Aproximativ 172 milioane de euro ar putea ajunge la organizațiile nonprofit din România, însă în anul 2022 mediul ONG a atras doar 1/3 din acestea, arată datele din raportul privind declarația 230 transmis de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), prelucrate de un ONG autohton.

ANAF - FiscFoto: Hotnews / Florin Barbuta

Conform statisticilor furnizate de ANAF, în anul 2022, 1,9 milioane români au ales să redirecționeze 3,5% din impozitul pe venit (din salariu sau pensie) către organizații nonguvernamentale și unități de cult în baza Formularului 230, arată un comunicat al Asociației HELP Autism. Numărul lor a fost cu 200.000 mai mare față de anul precedent, însă această valoare rămâne departe de cea înregistrată în perioada pre-pandemie.

În anul 2019, au fost 2,1 milioane, o creștere de ≈ 400.000 (21%) față de anul precedent, înregistrând un maxim istoric în cei 5 ani analizați. În anul 2020, doar 1,6 milioane de Formulare 230 au fost înregistrate, iar în anul 2021, 1,7 milioane de astfel de formulare au fost înregistrate.

La nivel național, în 2022, românii au redirecționat aproximativ 284 mil de lei (57 mil euro), însă acestea ar putea atrage până la 855 mil lei (172 mil euro), reprezentând diferența până la aproximativ 5,7 mil de salariați care pot redirecționa impozitul pe venit, la o valoare medie de 150 lei.

În medie, 34% dintre angajați au redirecționat impozitul pe venit

În ultimii 5 ani, tot mai mulți români au redirecționat impozitul pe venit către sectorul ONG, însă pandemia a scăzut dramatic numărul acestora. Deși pe un trend ascendent, numărul lor nu a mai atins valorile pre-pandemice. Inflația și schimbările fiscale din ultima vreme, dar și faptul că jumătate dintre români au optat pentru redirecționare pe 2 ani a impozitului pe venit, au influențat valorile statistice anterioare și, implicit, sumele colectate de către ONG-uri în anul 2022.

În 2018, 36% dintre 4,9 mil angajați, în 2019, 42% din 5,2 mil, în 2020, 29% din 5,56 mil, în 2021, 30,37% din 5,58 mil, iar în 2022, 33,32% din 5,7 mil angajați au ales să facă acest gest cu impact social imediat.