / sau alte venituri într-un cont deschis la Vista Bank. Pachetul conține un cont curent, card de debit contactless cu SMS Alert, Internet & Mobile Banking. Mai mult, clienții pot fi recompensați cu o dobândă atractivă de 0,5% p.a. chiar și pentru contul curent pentru sumele ce depășesc 3.000 de lei, beneficiază de retragere de numerar gratuită de la orice bancomat din România, aparținând oricărei bănci, și au acces la overdraft și la credite cu dobânzi reduse față de dobânda standard a băncii.

Un beneficiu unic al pachetelor de cont curent de la Vista Bank este asigurarea de viaţă a cărei primă este suportată integral de către bancă, cu obiectivul de a acorda protecţie financiară clienţilor şi familiilor acestora. Această asigurare completează pachetele integrate de servicii financiare pentru activităţi bancare de zi cu zi.

Noua generaţie de aplicaţii online Vista Internet & Mobile Banking reprezintă o alternativă rapidă şi convenabilă pentru accesarea conturilor personale şi de companie oricând, de oriunde, pentru a ordona tranzacţii, schimburi valutare sau a administra depozite şi credite. Aplicaţiile vin cu o serie de noi funcţionalităţi precum şi cu o experienţă de utilizare îmbunătăţită pentru clienți. O caracteristică specială este introducerea unui token virtual (eToken), o aplicaţie mobilă ce asigură un nivel înalt de securitate pentru autentificare şi aprobarea tranzacţiilor prin generarea de coduri unice sau prin folosirea de metode biometrice (amprentă digitală sau recunoaştere facială), în funcţie de opţiunea clientului.