​Guvernul vrea să schimbe radical programul prin care proprietarii români de locuințe beneficiau de decontarea cheltuielilor cu hrana și cazarea pentru cetățenii ucraineni în limita a 20 de lei/zi/persoană găzduită pentru hrană și 50 de lei/zi/persoană găzduită pentru cazare, din cauza creșterii prețurilor chiriilor, cu impact direct asupra românilor.

Refugiatii ucraineni, intampinati de un echipaj medical in vama SiretFoto: Agerpres

Ministerul Afacerilor Interne a scos în dezbatere publică vineri, 24 martie, un proiect de Ordonanță de urgență prin care vrea să corecteze impactul negativ creat de așa numitul program 50/20, introdus prin OUG 15/2022.

Statul are o cheltuială zilnică de peste 350.000 de euro. Cum sunt afectați românii

În nota de fundamentare la acest proiect de act normativ, este citat un raport al Cancelariei premierului privind măsurile de sprijin pe anul 2022 care arată că Statul a plătit anul trecut din fonduri publice pentru acest program peste 106 milioane de euro, reprezentând, astfel, o cheltuială zilnică de peste 352.000 de euro.

  • „Situațiile întâlnite în practică (..) au reliefat faptul că decontarea cheltuielilor cu hrana cetățenilor străini sau apatrizilor aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina, găzduiți de persoane fizice a fost văzută ca o sursă de venit atractivă pentru mulți proprietari de locuințe aflați în căutare de chiriași, fiind astfel, alimentată piața imobiliară din zonele căutate de persoanele care provin din zona de conflict armat din Ucraina, fapt ce a dus la scăderea sub aspectul ofertei și, implicit, la creșterea cuantumului chiriilor practicate pe piața liberă, cu impact direct asupra cetățenilor români care doresc să acceseze această modalitate locativă”, se arată în nota de fundamentare.

Puțin peste 5.000 de ucraineni s-au angajat. Statul nu poate asigura cheltuielile

Raportul mai subliniază și faptul că puțin peste 5.000 de ucraineni și-au găsit locuri de muncă, înregistrate în registrul General de Evidență al Salariaților (REVISAL), motiv pentru care este necesară identificarea unor măsuri pentru a facilita accesul acestora pe piața muncii din România.

În lipsa adoptării măsurilor conținute de prezentul proiect de act normativ se ajunge la imposibilitatea de a mai asigura sumele pentru decontarea cheltuielilor cu hrana și cazarea persoanelor care provin din zona de conflict armat din Ucraina.

Măsuri: O sumă fixă de 2.000 lei/lună pe familie sau persoană singură pe o perioadă determinată

Măsura propusă de proiectul de OUG este ca „familiile și persoanele singure din Ucraina să beneficieze pentru o singură perioadă de maximum 4 luni consecutive, de o sumă forfetară în valoare de 2000 lei/lună, pentru acoperirea cheltuielilor de cazare, acordată din bugetul inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă/Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti-Ilfov.”

După împlinirea perioadei de 4 luni consecutive, ucrainenii care nu au părăsit încă România vor mai beneficia de suma forfetară în valoare de 2000 lei/lună până la finalul anului 2023, acordată din bugetul inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă/Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti-Ilfov. Condițiile și mecanismul de acordare a sumei forfetare se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.

De asemenea, după împlinirea perioadei de 4 luni consecutive, ucrainenii care nu sunt încadrați în muncă, vor avea acces gratuit la serviciile şi măsurile prevăzute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările și completările ulterioare.

  • Suma de 2.000 de lei/lună se va acorda pentru fiecare familie sau persoană singură, în cazul în care nu există familie.

Prin familie se înțelege „grupul de persoane format din soți, părinte/ părinți și/sau copiii minori ai acestora, precum și persoana care are în creștere și îngrijire unul sau mai mulți copii minori.”

Aceste dispoziții nu se vor aplica persoanelor cazate în taberele temporare de cazare şi asistenţă umanitară sau în alte locaţii de cazare stabilite de comitetele judeţene/al Municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă, precum și persoanelor care solicită ori beneficiază de protecție internațională în România.

Proiectul de OUG mai prevede că persoanele fizice care au găzduit, până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, cetățeni străini sau apatrizi aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina, vor beneficia de decontarea sumelor privind hrana și cazarea dacă depun cereri în acest sens, potrivit mecanismului anterior de decontare aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.336/2022.

Cererile se depun în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

Afacerea 50/20: Cum a afectat prețul chiriilor

HotNews.ro a semnalat într-un articol anterior că programul 50/20 a pus mare presiune pe proprietățile ieftine pentru că proprietarii luau mai mulți bani prin acest program, decât dacă îl închiriază pe termen lung la preț de piață.

  • „Să vă dau un exemplu: zilele trecute a apărut la închiriere o vilă în zona Pitești. Vila putea găzdui până la 16 persoane. Faceți un calcul: 16 oameni x 50 de lei/zi înseamnă 800 de lei/zi sau 24000 de lei pe lună, adică aproape 5000 de euro lunar.
  • Sau luați cazul unui apartament cu 2 camere în care vin 3 persoane (mama, tata și un copil, desi de regulă ei au câte doi copii). Trei persoane x 50 de lei/zi înseamnă 150 de lei pe zi, sau 4500 de lei pe lună. Aproape 1000 de euro/lună, la o chirie medie de 300 de euro, dacă discutăm de București”, a declarat Georgian Marcu, broker imobiliar, proprietarul agenţiei Green Angels.

Pentru detalii citește: Cum au „mișcat” refugiații ucraineni piața chiriilor din orașele în care s-au stabilit în România / Cât încasează Zelenski din chirie la vila din Toscana