Ordinul ANAF care reglementează efectiv procedura de comunicare a bunurilor cu risc fiscal ce fac obiectul sistemului RO e-Transport și, mai ales, cel mai important, adoptă criterii cantitative și valorice de la care se va declara în sistemul RO e-Transport, a fost publicată joi în Monitorul oficial (OpANAF nr. 1190/2022).

Adrian Benta - consultantFoto: StartupCafe.ro

Consultantul fiscal Adrian Bența a făcut o analiză a acestuia.

Fac obiectul declarării categoriile de vehicule rutiere cu masă maximă autorizată mai mare de 3,5 tone când transportă bunuri cu risc fiscal mai mari de 500 kg sau valoarea totală a bunurilor este mai mare de 10.000 lei pentru o singură relație de tranzacționare.

Pe cale de consecință, spune Bența, toate celelalte categorii de transporturi NU fac obiectul declarării.

Din punctul de vedere al tehnologiei informației, persoanele interesate se vor înregistra în spațiul privat virtual – SPV de unde vor accesa sistemul RO e-Transport.

Amintim că bunurile cu risc fiscal sunt cele reglementate prin OpANAF nr. 802/2022, astfel:

• Legume, plante, rădăcini şi tuberculi, alimentare, care se încadrează la codurile NC de la 0701 la 0714 inclusiv;

• Fructe comestibile; coji de citrice sau de pepeni, care se încadrează la codurile NC de la 0801 la 0814 inclusiv;

• Băuturi, lichide alcoolice şi oţet, care se încadrează la codurile NC de la 2201 la 2208 inclusiv;

• Sare; sulf; pământuri şi pietre; ipsos, var şi ciment, care se încadrează la codurile NC 2505 şi 2517;

• Îmbrăcăminte şi accesorii de îmbrăcăminte, tricotate sau croşetate, care se încadrează la codurile NC de la 6101 la 6117 inclusiv;

• Îmbrăcăminte şi accesorii de îmbrăcăminte, altele decât cele tricotate sau croşetate, care se încadrează la codurile NC de la 6201 la 6212 inclusiv şi la codurile NC de la 6214 la 6217 inclusiv;

• Încălţăminte, ghetre şi articole similare; părţi ale acestor articole, care se încadrează la codurile NC de la 6401 la 6405 inclusiv;

• Fontă, fier şi oţel, care se încadrează la codurile NC 7213 şi 7214.

“Acest act normativ trebuie analizat în contextul în care tot în data de 30 iunie 2022 a fost adoptată OUG nr. 106/2022 ce prorogă aplicarea sancțiunilor până la data de 1 octombrie 2022 pentru nerespectarea sistemului de declarare RO e-Transport”, spune Adrian Bența.

În acest moment, spune el, reținem că există procedură de declarare, s-au limitat cantitățile de bunuri și mijloacele de transport ce fac obiectul raportării astfel încât sistemul pare mai accesibil.