Facebook a revenit la versiunea din septembrie 2008 a termenilor de folosire a serviciului, dupa ce acum cateva zile schimba textul, introducand anumite pasaje "sensibile", iar zeci de mii de utilizatori porneau o revolta.

HotNews.roFoto: Hotnews

Conform termenilor originali, cand un utilizator isi inchidea contul de pe Facebook, orice drept (pe care reteaua il avea asupra continutului uploadat de catre acesta) disparea.

Noii termeni specificau ca Facebook are o licenta mondiala, irevocabila, perpetua, non-exclusiva, transferabila, platita in intregime, cu dreptul de a copia, publica, transmite, pastra, retine, afisa public, scana, reformata, modifica, edita, traduce, cita, adapta, crea opere derivate, orice continut pe care il uploadezi, plus dreptul de a-ti folosi numele si imaginea pentru orice scop, comercial sau de publicitate, chiar si dupa ce ai incetat sa folosesti serviciul lor.

Randurile urmatoare, existente in vechea intelegere, au disparut: "Iti poti intrerupe contul la orice data. Daca alegi sa stergi continutul contului, licenta acordata va expira automat, dar esti de acord ca materiale arhivate sa fie retinute de catre Companie".

Mai mult, acum se specifica ca aproape orice continut imaginabil va "supravietui" inchiderii contului, adica va ramane afisat.

Facebook nu e prima companie care incearca sa faca mismasuri cu datele clientilor si cu copyrightul acestora asupra propriilor materiale. Google Chrome avea initial o clauza conform careia Google dispunea de orice continut transferat sau afisat prin intermediul browserului. Adobe Express, ce permitea editarea fotografiilor direct din browser, punea conditia ca posesorii acestora sa renunte la orice drept asupra imaginilor respective. Cand aceste incercari au fost facute publice, ele au fost scoase din "contract".

Trei mari grupuri s-au format imediat pentru a lupta impotriva schimbarilor facute de Facebook: People Against the new Terms of Service, FACEBOOK OWNS YOU: Protest the New Changes to the TOS, si Those against Facebook's new TOS, acestea protestand public.

Cei implicati in industrie au luat si ei atitudine, The Consumerist si The Standard tragand semnale de alarma, care au dus in final la aparitia unei declaratii a purtatorului de cuvant, si la postarea unor explicatii pe blogul Facebook, de catre insusi Mark Zuckerberg, CEO-ul controversat al acestora:

"Filozofia noastra este ca oamenii detin propriile informatii si controleaza in ce mod le impart si cu cine. Cand cineva imparte informatia cu Facebook, prima oara trebuie sa ne dea dreptul de a o folosi, pentru ca noi sa o putem arata altor oameni, carora ei insisi vor sa le-o arate. Fara aceasta licenta, nu am putea sa ajutam oamenii sa imparta informatia respectiva."

Intrebarea logica care se desprinde de aici: - Cum a functionat Facebook pana acum? Iata termenii din 2007, de exemplu.

"In realitate, nu am da informatia voastra mai departe intr-un mod pe care voi nu vi-l doriti. Increderea pe care o aveti in noi ca reprezentanti ai unui loc sigur in care sa puteti imparti informatia este cea mai importanta parte a ceea ce face Facebook sa mearga", adauga Zuckerberg.

Utilizatorii s-au intrebat insa ce se va intampla daca peste ani de zile, dincolo de bunele intentii, Facebook va fi cumparata de altcineva, care va avea drepturile respective. Asa ca, datorita presiunilor si numarului mare de oameni care amenintau cu renuntarea la serviciile companiei, aceasta a renuntat momentan la versiunea din februarie 2009, revenind la cea de la sfarsitul anului trecut.

Eu ma intreb cati dintre noi se uita peste conditiile de folosire ale anumitor servicii pe internet...

Alex Sima - TownPortal