Pe șantierele de două miliarde de euro ce leagă zona Aradului de Simeria sunt tronsoane unde gradul fizic de execuție s-a apropiat de 50%, iar între Simeria și Sighișoara gradul de execuție a sistemelor de semnalizare este de aproximativ 80%, a anunțat CFR Infrastructură. Compania spune că 565 km dintre cei 850 km dintre Curtici și Constanța sunt modernizați. Pentru Mersul Trenurilor care intră în vigoare în decembrie ar trebui să se vadă o schimbare între Sighișoara și Simeria, unde viteza medie este acum de 60 km/h și ar trebui să urce spre 100 km/h.

Lucrari feroviareFoto: CFR Infrastructura

Trebuie spus că pe coridorul IV sunt două porțiuni unde nu se vor vedea îmbunătățiri prea curând:

- Brașov - Sighișoara, lucrările vor dura probabil încă minim 3-4 ani, până atunci vitezele medii vor fi de sub 45 km/h. Noua varianta va fi mai scurtă cu 17 km.

- Brașov - Predeal, lucrările de modernizare nu au început și deci viteza medie va fi de 40-50 km/h încă mulți ani de acum înainte (minim 5 ani probabil)

O altă zonă cu viteze mici este Arad - Simeria, medii de sub 50 km/h, însă măcar șantierul avansează și rezultatele s-ar putea vedea în Mersul Trenurilor 2023-2024.

Iată ce spune CFR Infrastructură

Coridorul feroviar Rin - Dunăre (ramura nordică) - 565,8 km de cale ferată modernizată pe teritoriul României

Coridorul Rin-Dunăre (ramura nordică) străbate România de la vest spre est, între Curtici şi Constanţa, pe traseul Curtici-Arad-Simeria-Coşlariu-Sighişoara-Braşov-Bucureşti-Constanţa, în lungime de cca 850 de kilometri, din care 565,8 km de cale ferată sunt modernizați la standarde europene.

Care sunt tronsoanele modernizate

- Km 614 - Arad - Curtici (41,1 km))

- Sighișoara - Simeria (160,7 km)

- Predeal - București- Constanța (364 km)

260 de km de cale ferată sunt în execuție

- 141,17 km pe secțiunea Km 614 - Gurasada - Simeria

- 6 km pe varianta nouă de traseu Podu Mureș - Coșlariu și liniile CF din HM Podu Mureș (parte a tronsonului Vințu de Jos-Coșlariu)

- 112,5 km pe secțiunea Brașov - Sighișoara (contracte semnate în 2020)

Studiu de fezabilitate în derulare pe 26,9 km

- 26,9 km pe tronsonul Predeal – Brașov (contract semnat în 2020)

Detalii tehnice de execuție

  • Frontieră - Km 614: 41,1 de kilometri modernizați și recepționați
  • Km 614 - Gurasada - Simeria (141,17 km) lucrările de modernizare a infrastructurii și suprastructurii feroviare sunt în plină desfășurare pe toate cele patru loturi de lucrări

- Subtronsonul 2a: Km 614-Bârzava (41,91 km) – stadiul fizic de execuție – 47%

- Subtronsonul 2b: Bârzava – Ilteu (36,04 km) – stadiul fizic de execuție – 47,5%

- Subtronsonul 2c: Ilteu – Gurasada (22,34 km) – stadiul fizic de execuție – 26,3%

- Tronsonul 3: Gurasada – Simeria (40,88 km) – stadiul fizic de execuție – 34%

Km 614 - Gurasada - Simeria, un traseu reconfigurat pe o distanță de 141,17 km care include construcția a 9 poduri noi peste Râul Mureș, două tuneluri, dar și modernizarea stațiilor de cale ferată.

Simeria - Coșlariu - Sighișoara - 166,7 km

- 160,7 km modernizați și recepționați

- 6 km pe varianta nouă de traseu Podu Mureș - Coșlariu și liniile CF din HM Podu Mureș (parte a tronsonului Vințu de Jos-Coșlariu) în execuție, cu termen de finalizare a lucrărilor până la finalul acestui an

- lucrări de semnalizare ERTMS Sighișoara - Coșlariu (91,5 km) - stadiul de execuție 88%

- lucrări de semnalizare ERTMS Simeria - Coșlariu (75,2 km) și OCC Simeria - stadiul de execuție 79%

Viteza de circulație a trenurilor de călători este de 120 km/h, iar după finalizarea lucrărilor de semnalizare, trenurile de călători vor putea circula cu viteza maximă de 160 km/h.

Cele mai importante construcții noi realizate între Simeria şi Sighişoara sunt: podul în formă de arc (134,6 metri) peste râul Târnava Mare, Tunelul Sighișoara (401 metri), Tunelul Daneș (969 metri), cel mai lung tunel de cale ferată construit în România după 1989, pasajul superior rutier peste DN 13 și Tunelul Turdaș (780 de metri).

Sighișoara - Brașov, contracte semnate în 2020 pentru modernizarea a 129,9 km

- pe tronsoanele marginale, care sunt și cele mai mari, respectiv subsecțiunile Sighișoara - Cața (46,5 km) și Apața - Brașov (39,3 km), în lungime totală de aproximativ 86 de km, reunite într-un singur contract (semnat în 05.03.2020), se desfășoară lucrări de demontare a actualei infrastructuri

- pentru subsecțiunea Cața – Apața (44 km) contractul a fost semnat pe 22.09.2020

Între Sighișoara și Brașov, în urma lucrărilor de modernizare, lungimea traseului se va scurta la 112,5 km

Brașov - Predeal (26,9 km)

- în data de 07.09.2020 a fost emis ordinul de începere pentru elaborarea studiului de fezabilitate

Predeal - București - Constanța - 364 km modernizați

- secțiunea Predeal – Câmpina a fost finalizată în 2014

- secțiunea Câmpina – București a fost finalizată în 2004

- secțiunea Băneasa – Fetești a fost finalizată în 2014

- secțiunea Fetești – Constanța a fost finalizată în 2013