De la clasicul consumator de bunuri și servicii care acționează în mediul tangibil și până la cel care acționează mediat de platformele online, cerințele oamenilor privind satisfacerea trebuințelor zilnice s-au modificat. Este vorba atât în ceea ce privește așteptările legate de calitatea și caracteristicile produselor și serviciile de pe piață dar și de nivelul de informații de care consumatorul are nevoie pentru a face alegeri corecte și în siguranță, spune Calu Monica, președintele Asociației Consumers United/Consumatorii Uniți.

Calu Monica, Asociația Consumers UnitedFoto: Hotnews

Jurist cu peste zece ani de experiență în zona apărării drepturilor consumatorilor, cu activitate susținută atât din România, cât și din cadrul UE, Calu Monica e de părere că în prezent, consumatorul de azi acționează într-un mediu din ce în ce mai complex aflat în continuă schimbare, achiziționând din fața ecranului calculatorului bunuri și servicii aflate oriunde pe mapamond, acceptând termeni și condiții ale unor contracte foarte complicate

Piața bunurilor și serviciilor pentru consumatori, metodele și mijloacele de plată s-au diversificat odată cu revoluția digitală, iar apariția unor produse de frontieră, precum fintech-urile sunt tot atâtea provocări pentru omul obișnuit, care nu deține un nivel sofisticat de cunoștințe precum comercianții cu care vine în contact. Totul este bazat pe încrederea că lucrurile vor merge bine, deoarece, ei știu că sunt protejați prin drepturi prevăzute de legislația protecției consumatorilor.

Pentru a se ajunge, însă, la recunoașterea statutului consumatorului, a drepturilor de care acesta trebuie să beneficieze, au fost necesare decenii de muncă și de militantism, uneori de litigii îndelungate între consumatori și comercianți. A fost parcurs mai bine de jumătate de secol de creare și îmbunătățire a legislației pentru consumatorilor și de educare a societății cu privire la nevoia de protecție a părții mai slabe dintr-un contract, iar munca aceasta nu s-a încheiat, dimpotrivă. De cele mai multe ori, la baza acestui demers s-au aflat asociațiile de consumatori.

Asociația condusă de Calu Monica, este în curs de constituire și urmărește apărarea și promovarea drepturilor consumatorilor atât pe plan intern, cât și pe plan internațional. Este o organizație fără scop patrimonial, neguvernamentală și apolitică, care consideră că toți consumatorii au dreptul să acceseze bunuri și servicii sigure și de calitate, să obțină informații clare despre produsele și serviciile pe care le achiziționează, iar, atunci când lucrurile nu merg bine, să fie tratați în mod corect de către comercianți.

Aceste elemente, împreună cu legile și reglementările privind protecția consumatorilor, le permit consumatorilor să facă cele mai bune alegeri bazate pe interesele lor și le garantează că nu se confruntă cu abuzuri sau că nu sunt induși în eroare de comercianți, de companii, de corporații.

Dar consumatorilor individuali le este greu să-și facă vocea auzită, să producă schimbări sau să-și câștige dreptatea. ”Noi suntem aici pentru a oferi soluții eficiente dacă lucrurile nu merg bine”, spune Calu Monica, președintele Asociației.