Fata de vechiul Cod Fiscal, varianta 2010 prevede:
- Impozitarea tuturor tichetelor (de masa, de cresa, de vacanta si a tichetelor cadou)
- Impozitarea veniturilor din dobanzi (depozite la termen si conturi curente)
- Impozitarea platilor compensatorii si a ajutoarelor primite, calculate in raport cu venitul lunar, salariul mediu pe economie sau salariul mediu pe unitate
- Introducea impozitului de 16% si pentru castigurile din tranzactii cu valori mobiliare, detinute de mai mult de un an (pana acum erau impozitate cu 1%); aceasta prevedere se aplica si in cazul castigurilor realizate din tranzactionarea unitatilor de fond (emise de fondurile de investitii)
- De asemenea, incepand din 2011, cota de impunere a veniturilor obtinute din transferul titlurilor de valoare va fi de 16%, cu impunere anticipata in timpul anului de 10%, pentru persoane fizice rezidente
- Scad deducerile in cazul veniturilor din drepturi de autor. Astfel, pragul de cheltuieli deductibile pentru cei platiti prin drepturi de autor va fi scazut de la 40% la 20%. Va fi pastrata impozitarea anticipata de 10%, aplicata acestor venituri in fiecare luna
- Cresc impozitele pe locuinte cu destinatie rezidentiala. Impozitul pe cladiri se dubleaza la 30%, fata de cota actuala, pentru prima cladire in afara celei de la adresa de domiciliu a contribuabilului. Pentru ce-a doua cladire in afara celei de la adresa de domiciliu (deci cea de-a treia proprietate a contribuabilului), impozitul creste de la 50% la 100%. Pentru a treia proprietate impozitul creste de la 75% la 200%.
- In privinta impozitului programatorilor
Asadar, Codul fiscal stabileste, in mod imperativ, ca veniturile din salarii obtinute din activitatea de creare de programe pentru calculator nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile in sensul impozitului pe venit. Prin urmare, o data ce sunt indeplinite conditiile prevazute de Ordinul nr. 748/2004, prin efectul legii, aceste venituri nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile in sesnul impozitului pe venit.
- Castigurile de la Bursa – impozit anticipat de 10%
Castigul net asimilat castigului net anual se determina ca diferenta intre castigurile si pierderile inregistrate pe fiecare din cele doua perioade ale anului 2010. Impozitul aferent castigurilor nete aferente fiecareia din cele doua perioade se determina astfel: Pentru perioada 1 ianuarie 2010 – 31 mai 2010 prin aplicarea cotelor de impunere de 1% si respectiv 16% (in functie de perioada de detinere a titlurilor) la castigul net aferent perioadei, asimilat castigului net anual. Pentru perioada 1 iunie 2010 – 31 decembrie 2010 prin aplicarea cotei de impunere de 16% la castigul net aferent perioadei, asimilat castigului net anual.
Pierderile nete aferente celor doua perioade se reporteaza in anul urmator. Incepand din 2011, cota de impunere a veniturilor obtinute din transferul titlurilor de valoare va fi de 16%, cu impunere anticipata in timpul anului de 10%, pentru persoane fizice rezidente.
- Noutatile luptei cu evaziunea fiscala
„Trebuie sa impuneti masuri organizatorice ferme de combatere a evaziunii fiscale si in al treilea rand, se va apela la schimbarea fara somatie a acelora care nu aplica programul Guvernului de combatere a evaziunii fiscale”, a declarat primul ministru Emil Boc.
"Nu poti sa le ceri oamenilor reduceri de salarii si pensii si, in acelasi timp, sa accepti in continuare evaziunea fiscala. Evazionistii nu platesc pensii, statul plateste si trebuie sa plateasca pensii. Iar daca autoritatile statului nu-si fac datoria, inseamna ca statul, in esenta, este pus in pericol", a mai explicat Boc.
Pentru prima data, masurile de diminuare a evaziunii fiscale sunt cuprinse, ca angajament al Guvernului, intr-un acord cu Fondul Monetar International (FMI). In scrisoarea de intentie adresata FMI, Guvernul arata ca sunt necesare eforturi de administrare fiscala, pentru a combate problema scaderii veniturilor colectate pe parcursul recesiunii. Intr-o prima etapa se are in vedere frauda si nerespectarea legii in materie de TVA, iar in a doua etapa sunt vizati contribuabilii persoane fizice cu venituri mari, prin dezvoltarea unei metodologii de control indirect, in vederea indentificarii veniturilor nedeclarate.
Executivul va modifica Codul Fiscal si cel de Procedura Fiscala, in sensul stabilirii dreptului ANAF de a avea acces la evidentele bancare si la evidentele partilor terte, pentru a permite astfel stabilirea corespunzatoare a venitului.
Proiectul contine si abrogarea scutirii pentru programatori (art. 5 alin. 4 lit. l) deci este, sper, vechi :)
Chiar se dubleaza? Voi cititi articolele inainte sa le postati?
Intr-adevar formularea este nefericita, si eu am fost un pic dezorientat cand am citit prima oara asta.
Intr-adevar formularea este nefericita, si eu am fost un pic dezorientat cand am citit prima oara asta.
Mie cel mai mult imi place chestia cu impunerea anticipata a castigurilor din tranzactii mobiliare si de hartii de valoare ! Este clar gandirea profunda a functionarului incult economic de la Minsiterul Finantelor. Cel putin Vladescu a declarat cu gura lui la TV ca habar nu are de piata de capital.
Bravo ! Bune masuri anti-criza
daca l`ar fi citit ar fi aflat ca marea lupta cu evaziunea inseamna pt. unii, jurnalisti si guvernu` bocu`, cresterea gradului de impozitare - binenteles aceste persoane nu au nici un habar despre definitia legala a evaziuni fiscale - dar ce mai conteaza ce spune lejea, important este sa ne facem ca lucram, iar fraierii trebuie sa puna botu`;
infractiunea de evaziune fiscala este definita de lejea nr. 241/2005 - cine are un pic de interes poate da o cautare pe goagal;
de principiu, strict la politica legilativa a tarii - lupta impotriva evaziunii se poate realiza doar prin inasprirea pedepselor pt. aceasta infractiune, lucru pe care actualu` guvern nu il doreste, poate sunt si pe la pdl frati nevoita si alti datornici, care la inasprirea pedepselor pt. evaziune ar trebui sa isi faca abonament la penitenciaru` rahova;
mare parte din populatia acestei tari stie, sau ar trebui sa stie, ca marile averi din tara noastra s-au realizat prin 2 metode foarte simple, neplata datoriilor la bujetu` de stat si fraierirea clientului, asa ca lupta cu evaziunea ar insemna oprirea furtului, ceea ce ar fi imposibil de realizat de actualii guvernanti - cazu` voicu ne`a demonstrat ca atat jeneralii din mi cat si judecatorii iccj au un singur scop, interesu` personal...
lupta cu evaziunea nu a inceput inca, si nici nu va incepe repede cu aceasta turma de specialisti, incepand cu ministru` de justitie care in urma cu un an, pe cand era sustinut de pnl, ne spunea ca pedeapsa pt. infractiunile economice (p`aici s`ar gasi si infractiunea de evziune fiscala) trebuie redusa, in conditiile in care oricum ii mai redusa decat in Germania, UK, etc.,
intreb si io, din capatu` satului, pai daca se reduc pedepsele nu cumva se incurajeaza savarsirea infractiunii - sau poate ministru bocu` si ministru de justitie au lipsit la ora de drept penal, erau poate la sedinta de partid....
- impozitarea veniturilor din meditatii [exista si acum, stiu, dar prin marirea pedepsei concomitent cu introducerea unei forme simple de plata a impozitului - gen 16% impozit pe profit, dupa deducerea unor cheltuieli forfetare in cuantumm de 50% si respectiv plata unui TVA de 19%.]
- impozitarea veniturilor obtinute de medici si asistente in spitatele statului - la fel 16% impozit pe profit [fara cota forfetara, ca doar lucreaza cu materialul statului] si 19% TVA.
- impozitarea productorilor agricoli [la fel ca la profesori, eventual cu o cota forfetara mai mare sau eventual chiar 100% cota fofetara, dar plata TVA catre stat]
- vanarea vanzatorilor de facturi
- confiscarea marfurilor in cuantum mai mare de 10.000 RON care circula fara documente, inclusiv mijlocul de transport plus pedeapsa penala pentru sofer si administrator firma.
- transferarea temporara a unui contingent de 10.000-20.000 de militari in subordinea MF pentru asigurarea necesarului de oameni in zona controlului, si asa acesti militari nu prea au ce face pe timp de pace [recunosc, ideea am auzit-o la domnul Voiculescu].
Si ar mai fi si alte masuri, lista ramane deschisa.
Cu aceste masuri am observa rapid urmatoarele:
1. PIB-ul va creste cu 10-12% prin iesirea la suprafata a unor activitati comerciale si de servicii ascunse deocamdata
2. Gradul de colectare al veniturilor la PIB ar creste cu cateva procente, sa zicem 32% [oricum, tot la coada clasamentului in Europa am fi]
3. Si acum sa facem calculele: PIB 112% fata de acum, grad de colecatre 32% fata de 28% acum inseamna venit la buget = 0.32 x 1.12 = 0.358, adica 35.8% fata de 28 acum. Adica un excedent de 7.8%. daca tine cont de un deficit de 7% estimat momentan, iata ca ma ajunge brusc pe excedent si ne-am permite o cheltuiala de pana la 4% din PIB pe autostrazi, marea problema a Roaniei deocamdata]
http://www.ce-review.org/00/40/vaknin40.html
http://wikipreneurship.eu/index.php5?title=Informal_economy
- Impozitarea veniturilor din meditatii: cum demonstrezi ca exista asa ceva? Iar aproape toti profesorii sunt bugetari, acestia nu platesc impozit (statul muta niste bani dintr-un buzunar in altul). Si lumea e mult prea ingrozita de ideea de educatie privata, desi meditatiile exact asta sunt.
- impozitarea veniturilor medicilor etc: majoritatea sunt bugetari, restul vine din spaga care e ilegala, dar fara care mori in spital. De ce nu privatizam cu totul sistemul?
- Impozitarea producatorilor agricoli: pai aia sunt deja impozitati. De ce nu scoti subventiile?
- Vanarea vanzatorilor de facturi: recunosc, m-ai prins, nu stiu la ce te referi.
- confiscarea ... : pai alea oricum sunt confiscate cand sunt gasite ... Sa inteleg ca nu se aplica legea?
- transferarea: de asemenea armata sa puna mana sa cultive ogoarele tarii si sa creasca cartofi ca sta degeaba.
Cu aceste masuri ...
Nu stiu de unde ai scos cifrele alea, dar par umflate rau. Activitatile alea nu vor iesi la suprafata, vor disparea, in concluzie cele 32% in plus nu vor exista, de unde ai scos atat nu stiu. De asemenea acele activitati sunt benefecice, servind un consumator la un pret mai mic, asa ca acesta va suferi.
In rest, demagogie. Ai invatat economie de la Liviu Voinea si Daniel Daianu? Nu de alta dar oameni ca ei sunt arhitectii gloriosilor ani '90.
Asta e din categoria hai sa-i impozitam pe aia care obtin altfel de venituri fiindca nu le ajunge salariul(mai ales primele 3).
La impozitarea valorilor mobiliare se va deduce din "profitul 2010" pierderea masiva din 2008-2009?
Cine garanteaza ca ritmul cresterii valorilor mobiliare din primul semestru se va pastra neschimbat pana la sfarsitul anului, si ca posesorul nu isi instraina actiunile?
Gheorghe Buhac
contract/raport juridic îndeplinește condițiile pentru a fi considerată activitate dependentă, aplicând principiul prevalenței economicului asupra juridicului.˝
Foarte interesant.
Sa înțeleg ca de fapt nu mai contesta nici în justiție o decizie a "autorităților fiscale"? Ce sa mai judece justiția dacă economicul are prevalenta asupra juridicului?
http://www.anis.ro/2010/05/27/status-impozitul-0-documentele-de-angajament-ale-romaniei/
Art 4. Modificarea şi completarea Codului fiscal
Alineat 2: Orice modificare sau completare la prezentul cod intră în vigoare cu începere din prima zi a anului următor celui în care a fost adoptată prin lege.
Ma poate lamuri si pe mine cineva ca ma depaseste...
Ulterior se voteaza legea de aprobare a acelei OUG si se inscriu modificarile si in Codul Fiscal.
Cu alte cuvinte, aproape orice lege (exista si exceptii de exemplu Constitutia) se poate modifica in regim de urgenta si intra in vigoare odata cu aparitia in Monitorul Oficial (o zi-doua).
Sa înțeleg ca "cheltuiala deductibila" este o forma de evaziune fiscala?
Chiar sunt credibile măsurile astea, in timp ce marea evaziunea fiscala este lăsată sa doarmă liniștită?
Problema nu cred ca e lipsa taxelor vorba aia avem garla ci neaplicarea legii la firmele preferate :) - cele care au finantat campania