





In urma cu 2000 de ani, China si India generau 60% din PIB-ul mondial. Cum a evoluat de-a lungul istoriei topul celor mai mari puteri economice?
In anul 1, deci in urma cu peste 2000 de ani, PIB-ul mondial era estimat la 106,19 miliarde dolari, cea mai mare putere economica mondiala fiind India, cu un PIB de $33,75 miliarde, China situandu-se pe locul doi cu un PIB de $26,8 miliarde.
In anul 1000, PIB-ul mondial era de 116,8 miliarde dolari, iar cele doua tari generau tot 60% din valoare, Europa de Vest avand o pondere de 10%.
Mai departe, China si India au dominat economia mondiala pana la sfarsitul secolului XIX, SUA preluand conducerea in jurul anului 1900, detalii in tabelul de aici. Sumele sunt exprimate in dolari internationali la valoarea din 1990.
Sa revenim insa mai aproape de vremurile noastre. In tabelul de aici se poate observa evolutia clasamentului celor mai mari puteri economice in ultimii 40 de ani – exceptand faptul ca SUA se afla de mai bine de 100 de ani in varful topului, mutatiile de la locul doi in jos sunt foarte interesante.
In 1970, URSS era a doua putere economica a lumii, insa desi avea o populatie mai mare decat cea a SUA, PIB-ul era la jumatate fata de cel americanilor.
In anii `80 diferenta dintre rusi si americani a continuat sa creasca, astfel incat, in 1989, PIB-ul SUA era de 7 ori mai mare decat cel a URSS, falimentul sistemului comunist fiind evident.
Prognoza realizata de Standard Chartered Bank arata ca economia chineza va deveni mai mare decat cea a SUA pana in 2020, iar India si Brazilia vor fi in top 4, insa dincolo de cifre (care sunt discutabile) ramane faptul ca in anii urmatori economiile emergente vor creste mai repede decat cele mature, si este doar o problema de timp pana cand SUA va fi detronata. Ma intreb care va fi clasamentul peste 100, 200, sau 500 de ani…
Citeste si comenteaza pe Businessday.ro.

VIDEO Criza din Coaliție, săptămâna a doua. Prima ședință a Coaliției după demiterea lui Voiculescu, fără o nominalizare pentru Ministerul Sănătății. Kelemen, întrebat dacă e necesară intervenția președintelui: Nu e nevoie
Cercetătorii au descoperit cele mai precise informații de până acum privind emisiile radio rapide
INTERVIU Cum vede educația o elevă româncă admisă la Oxford. Mara Pîndaru: Trebuie introdusă mai mult tehnologia în procesul de învățare / Care este principala problema a sistemului de învățământ din România
O istorie a frigului extrem, din aprilie până în iunie - Ninsori, ger și îngheț în România ultimilor 100 de ani