Profitul net pe primul trimestru al BCR s-a ridicat la 76,1 milioane lei (18,1 milioane EUR) de la o pierdere de 29,5 milioane RON în ultimul trimestru din 2010, se arata intr-un comunicat al grupului bancar. Cauzele tin de scăderea nivelului dobânzilor, de impactul direct asupra veniturilor nete din dobânzi precum şi de cheltuielile ridicate cu provizioanele. Diminuarea ratelor dobânzii, nivel redus al cererii eligibile de credite şi impactul implementării noii legi a contractelor de credit pentru consumatori (OUG 50) au coborat venitul operaţional cu aproape 10% fata de primul trimestru din 2010, se mai arata in document.

Profitul operational din primul trimestru al BCR a fost de 608,8 milioane lei (144,5 milioane EUR), în creştere cu 10,9% faţă de ultimul trimestru din 2010, dar scădere cu 20,2% faţă de primul trimestru din anul trecut, se arata intr-un comunicat al grupului. Cheltuielile operaţionale au crescut cu 10,3% faţă de T1 al anului trecut, dar cu numai 4,6% faţă de T4 2010, mai spun autorii comunicatului.

  • Creditele neperformante, inca o problema

Raportul cost-venit s-a păstrat la un nivel foarte bun, 42,3% în T1 2011 (36,9% în T4 2010 şi 34,6% în T1 2010) în pofida impactului unei creşteri limitate a veniturilor. Ritmul formării creditelor neperformante (NPL) a încetinit în T1 2011 comparativ cu T1 2010, dar se menţine la un nivel ridicat şi nu este aşteptată o scădere semnificativă pe termen scurt. NPL rămân la un nivel care poate fi gestionat corespunzător, cu o rată de acoperire confortabilă de 129% (garanţii şi provizioane). Reducerea ritmului de formare a creditelor neperformante este confirmată de o foarte uşoară creştere a costurilor cu riscul cu 0,2% (sau 1 milion RON) faţă de T1 2010.

  • Pe segmentul corporate, banca si-a marit cota de piata

BCR (doar banca) a înregistrat o creştere a cotei de piaţă pe total creditare, până la circa 22,2% in T1 2011,

Contextul economic dificil continuă să aibă impact negativ asupra clienţilor noştri şi, în consecinţă, asupra BCR. Cererea pentru creditare rămâne la un nivel scăzut in contextul unei reveniri economice graduale

Dominic Bruynseels, CEO al BCR

generată de performanţa bună a creditării pe segmentul companii care a condus la îmbunătăţirea poziţiei băncii pe acest segment (+0,3 pp cota de piaţă faţă de finele anului precedent) şi de o consolidare pe segmentul creditelor imobiliare (23,2% cota de piaţă). BCR deţine circa 23,3% din depozitele persoanelor fizice din România, ca urmare a politicii sale de preţ competitive şi a puterii brandului BCR – cel mai de încredere brand bancar din România. Activitatea de retail se auto-finanţează, raportul credite/depozite (LTD) situându-se la circa 74% după standardele locale.

Revenirea economiei româneşti a fost una fragilă în T1 2011, astfel încât multe afaceri s-au confruntat cu o reducere dramatică a cererii pentru produsele şi serviciile lor. Din păcate un mare număr de afaceri chiar s-au închis, în special microîntreprinderi şi IMM-uri. Toate acestea au avut un impact negativ asupra afacerilor lor cu BCR.

  • Factorii sezonieri au afectat, de asemenea, rezultatele afacerii

Sentimentul de încredere in economie al clienţilor retail a fost, in continuare, puternic deteriorat de scăderea veniturilor familiale generată de pachetul de austeritate şi de creşterea TVA - care au determinat, precum şi de teama pierderii locului de muncă. În consecinţă, ei au fost mult mai precauţi cu cheltuielile.

Implementarea legislaţiei privind contractele de credit pentru consumatori (fosta OUG 50/2010) a avut, de asemenea, efecte negative asupra fluxurilor de afaceri şi a diminuat venitul din comisioane al băncilor atât la creditele noi cat şi la cele existente in sold.

Rezultatul net din tranzacţionare a crescut cu 10,7% în T1 2011 faţă de T1 2010, în special pe baza operaţiunilor de schimb valutar. BCR este in continuare cel mai important jucător pe piaţa românească de obligaţiuni si bonuri de Trezorerie (T bills).

Cheltuiala netă cu provizioanele de risc pentru împrumuturi şi avansuri a totalizat 457,4 milioane RON (108,6 milioane EUR), în uşoară creştere cu numai 0,2% faţă de T1 2010 şi a evoluat conform aşteptărilor luând în considerare în special faptul că atât segmentul persoanelor fizice cât şi al companiilor au continuat să se confrunte cu condiţii dificile de piaţă. Segmentul companiilor, în special, a contribuit semnificativ la volumul creditelor neperformante în T1 2011. Companiile mici şi mijlocii au continuat să resimtă cea mai mare presiune date fiind constrângerile de lichiditate. O revenire treptată este aşteptată odată cu reluarea creşterii economice.

Portofoliul de credite corporate deţine o cotă de 58,3% în totalul creditelor acordate clienţilor, în timp ce creditele retail (inclusiv afacerile micro) reprezintă 41,7%.

Depozitele de la clienţi au înregistrat o uşoară scădere cu 2,9% faţă de începutul anului până la valoarea de 36.212,2 milioane RON (8.784,9 milioane EUR) de la 37.289 milioane RON (8.749,2 milioane EUR) pe fondul tendinţelor sezoniere pe segmentul clienţilor companii (în scădere cu 11,4%) şi în combinaţie cu o creştere a depozitelor retail (+0,2%). Banca se menţine pe locul 1 în piaţa depozitelor primare. Depozitele clienţilor rămân principala sursă de finanţare a BCR, banca fiind puternic susţinută şi de banca mamă.

BCR a menţinut reţeaua de 667 unităţi, concentrându-se pe dezvoltarea canalelor alternative de distribuţie în baza strategiei de a-şi încuraja clienţii să utilizeze tranzacţiile fără numerar. Banca a continuat cu succes să îmbunătăţească şi să diversifice serviciile financiare de Internet Banking şi Phone Banking (cunoscute sub denumirea de “BCR 24 Banking”), a continuat dezvoltarea activităţilor cu carduri şi a extins gama de servicii disponibile la ATM.

BCR şi-a extins în continuare reţeaua de ATM-uri adăugând 51 noi aparate în T1 2011, ajungând până la 2.317 ATM-uri (4% creştere anuală), precum şi reţeaua de POS-uri până la 18.182 unităţi (3% creştere anuală). BCR şi-a consolidat poziţia de lider pe piaţa cardurilor de debit şi credit – banca administrează un portofoliu de două milioane carduri valide.

Numărul tranzacţiilor la POS a crescut cu 28% pentru cardurile BCR şi aproape s-au dublat (+98%) ca număr total (indiferent de emitentul cardului) faţă de T12010. Valoarea cheltuielilor achitate cu cardul la POS a crescut cu 26% anual pentru cardurile emise de BCR şi cu 94% per total carduri (indiferent de emitent) la POS-urile BCR. Schimbarea preferinţelor clienţilor pentru tranzacţiile non-cash este vizibilă şi în numărul tranzacţiilor cu carduri la ATM-uri: în scădere cu 7% pentru cardurile BCR şi cu 8,5% ca număr total de tranzacţii la ATM-urile BCR (indiferent de emitentul cardului) - (după valoare, tranzacţiile au scăzut cu 3% anual pentru cardurile emise de BCR şi respectiv cu 1% per total tranzacţii la ATM-urile BCR).