[P] Digitalizarea ANAF, între mit și realitate – unde suntem astăzi și cum arată viitorul?

Miercuri, 15 septembrie 2021, 11:24 Economie | Finanţe & Bănci


Dragoș Bădescu și Andreea Stănică
Foto: Rodl & Partner Romania
​După multe cereri din partea mediului de business, precum și după multe declarații și promisiuni din partea autorităților fiscale, mult așteptata digitalizare a administrației fiscale pare să fi ajuns, în cele din urmă, și în România.

De fapt, ce presupune această digitalizare? Într-un cuvânt, reformă. O reformă fundamentală, la toate nivelurile, ce a devenit, mai ales ca urmare a situației pandemice actuale, inevitabilă.

Rolul autorităților fiscale este de a se asigura că toți contribuabilii plătesc impozite reale. Acest obiectiv poate fi atins în mod eficient numai dacă riscul de evitare a obligațiilor fiscale este redus, iar digitalizarea este instrumentul necesar îndeplinirii lui.

Prin înlocuirea modelelor tradiționale de gestionare fiscală cu cele bazate pe instrumente digitale, digitalizarea permite administrațiilor fiscale să fie mai organizate și mai eficiente, atât în combaterea evaziunii, cât și în îmbunătățirea calității raportării și colectării impozitelor.

• Digitalizarea ANAF. Începuturi.

Amplul proces de modernizare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și-a anunțat prezența încă din 2020, atunci când, odată cu venirea pandemiei Covid-19 și a restricțiilor impuse în România, circumstanțele au impus luarea primelor măsuri menite să permită colaborarea “la distanță” cu autoritățile fiscale. Printre acestea amintim acceptarea înscrisurilor semnate electronic și transmiterea documentelor pe e-mail, realizarea ghișeului virtual de plăți “SNEP”, efectuarea controalelor de TVA la distanță (prin e-mail), îmbunătățirea comunicării prin Spațiul Privat Virtual etc.

Cu toate acestea, cele mai ambițioase proiecte propuse de ANAF sunt încă în lucru. Conform strategiei ANAF, îmbunătățirea Sistemul informatic de monitorizare a tranzacțiilor intracomunitare de bunuri (Trafic Control), implementarea Fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T) și a sistemului de facturare electronică (E-Factura) reprezintă principalele proiecte pentru care se depun eforturi semnificative pentru a fi finalizate anul acesta.

• Proiecte în curs de finalizare în 2021

Dacă pentru implementarea Trafic Control, sistemul informatic necesar în vederea monitorizării în timp real a tranzitului și transporturilor privind achizițiile și livrările intracomunitare de bunuri, deși gândit a fi introdus în 2021, s-a propus ca termen de finalizare martie 2022, în ceea ce privește implementarea SAF-T și E-Factura, termenele sunt mult mai ambițioase.

Pentru implementarea SAF-T, termenul inițial de finalizare era anunțat pentru luna iulie 2021, astfel încât de la 1 ianuarie 2022 să devină funcțional pentru prima categorie de raportori, marii contribuabili. Documentația tehnică necesară a fost publicată de autorități în aprilie, iar la începutul lunii august a fost actualizată, astfel marii contribuabili (dar și restul) par a avea tot ce le trebuie pentru a demara cu succes implementarea software-ului în sistemele contabile proprii. Mai mult, recent s-a dat undă verde pentru testarea efectivă a Declarației informative D406 cu sistemul ANAF.

Totul pare pus la punct, mai puțin numărul marilor contribuabili care vor avea obligația de raportare prin Declarația informativă D406 de la 1 ianuarie. Ultima listă a marilor contribuabili publicată în 2017 (inclusiv lista sediilor secundare ale marilor contribuabili), arată că în Romania sunt aproximativ 5.000 de mari contribuabili. Totuși, o actualizare a listei marilor contribuabili este așteptată să fie publicată încă de la finalul lunii iulie, iar numărul marilor contribuabili să fie redus la aproximativ 2.500.

În aceste condiții, odată cu actualizarea listei marilor contribuabili, este posibil ca o parte din contribuabilii ce în prezent sunt administrați de Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili (DGMAC) să fie scoși de pe listă, iar noi contribuabili să se regăsească pe ea. În acest caz, pentru contribuabilii ce ar fi scoși de pe listă, această veste vine ca un răgaz pentru o implementare mai bună, însă pentru acei mari contribuabili “noi” de pe listă, este posibil ca cele 3-4 luni rămase din 2021 să nu fie suficiente pentru implementarea și testarea programului de raportare SAF-T în sistemele proprii, chiar și cu cele 3 luni de grație oferite de autorități pentru primul termen de raportare.

În ceea ce privește implementarea sistemului de facturare electronică (E-Factura), un proiect demarat în luna martie 2020 de către Ministerul Finanțelor și ANAF, în vederea eficientizării colectării impozitelor și taxelor, vizând în principal îmbunătățirea și consolidarea gradului de colectare a TVA și prevenirea/combaterea evaziunii fiscale, Ministerul Finanțelor Publice a anunțat pe site-ul său că începând din luna septembrie 2021, va implementa, în cadrul unui program pilot, un sistem de facturare electronică ce va permite încărcarea, stocarea și descărcarea facturilor emise de agenții economici în relație cu instituțiile publice, aceasta fiind prima etapa de dezvoltare a sistemului, înainte de a fi implementat în relațiile dintre toți operatorii economici.

• Implementarea efectivă a proiectelor – un viitor promițător

Toate aceste măsuri privind digitalizarea ANAF sunt mai mult decât binevenite în România, mai ales că efectele lor pozitive privind creșterea veniturilor colectate la bugetul de stat și reducerea evaziunii fiscale au fost deja confirmate în alte state membre unde au fost introduse.

Desigur, fiecare stat dorește să își implementeze propriile sisteme digitale, însă rezultatul urmărit al digitalizării este mereu același, respectiv creșterea nivelului de colectare al taxelor la bugetul de stat. Nu există o rețetă clasică de succes în ceea ce privește digitalizarea administrației fiscale, dar exemplele altor state membre cum ar fi Bulgaria, Letonia, Polonia, care și-au îmbunătățit nivelul de colectare al taxelor după implementarea anumitor proiecte digitale ne arată că acesta e drumul pentru o colectare eficientă.

Prin implementarea proiectelor de digitalizare, ANAF se așteaptă ca decalajul fiscal la TVA să fie redus până la 10% în perioada 2021-2024 (raportat la valoarea din 2020), iar ponderea veniturilor colectate în PIB să crească cu 2,5% până la finalul anului 2024.

Rămâne de văzut însă cum vor fi efectiv implementate aceste sisteme în România și cum vor fi ele gestionate de către autoritățile fiscale, având în vedere personalul disponibil redus dar și numărul mare de contribuabili ce vor fi obligați să le implementeze.

La rândul lor, si contribuabilii trebuie să se pregătească din timp (dacă nu au făcut-o deja) în găsirea unui furnizor IT, împreună cu consultanții fiscali pentru implementarea sistemelor, având în vedere atât termenul relativ scurt rămas de implementare, dar și posibilitatea ca furnizorii IT să fie copleșiți de numărul ridicat al cererilor.

Articol de opinie semnat de Andreea Stănică, Head of Tax, Rödl & Partner Romania & Dragoș Bădescu, VAT Manager, Rödl & Partner Romania.









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





5894 vizualizari

  • +7 (9 voturi)    
    Intre mit si realitate: mit (Miercuri, 15 septembrie 2021, 11:47)

    ionescu.pop2222 [utilizator]

    ANAF nu stie cati bani ii datorezi, se bazeaza pe buna credinta a fraierilor. De asemenea, cand platesti orice taxa, pui banii in contul unic al Trezoreriei. Deci ei nu stiu pentru ce e plata, si nici un sistem nu poate sti (caci nu are datele). Asta in vremurile actuale cand se creeaza conturi si carduri virtuale on demand.
    Ar putea in primul rand sa aiba conturi speciale pentru fiecare taxa, si cand platesti sa alegi ce platesti sa sa pui acolo. Astfel ar putea vedea ce taxe s-au platit si care nu, nu sa iti ceara tie hartii ca ai platit ca pana acum.
    Bataie de joc la ANAF.
  • +8 (8 voturi)    
    Nu va faceti iluzii... (Miercuri, 15 septembrie 2021, 13:15)

    gmb72 [utilizator]

    Digitalizarea ANAF sau mai generic spus, a serviciilor esentiale ale statului roman, nu se va intampla NICIODATA prin vointa politicienilor romani. Poate, doar ca obligativitate impusa de UE - desi s-ar putea ca politicienii sa prefere sa scoata Romania din UE, decat sa faca asa ceva.
    Pai cum ar fi daca cetateanul, fie el persoana privata sau firma, deschide o platforma digitala A STATULUI, si in baza CNP sau CUI, afla tot: ce bunuri detine, ce impozite trebuie sa plateasca, cu ce sedii-domicilii-resedinte este inregistrat in evidente, cum s-au distribuit impozitele lui, cum si mai ales cat s-a cheltuit din asigurarile lui de sanatate - mai de aici, ar iesi revolutii... - si tot asa.... Ca sa nu mai vorbesc de avantajele conexe: orice document care ar fi solicitat de stat, ar putea fi incarcat in acea platforma, de cetatean sau reprezentant al firmei, fara nicio deplasare la niciun ghiseu....
    SI deja avem o problema: ar trebui sa dispara multe ghisee, si implicit cei din spatele lor....
    Apoi statul, ar avea o baza de date unica, pe care NU AR MAI PUTEA s-o masluiasca din pix, asa cum se intampla acum: din pix, prin tabele, sunt "unificate" cifrele din diverse baze de date si asa e facut bugetul de stat apoi pe diverse centre de cost, si stiti cum e, cine imparte (din pix), parte isi face....
    Cel mai bine s-a vazut in PNRR trimis de Romania catre UE, unde cifrele din plan erau altele decat cele din anexe....deh, departamente diferite, baze de date diferite....
    In plus, digitalizarea ANAF ar scoate la lumina multi bani negri si mai ales, ar impiedica pe viitor evaziunea fiscala, din care se alimenteaza fooooarte multe partide politice, politicieni plus firmele lor de casa.
    Asa ca, nu va faceti sperante prea mari..... Digitalizarea (ANAF) nu se va intampla niciodata din initiativa acestui stat, cu caracter profund mafiot....
  • +3 (3 voturi)    
    nu intelege ultima fraza (Miercuri, 15 septembrie 2021, 16:59)

    Nu_stiu [utilizator]

    Cum adica? ''La rândul lor, si contribuabilii trebuie să se pregătească din timp (dacă nu au făcut-o deja) în găsirea unui furnizor IT, împreună cu consultanții fiscali pentru implementarea sistemelor, având în vedere atât termenul relativ scurt rămas de implementare, dar și posibilitatea ca furnizorii IT să fie copleșiți de numărul ridicat al cererilor.Eu care am un PFA si alte mici afaceri, daca trebuie să mai dăm bani din buzunar și pentru partea de IT inchidem prăvălia și gata, nu mai plătim nimic niciodată. Statul trebui să pună la dispoziție programele respective.
  • +2 (2 voturi)    
    Dar proiectul cu Banca Mondiala, nimic? (Miercuri, 15 septembrie 2021, 17:04)

    Gametry [utilizator]

    Tinerii au uitat de proiectul cu Banca Mondiala, care a fost spulberat de ANAF?

    "ANAF, în calitate de agenție de implementare, a considerat justificată solicitarea de închidere a Proiectului de modernizare a administrației fiscale"

    https://www.curentul.info/dezvaluiri/cum-a-cheltuit-anaf-20-milioane-de-euro-ca-sa-nu-se-informatizeze-teodorovici-a-renuntat-la-52-milioane-de-euro-de-la-bird/
  • +2 (2 voturi)    
    hm (Miercuri, 15 septembrie 2021, 19:56)

    utilizator_ [utilizator]

    "O reformă fundamentală, la toate nivelurile, ce a devenit, mai ales ca urmare a situației pandemice actuale, inevitabilă."- asta e contextul actual, digitalizarea ANAF vine din nevoia de a colecta la un grad acceptabil .
    Pandemia e cireasa de pe tort nu motivul reformei.
    Motivul reformei este evaziunea si colectarea extrem de subtire.


    Inteleg ca este un articol de PR, vazind [P] in titlu, dar trebuie spus lucrurilor pe nume , nu intr-un mod retusat si diafan.


    Intrebare 1: in cele 27 de tari EU se colecteaza TVA la o proportie apropiata de a celei de la noi sau suntem codasi la colectare TVA?

    Intrebare 2: cat din 100% TVA se colecteaza in Romania? de ce nu se poate mai mult?

    Intrebare 3: daca tot se digitalizeaza ANAF-ul nu se digitalizeaza si colectarea la fiecare din taxe si impozite in asa fel incat sa dispara justificarea platii din partea contribuabilului?
    probabil ar fi mai bine ca ANAF sa stie la zi restantierii ca sa nu mai ceara dovezi celor corecti?

    Intrebare 4: cat se economiseste daca dispare absolut tot ce inseamna fizic ANAF si se transforma in digital?
  • +2 (2 voturi)    
    se va face (Joi, 16 septembrie 2021, 4:03)

    gigilu [utilizator]

    digitalizarea asa cum e facuta , spre exemplu, la primaria sector 3?
    Caz concret:ca sa primeasca confirmarea unui act oficial emis de statul roman, onor primaria trimite prin curier postal documentele in plic iar raspunsul , daca esti norocos, il primesti in "doua , trei saptamani". Servicii
    de lumea a treia in tara europeana.Digitalizarea este doar o vorba goala care nu-l incalzeste si nu-l va incalzi cu nimic pe amaratul de contribuabil care este umilit continuu de catre functionarii publici care sunt platiti din munca lui.
  • +1 (1 vot)    
    Concluzia e (Joi, 16 septembrie 2021, 4:06)

    gigilu [utilizator]

    ca in Romania mileniului 3 computerul e folosit in administratia publica ca masina de scris. Nu e clar daca exista baze de date care sa mareasca viteza de la timisul mesajelor cu porumbei la extraordinara performata de a primi raspuns in cateva minute.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by