​Administrația Trump a anunțat că anulează acordarea unui grant de 929 milioane dolari pentru proiectul de construcție a unui tren de mare viteză în California. SUA nu are trenuri de mare viteză și nici actualul plan, de a construi cale ferată super-rapidă între San Francisco și Los Angeles, nu are șanse să se concretizeze, fiindcă ar costa peste 75 miliarde dolari.

Tren americanFoto: Amtrak

Citește și: ​VIDEO, FOTO De ce nu au americanii trenuri de mare viteză - Explicația unui paradox al infrastructurii

Autoritatea Federal Railroad Administration a retras grantul și spune că statul a făcut prea puțin progrese. Fondurile fuseseră acordate în 2010, iar pentru California mai apare o știre negativă la orizont: autoritatea i-ar putea cere să returneze alți 2,5 miliarde dolari deja cheltuiți.

Planul era ca între Los Angeles și San Francisco să fie gata până în 2033 o cale ferată de mare viteză cu o lungime de 840 km pe care drumul să dureze doar două ore și 40 de minute.

Cea mai mare problemă ține de costurile estimate care au tot crescut, cea mai recentă estimare fiind 77 miliarde dolari, cu un scenariu pesimist ce indică 98 miliarde dolari. Trenurile fac în prezent nouă ore între Los Angeles și San Francisco.

Oficialii din California au anunțat că se vor ”mulțumi” cu o secțiune mult mai scurtă, de sub 200 km între Merced și Bakersfield.

Autoritatea Federal Railroad Administration a spus în scrisoarea de motivare că ”statul California a abandonat viziunea originală a unui serviciu de mare viteză dintre Los Angeles și San Francisco, lucru esențial când statul a aplicat pentru grant”.

Guvernatorul statului California, Gavin Newsom, a fost tranșant și spune că decizia administrației Trump este ilegală și reprezintă un afront la adresa statului California. Newsom a spus că Trump vrea o răzbunare politică și spune că statul va ataca decizia în instanță.

Surse: Reuters, NPR

Foarte pe scurt: de ce nu sunt în SUA trenuri de mare viteză

  • Distanțe uriașe
  • Cultura automobilului cu număr mare de mașini și benzină ieftină
  • Costurile mari de construcție
  • Trenul, ca mijloc de transport, nu este la fel de popular ca în Europa de Vest
  • O rețea feroviară dominată de trenurile de marfă
  • Geografia orașelor și transportul în comun care este slab sau în unele locuri lipsește
  • Popularitatea avionului ca mijloc de transport