Viteza uimitoare atinsă de trenul lui Ceaușescu, de ce trenurile electrice sunt cele mai potrivite în prezent și de ce nu ar avea rost să construim linii de foarte mare viteză

de Vlad Barza     HotNews.ro
Vineri, 3 ianuarie 2020, 9:53 Economie | Industrie Feroviara


Tren al CFR Calatori
Foto: enjoyphotography.ro
Viteza medie a trenurilor românești de pasageri este de sub 45 km/h și a celor de marfă, de sub 20 km/h, iar domeniul feroviar stă foarte rău. Elveția a construit tunele de zeci de kilometri în Alpi, pe unde trenurile rulează cu 200 km/h, iar noi nu am electrificat mai nimic în rețea după 1989 și nu reparăm nici măcar podul de la Grădiștea. Octavian Udriște, unul dintre cei mai experimentați oameni din domeniul feroviar, a explicat într-un interviu pentru HotNews.ro de ce avem nevoie de trenuri electrice, de ce nu are rost ca România să construiască linii pentru trenuri stil TGV și de ce lucrurile au ajuns atât de rău în domeniu. Tot în articol puteți citi despre preocupările pentru viteza trenurilor în perioada comunistă și despre cum trenul lui Ceaușescu a rulat mai repede decât ne-am putea imagina.

CFR-ul de dinainte de '89 și preocuparea pentru viteză

​În prezent trenurile românești sunt mai lente decât acum 30 de ani pe șapte dintre cele opt magistrale și diferența de parcurs este și de peste 30%. Este greu de spus cu cât era mai mare viteza trenurilor atunci, dar putem estima că este vorba de un plus de 25-30 km/h față de acum. Viteza este fantastic de importantă când este vorba de a face trenurile interesante în lupta cu celelalte mijloace de transport, iar țări precum Polonia, Austria sau Cehia au înțeles bine asta.


Trenurile erau în anii '80 mai lungi, mai numeroase, mai rapide, dar nu erau deloc confortabile și nu aveau aer condiționat. Autoritățile feroviare au avut însă, încă de acum peste 50 de ani, o preocupare pentru viteză, a explicat într-un interviu pentru HotNews.ro, Octavian Udriște, unul dintre cei mai cunoscuți ingineri feroviari români și președinte onorific al Club Feroviar.


Foto HotNews

”În 1975 când eram revizor general de siguranța circulației, a trebuit să recepționăm trenul lui Ceaușescu construit la Astra Vagoane pentru 200 km/h. Am plecat de la Câmpina și până la Ploiești am mers cu 180 km/h, iar la ieșirea din Periș spre Buftea am atins 209 km/h cu o locomotivă de la Craiova și șase vagoane. Trebuia să atingem 220 km/h”, povestește Udriște care spune că trenul lui Ceaușescu avea o mulțime de dotări, dar fostul șef de stat nu l-a folosit prea des. Evident că atingerea acestor viteze înseamnă că liniile erau complet refăcute.


Locomotiva 060 - DA - 001 (foto CFR Old Times/Facebook

El povesește că mult înainte de 1989 a existat o preocupare pentru creșterea vitezei. Primele locomotive diesel construite la noi aveau viteză maximă de 100 km/h (la 2.100 CP), dar apoi la Electroputere au fost costruite și versiuni capabile de 120 km/h, pentru a fi folosite și la transportul de călători, nu doar de marfă. ”Dorința de a spori viteza rezidă din faptul că au fost invitate locomotive din Germania, spre exemplu o locomotivă Henschel de 4.400 CP cu care am efectuat probe spre Constanța și am atins 167 km/h cu 11 vagoane. Dorința de a spori viteza a existat și atunci, mult mai mult decât există acum. Nu s-a cumpărat un diesel de 4.400 CP, dar s-a încercat la Electroputere construcția unor locomotive de 4.000 și 3.000 CP”.


Foto enjoyphotography.ro


În comunism s-a început electrificarea rețelei feroviare în 1960 cu tronsonul Brașov - Predeal și s-a modernizat și tracțiunea feroviară prin construcția în țară, atât de locomotive diesel sub licență elvețiană și locomotive electrice sub licență suedeză, din țări capitaliste așadar. ”În 1963, când s-a terminat electrificarea Brașov - Predeal, s-a organizat un concurs de locomotive și au venit două din Franța, două din Cehoslovacia, două din RDG și două din Suedia. Nu este un tronson de viteză, ci de performanță. Concursul s-a încheiat cu faptul că s-au luat locomotive tot dintr-o țară capitalistă, Suedia, și s-au construit peste 1.500 de locomotive și s-a exportat peste tot, chiar și în China”, a povestit Udriște care la un moment dat a fost a treia persoana ca importanță în CFR. El a fost acum cinci decenii primul inginer român autorizat să conducă locomotivele Diesel.

Ca dovadă a decăderii sistemului feroviar, tronsonul Brașov - Predeal are mare nevoie de reabilitare și trenurile sunt super-lente, cele mai rapide făcând 39 de minute de la Predeal la Brașov și 35 de minute invers (în 1989 rapidele și acceleratele făceau 28 de minute).


Foto HotNews

În plus, dacă România nu a electrificat nimic după 1989, alte țări au continuat în ritm susținut electrificarea rețelei, toată lumea dorind să sporească gradul de electrificare, chiar dacă inițial vorbim de o investiție mare.

Ce ar trebui să invidiem din perioada comunistă când este vorba de calea ferată din 1989, l-am întrebat pe Octavian Udriște, ”Ar trebui să invidiem atenția de care s-a bucurat această instituție strategică indispensabilă unui stat de mărimea României. Nu sunt un nostalgic, dar regret enorm faptul că s-a schimbat, din nefericire, în mod dramatic atitudinea conducătorilor față de această instituție. Dacă lucrai la calea ferată era o mândrie”, a spus pentru HotNews.ro, Octavian Udriște.

O dovadă a importanței de care se bucurau căile ferate pe vremuri este și faptul că în anii '60 exista un minister al căilor ferate (în prezent India și Pakistan sunt cele mai mari țări care au și în prezent ministere ale căilor ferate).

Evident că erau multe lucruri negative și pe atunci, iar progresul căilor ferate a fost frânat și de restricționarea importurilor ”N-aveai cum să faci decât cu ce aveai în țară, cu... nechezol”.

Trenurile de mare viteză - Un subiect dureros pentru România

Subiectul trenurilor de mare viteză revine constant în prim-plan în ultimii 12 ani și s-a discutat despre o linie București - Cluj - Budapesta. Octavian Udriște spune că trebuie clarificat ce înseamnă ”tren de mare viteză”, literatura de specialitate vorbind de trei tipuri: cele care ating peste 300 km/h, cele cu maxime între 250-300 km/h și cele care circulă pe linii clasice modernizate, trenuri ce pot rula cu până în 250 km/h. ”Primele două tipuri de linii nu permit circulația trenurilor clasice de călători și de marfă și se justifică numai la trafic intens, fiindcă linia este dedicată lor, exemplele clasice fiind Japonia, China, Spania și Franța”.

Exemplul cel mai apropiat de linii clasice modernizate este Austria, unde trenurile ating 230 km/h. ”Țări precum România trebuie să-și cunoască lungul nasului și să înțeleagă că nu avem trafic care să justifice investiții în linii dedicate (...) Este de neînțeles de ce între București și Constanța ne-am limitat la 160 km/h, deși n-avem munți ca-n Elveția, ci este teren plat. Elvețienii au făcut tunel de 57 km prin munți și circulă prin el și cu 200-230 km/h”, explică Udriște.

La noi și puținele tronsoane reabilitate s-au construit pentru o viteză maximă de 160 km/h și o sarcină utilă de 22,5 tone pe osie, în timp ce standardele europene indică o viteză maximă de 200 km/h și o sarcină utilă de 26 tone/osie.



O dovadă a lipsei de investiții ține și de numeroasele treceri la nivel cu calea ferată, treceri care diminuează mult viteza trenurilor și duc la foarte multe accidente din cauza șoferilor care ”forțează” bariera. În țările cu trenuri rapide se limitează la maxim numărul de locuri unde calea ferată se intersectează cu șoseaua.

O problemă generalizată este că România nu este capabilă să ducă la bun sfârșit proiectele feroviare mari, deși bani există. ”Uniunea Europeană subvenționează 85% din finanțarea proiectelor la rutier și la feroviar și noi nu suntem în stare să le transpunem în fapte din ”n” motive și gradul de absorbție este foarte mic. Aduceți-vă aminte că acum doi ani Corina Crețu a criticat PSD-ul pentru gradul de absorbție. Suntem într-o situație penibilă și nimeni nu vrea să înțeleagă”, spune Udriște.

”Grecii și bulgarii reclamă că nu se pot lega la rețeaua TEN-T europeană pentru că, la nord de Dunăre, Giurgiu-București este închisă de 14 ani, Giurgiu - Videle nu este electrificată, iar Calafat - Craiova nu este modernizată și permite viteze de doar 30 km/h. Păi atunci, cum să intri în Europa?”, spune Udriște care dă exemplu faptul că podul Calafat - Vidin s-a deschis în 2014 și la noi nici acum nu a început modernizarea liniei Craiova - Calafat.


Foto HotNews

Trebuie precizat că UE prevede în strategiile pe termen mediu și lung ca o parte consistentă din transportul rutier de marfă să treacă pe calea ferată. În aceste condiții, din contră, rețeaua feroviară românească s-a micșorat și cantitatea de marfă transportată a scăzut de cinci ori în trei decenii.

De ce trenurile electrice sunt cele mai potrivite


Una dintre cele mai grave lucruri ale sistemului feroviar este lipsa de vagoane (de exemplu CFR Călători are nevoie de peste 300). Nu de vagoane avem nevoie, spune însă Udriște.



”Varianta locomotivă cu vagoane trebuie uitată când este vorba de transportul de călători, în afară de trenurile internaționale și cele cu vagoane de dormit. Trenurile de zi de lung parcurs trebuie să fie rame electrice. De cele 120 de rame Desiro ne-am bătut joc pentru că nu le-am făcut mentenanță. De ce nu avem vagoane, de ce nu avem locomotive? Pentru că nu le facem revizii!”.

Trenurile electrice sunt cele mai potrivite, fiind confortabile și rapide; n-au locomotivă și chiar și la cele diesel tracțiunea poate să fie, dacă este diesel-electrică, distribuită pe toate osiile sau la un vagon da și la altul nu, ceea ce ușurează vagonul. ”La 22 de tone, cu cât sporești viteza, șocurile dintre roată și șină sunt mult mai mari, lovește cu forță mult mai mare, deformează calea și uzează șina și roata. Gândiți-vă că locomotiva trebuie să aibă greutate aderentă ca să poată să tragă vagoanele, să nu patineze. La automotoare, fie că sunt diesel-electrice, fie că sunt rame electrice, tracțiunea fiind distribuită, echipamentele nu sunt concentrate într-un singur loc, cum este locomotiva. Sarcina pe osie este de maxim 17 tone, ceea ce la viteze mari înseamnă că se reduce uzura și fricțiunea”.

Udriște spune că nu este nevoie de o autoritate care, de trei ani, face studii pentru a ne spune ce fel de trenuri ne trebuie, fiindcă știm clar ce trenuri ne trebuie. ”Mi se pare că ne-am pierdut uzul rațiunii. Plus că pierdem timpul! Au trecut trei ani de când Autoritatea de Reformă Feroviară se chinuie să facă ceva”.

De ce am ajuns atât de rău?

”Noi nu facem mentenanță, de aceea infrastructura s-a prăbușit, pentru că nu este reabilitată. Ca să doarmă liniștiți, conducătorii au scăzut viteza maximă admisă. Coborând viteza maximă admisă, a sporit durata de parcurs, iar transportul feroviar nu a mai fost atractiv și oamenii s-au dus către alte sisteme, pe distanțe lungi la avion, pe distanțe scurte către autobuz și autocar”, mai spune Udriște. Tot din această cauză nu avem destule locomotive și vagoane, pentru că nu le-am întreținut.

În plus, calea ferată nu a avut sprijin la Ministerul Transporturilor și conducătorii companiilor feroviare de la noi n-au avut ”sânge în instalație” să se lupte pentru instituția lor și s-au mulțumit să nu deranjeze.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















85130 vizualizari

  • +12 (32 voturi)    
    k (Vineri, 3 ianuarie 2020, 9:59)

    cartofiprajiti [utilizator]

    concluzia : depopulati aceasta tara de cacat....vor ramane tigani si fosti securisti...
    • +1 (29 voturi)    
      Ceaușescu nu a făcut nici-un tren. (Vineri, 3 ianuarie 2020, 13:22)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui cartofiprajiti

      Nu se pricepea.Era cizmar dar nici pantofi nu știa să facă.Nici să repare.A fost hoț de buzunare și a ajuns legal Președinte.Așa vroiau să facă PSD cu Dragnea.
      • 0 (0 voturi)    
        imbecil (Joi, 9 ianuarie 2020, 12:46)

        srpc [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

        neaga realitatea ca sa-si linga idolii neoliberali
  • +25 (29 voturi)    
    pe timpul lui Ceausescu unele trenuri (Vineri, 3 ianuarie 2020, 10:06)

    bancher [utilizator]

    chiar aveau viteza. Mergeam mult cu acceleratul pe vremea aceea si intre Videle si Buc trenul parca era racheta, asa de repede mergea.
    • -1 (1 vot)    
      ca racheta (Marţi, 7 ianuarie 2020, 12:00)

      ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui bancher

      pentru ca nu mergeai cu racheta.
      nu aveam repere ca sa comparam.
  • -34 (36 voturi)    
    birocratia (Vineri, 3 ianuarie 2020, 10:09)

    DanMiclea1 [anonim]

    In fotografii se vede ca pe locomotive erau afisate in fata numarul de inventar, semanand cu inscriptionarea
    prizonierilor din lagare.
    • +12 (20 voturi)    
      Ce redus ești? (Vineri, 3 ianuarie 2020, 12:44)

      prec [utilizator] i-a raspuns lui DanMiclea1

      Mai ai frați?
      • +6 (10 voturi)    
        He has (Vineri, 3 ianuarie 2020, 13:12)

        Idi O'Tool [utilizator] i-a raspuns lui prec

        But one was killed by the others. His brothers were 7 and 9 but 7 ate 9.
    • +15 (23 voturi)    
      Corect! (Vineri, 3 ianuarie 2020, 13:10)

      Idi O'Tool [utilizator] i-a raspuns lui DanMiclea1

      Si eu simt acelasi lucru cand ma uit la o masina si ii vad numarul.

      Dar cel mai oripilat sunt cand intra autobuzul in statie si vad "311 - Piata Rosetti - Faur Poarta 4". Asemenea inscriptii anuleaza din start sentimentul descoperirii, al surprizei. Cel mai bine ar fi sa te urci intr-un autobuz si sa mergi acolo, unde te duc pasii (ma rog, rotile).

      De asemenea ma trec fiorii cand vad codurile de bare ale produselor in supermarket. Distrug pana la radacina modul de interactie interumana de la casa de marcat unde as putea negocia cu o domnisoara draguta. Ea sa spuna ca in punga este mazare si eu sa sustin ca e fasole. Vreti, domnisoara, sa va arat cotiledoanele angiospermei?
    • +18 (18 voturi)    
      acela este un serial number (Vineri, 3 ianuarie 2020, 13:18)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui DanMiclea1

      si este diferit ptr fiecare locomotiva in parte, la fel ca si seria de sasiu a unei masini. Numarul de inventar e altceva, el se atribuie la fiecare gestiune in parte, pe cand serial number vine din fabrica si e unic pe toata durata de viata a bunului respectiv (la fel e si la locomotive, si la autoturistme, si la IMEI-ul telefoanelor mobile etc). Serial number e ca si CNP-ul tau, unic pe toata perioada vietii.
  • +17 (27 voturi)    
    sumbru viitor (Vineri, 3 ianuarie 2020, 10:12)

    voxpopulix [utilizator]

    Suntem penibili si cei care se ocupa de CFR ar trebui demisi in masa si adusa o conducere noua, care sa dea raportul ZILNIC.


    Este bataie de joc sa ignori fondurile europene care ti-ar acoperi 85% din costuri doar pentru ca mafia PSD are microbuze pe toate rutele.

    PNL, partenerelul din umbra al PSD-ului, simuleaza opozitie, simuleaza guvernare.

    USR/PLUS este sabotat din interior de un gainar pe fonduri europene, Dan Barna, si cativa lingai gen Caramitru si Ghinea.
  • +18 (28 voturi)    
    Un articol cat o carte (Vineri, 3 ianuarie 2020, 10:16)

    UpNext [utilizator]

    ce sintetizeaza capacitatea limitata, vecina cu prostia, ce caracterizeaza mentalitatea romaneasca. Indiferenta, lentoarea exasperanta, lenea patenta, incompetenta si stupiditatea extinsa in toata clasa politica si cea mai mare parte a populatiei sunt "valori" indestructibile ale acestei natiuni. Natiune care, dispretuindu-se, fuge de ea insasi in toata lumea, indreptandu-se spre inexistenta.

    Articolul sugereaza, implicit, si cum/de ce romanii au detestat modernizarea si, implicit, industrializarea tarii mai ales dupa ultimul razboi, proces care ii scotea din torpoarea seculara, mioritica, atat de draga acestei natiuni.
    • +9 (11 voturi)    
      Nu e chiar asa... (Vineri, 3 ianuarie 2020, 14:53)

      clint [utilizator] i-a raspuns lui UpNext

      Sa luam doar partea de calatori a cailor ferate. Aici avem 2 cazuri:

      1. Transport pe distante lungi - intre orase mari. Sa zicem Iasi-Bucuresti. E nevoie de trenuri si linii de mare viteza, adica investitii mari. Aici intr-adevar, domnul din interviu are dreptate. Dupa 90, nu s-au facut investitii ca pe vremea comunistilor. Adica nu s-au facut mai deloc. Situatia economico-politica si nivelul mare de investitii necesare, mai ales in calea ferata, ne tine pe loc. Oamenii s-au orientat spre masini personale, un fetis post-decembrist al romanului, acum e greu de schimbat realitatea si nici bani nu prea sunt. Eu cred ca aici e vorba neputinta mai degraba.

      2. Transport pe distante scurte. Adica regio, trenuri de navetisti, etc. Aici e o realitate diferita. Este vorba mai degraba de rea-vointa. Uitiati-va la mersul trenurilor. Luati un sat pe unde trece trenul si vedeti ce trenuri sunt spre cel mai apropiat oras. Veti gasi 2, la ore imposibile pentru navetisti, gen 10 dus si 14 intors. In strainatate, sunt cateva trenuri intr-o ora, mai mici. Aici se putea face ceva - trenuri mai multe. Ramae de vazut daca ar fi rentabile. Dar daca si consumatorii ereu educati sa renunte la masinile personale sau sa nu mearga ca vitele in maxi-taxi-urile vreunui smecheras de la partid, cine stie, poate ajungeam si noi ca oamenii care traiesc in afara orasului sa poata lucra in orase. In schimb s-au favorizat firmele de maxi-taxi, abonate la partide, care au "contribuit" in felul lor la decizia abandonarii cailor ferate.
      Macar cele cateva orasele mari care prospera ( Bucuresti, Constanta, Cluj, Brasov ) ar trebui sa aiba o retea de cai ferate care sa le conecteze cu suburbiile si sa aduca forta de munca spre oras, rapid. Cel putin asa e in alte tari. Bine, ei au si de munca, e vorba de un complex de factori socio-economici care, cu tot respectul, scapa domnului din interviu, care a trait in alta epoca. Adica nu numai investitiile sunt cheia. E vorba si de educarea publicului, etc.
    • 0 (4 voturi)    
      Nu-i asa ca n-ai inteles nimic (Luni, 6 ianuarie 2020, 14:36)

      salvatore [utilizator] i-a raspuns lui UpNext

      ... din ce este si ce a fost poporul roman? Daca ne urasti atat de mult pe noi romanii, tu, care probabil esti din Patagonia, de ce nu iti iei lumea-n cap si sa ne uiti, sa nu ne mai scrii? Totusi, dureros nu este ca tu, un nimeni in drum, ne urasti, dar inca 21 de analfabeti functionali sunt de acord cu tine sau n-au inteles ce-ai balmajit si totusi ti-au dat like. Trist.
  • +13 (17 voturi)    
    La ce angajari (Vineri, 3 ianuarie 2020, 10:41)

    sipu [utilizator]

    a facut politicul in domeniun transporturii , ne meritam soarta
  • +7 (21 voturi)    
    Toata floarea inginerimii romanesti.... (Vineri, 3 ianuarie 2020, 10:42)

    Lucky1 [utilizator]

    ...s-a chinuit sa scoata tren ul guvernamental al lui Nea Nicu la niste parametri nemaintalniti pentru Romania.
    Peretii blinditati, geamuri incasabile, instalatie de conditionat aer capabila sa controleze aerul in parametri care sa nu-l faca pe Nea Nicu sa stranute daca este cu cateva grade mai rece la picioare, instalatii de intercomunicatie cu covor de contact, chiuvete si bai din cea mai fina ceramica si cate si mai cate fineturi...
    Din cauza acestor echipamente speciale greutatea vagonului a devenit asa de mare ca nu se mai putea atinge viteza dorita fara pericol de deraiere.
    Vagoanele mancau o avere pentru care poporul era obligat sa munceasca crunt spre a plati milioanele de dolari bagate in acest tren.
    • -11 (21 voturi)    
      Asta este. (Vineri, 3 ianuarie 2020, 12:51)

      prec [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1

      Dar era doar unul. Acum sunt mii ca Ceașcă. Eu aș prefera unul ca Ceașcă decât miilor ca Jiji, Copos, Ilici, Băsexu..... Și, viermuș, Ceașcă folosea acel tren dar el era al țării. Acum nu mai e nimic al țării. Ce nu s-a putut fura, s-a distrus, vezi chiar acest C.F.R..Dar pentru reduși este greu să priceapă.
      • +6 (14 voturi)    
        Toți cei înșirați de tine. (Vineri, 3 ianuarie 2020, 14:21)

        asavreau [utilizator] i-a raspuns lui prec

        Sunt cu mult mai deștepți ca Ceaușescu.Să știi că și acum românii fac trenuri performante,dar îți este ție lene să te documentezi:îți place să te lamentezi.Dacă vrei tren deosebit,pune și-l face !
        • -4 (6 voturi)    
          În special Jiji. (Vineri, 3 ianuarie 2020, 15:19)

          Tayen [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

          Și sunt genii față de alde din ăștia ca tine, garantat!
        • +2 (4 voturi)    
          Gigi in niciun caz nu ii este superior (Vineri, 3 ianuarie 2020, 17:17)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

          lui Ceausescu. Ceilalti da (Copos, Iliescu, Basescu) sunt mai cu carte.
      • -2 (4 voturi)    
        OK (Sâmbătă, 4 ianuarie 2020, 10:56)

        fl0rin [utilizator] i-a raspuns lui prec

        Mare noroc pe capul nostru ca ce ai prefera tu nu conteaza deloc.
  • -7 (31 voturi)    
    am distrus si CFR (Vineri, 3 ianuarie 2020, 10:42)

    tahomir [utilizator]

    dar macar avem acum o datorie de peste 100 miliarde si, cel mai important, suntem sclavii americanilor, cei mai puternici de pe planeta.
    Eu zic ca merita si acest sacrifiu, cu CFRul.
    Ce poti sa-ti doresti mai mult ca natiune?
    Forta , rromanashilor!
  • -6 (20 voturi)    
    normal (Vineri, 3 ianuarie 2020, 11:01)

    thebblack [utilizator]

    mi se pare normal ca pe vremea lu nea nicu trenurile romanesti mergeau ca vantu si ca gandu. doar erau facute din otelul de tancuri rusesti topite cu laseru.
    • +7 (7 voturi)    
      Exact (Vineri, 3 ianuarie 2020, 13:12)

      Idi O'Tool [utilizator] i-a raspuns lui thebblack

      De catre Maiorul Vifor...
  • +17 (19 voturi)    
    rame contra vagoane (Vineri, 3 ianuarie 2020, 11:48)

    feroviarul123 [utilizator]

    Ramele sunt într-adevăr foarte bune dar necesita întreținere mai scumpa si mai deasa. Ai o problema la o rama ai imobilizat 4 vagoane 200 de călători mai puțin. La un tren doar locomotiva este complicata, vagoanele se întrețin ușor. Daca CFR Călători avea doar rame azi mai aveam 10 trenuri in circulație. CFR-ul nu va pute fi eficient decât cu manager profesionist, nu cu smenari precum Gavrila sau Dorobantu care au zeci de firme căpușe . A venit Sophocleus si i-au dat la cap el ca le-a cerut la privați sa plătească datoriile. Genul asta de manager are nevoie CFR.
    • +10 (10 voturi)    
      Ramele au dezavantaje (Vineri, 3 ianuarie 2020, 14:22)

      trotuar [utilizator] i-a raspuns lui feroviarul123

      dar și avantaje. O problemă la o ramă modernă duce mai rar la imobilizarea unui întreg tren. De fapt având mai multe motoare defecțiunea unuia dintre ele poate fi comensat de celelalte.

      Depinde de tipul de ramă. Dacă sunt modulare (nu gen cel de la Softronic) schimbarea unuia vagon defect sau pentru întreținere se poate face relativ ușor pentru a permite repararea. În plus poți avea și un mix de vagoane obișnuite și autopropulsate.

      Sunt de acord că mentenanța e mai mare decât la un vagon obișnuit dar pe de altă parte motoarele mai mici sunt mai ușor de întreținut/reparat decât unul singur imens.
    • +9 (9 voturi)    
      Așa știi tu. (Vineri, 3 ianuarie 2020, 14:24)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui feroviarul123

      Dar nu știi corect.Este simplu bouvagon,dar și ăla are boghiu la fel cu vagonul pentru persoane.Pentru viteze mari boghiul este baza.
  • +15 (19 voturi)    
    ... (Vineri, 3 ianuarie 2020, 12:20)

    cartograful [utilizator]

    Prima piata pt. refacerea cu ceva sanse a sistemului feroviar ar fi transportul navetistilor catre marile orase (Bucuresti, Cluj, Iasi, Timisoara, etc)
    Ma refer la un transport civilizatȘ
    - rame automotoare curate, prevazute cu tot confortul (wifi, vending machines pt. apa/sucuri/snacks, spatii pentru biciclete)
    - sisteme de plata moderne si eficiente (telefon, POS-uri in tren) care sa excluda statul la coada la ghiseu
    - problema vandalismului se poate rezolva relativ usor prin camere de supraveghere si 1-2 gealati in statie care sa imparta felicitarile in prima statie + actiuni in justitie si nu amenzi pt. cei care distrug intentionat. Dupa ce vand lucruri de prin casa ca sa plateasca reparatia unei banchete sau a unui geam se potolesc rapid.
    - statii relativ dese, preferabil cladiri noi, tipizate pt. eficienta, care sa includa pe langa ghiseu si sala de asteptare si utilitati de tip urban (magazine tip supermarket, birouri curierat, posta, plata facturi) a.i. calatorul sa poata folosi in mod util timpul de asteptare a trenului
    - frecventa mare (~15 min sau chiar 10 min) la ore de varf
    In felul asta ar putea deservi zonele periurbane aparute dupa anii 2000, zone amorfe de locuine la periferiile oraselor si care sunt lipsite atat de dotari urbane cat si de gabaritul necesar al cailor de circulatie.
    Caile ferate suburbane ar putea constitui o alternativa la ambuteiajele zilnice.
    Daca acest sistem ar merge, CFR-ul s-ar putea gandi cum eficientizeaza liniile intre 50 si 500km. Tot ce e peste asta e aproape pierdere de timp, avionul e mai eficient fata de investitiile uriase cerute de trenurile rapide.
  • +9 (13 voturi)    
    Se intreaba cineva (Vineri, 3 ianuarie 2020, 14:41)

    asadar... [utilizator]

    ce rol joaca mafia microbuzelor in prabusirea CFR-ului?
    • +12 (12 voturi)    
      A avut. (Vineri, 3 ianuarie 2020, 16:01)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui asadar...

      A fost o perioadă când CFR asigura supremația în transport.pe la începutul anilor 90 au început greve la CFR,unele ciudate și făcute în prag de sărbători.Asta a dat avânt utilizării microbuzelor.Ușo-ușor lumea sa obișnuit cu microbuzele,acestea sau înmulțit,au devenit mai performante,mai sigure și la prețuri convenabile încât trenul a început să piardă clienți.Mare vină o au salariații(foștii) care nu se comportau civilizat,încurajau mersul fără să plătești și furturile din vagoane și din elemente de cale ferată.Așa și-au făcut mulți vile de lux și afaceri.Povestea poate continua,dar sunt alte vremuri,alte condiții și CFR trebuie să se adapteze la ele ca să funcționeze în parametri buni.Poate ar fi bună o conducere străină-franceză,germană,pentru-că ai noștri au rămas încă cu mentalitatea proprietății comune de nimeni îngrijită.
  • -1 (7 voturi)    
    deci suntem prosti... (Vineri, 3 ianuarie 2020, 14:50)

    young_e [utilizator]

    ...asadar nu are rost sa mergem la scoala. de ce? pentru ca suntem prosti. si asa veti ramane!
  • -8 (12 voturi)    
    RIP CFR (Vineri, 3 ianuarie 2020, 16:00)

    tataia12 [utilizator]

    Trenurile electrice NU SINT cele mai potrivite. Daca era asa de ce americanii, canadienii si altii au ales tractiunea feroviara diesel? Pina in 100-120km/h sint viteze normale pentru trenurile din ziua de azi dar mai mult de atit se numeste viteza nebuneasca. Sau vreti sa spuneti ca trenurile de mare viteza nu au accidente? Au chiar si mai frecvent decit trenurile de viteza normala. Si apoi cine vrea mai repede nu are decit sa mearga cu avionul. Pina la urma nimeni nu mai vrea sa circule cu trenul...lumea are masini in ziua de azi....ce rost mai are sa incerci sa mai resuscitezi un muribund!? Lasati caile ferate sa moara cu demnitate!
    • +4 (8 voturi)    
      Ce nume ai ales (Vineri, 3 ianuarie 2020, 19:20)

      dan63 [utilizator] i-a raspuns lui tataia12

      tataia- ți-ai ales bine numele - Hokkaido nu a avut niciun accident la trenurile de mare viteză, de la aparițai lor. O problemă a fost boom-ul sonic prin tunele, care a dus la studiul și adoptarea botului de tren după forma ciocului păsării Regele pescar (king fisher), ceea ce la noi nici în cele mai SF vise nu vezi...
      • -6 (10 voturi)    
        tataia (Vineri, 3 ianuarie 2020, 22:26)

        tataia12 [utilizator] i-a raspuns lui dan63

        O spui de parca ar fi ceva rau....nu stii ce virsta am, nici eu nu am idee ce virsta ai tu....dar categoric am acumulat mai multa intelepciune decit majoritatea celor de pe aici. De aia imi zic tataia. In momentul in care sustii trenul, si mai ales trenul ELECTRIC....de parca nu ar fi suficient ca este tren si duce oamenii cu zecile sau cu sutele ca pe vite cind oamenii vor sa calatoreasca in confort si INTIMITATE, mai trebuie sa se si alimenteze cu crengi si sirme care pun viata in pericol...este clar ca esti spalat pe creier de propaganda socialista/ecologista. Poti sa imi faci sapte mii de studii care pot sa imi arate ca trenul e mai bun...e mai rapid, mai ecologic, mai eficeint energetic decitt masina...dar stii care este singurul lucru care conteaza? Masina este PROPRIETATE. Dispui de ea cum vrei. Plecarea e la ora care vrei tu si din locul din care vrei tu. Sosirea la fel. Vrei sa iei doua-trei persoane cu tine? Ok. NU vrei, iarasi bine, nu iei, mergi singur. Masina ofera LIBERTATEA pe care nu o va oferi nici un mijloc de transport in comun vreodata. Oamenii au inceput sa guste putin cite putin din libertate....nu ii mai intorci inapoi la comunism...unde era ok sa imparti acelasi spatiu minusucul cu alte persoane pe care nu le cunosti si a caror vorbararie proasta ar putea sa te scoata din sarite.
        • +4 (6 voturi)    
          tataia12 esti cu pluta (Sâmbătă, 4 ianuarie 2020, 17:35)

          dt1961 [utilizator] i-a raspuns lui tataia12

          Imi pare rau ca trebuie sa te jignesc dar ceea ce debitezi tu este o jignire la adresa mult mai multor persoane. Băi frate lumea merge spre reducerea poluarii si spre folosirea energiei non poluante. Se tinde din ce in ce mai mult spre mijloacele de deplasare electrice si reducerea celor pe combustibili conventionali. In Germania, de exemplu, sunt sosele peste sosele si masini peste masini dar, sunt si trenuri peste trenuri. Majoritatea electrice. Cele pe distante scurte (printre toate satele si circuland la intervale de putine minute, se numesc Bhannstrsse) si trenurile pe distante lungi (intre orasele principale) care sunt de viteze de pana la 300 km pe ora. Spre surprinderea ta si a celor ca tine, oamenii circula foarte mult cu trenul (mai ales local) desi au (si au avut) cu mult mai multe si mai bune masini decat noi si infrastructura nu poteci de pamant ca in Romanica.
          • +1 (1 vot)    
            jigniri (Luni, 6 ianuarie 2020, 15:09)

            tataia12 [utilizator] i-a raspuns lui dt1961

            Tu poti sa jignesti pe cine vrei....nu ma simt raspunzator pentru faptele tale. Daca atita stii tu...sa jignesti...Lumea se indreapta spre mijloace de transport nepoluante? Ce inseamna nepoluant? Ce inseamna poluant? Tu chiar crezi vrajeala aceea cum ca poluarea provine de la emisiile motoarelor cu ardere interna? Aceasta este minciuna secolului XX..cel putin din a doua jumatate a sec XX....dar au inceput pina si unii politicieni sa dea inapoi de la minciuna incalzirii globale si a poluarii. Vezi Trump. Curentul electric este de fapt cel mai mare poluator...dar despre asta nu se vorbeste. Ai auzit vreodata termenul de smog electromagnetic? Sint sigur ca da....dar ai trecut peste si ai uitat...la urma urmei motorul cu ardere interna este sursa tuturor relelor pe acest pamint, nu-i asa? S-a descoperit vinovatul si pentru despaduriri si pentru fictiva topire a calotelor glaciare, etc. Nu e decit o minciuna menita a deposeda incet incet oamenii de propriile lor mijloace de transport (masini). Mai spunea cineva pe aici ca era o vreme cind CFR era principalul transportator din aceasta tara. Eu sper sa nu ne mai intoarcem niciodata la acele vremuri de trista amintire.
          • -1 (1 vot)    
            etalon de civilizatie (Marţi, 7 ianuarie 2020, 2:03)

            tataia12 [utilizator] i-a raspuns lui dt1961

            Si ma rog de cind Germania este etalon de civilizatie? O fi pentru noi romanii care de infomentati ce sintem credem ca acolo umbla toti ciini cu covrigi in coada...dar adevaratul etalon de civilizatie a fost si inca mai este intr-o oarecare masura SUA. Nu stiu cit timp va mai ramine...dar asta este alta problema, eu nu sint prooroc. Arata-mi si mie in SUA unde sint trenurile electrice. Arata-mi cita lume circula cu trenul. Ok....stiu ca au si ei Acela express, tren de mare viteza....care, ca mai toate trenurile de mare viteza este electric. Da' nu este responsabil nici de 2% din traficul de calatori. Poate nici atit. Asta pentru ca in SUA oamenii sint lasati sa aleaga cu ce calatoresc....dupa propriille lor preferinte. Nu se cheltuiesc sume enorme pentru propaganda....(adica indoctrinare si spalare pe creier) ca in..cum sa ii zic eu....daca tu zici Romanica sa indraznesc si eu sa spun Europica?
            • +1 (1 vot)    
              Germania este etalon de civilizatie (Marţi, 7 ianuarie 2020, 15:03)

              ruskimushki [utilizator] i-a raspuns lui tataia12

              de cand te-au cucerita de doua ori pentru ca le-ai declarat razboi (prima) si nu te-ai opus (secunda), apoi din cauza simpla ca tu nu produci nimic din ceea ce produce Germania, la sfarsit pentru ca marca egal 1 leul egal 0.
              Reseteaza-te, national-comunismul e mort, ar trebui sa fie si national-comunistii morti.
              • 0 (0 voturi)    
                resetarea omenirii (Joi, 30 ianuarie 2020, 15:04)

                tataia12 [utilizator] i-a raspuns lui ruskimushki

                Comentariul tau nici macar nu merita un raspuns..dar voi face pustiul de bine sa ti-l dau. De unde si pina unde m-ai scos pe mine national comunist? sau tie iti palce sa discreditezi interlocutorul dar lovind pe linga? Sint mai capitalist ca tine. Citeste comentariile mele anterioare desteptule! Iar national socialisti erau.....a....ai ghicit. Exact nemtii aka nazistii.Si cine i-a infrint in razboi? Americanii! Bine..ok si rusii..dar eu vorbeam de americani, aia e civilizatie. Si aia nu au pus botul nici la trenuri electrice. Nici de mare viteza, nici la idiotenia cu poluarea de la masini
  • +12 (12 voturi)    
    DE STAT (Vineri, 3 ianuarie 2020, 16:10)

    TrueBlue [utilizator]

    Fiind "strategica" CFR a ramas in proprietatea statului. Care este legatura intre a fi de stat si a fi strategic se poate observa la mai toat companiile de stat.
  • +4 (4 voturi)    
    rame (Sâmbătă, 4 ianuarie 2020, 8:26)

    gpavel [utilizator]

    "ramele electrice"sunt folosite(in restul europei)doar la transportul pe distante mici(max 100-150km),sunt in general pentru navetisti!celebrele noatre rame electrice erau folosite pe trasee lungi ,fara sa fie proiectate pentru ele,nu aveau loc pentru bagaje mari,aveau putine toalete(erau pentru 90-100 minute de drum)sper ca nu va fi d-ul udriste cel care va face noua strategie,sper ca nu se repeta "strategia"din ministeriatul lui basescu,care a tras concluzia ca nu avem nevoie de autostrazi la numarul de calatori de atunci!trenurile tip tgv "atrag"calatorii,deci sa nu venim cu statistici facute fara judecata.....
  • +3 (3 voturi)    
    Acum de sărbători (Sâmbătă, 4 ianuarie 2020, 9:42)

    nick24 [utilizator]

    Pe linia București-Brașov a fost o cerere f mare pe CFR.
    Anunțul de la CFR: “ nu mai sunt bilete!”
    Ce ar fi trebuit să facă CFR - să pună vagoane suplimentare, să pună trenuri suplimentare, să incurajeze deplasarea cu trenul, nu cu mașina personală.
    Chiar nu au găsit niște vagoane cu etaj pt trenurile suplimentare?
    Cred că nici nu i-a interesat, cum de altfel nu-intetesează nici faptul CĂ DUPĂ REABILITARE, acum pe București- Predeal se face mai mult ca înainte de 1989!!?!?!
    Ce fel de reabilitare a fost făcută? Nu s-ar putea face un audit?
    • -1 (1 vot)    
      incurajare (Luni, 6 ianuarie 2020, 15:12)

      tataia12 [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      Si de ce nu ar trebui incurajata folosirea masinii personale ma rog frumos?
      • 0 (0 voturi)    
        simplu (Joi, 9 ianuarie 2020, 12:54)

        srpc [utilizator] i-a raspuns lui tataia12

        fiindca traficul devine poluant si stresant
        • 0 (0 voturi)    
          poluare? (Joi, 30 ianuarie 2020, 14:59)

          tataia12 [utilizator] i-a raspuns lui srpc

          Stresat esti tu....eu nu. Si tu chiar mai crezi in poluarea de la masini? Iti garantez eu..altele sint cauzele.
  • +4 (4 voturi)    
    eu (Sâmbătă, 4 ianuarie 2020, 15:09)

    andrei1232000 [utilizator]

    zic sa cautam acei ministri ai transporturilor (sau alti indivizi cu functii de decizie in partide) care au avut interese in transportul cu autobuze, microbuze etc. sa-i judecam pentru inalta tradare. dupa care sa-i cautam pe cei care au neglijat infrastructura si au sabotat dezvoltarea Romaniei in folosul Ungariei. De exemplu pe aeroporturile modernizate din nord-vest nu mai aterizeaza decat niste amarate de curse Tarom. Din Debrezen se vine in Romania. Ca sa profite Wizz - companie maghiara (la Oradea a fost santaj UDMR).
  • +2 (4 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Sâmbătă, 4 ianuarie 2020, 16:05)

    [anonim]

  • +1 (1 vot)    
    paleshte lumea-ntreaga in fata realizarilor (Marţi, 7 ianuarie 2020, 12:00)

    ruskimushki [utilizator]

    din toate domeniile.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by