Ministerul Finantelor Publice a remis HotNews.ro raspunsuri legate de capitalizarea CEC, dupa 3 saptamani de la transmiterea intrebarilor, mentionand ca Ministerul, "in calitate de reprezentant al actionarului unic, a sustinut ca nu sunt prezente elemente de ajutor de stat deoarece statul, prin decizia de reinvestire a dividendelor cuvenite si injectia de capital in suma de 900 milioane lei, se comporta asemenea unui investitor privat prudent in economia de piata, interesat de maximizarea investitiei sale". Comisia Europeana nu a aprobat inca masura de capitalizare a CEC, dupa mai bine de jumatate de an de la anuntarea acesteia de catre Guvern.

Intrebarile transmise de HotNews.ro au fost urmatoarele:

Legat de discutiile dintre autoritatile romane si Comisia Europeana, in problema capitalizarii CEC, exista o serie de declaratii de ambele parti, sintetizate aici

  • va rugam sa ne explicati de ce autoritatile romane nu au informat Comisia Europeana din proprie initiativa, si nu dupa sesizarea acesteia, potrivit declaratiilor din materialul citat
  • va rugam sa ne explicati, pe scurt, care sunt argumentele transmise de partea romana in sprijinul ideii de a nu considera capitalizarea CEC ajutor de stat; argumente considerate, potrivit informatiilor citate, insuficiente. De asemenea, de ce credeti ca reprezentantii Comisiei considera informatiile transmise de partea romana "insuficiente"
  • va rugam sa ne explicati de ce ar reprezenta o problema ca reprezentantii Comisiei sa considere masura drept ajutor de stat
  • va rugam sa ne explicati daca datele prezentate de domnul ministru Gheorghe Pogea: "profitul aferent anului 2008, in valoare de 229 milioane de lei, a ramas in continuare la dispozitia CEC-ului si, din acest punct de vedere exista aceasta prima capitalizare facuta" (declaratie recenta) nu intra sub incidenta analizei Comisiei Europene si daca nu ar putea fi considerata un ajutor de stat ilegal.

Iata raspunsul transmis de Ministerul Finantelor Publice - integral:

"Urmare solicitarii dumneavoastra va comunicam urmatoarele:

Ulterior hotararii autoritatilor romane de majorare a capitalului social al CEC Bank SA, Romania a elaborat documentele necesare sustinerii testului investitorului privat prudent in economia de piata si a demarat consultari informale cu reprezentantii Comisiei Europene in vederea formarii unei opinii a acestora.

Astfel, Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.176/2008 privind majorarea capitalului social al CEC Bank SA a fost supusa discutiilor tehnice intre reprezentantii CEC Bank SA si Consiliul Concurentei inca din luna decembrie a anului 2008, drept pentru care va prezentam demersurile efectuate pana in prezent:

  1. In vederea clarificarii anumitor aspecte legate de majorarea capitalului social al CEC Bank S.A., la solicitarea autoritatilor romane, s-a transmis in data de 18.03.2009, la Comisia Europeana un document informal privind majorarea capitalului social al CEC Bank SA in conformitate cu prevederile OUG nr 49/2008 si 176/2008. Prin acest document, Ministerul Finantelor Publice, in calitate de reprezentant al actionarului unic, a sustinut ca nu sunt prezente elemente de ajutor de stat deoarece statul, prin decizia de reinvestire a dividendelor cuvenite si injectia de capital in suma de 900 milioane lei, se comporta asemenea unui investitor privat prudent in economia de piata, interesat de maximizarea investitiei sale.
  2. Urmare acestui document in data de 27.03.2009 a avut loc la sediul Comisiei Europene - DG Concurenta, reuniunea tehnica referitoare la intentia autoritatilor romane de a recapitaliza CEC Bank SA. La aceasta reuniune reprezentantii DG Concurenta au mentionat ca, avand in vedere situatia existenta pe piata financiara europeana, este precauta atunci cand analizeaza un asemenea caz. Astfel, a solicitat partii romane mai multe informatii privind operatiunea in cauza.
  3.  Potrivit solicitarilor Comisiei Europene, partea romana a redactat un document cu informatii suplimentare pe care  l-a transmis catre DG Concurenta.
  4. In perioada 24.06.2009 – 26.06.2009 presedintele Consiliului Concurentei a avut o serie de intalniri cu responsabilii din Comisia Europeana privind concurenta. Cu aceasta ocazie s-au prezentat, de catre reprezentantii Ministerului Finantelor, CEC Bank S.A. si cei ai Consiliului Concurentei, contextul actual al sistemului bancar din Romania, obiectivele Guvernului cu privire la necesitatea realizarii acestei masuri, precum si situatia actuala a CEC Bank S.A.

Recenta jurisprudenta europeana a recapitalizarii institutiilor financiare in contextul actualei crize financiare a bancilor a presupus notificarea si acordarea ajutoarelor de stat bancilor aflate in dificultate.

Astfel, notificarea masurii de majorare a capitalului social la CEC Bank SA in conformitate cu cadrul temporar presupunea acordarea masurilor de sprijin unei societati aflata in dificultate, nefiind cazul CEC Bank.

Ministerul Finantelor Publice, in calitate de reprezentant al actionarului unic al CEC Bank si initiator al actului normativ, considera ca masura instituita prin OUG nr. 176/2008 nu aduce atingere prevederilor art. 87 din Tratatul de instituire a Comunitatilor Europene.

Pe cale de consecinta masura respectiva nu are caracter de ajutor de stat, luand in considerare faptul ca aceasta initiativa de aprobare a maririi de capital social pentru anul 2009 respecta principiul investitorului privat prudent in economia de piata respectiv statul se comporta ca orice investitor privat urmarind maximizarea profitului activelor care se afla in proprietatea sa.

Principiul investitorului privat prudent, aplicat prin “testul investitorului privat prudent/testul investitorului in economia de piata” este utilizat pentru a se decide daca o investitie va oferi o rata adecvata a profitului, acceptabila pentru un investitor privat intr-o intreprindere privata comparabila, ce isi desfasoara activitatea in conditii normale de piata.

Avand in vedere obiectivele prevazute in Strategia CEC Bank pentru perioada 2007-2011

  • mentinerea si respectarea indicatorilor de prudenta bancara, in limitele impuse de BNR
  • atingerea de catre CEC Bank a parametrilor medii ai sistemului bancar romanesc si cerintele impuse de aplicarea Noului Acord de Capital Basel II,

din exercitiile rulate asupra datelor financiare reiesea faptul ca:

  • independent de pozitia solida de care CEC Bank beneficiaza in industria financiar bancara din Romania,
  • pentru exercitarea obiectivelor prevazute in strategie este necesar ca actionarul sa-si exercite optiunea de a aduce aport la capital prin sume asigurate atat prin injectii suplimentare, cat si prin retinerea profitului (nedistribuirea de dividende).

Astfel, potrivit acestor demersuri rentabilitatea investitiei realizata de catre stat in calitate de actionar majoritar, prin profitul net viitor realizat de catre banca si, implicit, prin cresterea veniturilor viitoare care se cuvin statului ca actionar, statul roman, comportandu-se intr-o maniera similara cu cea a unui investitor privat in economia de piata, urmareste:

  • mentinerea unei cote de piata sustenabile care sa-i confere perspective de crestere;
  • maximizarea profitului obtinut din exploatarea unui bun al sau, respectiv CEC Bank SA;
  • sustinerea eficientei financiare necesara modernizarii bancii, atat sub forma investitionala, in echipamente si tehnologie, cat si in intensificarea pregatirii profesionale.

Potrivit legislatiei in vigoare si a hotararii Adunarii Generale a Actionarilor, profitul net aferent anului 2008 in suma de 229 milioane lei a fost reinvestit prin majorarea capitalului social al CEC Bank, operatiune aprobata de AGA si CA in luna mai a.c."