Unii antreprenori, după ce cresc business-ul la un nivel considerabil, ajung să încerce să-l vândă. Motivele sunt mai multe, depinde de la persoană la persoană. Sunt chiar cazuri în care gestionarea afacerii consumă foarte mult timp, iar concedii nu prea își iau (doar câte un weekend prelungit pe an).

Conferinta EY pe Fuziuni si achizitiiFoto: Hotnews

Reprezentanții EY au organizat o conferință despre piața de fuziuni și achiziții din România.

La întrebarea: "De ce își vând unele companii afacerile?", Ileana Guțu, associate partner Strategy and Tranzactions EY România a răspuns:

„Aici mă gândesc că Hawaii poate fi o explicație”.

Cerând mai multe detalii despre asta, în urma reacțiilor colegelor de panel, și-a completat răspunsul, explicând că “Hawaii e o etichetă generică, pentru ceea ce am auzit din partea clienților: vând și pentru a se relaxa, a-și reduce volumul de muncă și pentru considerente financare".

Business-ul nu te mai ascultă

La aceeași întrebare a răspuns și Iulia Bratu, Head of Lead Advisory, care a ținut să precizeze că este vorba despre companii mari.

„Majoritatea antreprenorilor nu vând pentru bani. La nivelul ăsta de business, de obicei, au bani. Motivul principal este faptul că business-ul respectiv ajunge la un nivel la care e pregătit pentru o altă etapă de dezvoltare”, a spus ea.

  • Business-ul este la fel ca un organism. Un antreprenor poate să gestioneze până la un anumit nivel.

„Un fost client al meu care fondase acum 20 de ani o rețea retail specializat, în prezent e în toate centrele comerciale din România, când ne-am apucat noi de proces, l-am întrebat: De ce suntem aici? De ce vindeți?

Mi-a spus foarte simplu: Eu simt că business-ul ăsta este pregătit pentru o altă etapă, iar eu nu mai aduc valoare. Merg la servici și nu mai aduc valoare. Pentru mine s-a terminat. El e pregătit pentru alt nivel”, a precizat Bratu.

Ea a afirmat că business-ul a fost preluat de un fond de investiții care, concomitent cu achiziția asta, a cumpărat afaceri similar în Croația, Ungaria și Cehia, având această viziune de a crea un jucător transnațional.

„Asta s-a întâmplat. Noul conglomerat a fost revândut la 3 ani după de către fond. Este acum unul dintre cei mai mari jucători din industria de produse pentru animale din regiune. La un moment dat, când business-ul devine atât de mare, nu te mai ascultă. Antreprenorii simt”, a explicat ea.

La rândul ei, Liliana Bușoiu, Transaction Diligence team leader la EY România, a precizat că o companie trebuie să se reinventeze tot timpul.

„Trebuie cineva care să vină cu idei noi. În cadrul unei echipe de management există un anumit nivel de idei, dar totuși un jucător mai experimentat care a văzut lucruri în alte părți, încearcă să le aplice”, a mai apreciat Bușoiu.

Potrivit acesteia, antreprenorii pot să conducă cu ce informații sunt în mintea lor. Ei cunosc atât de bine business-ul, încât îl simt.