Printre modificările fiscale pe care le propune coaliția una este referitoare al calcularea impozitului pe proprietate la valoarea din grila notarială.

Constructii locuinteFoto: Hotnews

Practic, Coaliția vrea ca pentru un imobil la valoarea impozabilă să se ia valoarea din grila notarială. Acum, se impozitează în functie de localitate, rangul ei, materiale din care e făcută etc., conform Codului Fiscal.

HotNews.ro a vorbit cu experți în domeniu care ne-au spus că în grila notarilor sunt niște valori minime orientative. Acelea sunt făcute pe niște studii cerute de notari, unele dintre ele ale unor evaluatori neautorizați.

Asta înseamnă că în unele cazuri vor fi impozite mai mici, iar în altele mai mari. Practic, va fi o harababură.

Întrebarea va fi cine își asumă responsabilitatea pentru valorile din grile: evaluatorii, notarii sau primăriile?

Nu se știe care va fi efectul asupra impozitelor. Acele grile sunt făcute diferit pe județe.

O altă întrebare este: cum se va face, adică cum se va aplica, vor fi mărite cotele?

Adrian Vascu, senior partner Veridio și fost președinte ANEVAR, a postat pe Facebook că, până acum, cotele de impozitare erau 0,08 - 0,2% rezidential, deci a crescut limita minimă de la 0,08 la 0,1 la suta.

“Cum majoritatea cotelor utilizate era de 0,1 la sută, aici este semnalul public că pentru persoanele fizice care majoritar dețin proprietăți rezidențiale nu se urmărește o creștere evidentă a impozitelor. Ceea ce nu putem spune despre proprietățile nerezidențiale care până acum aveau o cotă de 0,2-1,3 care acum a crescut la 1-1,3%”, a spus Vascu.

Partea ascunsă (neevidentă) a creșterii asteptate este dată de afirmația succintă "pe grila notarială".

El îi roagă pe politicienii care susțin această modificare să nu o mai folosească până nu au răspunsul la urmatoarele întrebări:

1. Știu că această grilă este de fapt un studiu de piață care conține valori minime orientative?

2. Știu că cine realizează aceste studii sunt niște firme sau persoane fizice care anul viitor pot să nu mai facă? Și ca afirmația că Anevar le face este eronată? Cei care le fac își asumă personal afirmațiile și rezultatele.

3. Știu că ele sunt neuniforme și majoritatea judetelor e fiecare cu structura lui de studiu?

4. Știu cum se va face efectiv preluarea valorilor pentru fiecare proprietate din România? De către cine? De către autoritățile locale? Ele stiu? Au cum?

5. Dacă nu au cum să o facă autoritățile locale, o soluție este să își autodeclare fiecare cetățean valoarea impozabilă. În acest caz va rog cautati-vă casele proprii în grilele judetelor dvs. și vedeți dacă reușiți. Să nu mai vorbesc de toate celelalte tipuri de proprietăți dacă măsura le vizează și pe ele (hale industriale, hoteluri, benzinării etc.)

6. Cine își asumă responsabilitatea asupra utilizării acestor valori și impactul asupra impozitelor, implicit a bugetelor locale? Ministerul de Finanțe? Niste persoane fizice sau juridice?

“După ce aveți aceste răspunsuri veți vedea cât (nu) e de aplicabilă măsura. Din fericire există alte soluții mai aplicabile și care nu necesită aceste schimbări care nu au niciun viitor, și din care se văd doar două lucruri: graba și așteptarea de creștere a impozitelor care să nu fie asumată direct de mediul politic. Deci dacă se vrea cu adevarat o reformă ar trebui făcută "cu cap" și pe termen lung. Și există soluții. Doar să fie ascultate și sa fie adoptat un calendar corect”, a mai spus Adrian Vascu.