​Budapesta are un plan pe termen foarte lung - până în 2040 - de a crește cu 80% numărul celor care folosesc trenul în oraș, obiectivul fiind ca peste 120.000 de oameni care acum utilizează des mașina, să treacă la tren. Pentru asta, se vor face investiții într-un tunel între două gări mari, se va extinde rețeaua de cale ferată în oraș și va crește numărul de trenuri de tip S-Bahn.

Gara Nyugati din BudapestaFoto: Xin Hua | Dreamstime.com

Budapest Development Centre (BFK) a anunțat concluziile unui studiu amplu care să ducă la creșterea cu 80% a numărului de pasageri ce folosesc trenul în Budapesta și în zona metropolitană.

Capitala Ungariei are ce Bucureștiul NU deține: o rețea de trenuri regio-urbane stil S-Bahn care face deplasarea mai ușoară și rapidă. Ungurii vor continua să investească în rețea pentru ca în 20 de ani, 12% dintre cei care se deplasează cu mașina în oraș, să treacă la tren.

Strategia de dezvoltare va fi supusă consultării publice și conține 60 de măsuri împărțite în două categorii: termen scurt (până în 2030) și termen lung (până în 2040).

Printre propuneri se numără ajungerea la punctul în care călătoria din centru până la aeroportul internațional să dureze 20 de minute, să fie adăugate 16 opriri în rețeaua trenurilor regio-urbane și călătoriile lungi să ajungă să fie reduse în medie cu 15 minute.

Se propun investiții în dublarea unor linii, în extinderea unor stații mari și în cumpărarea de material rulant, astfel ca numărul de trenuri regio-urbane care circulă la orele de vârf să crească de la 42, la 93, finalitatea fiind ca timpii de așteptare să scadă și trenul să devină atractiv pentru cât mai mulți.

Fără investiții, rețeaua nu va putea permite dublarea numărului de trenuri la orele de vârf, iar cea mai mare investiție este construirea unui tunel care să lege două dintre gările mari: Nyugati și Déli. Un astfel de tunel ar costa enorm și în prezent se elaborează un studiu de fezabilitate pentru a vedea cât va costa totul.

Sunt propuse și investiții pentru construirea de linii stil S-Bahn și în partea de sud a orașului și integrarea acestora apoi cu rețeaua feroviară națională.

Sunt propuse investiții în trenuri electrice noi, în parcări de tip ”park and ride” lângă unele gări și sunt înaintate și variante care să ducă la scurtarea timpului necesar pentru ca trenurile de marfă să treacă prin zona capitalei.

Sursa: International Railway Journal