Consiliul Fiscal: Dezechilibrul bugetar în acest an va urca la 4,6-4,8% din PIB, cu peste un punct procentual peste estimarea Finanțelor

de Dan Popa     HotNews.ro
Joi, 23 ianuarie 2020, 10:24 Economie | Finanţe & Bănci


Daniel Daianu
Foto: Digi24
Estimarea Consiliului Fiscal privind nivelul deficitului bugetar pentru anul 2020 se plasează în intervalul 4,6 – 4,8% din PIB, rezultând un ecart față de ținta MFP de 1–1,2 pp din PIB, arată datele instituției independente conduse de academicianul Daniel Dăianu. Consiliul a publicat joi opinia privind Bugetul pe acest an după ce la mijlocul lunii decembrie publicase opinia preliminară. De atunci au mai intrat în vigoare măsuri de relaxare fiscală, iar membrii Consiliului și-au refăcut unele calcule. Per total, imaginea fiscală din actualul Raport arată mai rău.

Ce mai arată Raportul publicat joi:

• Ulterior adoptării proiectului de buget aferent anului 2020, au intervenit o serie de modificări în nivelul taxelor și impozitelor, în principal în sensul reducerii acestora. Cumulat, acestea vor conduce la venituri bugetare mai reduse cu circa 0,5 pp din PIB și la un nivel al deficitului bugetar pentru anul 2020 mai ridicat cu același cuantum;

• Estimarea Consiliului Fiscal privind nivelul deficitului bugetar pentru anul 2020 se plasează în intervalul 4,6 – 4,8% din PIB, rezultând un ecart față de ținta MFP de 1–1,2 pp din PIB; această situație foarte complicată reclamă măsuri suplimentare de consolidare;

• Majorarea programată a punctului de pensie cu 40% de la 1 septembrie 2020 ar avea loc în contextul unui derapaj bugetar de proporții deja existent. Chiar fără această măsură estimarea CF privind deficitul bugetar pentru anul curent este de 3,8 – 4,1% din PIB;

• Impactul majorării cu 40% a punctului de pensie de la 1 septembrie 2020, precum și al celorlalte măsuri cuprinse în noua lege a pensiilor va fi pe deplin observabil la nivelul anului 2021, estimarea CF privind deficitul bugetar din anul următor fiind de peste 6% din PIB (în lipsa unor măsuri compensatorii). Deteriorarea ar continua și în anul 2022, la peste 7% din PIB.

• În aceste condiții, o corecție către niveluri apropiate de pragul de 3% din PIB pentru deficitul bugetar apare drept extrem de ambițioasă, problematică și, totodată, este absolut necesară; este greu de imaginat că piețele financiare ar tolera deficite bugetare de o asemenea magnitudine;

• În opinia CF, cu cât corecția bugetară va începe mai târziu, cu atât amploarea măsurilor corective necesare ar fi mai ridicată și implicit costurile economice și sociale ar fi mai însemnate;

• Activismul fiscal/bugetar pentru care se pledează în alte țări din UEși în SUA nu este practicabil în condițiile deficitelor interne și externe mari ale României; notăm aici că leul nu este monedă de rezervă;

Potrivit estimărilor CF,reducerea accizelor la produsele energetice are un impact bugetar, inclusiv cel de la nivelul TVA, de -3,6 mld. lei sau 0,32 pp din PIB, eliminarea supra-impozitării salariaților cu timp parțial de muncă conduce la un minus de încasări din contribuții de asigurări de 1,56 mld. lei sau 0,14 pp din PIB, în timp ce abrogarea unor prevederi din OUG nr. 114/2018 (eliminarea taxei pe activele bancare și a impozitării suplimentare a sectorului energetic) are un impact negativ estimat la 0,1 – 0,15 pp din PIB.

În sensul creșterii veniturilor bugetare a acționat o majorare suplimentară a accizei la țigarete care este anticipată să genereze un plus de încasări de circa 0,7 mld. lei.

Cumulat, aceste măsuri conduc la venituri bugetare mai reduse cu circa 0,5 pp din PIB și, ceteris paribus, la un nivel al deficitului bugetar pentru anul 2020 mai ridicat cu același cuantum.

Rezultatul execuției bugetare aferente anului 2019 va indica foarte probabil o plasare a deficitului bugetar potrivit ESA 2010 în jurul nivelului de 4%, ceea ce creează premise pentru declanșarea procedurii de deficit excesiv. Practic, bugetul pe anul 2020 nu răspunde necesității de a corecta acest derapaj dacă avem în vedere măsurile fiscal-bugetare cuprinse în proiectul de buget și măsurile legislative adoptate la scurt timp după legea bugetului. CF apreciază că nu sunt suficiente măsuri pentru contracararea derapajului bugetar și, mai mult, acesta se adâncește atât în anul 2020, cât și pe termen mediu

Asemenea niveluri înalte ale deficitului bugetar admițând că ar fi tolerate de piețele financiare (ceea ce este o ipoteză „eroică”) conduc la acumularea de datorie publică și la vulnerabilizarea masivă a stării finanțelor publice, spațiul fiscal fiind practic epuizat. Aceasta ar conduce la imposibilitatea de a utiliza pârghia fiscal-bugetarăîn faza de recesiune a ciclului economic și mai mult, foarte probabil, va impune corecții fiscale contribuind la menținerea caracterului pro-ciclic al politicii fiscal-bugetare. Beneficiile generate de aplicarea nenecesară de stimuli fiscali în faza de expansiune rapidă a economiei vor fi depășite de costurile economice și sociale asociate unei eventuale retrageri a acestora în perioada de recesiune.

Un element cu impact major asupra construcției bugetare pentru anul 2020, precum și pentru anii următori este reprezentat de creșterea cheltuielilor aferente bugetului asigurărilor sociale de stat determinată, pe de o parte, de plata la nivelul întregului an a pensiilor majorate cu 15% la 1 septembrie 2019 (care generează un plus de cheltuieli bugetare față de anul 2019 de circa 6,4 mld. lei) și, pe de altă parte, de majorarea preconizată de 40% programată să se aplice de la 1 septembrie 2020 (care generează un plus de cheltuieli bugetare în anul 2020 de 10 mld. lei, corespunzător celor 4 luni de aplicare). Această situație comportă mai multe aspecte ce complică starea bugetului public:
  • Majorarea suplimentară de proporții programată pentru 1 septembrie 2020 ar avea loc în contextul unui derapaj bugetar semnificativ deja existent (deficitul bugetar depășind considerabil pragul de 3% din PIB, dincolo de care se poate declanșa PDE). Chiar și fără această măsură, respectiv în condițiile menținerii valorii de 1.265 de lei pentru punctul de pensie pe parcursul întregului an 2020 (ceea ce este echivalent cu o majorare a pensiei medii anuale de circa 8% față de anul 2019), estimarea CF privind deficitul bugetar pentru anul curent este de circa 3,8 – 4,1% din PIB;
  • Majorarea cu 40% a punctului de pensie programată pentru 1 septembrie 2020, în condițiile unei inflații prognozate sub 4%, ar echivala, de departe, cu cel mai înalt ritm de creștere reală din ultimii 30 de ani. În ultimii 2 ani și jumătate a fost abandonată abordarea bazată pe reguli în ceea ce privește indexarea punctului de pensie, deși aceasta este cuprinsă în legislație, în favoarea unei abordări discreționare care implică stabilirea de către Guvern în mod arbitrar a valorii punctului de pensie. În opinia CF, abordarea bazată pe reguli prezintă multiple avantaje, în principal asigurarea sustenabilității bugetului asigurărilor sociale de stat în particular și a bugetului general consolidat în general, eliminând totodată riscul practicării unor politici inconsistente în timp, cu rezultate sub optime pe termen lung.
Trei concluzii
  • 1. Depășirea considerabilă a pragului de 3% pentru deficitul bugetar, estimată a se fi produs în anul 2019, persistă în anul 2020, precum și pe termen mediu. Deși proiectul de buget pentru anul 2020 are în vedere o reducere a derapajului bugetar, scăderile de impozite operate la scurt timp după adoptarea legii bugetului, precum și slăbiciuni suplimentare ale execuției bugetare pe anul 2019, comparativ cu parametrii aprobați prin cea de-a doua rectificare bugetară, conduc la o probabilă adâncire a dezechilibrului bugetar în anul 2020. Considerând informațiile disponibile în acest moment, CF estimează un nivel probabil al deficitului bugetar pentru anul 2020 cuprins între 4,6 – 4,8% din PIB..
  • 2. Impactul majorării cu 40% a punctului de pensie de la 1 septembrie 2020, precum și al celorlalte măsuri cuprinse în noua lege a pensiilor va fi pe deplin observabil la nivelul anului 2021, implicând o majorare a ponderii cheltuielilor cu asistența socială cu încă 1,85 pp din PIB față de anul curent, și un nivel al deficitului bugetar în jurul valorii de 6% din PIB. În 2022 deficitul ar trece de 7% din PIB.
  • 3. Asemenea deficite sunt foarte greu de imaginat ca fiind de acceptat de către piețe și indică nevoia de corecție la timp. În aceste condiții, o corecție către niveluri apropiate de pragul de 3% din PIB pentru deficitul bugetar, avute în vedere de altfel și de autorități în cadrul fiscal-bugetar pe termen mediu, apare drept extrem de dificil de realizat. De aceea, nu trebuie să se accepte creșterea deficitelor bugetare, iar consolidarea trebuie să debuteze încă din anul 2020.
Niveluri înalte și în creștere ale deficitului bugetar (admițând că piețele le-ar tolera un timp) ar determina acumularea de datorie publică și vulnerabilizarea masivă a stării finanțelor publice; spațiul fiscal nu ar exista, ceea ce ar conduce la imposibilitatea de a stimula economia în faza de recesiune a ciclului economic și mai mult, în mod inevitabil ar impune corecții fiscale, contribuind la menținerea caracterului pro-ciclic al politicii fiscal-bugetare.

Citește aici Opinia privind Bugetul pe 2020 publicată joi de Consiliul Fiscal.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





3455 vizualizari

  • -17 (23 voturi)    
    Concluzie (Joi, 23 ianuarie 2020, 10:29)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Nu numai că nu vor crește pensiile, dar e posibil ca aripa portocalie a „liberalilor” (Blaga, Flutur, Turcan si ceilalti complici ai lui Udrea si base) sa taie pensiile asa cum au mai facut-o
    • +15 (17 voturi)    
      Pensiile speciale trebuie DESFIINȚATE!!!! (Joi, 23 ianuarie 2020, 11:38)

      prec [utilizator] i-a raspuns lui Ochii_pe_voi

      Toate. AȘA TREBUIE PROCEDAT!
    • +6 (6 voturi)    
      vrei sa spui ca vor incerca sa taie (Joi, 23 ianuarie 2020, 12:03)

      snowflake [utilizator] i-a raspuns lui Ochii_pe_voi

      asa cum au mai incercat ca de reusit nu au reusit datorita ccr desi ar fi fost o mare realizare
      • -2 (2 voturi)    
        nu le-au taiat, le-au impozitat (Joi, 23 ianuarie 2020, 13:29)

        Bocu' lu'Ioha [utilizator] i-a raspuns lui snowflake

        rezultatul fiind acelasi, oamenii au primit mai putini bani
        in fine, eu vreau anticipate!
        sa poata amana Orban cresterea pensiilor si a alocatiilor pana la calendele grecesti
        galagia cu pensiile speciale e oricum pentru fraieri, se discuta sa se taie maxim 5%, cele ale magistratilor, care reprezinta 95% din cheltuieli, raman neatinse
    • -1 (7 voturi)    
      taci sclavule (Joi, 23 ianuarie 2020, 12:48)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui Ochii_pe_voi

      ca din cauza pomenilor coruptului de stapan al tau, dragnea, facute ca sa scape de puscarie, suntem in kktu asta!
    • +2 (2 voturi)    
      Stau si ma intreb (Joi, 23 ianuarie 2020, 13:42)

      , AlwaysToTheRight, NeveRed! [utilizator] i-a raspuns lui Ochii_pe_voi

      cum stai tu cu ochii pe noi, cand tu esti in ceata?
      Asta, daca nu cumva ai ceva... maro in priviri, si urat mirositor la nari!
  • -2 (14 voturi)    
    Ca sa citez un prieten inginer (Joi, 23 ianuarie 2020, 10:47)

    Maspp [utilizator]

    "Economist la 6 luni bucata". Ce simplu e sa faci niste calcule simple si sa spui ca deficitul va exploda fara sa te intereseze altceva. Daca ar fi dupa mine, as duce deficitul si la 10% daca banii aia ar fi investiti in directii care vor produce alti bani pe viitor.
    • +1 (3 voturi)    
      Serios? (Joi, 23 ianuarie 2020, 13:43)

      , AlwaysToTheRight, NeveRed! [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

      Nu am auzi decat de "inginerii" financiare.
      Deci mai usor cu "ingnerii" la care faci referire.
      Bugetul nu se face cu rigla, trebuie ceva mai mult!
      • -1 (1 vot)    
        Ingineriile financiare (Joi, 23 ianuarie 2020, 16:28)

        Maspp [utilizator] i-a raspuns lui , AlwaysToTheRight, NeveRed!

        tot de "economisti la 6 luni bucata" sunt facute. Unde ai vazut tu inginer cu rigla ? Calculele ingineresti sunt mult mai complexe decat va putea vreun economist sa faca vreodata in viata lui. Bugetul e o chestie simpla de care un inginer rade cu gura pana la urechi.
  • +2 (8 voturi)    
    rifai si finantele (Joi, 23 ianuarie 2020, 11:08)

    piticu_enigmatic [utilizator]

    Dintre toate tv Daianu alege sa se duca la Rifai care saracuta incearca sa para ce nu e. Nu intelege finantele si nu intelege nici ce vrea sa spuna Daianu. Are cliseele ei si incearca s-o dea in diverse cand isi da seama pana si ea ca a ratat asfaltu. Si uite asa l-a fortat pe Daianu sa repete 15 min acelasi lucru in speranta ca pisi intelege si se opreste cu intrebarile redundante. In rest, teatru si mutre :)
  • +2 (10 voturi)    
    Viva la diva (Joi, 23 ianuarie 2020, 11:16)

    Fides [utilizator]

    Pe 2019, Consiliul prognoza un deficit de 3,5%. Stim ce a facut Citu cu el. Acum zice ca se dubleaza din 2022. Eu zic sa mai marim pensiile speciale. Acum ori niciodata.
    • 0 (0 voturi)    
      Brava mai (Joi, 23 ianuarie 2020, 15:15)

      varavara [utilizator] i-a raspuns lui Fides

      deficitul se mareste datorita lui Catu sau pomenilor electorale lansate de guvernul pad inainte de a fi dat afara?
      Nu ai au dat legile cu marirea desantata a pensiilor, a salariilor bugetarilor iar mai recent a alocatiilor fara nici un fundament economic ci pur electoral!
      Mai lasati bai propaganda de 3 lei.
  • +8 (14 voturi)    
    Aspteptati-va la o inflatie mare. (Joi, 23 ianuarie 2020, 11:22)

    radu222 [utilizator]

    Guvernul Orban nu poate sa dirijeze banii decat conform legilor facute de Parlament unde PSD este majoritar. Ar fi ideal daca guvernul ar putea dirija banii spre investitii, dar nu poate. PSD a facut legi pt. dublarea alocatiilor si marirea cu 40% a pensiilor.
    Consecinta pentru populatie: o inflatie mare care va anula efectul acestor mariri si va afecta si salariile celor in activitate. Vedeti ce s-a intamplat cu scaderea TVA facuta tot de PSD (Ponta). Au scazut preturile? Nu, au crescut ca urmare a inflatiei. Imi pare rau, dar se pare ca nu beneficiarii de cresteri de pensii si de alocatii inteleg acest lucru.
    • +8 (12 voturi)    
      Guvernul poate astupa găurile negre! (Joi, 23 ianuarie 2020, 11:41)

      prec [utilizator] i-a raspuns lui radu222

      ADICĂ: să desființeze pensiile speciale și să facă ordine în uriașa armată de atârnători la buget!
      Mai simplu nu se poate.
      • +3 (5 voturi)    
        nu o sa desfiinteze nici o pensie speciala (Joi, 23 ianuarie 2020, 12:52)

        liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui prec

        s-au bagat pe magistrati (adica FIX ce vroia si psd), dar IGNORA militarii (din care 1% chiar merita pensiile alea ) , politistii, jandarmii etc care sunt de fapt motivul pt care cheltuielile cu pensiile speciale sunt enorme.

        nu zic ca magistratii merita pensiile speciala, dar nicci armata sau politia nu le merita. si pana nu o sa le taie LA TOTI, nu fac nici o branza!
        • +1 (5 voturi)    
          magistratii halesc 95% din buget (Joi, 23 ianuarie 2020, 13:31)

          Bocu' lu'Ioha [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

          https://www.hotnews.ro/stiri-esential-23040041-peste-9-200-persoane-primesc-pensii-serviciu-pensia-medie-unui-fost-magistrat-este-18-000-lei.htm
      • 0 (0 voturi)    
        Si (Joi, 23 ianuarie 2020, 15:12)

        Rdu [utilizator] i-a raspuns lui prec

        As facade or dine in colectare....cea mai proasta din UE. Din TVA se colecteaza cam 65%, 200000 de firme nu si-au depus bilantul pe 2018....dar astea se pare ca nu sunt probleme pt Budget...
    • -2 (6 voturi)    
      acum (Joi, 23 ianuarie 2020, 12:50)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui radu222

      te rog sa-i explici asta unui pensional sau unui postac psdist...
      eu am incercat, dar fara succes. un perete e mai receptiv (si inteligent) decat persoanele mentionate mai sus!
      sa nu uitam ca pe vremea lui iliescu inflatia era de 200%, dar salariile se dublau anual deci era bine in "mintea" astora!
    • +1 (1 vot)    
      hahah (Joi, 23 ianuarie 2020, 14:39)

      MartaPop [anonim] i-a raspuns lui radu222

      da sigur...cresterile bugetarilor nu produc inflatie numai cele pentru pensionari si copii
  • 0 (8 voturi)    
    despre buget (Joi, 23 ianuarie 2020, 12:44)

    costelo999 [utilizator]

    daca bugetu e dezechilibrat io zic sa ii punem o proptea, la stinga orban cu mandolina si cintec de jale, si la dreapta citu backing vocals (navemmmmm, navemmmm) si poate iese ceva, corul feminin turcan si gorghiu, la tobe blaga, ai dreaqu de pinguini galbeni
  • -1 (9 voturi)    
    nam (Joi, 23 ianuarie 2020, 12:57)

    idealogul [utilizator]

    Chiar toti aveti probleme cu memoria.
    Economistii estia de la PNL sunt tot aia care in ultimii 4 ani au prezis ca mama OMIDA in medie cam o data pe luna ca Romania ca intra in colaps financiar, incapacitate de plata, ca nu se vor mai plati pensiile si salariile, cursul de schimb si dobanzile bancare vor exploda.
    Nu s-a intamplat nimic. Cat a fost PSD-ul la putere a fost si crestere economica si ne-a mincadrat in deficit. Aproape 4 ani totul a fost bine in ciuda apocalipticilor din PNL.
    Apocalipsa economica a inceput fix cum a ajuns PNL-ul la putere. In 2 luni s-au dovedit pe deplin incomptenta.
    Singura solutie sunt alegerile anticipate si sa vina PSD din nou la butoane.
    • 0 (0 voturi)    
      Bai ia-i tu acasa pe psd-isti (Joi, 23 ianuarie 2020, 15:28)

      varavara [utilizator] i-a raspuns lui idealogul

      si lasa-ne pe toti in pace.
      Din 2012 pana in prezent tot ei au fost la butoane si tot ce ni se intampla acum li se datoreaza. Pe aia i-a preocupat bunastarea personala si cumpararea voturilor unor categorii din populatie, atat.
  • -1 (1 vot)    
    Avem... (Joi, 23 ianuarie 2020, 14:53)

    Gigi Kent [utilizator]

    Avem una dintre cele mai slabe colectari ca % din PIB la bugetul de stat din Uniunea Europeana.

    La un Moment dat politicienii si toti ceilalti vor trebui sa se uite si in acea directie nu doar in directia cheltuielilor. Un buget nu are doar cheltuieli ci si venituri.

    Trebuie gasite cauzele si rectificate. La fel cum la bugetul de pensii s-a putut reduce deficitul de la 12 Mld. la 2 Mld. doar prin trecerea contributiilor de la angajator la angajat, tot la fel trebuie sa existe o solutie (sau mai multe) si pentru celelalte tipuri de taxe si impozite.
  • +1 (1 vot)    
    Comentariu sters de utilizator (Vineri, 24 ianuarie 2020, 11:28)

    [anonim]



Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by