De ce vara aceasta a fost una dintre cele mai groaznice pentru călătoria cu trenul

de Vlad Barza     HotNews.ro
Marţi, 3 septembrie 2019, 10:33 Economie | Industrie Feroviara


Tren
Foto: Hotnews
Vara și mai ales în zilele de week-end se văd și mai tare problemele din sistemul feroviar românesc: călătoria fără loc în vagoane etajate pe distanțe mari, imposibilitatea de a găsi bilete pe unele rute și aerul condiționat care, fie lipsește, fie nu face față. În plus, pe multe rute microbuzele sunt rare și scumpe, iar blocajele de pe cele mai aglomerate șosele fac ca alternativele la tren să fie prea puține. În articol puteți citi de ce în România este atât de neplăcut să călătorești cu trenul.

Până vor veni primele trenuri electrice noi, cel mai probabil în 2021, mai este mult de așteptat și, deși cam orice om care a luat trenul știe că sunt mari probleme, vara aceasta au fost amplificate de mulți factori.

Se știe de exemplu că CFR Călători are nevoie de 350 de vagoane în plus pe lângă cele 800 pe care le folosește, au fost modernizate câteva zeci, dar departe de necesar. Introducerea trenurilor sezoniere pentru Litoral a complicat criza: unele trenuri către Constanța sau Mangalia au și 11-13 vagoane, dar cele care circulă pe alte rute ajung să aibă două - trei și pe câteva sute de km.



Criza este cea mai gravă pe ruta Constanța - București - Brașov unde în această vară puteai să mergi la casa de bilete și să ți se spună că nu se mai dau nici măcar bilete fără loc pentru trenurile din următoarele ore. Mulți își iau biletul cu 2-3 săptămâni înainte pentru a fi siguri că au cu ce să meargă. Aglomerația continuă și în septembrie fiindcă se desfășoară programul ”Litoralul pentru totți”/

Brașov - Constanța este unul dintre puținele coridoare rapide - chiar și sub 5 ore pe 383 km - astfel că cererea este mare, mai ales că un astfel de drum poate dura și peste 7 ore cu mașina în week-end.

Cum trenurile ”non-sezoniere” au 3-5 vagoane și pe distanțe de 400 - 600 km, locurile nu sunt suficiente și foarte mulți merg în picioare, ca-n autobuz. Pasagerii care stau jos sunt în unele cazuri nemulțumiți de faptul că sunt atât de mulți oameni în picioare în jurul lor, însă mulți dintre cei fără loc fie nu au cu ce altceva să meargă, fie au abonament.

Câteva momente au constituit culmi ale aglomerației: vacanța de Sf Maria (15-18 august), festivalul Untold (1-4 august), festivalul Electric Castle (17-21 iulie), dar și Neversea (4-7 iulie).

De la jumătatea lui iulie CFR a introdus rezervarea obligatorie pe trenurile Regio dintre București și Brașov (rezervarea costă un leu). Cum prin sistemul electronic pot fi vândute 10-15% bilete fără loc rezervat față de numărul de locuri din tren, cei care vor să meargă la oră de vârf trebuie să-și ia bilet din timp.

Apoi, într-un vagon cu aproximativ 90 de locuri pot fi și peste 20 de oameni care stau în picioare iar instalația de aer condiționat nu face față. nu funcționează sau nu există. Un procent semnificativ de vagoane nu au instalații de aer condiționat, iar acest lucru este valabil și la operatori privați precum Transferoviar și Regio Călători.


Într-un vagon etajat

Din lipsă de vagoane, CFR Călători a pus pe rute lungi de trenuri IR precum Cluj - Galați sau București - Sibiu vagoanele etajate alb-albastre care sunt mult mai potrivite pentru rute mai scurte de sub 150 km, fiindcă nu prea ai loc la picioare și nici pentru bagaje voluminoase. Etajate au fost puse și pe unele trenuri către Litoral. Printre puținele lucruri bune trebuie amintit faptul că la o parte dintre aceste vagoane etajate, la cele modernizate mai de curând, instalațiile de aer condiționat funcționează mai bine.

Cum parcul de material rulant este învechit, apar des probleme și este nevoie de locomotive de ajutor, apărând astfel întârzieri. Apoi anumite porțiuni sunt cu probleme, cum ar fi pe M900 București - Timișoara unde numărul mare de restricții de viteză face ca trenurile să întârzie și peste o oră (zona Caransebeș, zona Craiova). Și pe Poloiești Sud - Buzău apar întârzieri, la fel și din cauza lucrărilor care nu au fost finalizate în zona Ploiești Triaj.

Șantierele de pe Coridorul IV din Ardeal contribuie și ele la întârzieri, mai ales cele din zona Arad - Deva (zona Ghioroc) și Alba Iulia - Teiuș.

Nici la companiile private lucrurile nu stau grozav. Transferoviar are 30 de rame automotoare diesel, cele mai vechi fiind din 1964, iar cele mai noi, din 1982. Câteva au fost modernizate recent dar extrem de puține au aer condiționat. Compania primește însă un plus pentru că face curățenie temeinică în trenuri și afișează întârzierile pe site, având și comunicare pe Facebook.

Softrans a introdus și al treilea tren Hyperion și trenurile sale au mare cerere, în special pe București - Craiova.


Interiorul unui vagon renovat (foto - HotNews)

Regio Călători are pe unele rute autonotoare franțuzești de peste 40 de ani vechime, iar în decembrie 2018 a adus două trenuri ceva mai noi, SNCF X 72500, fabricate acum două decenii, care circulă între Brașov și Litoral. În general trenurile companiei sunt lungi și se pot găsi locuri.

Astra Transcarpatic este cunoscută pentru trenurile galben-verzi și în toamna lui 2018 a introdus și automotoarele IC2 aduse din Danamarca, unde au avut probleme. Astra are puține trenuri pe zi dacă raportăm la cerere, însă marea problemă este că numărul anulărilor este supărător de mare și în general compania anunță pe Facebook, cu doar o zi înainte și a avut anulări și în această vară pe București - Brașov și unele probleme pe București - Constanța.


Citește și:
S-a stricat locomotiva, vagoanele sunt arhipline - Cât de vechi sunt trenurile cu care călătorim









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















5738 vizualizari

  • +12 (16 voturi)    
    Mai merg studentii gratis cu trenul? (Marţi, 3 septembrie 2019, 10:45)

    Miky60 [utilizator]

    Si apoi ii injura pe cei care vor sa dea bani pe bilet, dar nu pot, pentru ca toate locurile sunt rezervate de studentii care merg gratis ori de cate ori vor, ca asa a vrut Dragnea si PSD-ul sa le cumpere voturile, cu pomeni electorale. Pe langa faptul ca rezerva gratis, mai rezerva si la 2-3 trenuri ca daca nu se trezesc sa prinda altul, si apoi injura si se dau "regi". O nesimtire incurajata pe PSD! Pai cum sa avem trenuri bune, daca nimeni nu plateste, iar cei care vor sa plateasca nu sunt lasati...
    • -6 (10 voturi)    
      nu zau!!! (Marţi, 3 septembrie 2019, 12:12)

      bgf [utilizator] i-a raspuns lui Miky60

      Studentii sunt problema. Nu furturile si coruptia sustinute de PSD de 30 ani.
      Merg si studentii de 1 an cu trenul gratis si gata....ei sunt de vina.
      Vai de mama voastra de indoctrinati!!
      V-a gasit mersul cu trenul pe toti ca sa va dati cu parea.
    • -2 (8 voturi)    
      studentii sun problema (Marţi, 3 septembrie 2019, 14:12)

      nicolae12 [utilizator] i-a raspuns lui Miky60

      Merg studentii cu trenul ca paduchii in parul tau dar nu pe locuri rezervate. La stana sau prin vecini nu ai asa ceva. Eu am doua specimene pe care le cresc si ca sa intelegi, au dreptul doar la locuri in picioare, la gratuitate nu pot sa mai plateasca o suma modica pt loc. Oricum, in toata vara au mers de doua ori la mare si o data la munte, chestie de bani. Oricum, Miky60, generatia asta se pisa si pe PSD si pe PNL si pe toti politicienii. Pleaca din tara asa ca poti sa-ti rozi frustrarile la bodega din colt
    • -4 (4 voturi)    
      Corectie (Marţi, 3 septembrie 2019, 14:34)

      Mayhem [utilizator] i-a raspuns lui Miky60

      Gratuitatile pentru studenti cu trenul au fost introduse de Ciolos. Guvernarea PSD a incercat de 2 ori sa le limiteze, priam data parca in 2017 sau 2018 (doar intre locul de studiu si acasa, dus-intors) si anul asta.
  • +10 (10 voturi)    
    .... (Marţi, 3 septembrie 2019, 10:52)

    tirolez [utilizator]

    Ne facem de ras si fata de turistii straini. In gara la Sinaia era un grup de turisti asiatici. "Chiosc defect" scria pe automatul de bilete, cine stie de cand. Ma rog, s-au asezat la coada. Bineinteles ca nu erau locuri la trenul pentru Bucuresti. Cer la clasa 1, nici acolo nu erau. Pana la urma au luat in picioare la clasa 2-a. Nu vreau sa-mi imaginez in ce conditii au mers si cu ce parere au ramas. Si pe urma ne miram ca nu vin asa multi turisti.
    Dar bineinteles studentii au loc gratis.
    • +2 (2 voturi)    
      Votati in continuare (Marţi, 3 septembrie 2019, 12:12)

      JustinCase [utilizator] i-a raspuns lui tirolez

      Gluma asta proasta de tara merita sa se faca de cacao in toata lumea, aratandu-si adevarata fata de stat condus de hoti, incompetenti si tractoristi analfabeti si inepti.
  • +9 (15 voturi)    
    gratis n-ar fi neaparat o problema (Marţi, 3 septembrie 2019, 11:12)

    mmmircea [utilizator]

    desi ar fi fost de preferat o subventie de 80-90%, astfel incat sa sa stie studentul ca trebuie sa contribuie si el cu ceva. Cum spuneam, gratis nu e marea problema, problema e nelimitatul. Gratis si nelimitat conduc la situatii de genul asta in care blochezi functionarea respectivului serviciu.
    • +2 (2 voturi)    
      intradevar (Marţi, 3 septembrie 2019, 15:24)

      yyyxxx1981 [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

      ar trebui ceva gen 10 calatorii pe an
  • +7 (7 voturi)    
    Mulți factori (Marţi, 3 septembrie 2019, 11:59)

    Cheie primara [utilizator]

    - cumpăratul de lalele cu 2000 euro bucata, o pernă 5000 euro, etc. Poate vă mai aduceți aminte de contractele încheiate pe vremea lui Necolaiciuc;
    - instanța care-l liberează condiționat pe hoț, că doar nici n-a fugit în America;
    - populismul, adică gratuitățile pentru studenți și alte categorii.
    • +2 (2 voturi)    
      ... (Marţi, 3 septembrie 2019, 13:36)

      tirolez [utilizator] i-a raspuns lui Cheie primara

      "Alte categorii" nu prea sunt, pensionarii au 6 tichete pentru 50% pe care le folosesc pe regio ca e mai ieftin. Iar copiii(50% din pretul de regio) calatoresc insotiti de platitori 100% in general. Mai nou si regio (personalul) are locuri rezervate, adica trebuie sa platesti locul. Ta-naa. Asta afecteaza cel mai mult navestitii care deja platesc un abonament. Ar mai trebui inca vreo 50RON/luna (cred) sa acopere si 2 rezervari de loc zilnic. Cred ca e mai scump ca abonamentul pentru unii.
      Dar mizeaza pe faptul ca sunt in general oameni amarati, ce scandal sa faca si unde. Toti avocatii discriminarilor incepand cu dna Renate au alte prioritati.
      Studentii, in continuare, gratis.
  • 0 (0 voturi)    
    imi pare rau... (Marţi, 3 septembrie 2019, 18:52)

    ..13 [utilizator]

    La fel a fost si anul trecut si daca imi este permis anul aceta a fost oarecum mai bine pentru ca numarul de vagoane de tren pe directia Bucuresti - Brasov au crescut spectaculos de la numai 3 pana la 5 in conditiile in care a existat un scandal intre gara Brasov si cetatenii care erau sfatuiti sa plece la Bucuresti dupa ora 24 ca atunci sunt locuri...

    deci s-a putu si mai rau - anul trecut.

    In ceea ce priveste politica de preturi aici suntem intr-o mare necunoscuta - cum iti poti permite sa acorzi discount-uri, relativ semnificative pe perioada de vara cand multa lume foloseste trenul pentru a nu se inghesui int raficul de pe soselelel patriei iar in extra -sezon nu mai acorzi facilitati.
    • 0 (0 voturi)    
      Stii ca exista Unives si in afara Bucurestiului? (Miercuri, 4 septembrie 2019, 11:13)

      andipetre [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      Bucurestenii sunt ultimii care trebuie sa se planga de conditiile de transport feroviar, pentru ca ei au cele mai multe trenuri, suplimentari si cel mai mare numar de vagoane.

      Fixatia asta centralist-comunista de a da totul bucurestenilor a distrus o tara intreaga, inca de pe vremea comunistilor. Si continua si acum, ca aceiasi comunisti sunt prin toate partidele (da, toate).


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version