Tinerii au cu totul alte așteptări de la un job decât își imaginează recruiterii. Vor mai degrabă experiență, nu salarii, preferă interviurile prin social media, iar unu din 10 nu vrea să audă de multinaționale (sondaj)

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 2 iunie 2020, 11:24 Economie | Finanţe & Bănci


Tinerii vad viitorul joburilor in online
Foto: Pixabay
Pentru prima generație de absolvenți, fără robă, tocă și festivismul sfârșitului studiilor, viitorul este în online. Un studiu realizat de compania românească HappyRecruiter arată că studenții și proaspăt absolvenții consideră social media ca fiind o sursă importantă pentru noile cariere, așa că petrec acolo peste 3 ore/ zi. De asemenea, ar prefera să țină interviul de angajare cu un asistent virtual. Festivitatea de absolvire marchează două momente cheie în evoluția profesională și personală: încununarea efortului anilor de studii și provocarea începerii carierei. Găsirea primului loc de muncă, neavând experiență sau cunoștințele practice de pe piața muncii, se transformă deseori într-un moment de îngrijorare, de necunoscut. Dacă acestor două momente cheie adăugăm anxietatea generată de situația economică și socială, realizăm presiunile la care sunt supuși tinerii.

Articolul pe scurt:
  • Tinerii doresc în primul rând să acumuleze experiență (70% din ei) mai degrabă decât salariu
  • Un sfert dintre respondenți ar prefera să lucreze în companii multinaționale
  • În topul companiilor în care tinerii nu ar lucra găsim și start-up-urile proprii. Aversiunea față de risc, lipsa capitalului sau anticiparea unei vieți stresante și renunțarea la echilibrul muncă-familie sunt câteva dintre motivațiile alegerii acestui răspuns
  • 34.42% dintre respondenți caută activ, cel mai frecvent, oportunități de carieră pe Google, 23.99% direct în Facebook

În cel mai recent studiu al HappyRecruiter, Dora, asistentul virtual de recrutare, a intervievat tineri studenți și absolvenți aflați în căutarea primelor oportunități de carieră. Pe scurt, tinerii în căutarea primului job vor să dobândească mai degrabă experiență decât salariu, consideră mediul online și social media ca fiind sursele cele mai importante pentru căutarea noilor oportunități de carieră. Social media devine din ce în ce mai mult habitatul preferat; 3 din 4 tineri petrec peste 3 ore/ zi pe rețelele de socializare și tot aici ar prefera să aibă interacțiuni cu viitorii angajatori, de la găsirea oportunităților până la primele interacțiuni cu potențialii angajatori. La studiu au participat 2.278 tineri - studenți sau absolvenți, în perioada 18-21 Mai 2020.


Ce își doresc tinerii? În primul rând experiență (70% din ei) mai degrabă decât salariu


În căutarea primului job sau a unui program de internship, tinerii doresc în primul rând să acumuleze experiență (70% din ei) mai degrabă decât salariu. Primele joburi sunt văzute, deseori, ca o perioadă necesară de tranziție spre carieră într-un domeniu anume, motivate fie de necesitatea dobândirii experienței, fie de nevoia susținerii cheltuielilor curente.





Într-o perioadă în care recrutorii caută alternative la târgurile de cariere offline și programe/ prezentări în mediile universitare (sursele folosite cu succes în trecut), tinerii confirmă, într-o proporție covârșitoare (87,22%) că le este mai dificil să își găsească programe de internship sau oportunități de joburi în această perioadă.

Doar 3.42% dintre respondenți susțin că este mai ușor să își găsească oportunități noi, în timp ce 9.37% consideră că au acces la oportunități/ programe la fel ca în perioadele anterioare.

Cu un public foarte receptiv la mesajele de carieră, într-un mediu prietenos (social media), angajatorii care pot și vor profita de oportunitățile noii normalități a recrutării au șanse de succes mai mari decât înainte.

Ce tip de companii preferă tinerii? În ce companii nu ar lucra?


Peste jumătate din respondenții la acest studiu nu au preferințe legate de tipul de companie unde să lucreze, iar un sfert dintre respondenți ar prefera să lucreze în companii multinaționale.





Interesul pentru multinaționale este motivat de oportunitatea de a dobândi experiență și de așteptările privind stabilitatea acestora în comparație cu alte profile de companii. În același timp, primele joburi/ programe de internship sunt mai degrabă rampe de lansare și au un caracter de tranziție. Este interesant și faptul că, în proporții aproape egale (11%-9%), tinerii ar prefera să lucreze în afaceri locale sau declară că și-ar începe propria afacere.





La celălalt pol, respondenții au fost întrebați în ce tip de companie nu ar vrea să lucreze iar în top găsim tot companiile multinaționale. Motivările acestei alegeri variază de la - ”mă aștept să fie foarte multă presiune”, ”stress”, ”mediul de lucru nu pare a fi prietenos”, ”sunt rigide, birocratice sau ultra competitive”.

Pentru angajatori, aceste motivații pot fi un bun indicator care să determine re-evaluarea brandului de angajator sau modificarea culturii organizaționale și a mediului de lucru.

În topul companiilor în care tinerii nu ar lucra găsim și start-up-urile proprii. Aversiunea față de risc, lipsa capitalului sau anticiparea unei vieți stresante și renunțarea la echilibrul muncă-familie sunt câteva dintre motivațiile alegerii acestui răspuns.


3 din 5 tineri ar fi dispuși să se mute în alt oraș pentru a profita de o ocazie bună de carieră


Răspunsurile arată că rămânem încă în trendul de polarizare a capitalului uman în marile centre urbane, dar în același timp - rămâne de urmărit dacă acesta se va manifesta similar în perioada următoare, pe fondul deschiderii companiilor către munca la distanță, o oportunitate pentru tineri să rămână în comunitățile proprii, chiar dacă lucrează pentru companii cu birouri în marile orașe.





În același timp, pentru angajatori, munca de la distanță generează oportunități - companiile pot ajunge, prin social media, la resurse de capital uman din afara ariei geografice tradiționale, supusă presiunii concurențiale și poate - cu costuri diferite.

Unde caută joburi și programe de internship absolvenții și studenții

Studiul derulat de Happy Recruiter arată că 34.42% dintre respondenți caută activ, cel mai frecvent, oportunități de carieră pe Google, 23.99% direct în Facebook, în timp ce 10.60% se bazau cel mai frecvent pe anunțurile din mediul universitar. Apoi, în topul răspunsurilor (recunoaștere spontană) respondenții au indicat platforme precum Ejobs (9.63%) sau Linkedin (6,57%), recomandări din cercul de încredere sau alte surse precum Bestjobs, Hipo sau Olx.

Devine tot mai evident că, în contextul distanțării și al migrării studiilor spre mediul online, recrutarea de campus și toate campaniile legate de recrutarea tinerilor se vor derula exclusiv în online, cu o preferință accentuată pentru platformele de socializare, locurile de interacțiune cele mai frecvente în preferințele tinerilor.

3 din 4 tineri sunt activi online minim 3 ore pe zi


Aproape 75% dintre studenți și absolvenți petrec, conform studiului, peste 3 ore pe zi în social media. În acest nou habitat, pe lângă informații despre rețeaua de apropiați, tinerii primesc sau ar prefera să primească, și oportunitățile de carieră sau să comunice cu potențialii angajatori.





Din această rațiune, devine tot mai clar că social media este mediul must-have de comunicare a oportunităților de carieră în noua normalitate a recrutării.

Întrebați care e primul pas pe care îl fac atunci când văd o oportunitate de carieră, cei mai mulți tineri aleg mai întâi să studieze în detaliu angajatorul pe pagina web proprie, 16% caută informații adiționale în cercurile de încredere, sau caută informații despre angajatori în social media și apoi apoi aplică direct.

De altfel, prezența companiilor în social media pare a avea o importanță foarte mare - 84% dintre respondenți o marchează ca importantă sau foarte importantă. În contextul în care publicul campaniilor de recrutare trăiește o bună parte a timpului activ în social media, devine clar că acest mediu de comunicare devine din ce în ce mai important.

Primul interviu? Doar 41% dintre respondenți găsesc video-interviurile ca fiind confortabile


În contextul distanțării, interacțiunea recrutor-candidat s-a transformat rapid în interacțiune online. Și totuși, doar 41% dintre respondenți găsesc video-interviurile ca fiind confortabile, în timp ce restul respondenților simt o presiune suplimentară, atât de ordin emoțional (o interacțiune mai puțin obișnuită) cât și de ordin logistic sau tehnic în derularea interviurilor cu angajatorii prin astfel de canale.

Candidații, însă, preferă majoritar o interacțiune cu oportunitățile de joburi și cu angajatorii direct în social media.



Explicația vine atât din confortul unei astfel de interacțiuni, într-un mediu cunoscut (aplicații de mesagerie) cât și din viteza interacțiunii, facilitatea utilizării și accesul fără limite impuse de timp sau nevoia de deplasare.

Peste jumătate dintre respondenții la studiu declară că ar prefera să aibă primul interviu cu un asistent virtual, din rațiuni precum - absența bias-urilor, viteza interacțiunii, confort emoțional, posibilitatea de a formula și reformula răspunsuri fără presiune.

Respondenții care declară că ar prefera mai degrabă interacțiunea telefonică motivează alegerea prin posibilitatea de purta o conversație naturală, în care să poată clarifica detalii sau să negocieze anumite părți ale colaborării viitoare.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





2152 vizualizari

  • +4 (8 voturi)    
    ... (Marţi, 2 iunie 2020, 11:47)

    cartograful [utilizator]

    Ori agentia asta traieste pe alta planeta, ori robotul Dora mai trebuie calibrat, ori tinerii au invatat sa spuna la interviu altceva decat gandesc.
    Lucrez in corporatie (mare, internationala) si principala cauza de nemultumire si plecare timpurie din companie (<6 luni) e legata de salariu.
    De asemeni. cf. ultimelor sondaje (sapt trecuta) lumea incepe sa fie nemultumita de WFH (work for home), amestec intre timpul personal si cel profesional, lipsa contacte sociale.
    Cred ca genul asta de "sondaje" desi gadila in mod placut urechile unora dintre manageri, pe termen mediu/lung va lovi fix in companii. Ma rog...unii isi vor fi luat bonusurile la momentul ala asa ca nu-i intereseaza.
    • +1 (3 voturi)    
      Nu amesteca lucrurile (Marţi, 2 iunie 2020, 14:28)

      andipetre [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

      Incearca sa nu generalizezi, pentru ca faci aceeasi greseala ca aceia care arunca un sondaj, il interpreteaza superficial si apoi cred ca au inteles ceva. In primul rand, nu amesteca lucrurile. Lucrul de acasa e o chestiune complet diferita de cea a salarizarii, iar oamenii sunt extrem de diferiti in acest context. Unii iubesc ideea de a lucra de acasa si sunt mult mai eficienti asa, altii urasc de moarte ideea. Chestia cu amestecul vietii personale cu cea profesionala e pentru unii o povara, iar pentru altii e chiar interesanta si de dorit. Asta ti-o spun direct, din experienta.

      Revenind la salarii, corporatiile platesc in general mai putin decat firmele mai mici (cel putin in IT, unde cunosc situatia), de aceea acolo tind sa ramana mai putini oameni de varf (asta nu inseamna ca ei nu exista), de aceea vezi ca dupa 6 luni unii se prind cum sta treaba si cer salariu mai mare sau pleaca.
  • +1 (5 voturi)    
    Rezultatul (Marţi, 2 iunie 2020, 12:18)

    Futurist Irefutabil [utilizator]

    Vor ajunge sa lucreze fara experienta intr-o firma de apartament care face afaceri cu statul, pe un salariu de nimic. Portretul robot al asistatului social votant PSD din viitor. Iar la vot vor avea privilegiul sa il aleaga pe seful lor care vine cu Porci Cayenne cu clima bizonica la birou si care tocmai le-a motivat cu criza si saracia cresterea de salariu pe care tot el le-a promis-o dar o tot amana.

    Nu credeti ceea ce spun? Bine, va dau un hint: Teldrum.
  • +7 (7 voturi)    
    Ca de obicei, cei performanti sunt putini (Marţi, 2 iunie 2020, 13:14)

    andipetre [utilizator]

    Ce ne arata sondajul? Nimic relevant, in afara de faptul cunoscut ca, in orice societate, oamenii performanti si competenti sunt mai putini decat cei mediocri.

    Asa ca, majoritatea vor evita interviuri complicate (sigur, cu roboti, ca aia nu pun intrebari neasteptate si nu isi dau seama cat de putine stie candidatul) si vor prefera un loc caldut in care responsabilitatile sunt minime chiar daca salariul e mai mic. Pe aceasta din urma, respectivii si-o vand amagindu-se ca prefera sa se "dezvolte" in firma decat sa ia salariu mare. Sigur ca da... :-) Oricine lucreaza intr-o corporatie, de exemplu in IT, cunoaste destule cazuri de angajati care se ascund in echipa, nu prea au contributii si se tot "dezvolta" si la 10 ani de la angajare.

    Chestia cu "nu conteaza asa mult salariul" e si un pic de manipulare, totusi, e una din placile vechi care se pun de catre HR ca sa ii mai prinda pe cei competenti dar idealisti. Partea buna e ca astia de obicei se prind repede si la urmatoarea faza cer rapid marire de salariu sau pleaca.
  • +1 (1 vot)    
    Ce aiurea sună,1 din 10 ! (Marţi, 2 iunie 2020, 16:15)

    asavreau [utilizator]

    De ce nu spuneți atunci că 9 din 10 vor să lucreze în multinaționale și sunt interesați de ce salariu primesc.Spui 1 din 10 nu vor și dai impresia că majoritatea nu vor.La analfabeții funcționali și politruci ține sistemul.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by