Tabu-uri sociale din care n-a mai rămas nimic. Numărul femeilor care își iau ca soț un bărbat mai tânăr s-a dublat în ultimii 30 de ani

de DP     HotNews.ro
Miercuri, 12 ianuarie 2022, 8:12 Economie | Finanţe & Bănci


O serie de tabu-uri legate de casatorie s-au schimbat
Foto: sxc.hu
Acum 100 de ani, Vlada, din satul Rădeşti, judeţul (pe atunci) Muscel, în vârstă de 30 de ani, îl cerea de soţ pe Ion, olar din acelaşi sat, cu care a păcătuit și cu care are un copil. Sentinţa judecătorului local, Ianache sluger, trimite la prevederile legislative: „pravilele apără a NU săvârşi o nuntă ca aceasta, a fi mai mare soţia decât bărbatul, ci totdeauna să fie bărbatul mai mare decât nevasta”, povestește Constanța Vintulă Ghițulescu în cartea ”În șalvari și cu ișlic”. Dezechilibrul de vârstă era acceptat doar atunci când vine din partea bărbatului. Dar vremurile s-au schimbat, iar azi o serie de tabu-uri legate de căsătorie s-au schimbat radical. Dacă în 1990 doar 5% dintre căsătoriile erau încheiate între bărbați mai tineri decât soțiile, anul trecut procentul a trecut de 11%.

Numărul femeilor care își iau ca soț un bărbat mai tânăr s-a dublat în ultimii 30 de ani


Asta fără să luăm în calcule parteneriatele civile, despre care INS nu dispune de date.

  • Îndreptarea legii, glava 198, p. 195: ”Drept aceaia trebue să căutăm să vedem de va fi bine cum se cade, ce să zice să nu fie bărbatul de 50 de ani şi muiarea de 12 ani sau de 15 ani, sau muiarea dă 50 şi bărbatul de 20. Cum nu se cade şi fară de dreptate iaste să fie (...) muiarea bătrână şi bărbatul tânăr, care lucru nu iaste numai cum nu se cade, ce încă e ruşine, dosadă, imputare şi batjocoră” (Pravila lui Matei Basarab, cunoscută și sub numele de Îndreptarea legii, este o culegere de legi tipărită în 1652)

Potrivit datelor Statisticii, cele mai multe căsătorii între femei cu bărbați mai tineri au loc în grupa de vârstă 25-29 de ani, urmate de grupa de vârstă 30-34 de ani. Dar și aici lucrurile au evoluat în timp. În primii ani după Revoluție, cele mai multe nunți de femei care își luau de soț un tip mai tinerel avea loc la grupa de vârstă 20-24 de ani. Prin 1996, acest tip de mariaj ”s-a mutat” în grupa de vârstă 25-29 de ani, iar după anul 2000, cele mai multe asemenea căsătorii au trecut la cei de 30-34 de ani.






Vârsta la care tinerii se căsătoresc este tot mai aproape de maturitate


Vârsta medie a femeilor la căsătorie era în 1990 de circa 23,7 ani iar la bărbați de circa 26 de ani. În 2020 bărbații se căsătoresc cu aproape 10 ani mai târziu, iar femeile amână cu 7 ani data la care se mărită (comparativ cu 1990).

Atât vârsta medie la prima căsătorie, cât şi vârsta medie la căsătorie au continuat să înregistreze o uşoară creştere, astfel încât se menţine tendinţa de deplasare a acestor indicatori spre limite de vârstă mai înaintată. Pe termen lung, acest fenomen influenţează negativ natalitatea, ca efect al reducerii perioadei fertile conjugale.

În profil teritorial, numărul cel mai mare de căsătorii a fost înregistrat în Municipiul Bucureşti, iar cel mai mic număr de căsătorii s-a înregistrat în judeţul Tulcea.







Vârsta medie a bărbaţilor la data căsătoriei variază în funcție de județe: cei mai tineri sunt cei din zona Sucevei, iar cei mai ”maturi”, din Municipiul Bucureşti. La femei, datele arată la fel.

Repet, nu am luat în calcul fenmentul parteneriatului civil, în care cei doi locuiesc fără a fi căsătoriți.

Unul din 3 copii se naște în afara căsătoriei


Raluca S. Este șefă la resurse umane într-o multinațională. A terminat Filologia și Psihologia, nu are partener, iar pandemia i-a cam dat viața peste cap. ”Mi-am dat seama, după perioada de lockdown cât de multe aș avea de oferit unui copil. Nu vreau să mă căsătoresc, vreau pur și simplu să fac un copil. Din fericire, am găsit clinica potrivită cu ajutorul căreia sper să devin mamă”, spune Raluca. Numărul cererilor de a deveni mame venite dinspre femei singure s-a triplat în ultimul an, confirmă reprezentanții clinicilor de specialitate. La noi, potrivit datelor oficiale, un copil din trei este adus pe lume în afara căsătoriei.

Motivele pentru care o femeie singură alege să recurgă la astfel de tratamente sunt foarte complexe, dar educația, ambițiile profesionale, schimbarea mentalității sociale și împlinirea personală sunt factorii principali în funcție de care se ia decizia.

Mădălina T. Inginer. Stă cu chirie în Capitală, având un partener de apartament. ”Un tip deștept, bine dezvoltat fizic, dar nu știu dacă mi l-aș dori ca soț. Ca tată al copilului, de ce nu? I-am propus asta și a fost de acord. Acum sunt în luna a patra de sarcină. Familia lui nu mă place, așa că nu vreau complicații sau scandaluri. Ai lui încă nu știu că vor fi bunici, nici nu știu dacă merită să le spunem. Vom vedea ce ne va aduce viitorul”, spune Mădălina.

Cristian N. și Nicoleta P. se știu din liceu. Niciunul nu crede în instituția căsătoriei și au decis să nu ”se ia” cu acte. Sunt de 15 ani împreună, se iubesc și vor avea un copil în toamnă, dacă totul merge bine. ”Să mergem ca acum 100 de ani la preot ca să ne confirmăm că ne iubim? E absurd!, zice Cristian. ”Sau să cheltuim mii de euro pe o nuntă în loc să punem banii aceia pe numele viitorului copil? Chiar am fi tâmpiți să facem asta!”, spune și Nicoleta, râzând.

Societatea se schimbă și nu doar în România. Conform datelor Eurostat, în ultimii 60 de ani schimbările sunt dramatice din acest punct de vedere.





Iar aceste schimbări vin pe fondul unui declin demografic fără precedent.

Interesant e că la țară, numărul copiilor născuți în afara căsniciei e mai mare decât la oraș. Ceea ce poate fi și o lovitură dată imaginii de familie tradițională pe care comunitățile rurale încearcă să o promoveze. Sunt câteva județe în care copiii născuți în mediul rural în afara căsătoriei trec de 50%: Călărași, Ialomița, Teleorman sau Mureș, ca să dăm câteva exemple.

Peste 70% dintre cupluri spun că momentan nu își doresc copii. Aspectele financiare - situația financiară și incertitudinea cu privire la siguranța locului de muncă sunt determinante în decizia de a (mai) avea un copil.

Momentul conceperii copilului tinde să preceadă momentul căsătoriei


Desigur că aceste diferenţe între vârsta medie la prima naştere şi vârsta medie la prima căsătorie, şi mai ales diferenţa negativă, frecvent întâlnită după 2003, se datorează şi creşterii ponderii naşterilor ilegitime, deci a femeilor foarte tinere, care necăsătorindu-se, nu mai contribuie la obţinerea vârstei medii la prima căsătorie, deşi contribuie la obţinerea vârstei medii la naşterea primului copil”, atrag atenția cercetătorii din INS într-o lucrare despre evoluția natalității și fertilității.

În cadrul judeţelor cu o natalitate ridicată se remarcă de regulă acele judeţe care au un grad de urbanizare mai scăzut şi o pondere a populaţiei tinere mai mare.





”La nașterile la care vârsta mamei este sub 20 de ani, trei sferturi din copii sunt în afara căsătoriei, pe când la nașterile femeilor de peste de 20 de ani, sub un sfert sunt în afara căsătoriei. Șapte din zece nou-născuți ai româncelor care nasc înainte de 20 de ani (căsătorite fiind) sunt concepuți înaintea căsătoriei. Ceea ce înseamnă că și acele căsătorii s-au făcut sub presiunea faptului că femeile au rămas însărcinate. În mediul rural, aproape 20% nu au tatăl recunoscut, în vreme ce în grupa de vărstă de femei de peste 20 de ani care au născut, ponderea coboară la sub 5%. În cazul romilor, ponderea femeilor care nasc la vârste sub 20 de ani e de 10 ori mai mare decât proaspetele mame de peste 20 de ani”, a explicat sociologul Traian Rotariu la o conferință.










Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





40020 vizualizari

  • +12 (24 voturi)    
    familia tradițională (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 9:02)

    samuraijack [utilizator]

    cu majoritatea copiilor născuți în afara căsătoriei în multe zone ale țării.
    • +3 (27 voturi)    
      se iarta orice (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 9:35)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui samuraijack

      Ca doar sunt crestini..
      Important e sa platesti taxa la BOR. Dupa ce ti l-a botezat, esti "traditional" din nou.. ;)
      • +5 (7 voturi)    
        Si daca nu se iarta? (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 9:54)

        JoeTheDow [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Ce se intampla? Sunt in articol mai multe exemple de oameni care fac copii fara sa se casatoreasca si care adauga la numaratoare. In sat sunt multi care fac copii si se casatoresc mult mai tarziu. Statistica e poate prea simplista.
        • +4 (8 voturi)    
          Nu numai in sat! (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 11:49)

          Mortaciune ambulanta [utilizator] i-a raspuns lui JoeTheDow

          Cu zece ani in urma, am fost nasi la niste cunostinte care ATUNCI s-au castorit, cand copilul mic avea aproape un an, iar cel mare, vre-o zece.
          Ambii copii au fost bine crescuti si educati, casnicia finilor merge foarte bine,
          Ideea este ca in statistica si dumnealor apar la rubrica:

          "s-au casatorit tarziu, au copii in afara casatoriei"

          Da. staistica ESTE prea simplista!
    • -7 (9 voturi)    
      Ești analfabet funcțional ! (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 14:03)

      revelare [utilizator] i-a raspuns lui samuraijack

      Mai clar de atât nu se poate...
    • -3 (9 voturi)    
      alooo (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 21:15)

      srpc [utilizator] i-a raspuns lui samuraijack

      aici se vorbeste despre "coaptele" in limba dupa barbati tineri
  • +8 (30 voturi)    
    Cineva ar putea sa ii bage mintile in cap RalucaiS (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 9:32)

    mirceapanait [utilizator]

    si sa ii spuna ca un copil nu este ca o pisica pe care o cresti singura ca te-ai plictisit?

    "Raluca S. Este șefă la resurse umane într-o multinațională. A terminat Filologia și Psihologia, nu are partener, iar pandemia i-a cam dat viața peste cap. ”Mi-am dat seama, după perioada de lockdown cât de multe aș avea de oferit unui copil. Nu vreau să mă căsătoresc, vreau pur și simplu să fac un copil. Din fericire, am găsit clinica potrivită cu ajutorul căreia sper să devin mamă”, spune Raluca. Numărul cererilor de a deveni mame venite dinspre femei singure s-a triplat în ultimul an, confirmă reprezentanții clinicilor de specialitate. La noi, potrivit datelor oficiale, un copil din trei este adus pe lume în afara căsătoriei."
    • +4 (26 voturi)    
      Ai dreptate (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 10:02)

      galeo [utilizator] i-a raspuns lui mirceapanait

      Copilul crescut doar de un parinte va deveni un individ disfunctional, insa disglfunctionalitatea e o moda in ziua de azi. Sa fii o personala functionala emotional si fizic e demodat.

      Cat despre aceasta Raluca, fiecare e liber sa faca ce vrea, dar in cazul ei e vorba de egoism maxim, e capabila sa-si sacrifice emotional copilul pentru confortul ei.
      • +3 (15 voturi)    
        Serios ? (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 12:09)

        sfarleaza [utilizator] i-a raspuns lui galeo

        Dupa ce studii celebre decretezi tu ce va deveni copilul altcuiva de care n'ai habar cine'i ?
        Ia dati'va voi mai degraba cu parerea despre cate vieti de copii sunt zilnic distruse in familiile "traditionale" de alcolice, asistate sociale, panarame, fripturiste etc... da' astea nu se pun in discutie ca fac copii cum zice cartea, cu partener (si ala la fel de distrus ca ele).
        • +1 (13 voturi)    
          Sunt studii fara numar (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 13:31)

          Alnivol [utilizator] i-a raspuns lui sfarleaza

          Daca ai fi fost curios, ai fi cautat. Sunt studii fara numar care arata ca un copil care creste cu un singur parinte va avea probleme grave de dezvoltare. E nevoie de ambele exemple in viata, de mama si de tata. Si faptul ca o femeie e singura nu inseamna ca nu poate fi alcoolica si toxica sau neasistata social. Nu se exclud. Ideea asta ca mamele singure sunt un beneficiu societatii este falsa si periculoasa.
          • 0 (10 voturi)    
            Situatia ideala vs realitate.. (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 14:40)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui Alnivol

            Spui ca "E nevoie de ambele exemple in viata, de mama si de tata"
            Poate ca asa o fi. Dar ce fel de "exemple"?.. Daca tatal este un alcoolic? daca isi bate nevasta si isi abuzeaza copiii? Daca este un dorel semi-analfabet?.. Mai are nevoie copilul de el?

            Din punct de vedere psihologic, probabil ca o figura masculina in viata unui copil e necesara, dar nu trebuie neaparat sa fie permanent prezenta sau sa fie tatal biologic.

            Cred ca impactul este mai curand unul financiar. Un singur parinte aduce mai putini bani acasa decat doi, si are mai putin timp liber pe care sa-l petreaca cu un copil. Dar aici intervin deseori bunicii si/sau alte rude.
            • +4 (12 voturi)    
              Exemplul nu are nicio legatura cu aceste detalii (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 18:15)

              mirceapanait [utilizator] i-a raspuns lui pehash

              financiare, etc.
              Raluca spune doar: "Nu vreau să mă căsătoresc, vreau pur și simplu să fac un copil".

              Evident, imaginea pe care o are ea fata de masculinitate si traiul in comun este una negativa. Ce exemplu i-ar putea oferi ea copilului mai departe?
              • -2 (4 voturi)    
                Dezvolta (Joi, 13 ianuarie 2022, 8:29)

                pehash [utilizator] i-a raspuns lui mirceapanait

                Ce te faci sa crezi ca are o imagine negativa despre traiul in comun?

                Exemplu real. O familie - sot, sotie si un copil - traiesc la bloc, dar nu interactioneaza niciodata cu vecinii, nu ii cunoaste nimeni, nici macar nu vin la sedintele asociatiei de proprietari, copilul iese din casa doar ca sa fie urcat in masina.. In acelasi bloc locuieste o mama cu un copil, dar mult mai sociabila, care isi cunoaste vecinii si unii chiar sunt prieteni, copiii se joaca impreuna, isi dau hainele mai departe cand cresc, isi lasa cheile unii la altii cand pleaca in vacanta etc.
                Cum e cu imaginea negativa despre traiul in comun, in cazul asta? Care "familie" va oferi copilului un exemplu mai bun?..
                • -1 (5 voturi)    
                  . (Joi, 13 ianuarie 2022, 10:03)

                  Annona [utilizator] i-a raspuns lui pehash

                  Un exemplu mai bun dupa standardele cui? Traiul in comun este in mod necesar un exemplu bun din punct de vedere obiectiv? Sau imagine pozitiva de trait in comun trebuie sa fie neaparat legata de vecini?
                  Eu am copilarit intr-un oras mic si da, lasam cheile la vecini cand plecam undeva, ne imprumam zahar si oua cand ramaneam fara. Parte dintre vecini fusesera colaborari ai Securitatii :))) si isi turnau vecinii inainte sa ma nasc eu.
                  In prezent locuiesc intr-un oras mare, nu avem legaturi prea stranse cu vecinii dar avem relatii apropiate cu diferiti prieteni, colegi ai copiilor, sau membri ai familiei. Cineva vine sa dea de mancare la pesti si sa ude florile, cineva primeste hainele copiilor cand raman mici, cineva ne imprumuta parazapezi daca organizam o plecare la munte de pe o zi pe alta si nu suntem pregatiti.
                  Exemplele tale nu au prea multa noima.
                  • -1 (3 voturi)    
                    Dupa standardele "traiul in comun" (Joi, 13 ianuarie 2022, 11:05)

                    pehash [utilizator] i-a raspuns lui Annona

                    Eu doar am intrebat. Fiecare raspunde dupa propriile standarde, nascute din propria experienta.. ;)
                • -1 (1 vot)    
                  crezi ca (Vineri, 14 ianuarie 2022, 7:16)

                  ..13 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

                  Raluca isi lasa cheiele la vecin cand pleaca in concediu???

                  Lumea este asa de mare ca eu personal cred ca este imposibil, oricat de pretentioasa si de sclifosita este Raluca, sa nu isi gaseasca pe cineva.

                  Ideea este ca traiul in comun, cu o alta persoana, te modeleaza, ajusteaza si poate Raluca noastra crede ca este asa de buna si de frumoasa si de neinlocuit... Poate ca nici nu a facut toate cercetarile pentru a descoperi, ca o adevarata HR, unde este jumatatea ei??? A obosit??? Poate, dar viata tocmai despre oboseli si reluari spre a atinge ceea ce ne dorim este ...

                  A fost buna si pandemia asta la ceva: a restaurat valorea familiei adevarate si nu a celei de la serviciu...
            • 0 (0 voturi)    
              este dincolo de financiar (Vineri, 14 ianuarie 2022, 7:07)

              ..13 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

              Poti sa intrebi orice adult care a fost crescut de o mama singura, tata singur sau numai de bunicii...

              Sindromul copilului crescut de bunici este la fel de periculos ca cel al copilului crescut de o mama singura.

              Nu vad de ce se fac comparatii intre situatii rele cu altele si mai rele.
              Intreaba un copil/adult daca sufera ca nu isi cunoaste tatal sau la rubrica tata apare linie. Te marcheaza o astfel de situatie pe intreaga durata a vietii.

              femeile care isi doresc cu orice chip sa aiba copil sunt spete de egoism in multe cazuri
              ar putea sa isi ia un catel, o pisica, sa aiba alte griji dar sa lasa cresterea unui copil numai pe seama unui parinte sau a bunicilor nu este o situatie de dorit

              Sigur ca se intampla in viata reala tot felul de situatii dar tocmai de aceea este normal sa se discute despre ele si care sunt consecintele acestora.

              Cu cat ponderea unor astfel de copii creste intr-o societate cu atat mai mari sunt problemele cu care societatea se va confrunta ulterior.

              daca un alcoolit mai poate sa fie dezalcolizat, daca un adult poate sa faca un management al violentei si scapa de aceasta un copil cu un parinte necunoscut indura aproape fara posibilitatea de a remedia ceva toata viata.
        • 0 (10 voturi)    
          După TOATE (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 14:04)

          revelare [utilizator] i-a raspuns lui sfarleaza

          studiile de psihologia copilului. Dar tu nici măcar nu știi , că există așa ceva.
          • -1 (5 voturi)    
            alea facute de Becali ? (Joi, 13 ianuarie 2022, 11:36)

            sfarleaza [utilizator] i-a raspuns lui revelare

            Cateva exemple de copii crescuti doar de mame, looseri "disfunctionali" ce mai tura-vura: Pierce Brosnan, Angelina Jolie, Barack Obama, Leonardo DiCaprio, Keanu Reeves, Eddie Murphy, Theodore Roosevelt, Bill Clinton, Mike Tyson.... gasesti milioane de alte exemple nu numai printre celebritatile carora le stie toata suflarea pamantului numele.
            Problema reala a Romaniei ? Astia cu mentalitate si IQ de taliban, nu mamele care'si cresc singure copiii, in majoritatea covarsitoare a cazurilor pentru ca masculul a sters'o ca un las din fata responsabilitatilor, sau pentru ca masculul este un alcolic de rahat ce se crede superior pentru ca da cu ghioaga. Si da, femeile au acelasi drepturi ca si noi, inclusiv sa faca alegeri (bune sau rele) singure. Greu de inghitit asta cand te consideri stapanul femeii cum iti canta popa la slujba…
      • +4 (14 voturi)    
        de acord (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 12:15)

        DegL [utilizator] i-a raspuns lui galeo

        cu voi, dar exemplul urmator e si mai socant: „Mădălina T. Inginer. Stă cu chirie în Capitală, având un partener de apartament. ”Un tip deștept, bine dezvoltat fizic, dar nu știu dacă mi l-aș dori ca soț. Ca tată al copilului, de ce nu? I-am propus asta și a fost de acord. Acum sunt în luna a patra de sarcină. Familia lui nu mă place, așa că nu vreau complicații sau scandaluri. Ai lui încă nu știu că vor fi bunici, nici nu știu dacă merită să le spunem. Vom vedea ce ne va aduce viitorul”, spune Mădălina”. Nici măcar nu știu de unde să apuc enormitatea asta.
        • -3 (13 voturi)    
          De ce enormitate mah ? (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 13:07)

          sfarleaza [utilizator] i-a raspuns lui DegL

          Scrie clar ca amandoi parintii au fost de acord sa faca un copil, nu ? Tu ce vrei de fapt ? Modelul ala in care femeia tre' sa stea la cratita, sa manance bataie de fiecare data cand se intoarce "stapanu" beat crita acasa si sa nu scoata o vorba in fata soacrei mari ?
          Se pare ca la prea multi romani singurul lucru care conteaza intr'o relatie e egoul masculului care tre' sa fie maaaaaare cat China. Cand nu iese asa, frustrarea'i si mai mare decat China. :)
          • +3 (11 voturi)    
            Aoleu (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 13:32)

            Alnivol [utilizator] i-a raspuns lui sfarleaza

            Bai sfarleaza, pentru tine daca cineva nu e de acord cu ce face Madalina, automat crezi ca vrea femeie la cratita? pentru ca doar optiunile astea 2 sunt. Ce vrea Madalina sau femeia la cratita.
            De unde ati aparut mah?
          • 0 (6 voturi)    
            nu (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 14:58)

            DegL [utilizator] i-a raspuns lui sfarleaza

            Nu mă apuc să explic, nu înțelegi nimic. Ai copii? Întrebare retorică.
            • -2 (6 voturi)    
              Am! (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 16:02)

              sfarleaza [utilizator] i-a raspuns lui DegL

              Da' speri degeaba ca'ti vor plati tie pensia, i'am facut departe de voi ca m'am prins la timp cam ce viitor de aur tara are :)
              • -2 (12 voturi)    
                si atunci (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 21:10)

                srpc [utilizator] i-a raspuns lui sfarleaza

                daca te-ai carat, ce moase-ta cauti aici? crezi ca ducem lipsa de terchea-bercea fugiti din tara la gata-binele altora?
                • +2 (4 voturi)    
                  Lucru la un studiu (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 21:48)

                  sfarleaza [utilizator] i-a raspuns lui srpc

                  ...de cazuri patologice, d'aia iti urmaresc postarile cu mare interes. Altfel, imi spun parerea ca asta'i rostul discutiilor aici, nu ? :)
              • -1 (1 vot)    
                ai? (Joi, 13 ianuarie 2022, 7:59)

                DegL [utilizator] i-a raspuns lui sfarleaza

                ;Și precum în exemplul de mai sus, făcuți cu vecina de apartament, care părea să fie material bun de mamă? Și dacă tot ai tonul ăsta superior-disprețuitor la adresa propriei țări, ce cauți să comentezi aici? Lasă-ne pe noi în „evul mediu”, tu ești într-un mediu progresist, avansat, perfect pentru crescut copii făcuți cu vecina de apartament.
              • -1 (1 vot)    
                pensie (Joi, 13 ianuarie 2022, 8:14)

                DegL [utilizator] i-a raspuns lui sfarleaza

                La cum îi crești, mă îndoiesc că vor fi capabili de mare lucru.
              • 0 (2 voturi)    
                bine, ai plecat, si acolo unde esti (Vineri, 14 ianuarie 2022, 7:22)

                ..13 [utilizator] i-a raspuns lui sfarleaza

                fenomenul cresterii unui copil de o mama singura cat de frecvent este? care este ponderea acestor cazuri in total?

                ceva sfaturi de departe cum sa fie mai bine in RO la acest capitol?
      • +4 (8 voturi)    
        inca ceva (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 13:02)

        Moi1 [utilizator] i-a raspuns lui galeo

        Am personal 2 prietene in situatia asta. Copil facut la 40 de ani, tata disparut din peisaj (diverse motive). Le e greu, foarte greu dar sunt fericite. Copilul le ofera implinire maxima. Nu e sigur ca vor mai avea un alt partener dar e sigur ca au o familie.
        • +4 (4 voturi)    
          . (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 13:21)

          Annona [utilizator] i-a raspuns lui Moi1

          Tata disparut din peisaj, nu ma asteptam la asta!
        • -5 (17 voturi)    
          Si probabil un copil distrus (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 13:34)

          Alnivol [utilizator] i-a raspuns lui Moi1

          Mamele singure nu sunt un beneficiu pentru societate. Creeaza copii disfunctionali. Toate studiile arata asta. Doar ca nah...e greu sa le spui femeilor ca nu pot sa aiba tot ce vor si ar trebui totusi sa inteleaga cum functioneaza realitatea. Nu. Aparent ele trebuie incurajate sa fac orice vor chiar cu riscul de a distruge generatii intregi de copii.
          • +7 (13 voturi)    
            Inca o data (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 13:58)

            Moi1 [utilizator] i-a raspuns lui Alnivol

            Hai sa-ti mai explica o data. Doi adulti fac un copil, tatal dispare, mama ramane singura sa creasca copilul. Ce optiuni are mama in cazul asta? Unul din tati a disparut dupa testul pozitiv de sarcina (desi initial era de acord s-a razgandit brusc). Ce trebuia sa faca femeia ca sa nu creeze un copil disfunctional? Sa-l avorteze? Doar pt ca ratatu de ta'su s-a razgandit?
            Si nu sunt de acord cu ce spui. Femeile (si barbatii) au dreptul sa aiba tot ce vor: scoala, cariera, copil. Si au dreptul sa aleaga cand si cum sa se intample lucrurile astea...
            • 0 (2 voturi)    
              tată (Joi, 13 ianuarie 2022, 8:04)

              DegL [utilizator] i-a raspuns lui Moi1

              Tatăl dispărut din peisaj ar trebui să fie o excepție, nu regula. E una să te desparți, din varii motive, de tatăl copilului, alta să vrei să faci un copil care să crească fără tată. Raportarea se face întotdeauna la regulă, nu la excepție. Și lipsa tatălui are efecte, degeaba se tot încearcă minimalizarea lui.
            • -1 (1 vot)    
              Bărbații (Vineri, 14 ianuarie 2022, 11:11)

              JohnnyBGoode [utilizator] i-a raspuns lui Moi1

              Ce mi se pare interesant e fenomenul ăsta în care bărbatul devine ratat, alcoolist șamd. de-abia după ce apare prospectul unui copil. Până atunci era un prinț pe un cal alb, atât de grozav încât a meritat conceput un copil cu el.
          • +4 (8 voturi)    
            Multe femei pot sa faca copii ... (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 21:40)

            andypandy [utilizator] i-a raspuns lui Alnivol

            ... insa nu toate pot sa fie mame. La fel este si pentru partea masculina. Faptul ca aceste femei aleg sa fie mame si isi asuma asta din start e de bine. "Mamele singure nu sunt un beneficiu pentru societate" ... n-am auzit bazaconie mai mare, ma scuzati dar zau asa. Am colega cu 3 copii pe care-i creste singura de nevoie ca sotul nu s-a mai intors de la sparanghel (si unul dintre copii e al lui cu alta care s-a pierdut la capsuni). Si aceasta colega se da peste cap si se descurca si copii nu duc lipsa nimanui. Femeile pot sa faca tot ce vor la fel si barbatii in special cand e o alegere asumata. Si parintii singuri ar trebui ajutati daca e nevoie / se poate (nu criticati de societate). Personal consider ca un copil creste mai sanatos cand stie ca a fost dorit (chiar daca are doar mama/tata) decat sa fie facut cu 2 parinti si abandonat de vreunul dintre ei.
            • -1 (1 vot)    
              dezvoltarea copilului incepe (Vineri, 14 ianuarie 2022, 7:31)

              ..13 [utilizator] i-a raspuns lui andypandy

              din burta mamei si daca mama suporta o trauma - tatal disparut in peisaj - acest simplu sau complex fapt se intoarce impotriva copilului oricat de brava este mama;

              A fi copil dorit inseamna ca mama si tatal petrec timpul alaturi de cel mic exact si imediat dupa conceperea acestuia. Mama oricum este prezenta dar nu numai prezenta fizica care este importanta, in cazul mamei dar si al tatalui firesc, dar si starea ei de bine, componenta psihologica are sens si da valoare copilului nenascut sau/si nascut.

              Nu degeaba se spune ca interesul copilului este superior
              • 0 (0 voturi)    
                Ma scuzati, imi scapa ideea (Vineri, 14 ianuarie 2022, 18:54)

                andypandy [utilizator] i-a raspuns lui ..13

                Deci incarcati sa spuneti ca mai bine femeile fac avort decat sa nasca un copil singure/nedorit si sa-l dea spre adoptie (ca poate gaseste o familie iubitoare)? Personal nu pot sa fiu de acord cu asta. Este decizia mamei ca ea traieste cu consecintele toata viata. Nici nu mi-as permite sa ii dau lectii de viata asa din statistici. As intreba daca are nevoie de ajutor. Caci oricat de superior ar fi interesul copilului, va rog sa nu dam in extremisme ca in statele nordice unde au agentii ce iau copiii familiilor la cel mai mic semn de abatere de la "standardul ideal".
    • +4 (8 voturi)    
      E mai simplu (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 12:03)

      copci [utilizator] i-a raspuns lui mirceapanait

      Din cauza pandemiei, a fost obligata sa lucreze de acasa si, neavand un partener de viata, si-a dat seama ca se plictiseste.
    • +6 (12 voturi)    
      Biologia (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 12:59)

      Moi1 [utilizator] i-a raspuns lui mirceapanait

      Dupa o anumita varsta femeile nu mai pot face copii, e f simplu. Amant, sot, prieten se gaseste la orice varsta copil bologic nu. Si atunci decizia ei e perfect normala.
      Faptul ca nu si-a gasit un partener stabil pana la 35-40 de ani nu inseamna ca unei femei sa i se refuze dreptul la maternitate. E un instinct atat de puternic incat trece peste orice tabu social. Din fericire traim vremuri in care tehnologia si medicina ofera solutii.
      Iar ideea ca un copil crescut fara tata e un ratat....nici n-are rost sa mai comentez.
      • -5 (9 voturi)    
        Desi cam asta ar trebui sa insemne (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 13:35)

        Alnivol [utilizator] i-a raspuns lui Moi1

        Un copil se face in doi si se creste in doi. Femeile trebuie sa inteleaga ca sa cresti singura un copil inseamna sa aduci pe lume un suflet nevinovat cu un mare dezavantaj. Toate studiile arata ca un copil are nevoie de mama si de tata, de figura materna si de figura paterna. Daca una din astea ii lipseste, nu se va dezvolta sanatos. Nu stiu ce e asa de greu de inteles.
        • +2 (8 voturi)    
          Nu e alb si negru (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 14:06)

          Moi1 [utilizator] i-a raspuns lui Alnivol

          Eu sunt de acord cu tine ca asta e cazul ideal: mama si tata. Daar...viata reala e foarte diferita. Si sunt cazuri in care un parinte nu e (cauze sunt destule).
          Dar intre un copil nedorit cu mama si tata (vezi decreteii anilor '80) si unul extrem de dorit de o mama singura care crezi ca are un viitor mai stralucit?
          Nu e totul alb si negru...
          • 0 (0 voturi)    
            pana la un punct de acord (Vineri, 14 ianuarie 2022, 7:42)

            ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Moi1

            Nu e totul alb sau negru si asta ar trebui sa fie prima lectie pe care o luam in viata.

            Mai departe: un copil nedorit devine o prezenta cu care, de bine de rau, te atasezi, cica dragostea de parinte poate sa se dezvolte si ulterior cand intelegi ca asa s-a intamplat si ca pana la urma este o fiinta umana care are nevoie de afectiunea parintilor.

            Parintele singur care are grija de copil ramane atat cat considera el.ea singur cu copilul si daca nu apare si cealalta figura mereu copilul o va cauta undeva... Sa iti asumi si sa faci deliberat un astfel de gest - femeie singura decide sa aiba copil - imi pare in mare masura o dovada de egoism si de autoritate prost inteleasa din partea femeii respective

            exista insa si cazuri in care copiii crescuti de mame singure au fost exceptionali dar ei reprezinta exceptiile si nu regula, din pacate
        • +2 (2 voturi)    
          fugi calare (Joi, 13 ianuarie 2022, 3:35)

          muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui Alnivol

          repeti papagaliceste 'toate studiile arata'. traiesti intr-o tara in care o mare proportie dintre tati sunt niste dobitoci abuzivi, iar tu cotcodacesti despre beneficiile familiei traditionale.
          Da, la modul ideal un copil ar trebui sa traiasca intr-o familie fericita, in practica acei copii sunt o minoritate.
          Luand in calcul situatiile mai putin ideale, cam ce crezi ca e mai rau pentru dezvoltarea unui copil? Sa fie crescut de o mama iubitoare sau sa aiba parte de un tata betiv care-i bate si pe el si pe ma-sa, de fiecare data cand se imbata?
          Toti terchea-berchea sunt experti in copiii facuti de altii. Vezi-ti de ai tai (daca-i ai) si nu mai judeca pe altii.
          • -1 (1 vot)    
            surse (Vineri, 14 ianuarie 2022, 8:11)

            DegL [utilizator] i-a raspuns lui muciflenduri

            „o mare proporție dintre tati sunt niște dobitoci abuzivi”. Aveți și dovezi științifice, statistice, pentru afirmația asta, sau consideri că frustrările dumitale sunt suficiente?
            • 0 (2 voturi)    
              da, bai (Vineri, 14 ianuarie 2022, 9:17)

              muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui DegL

              Toate studiile arata asta. Mai vrei si alte dovezi? Toate studiile o arata si, in plus, toate studiile o arata.
              • 0 (0 voturi)    
                dovezi (Vineri, 14 ianuarie 2022, 14:02)

                DegL [utilizator] i-a raspuns lui muciflenduri

                Nu, nu mai am nevoie de alte dovezi, m-am lămurit cu cine am de-a face.
      • -1 (1 vot)    
        ciudat (Vineri, 14 ianuarie 2022, 7:35)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Moi1

        Tehnologia te ajuta sa faci un copil dar nu sa iti gasesti un partener alaturi de care sa iti construiesti o viata de familie???

        Nu vorbim despre o femeie lipsita de educatie sau de posibilitati...

        cred ca altceva se ascunde in spatele dezinteresului/incapacitatii de a isi gasi o persoana cu care sa isi imparta traiul de zi de zi
  • -5 (17 voturi)    
    Oraseni! (Miercuri, 12 ianuarie 2022, 9:52)

    JoeTheDow [utilizator]

    Familia traditionala e in capul alora de inghit caldaramul din oras. Comunitatile rurale nu incearca sa promoveze nimic, spre deosebire de ce zic astia in articol. Sunt prea ocupati cu viata de zi cu zi ca sa le dea lecti orasenilor: munca, familie, vicii etc. Mai ca zici ca sunt si ei tot oameni, ca aia de la oras.
  • -2 (2 voturi)    
    Progresul incotro? (Joi, 13 ianuarie 2022, 4:47)

    Setalcott [utilizator]

    Încălcarea tabuurilor se plătește, doar ca nu e evident costul.
    “Children are afraid to go through a churchyard at night, and the grown-ups tell them not to be silly: but the children know better than the grown-ups. People in Central Africa doing beastly things with masks on in the middle of the night—and missionaries and civil servants say it’s all superstition. Well, the blacks know more about the universe than the white people. Dirty priests in back streets in Dublin frightening half-witted children to death with stories about it. You’d say they are unenlightened. They’re not."
    CS Lewis - Perelandra
  • +1 (7 voturi)    
    . (Joi, 13 ianuarie 2022, 9:52)

    Annona [utilizator]

    Din cine stie ce motiv, comentariul meu nu a fost publicat
    Mai incerc o data
    Cred ca personajele sunt inventate, sunt atat de trase de par incat nu pot trece nici drept parodii
    Lipsa de imaginatie a autorului mi se pare revoltatoare pentru un jurnalist, si nu mai putin surprinsa sunt de comentatori, care, evident, au luat personajele de bune si au inceput sa atace femeile prin intermediul lor (poate ca asta era si obiectivul autorului, sa caricaturizeze femeile si sa le scoata pe ele vinovate).
    In realitate, femeile care isi doresc copii si eventual apeleaza la clinici (desi in romania nu prea cred asa ceva) sunt femei care nu au gasit barbati care sa fie responsabili si interesati de o familie.
    In goana de azi dupa schimbare, produse, placere, distractie, dupa MAI MULT, MEREU MAI MULT - majoritatea barbatilor sunt niste glume. Asa ca daca femeile incearca sa faca copii fara ei, cu siguranta nu e vina femeilor pentru asta! Priviti putin in jur!
    • 0 (4 voturi)    
      foarte posibil sa fie inflorite (Joi, 13 ianuarie 2022, 11:31)

      sfarleaza [utilizator] i-a raspuns lui Annona

      Dar indiferent ca'i fictiune, reactiile astora in carne si oase arata din pacate realitatea gol-goluta. Si culmea, iti gasesc absolut orice explicatie, ca n'are neamul noroc, ca ne asupreste occidentul, ca bate vantul rece de la rusi, ca femeile is toate c**ve (in afara de mama lor, of course), ca progresul e moartea civilizatiei, etc. etc, in afara de una: ca problema vine tocmai din mentalitatea asta de mascul ghiogar atotstiutor. Sper ca fetele lor (daca au) sa'si construiasca viata cu alt model de barbat... si n'o sa mai fim tara din Europa cu cei mai multi orfani flamanzi si dezbracati.
      • -1 (1 vot)    
        tocmai pozitia asta (Vineri, 14 ianuarie 2022, 7:53)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui sfarleaza

        antagonica femeia impotriva barbatului, diaspora contra RO sau vice-versa nu e de dorit...

        Se pot trage niste concluzii generale dar sunt intotdeauna si exceptii

        Vor fi mereu oameni nepotriviti in orice societate dar cred ca in general este vina lor si nu neaparat a altora. Fiecare poate lucra sa se defineasca/slefuiasca mai atent si sa sprijine si pe altii sa se defineasca/redefineasca.

        cert este ca fetele ar fi bine sa fie atente la sarcini, sa incerce sa isi gaseasca un partener si cu acela sa isi creasca copilul dupa ce decid impreuna cand si cum este momentul potrivit

        oamenii se schimba dar nu numai unul se schimba intr-un cuplu- important este sa pastrezi mereu legatura cu cel/cea aleasa - cica te ajuta sa traiesti mai mult si cred ca si mai bine.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI


Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by