​​Statistica a întrebat mediul de afaceri (circa 8000 de manageri din toate sectoarele economiei) ce așteptări au pentru următoarele luni.

Preturile din piete sunt atent urmarite de statisticieniFoto: INQUAM Photos / Octav Ganea

Concluziile arată cam așa: în construcții numărul angajaților va scădea, în comerț se vor face angajări, iar în industrie și în sectorul serviciilor salariații vor rămâne în linii mari cu aceleași efective.

Prețurile în schimb vor crește în toate domeniile. În cazul produselor industriale și în construcții creșterea va fi moderată, în schimb în comerțul cu amănuntul (spun managerii care lucrează în acest domeniu) scumpirile vor fi „accentuate”

Starea de spirit a antreprenorilor se depreciază, aceștia anticipând presiuni în privința creșterilor salariale, precum și o diminuare a profitului, după cum reiese din cea mai recentă ediție a studiului Confidex, datele fiind confirmate și de Institutul Național de Statistică.

Dacă mediul de afaceri percepe viitorul ca fiind nesigur, vor lua decizii în consecință: vor renunța la a face multe angajări, se vor replia cu producția și vor avea tendința să-și conserve marjele de profit

Mediul de afaceri se uită nu doar la businessul propriu, ci la ceea tot ceea ce se întâmplă în domeniul economiei în ansamblul ei. Se uită la ce se întâmplă în mediul politic, demografic, social sau în domeniul tehnologiilor noi. Managerii trebuie să înțeleagă cum se schimbă mediul în care ei își fac profiturile și ce impact au deciziile Guvernului asupra afacerii lor. Factorii sociali – atitudinile, valorile și stilul nostru de viață – influențează ce, cum, unde și când cumpărăm un produs. Ei sunt dificil de prezis, definit și măsurat, deoarece sunt lucruri foarte subiective, care se schimbă pe măsură ce oamenii trec prin diferite etape ale vieții.

Managerii controlează doar mediul intern al afacerilor, care acoperă deciziile de zi cu zi. Ei aleg consumabilele pe care le cumpără, ce oameni angajează sau concediază, ce produse să fabrice și mai ales cui, cum și unde să le vândă. De aceea, dacă ei vor percepe viitorul ca fiind nesigur pentru business vor lua decizii în consecință: vor renunța la a face multe angajări, se vor replia cu producția și vor avea tendința să-și conserve marjele de profit.

Prognoza economică a Comisiei Europene a revizuit în scădere previziunile de creștere

Prognoza economică a Comisiei Europene a revizuit în scădere previziunile de creștere atât pentru UE, cât și pentru zona euro, indicând un impuls încetinit pe fondul ratelor ridicate ale inflației. Cu toate acestea, prognoza sugerează, de asemenea, o scădere a inflației în următoarele luni, datorită scăderii prețurilor la energie și unei piețe a muncii robuste.

Economia europeană nu va mai crește cu 1%, ci doar cu 0,8%, spune CE. În România, economiștii locali vorbesc despre o creștere de 1,8-2% pentru acest an. Pentru inflație, prognoza europeană o situează la 5,6% în 2023 și 2,9% în 2024.

În România, după ce inflația va coborî la finalul anului la 7,5% (estimarea BNR), pachetul de măsuri fiscale o va re-inflama în primele luni din 2024 la circa 8-8,2%.