40% dintre bugetari consideră că venitul lunar ar trebui să fie în intervalul 1.500-2.000 euro, iar 21% menționează peste 2000 de euro, se arată într-un studiu al Centrului de Formare APSAP, realizat în baza unui sondaj realizat printre angajații la Stat.

BugetariFoto: Tero Vesalainen | Dreamstime.com

Cea mai mare parte dintre angajații la stat (43%) au răspuns că au un venit lunar de 700 euro - 1.000 euro. Peste un sfert dintre ei se încadrează în categoria de venit lunar între 1.000 euro - 1.500 euro, iar aproape 13% dintre ei au venituri cuprinse între 400 euro și 700 euro.

Doar 0,1% dintre funcționarii publici sunt interesați de cursuri de competențe digitale și IT&C.

“În ceea ce privește domeniile de perfecționare dorite de funcționarii publici, s-a observat că aceștia nu manifestă interes pentru îmbunătățirea competențelor din sfera de digitalizare și IT&C. Din acest punct de vedere, se poate înțelege de ce majoritatea proceselor desfășurate de cetățeni în contact cu instituțiile publice necesită prezența fizică și birocrație”, susține Bogdan-Costin Fârșirotu, fondator și președinte al Centrului.

Ce abilități vor să-și dezvolte bugetarii, având în vedere că nu și le doresc pe cele digitale

Întrebați de competențele pe care și-ar dori să le dezvolte, peste 36% dintre angajații la stat au răspuns că vizează cursuri de resurse umane, 33% vor cursuri de accesare a fondurilor europene, un sfert dintre ei își doresc cursuri de etică, integritate și anticorupție, 27% cursuri de contabilitate și 12,5% de asistență socială, se arată în comunicat.

La polul opus, doar câte 2 respondenți din aproape 4.000, adică sub 0,1% din totalul participanților la sondaj, au răspuns că și-ar dori să își dezvolte competențe digitale, de IT&C, psihologie, discriminare și egalitate de șanse, comunicare internă, siguranță alimentară, protecția informației sau altele.

Referitor la nivelul de competențe digitale pe care respondenții le dețin, conform răspunsurilor primite, nivelul este unul mediu.

În ciuda faptului că 63% dintre participanți menționează că utilizează Excel în mod frecvent, aproximativ 78% au doar cunoștințe medii în competențele digitale.

Conform sursei citate, angajații din primării și alte instituții din mediul rural sunt cel mai puțin interesați de perfecționare.

Câți angajați care lucrează la Stat au participat la studiu și câți ani au

Sondajul Centrului de Formare APSAP a fost realizat pe un eșantion de 3.985 de angajați din sectorul public, din mediul urban și rural din România, după participarea acestora la un program gratuit de formare profesională.

Peste 80% dintre persoanele participante la sondajul Centrului de Formare APSAP, realizat în cadrul programului gratuit de perfecționare, sunt femei, iar 83% din totalul respondenților trăiesc în mediul urban. Totodată, ca nivel de studii, în 52% au studii de masterat, iar 40% studii de licență. De asemenea, 80% dintre respondenții sondajului nu dețin o funcție de conducere.

În ceea ce privește vârsta, majoritatea publicului chestionat, 55,6%, se încadrează în categoria de peste 45 de ani, iar 30% în categoria de vârstă 36-45 ani, ceea ce sugerează că pentru tinerii angajați în sistemul public, interesul pentru cursurile de formare este scăzut. Doar 14% dintre respondenți au vârsta cuprinsă între 18 și 35 ani, aspect alarmant, care poate indica un proces de angajare anevoios, cu multiple cerințe și probe de concurs, birocrația, digitalizarea și inovarea scăzute sau posibilitățile de avansare îngreunate.

„În privința nivelului de experiență al participanților chestionați, s-a remarcat că aproape jumătate (47%) sunt angajați în cadrul instituției de peste 10 ani, 21% de 5-10 ani, 23% de 1-5 ani și 8,3% mai puțin de un an. Această constatare, împreună cu faptul că majoritatea au vârsta de peste 45 de ani, sugerează faptul că angajații din sectorul public preferă să rămână în aceeași instituție până la vârsta de pensionare”, se arată în studiu.

Conform sursei citate, un alt aspect de luat în considerare este faptul că peste 70% dintre angajații sectorului public preferă să participe la cursurile de formare în prima parte a zilei, ceea ce suprapune această participare cu programul de lucru.

„Din această perspectivă, putem trage concluzia că există posibilitatea ca aceștia să neglijeze una dintre cele două activități pe care trebuie să le îndeplinească”, menționează comunicatul.

„Așadar, se pare că există multiple obstacole care stau în calea participării eficiente a funcționarilor publici și a altor angajați de la stat la programele de formare profesională, inclusiv lipsa de interes, dificultăți legate de accesibilitate și preferințele contradictorii ale participanților. Aceste aspecte trebuie abordate și soluționate pentru a asigura o dezvoltare profesională adecvată și pentru a răspunde cerințelor în continuă schimbare ale administrației publice din România”, arată APSAP.

Instituțiile statului sunt obligate prin lege să investească în perfecționarea constantă a angajaților pentru o eficiență sporită în administrația publică.

Sursă foto: Dreamstime.com