De ce vara aceasta călătoriile cu trenul sunt mai grele și durează tot mai mult pe distanțe lungi

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 30 iunie 2021, 9:39 Economie | Industrie Feroviara


Tren al CFR Calatori
Foto: Stefania Gal
Episoadele de vreme severă, infrastructura precară, locomotivele vechi și comunicarea cu probleme au complicat în ultimele săptămâni călătoriile cu trenul pe distanțe lungi. O combinație dintre acești factori a dus chiar și la întârzieri de 4-7 ore, ceea ce înseamnă că un drum cu trenul dintr-o parte a alta a țării poate dura 20-24 de ore. Din păcate, astfel de episoade duc la scăderea și mai mult a încrederii în tren și îndreaptă oamenii către mașina personală.

În ultimele 3 săptămâni au fost multe cazuri de întârzieri foarte mari. De exemplu, trenul sezonier Arad - Mangalia a făcut 24 de ore, în loc de 17, iar într-o altă zi, trenul Curtici - Craiova - București a întârziat patru ore. Tot patru ore a întârziat un tren Galați - București, după ce locomotiva s-a defectat. Sunt doar câteva exemple. Din cauza infrastructurii poți traversa țara de la un capăt la altul cu o medie de 50 km/h: dacă se mai adaugă la acest parcurs încă 3-4 ore atunci este foarte grav.

Nu s-a publicat o statistică a numărului de defecțiuni apărute la locomotivele CFR Călători, însă în ultimele două săptămâni au fost nepermis de multe, cu consecințe deloc plăcute pentru pasageri. Cel mai recent exemplu este de marți, când trenul București - Curtici - Viena a staționat aproape două ore în Sinaia, la nici 90 de minute de la plecarea în cursă.

O altă serie de probleme au apărut din cauza episoadelor de vreme severă (vânt, ploi puternice furtuni, inundații), mai ales că primăvara și începutul verii au adus o instabilitate ieșită din comun. Spre exemplu, în week-end au căzut peste 100 de copaci peste liniile de cale ferată în mai multe județe și îndepărtarea acestora a fost complicată și a durat câteva ore.

Practic, rafalele puternice de vânt au dus la căderea copacilor peste linia de contact și deci au apărut deranjamente grave. Vineri, pe linia 502, în zona Floreni - Ilva Mare furtuna a dus la întreruperea alimentării cu energie electrică. Drezinele pantograj au intervenit pentru a readuce tensiunea în linia de contact.

Întârzieri de 3-4 ore au fost și din cauza unui tren de marfă care a deraiat în județul Mureș: trenul de marfă a fost retras din linia curentă, iar această operațiune a durat. Tot în week-end, în zona Câmpina, apele au ajuns la nivelul liniei de cale ferată.

Problemele de infrastructură se simt mai rău în situații severe

Episoadele severe de vreme au apărut în aceste săptămâni mai des decât în alți ani: au fost mai dese furtunile și perioadele cu precipitații masive. Problema este că în multe porțiuni este linie simplă, astfel că se intervine greu, iar dacă un tren se blochează apar întârzieri în lanț.

Cum sectorul feroviar este grav subfinanțat nu putem spera rapid la o îmbunătățire, dar măcar în ultimele luni au fost mai multe anunțuri despre proiecte de reabilitare ce ar trebui să înceapă. Subfinanțarea face și ca utilajele CFR Infrastructură să fie vechi și insuficiente și deci intervențiile să dureze mai mult.

Locomotivele se strică prea des

În ultimele săptămâni au fost multe cazuri în care s-au defectat locomotive ale CFR Călători și înlocuirea a durat și câteva ore. Este un lucru neplăcut și nu e de mirare dacă ținem cont că media de vârstă a parcului este de 40 de ani și există în funcțiune și locomotive produse acum peste cinci decenii.

Angajații de la divizia de reparații au protestat la început de 2020 și spuneau că trebuie în multe cazuri să ia o piesă de la o locomotivă pentru a o pune la alta și că lucrurile sunt din ce în ce mai grave.

Vârsta medie a parcului inventar de vehicule feroviare de tracţiune, în funcţie de tipul de tracţiune se prezintă astfel: locomotive electrice - 39 de ani, locomotive diesel – 45 ani, automotoare – 50 ani. Mai puțin de 15 locomotive CFR Călători au fist modernizate după 2007. Ultimele vehicule feroviare de tracţiune au fost achiziţionate de către CFR Călători în perioada 2009-2011.

Nici aici nu putem spera într-o rezolvare și nici în venirea noilor rame electrice fiindcă licitațiile s-au tot blocat și nu mai putem spera să avem aceste trenuri noi mai repede de 2025.

Apar destul de des incidente cu locomotive care se defectează. În afară de vechimea parcului, care este următorul aspect ca importanță ce duce la apariția acestor defecțiuni? CFR dă vina pe linii, dar nu menționează nimic de faptul că, de multe ori, reviziile nu se fac la timp.

”Un alt factor care conduce la apariţia de deficienţe în exploatare, în afară de vechimea parcului, îl reprezintă starea căii de rulare care determină numeroase şocuri la subansamblele vehiculelor”, spunea CFR Călători într-un răspuns trimis HotNews.ro la început de 2020.

Probleme de comunicare cu pasagerii

Am explicat de ce apar întârzieri, dar mai trist este că nu sunt informați călătorii. Guvernul României are o pagină în care, în teorie, ar trebui să fie trecute diverse probleme legate de transport (șosele inchise, trenuri care întârzie mult), dar de cele mai multe ori nu figurează acolo trenurile cu mari întârzieri.

Deficiențe de comunicare sunt și la CFR Călători: de multe ori călătorilor din tren nu li se spune de ce un tren staționează zeci de minute. Nu există vreo pagină a CFR Călători în care să fie listate întârzierile trenurilor în timp real.

CFR SA are portalul Trenul Meu unde poate fi trecut numărul trenului pentru a vedea unde este garnitura, însă în destule cazuri nu se afișează nimic, mai ales de pe mobil.

Rezultate mai bune se pot afla intrând pe portalul Infofer la rubrica Rute Trenuri și, după ce introduceți ruta dorită și vi se afișează rezultatele apăsați butoanele ”În timp real” și apoi ”Detalii” în dreptul trenului despre care doriți să aflați informații. Foarte utilă, tot pe Infofer, estre rubrica Plecări/sosiri stație: aici puteți introduce numele stației dorite și veți afla dacă trenurile care au trecut pe acolo au avut întârzieri în ultimele ore.

Pentru date privind parcursul în timp real al unui tren CFR Călători puteți consulta meniul Trenul meu din noua aplicație de Android a companiei.

Nici companiile private nu comunică grozav. Astra Transcarpatic este cunoscută (și) pentru numeroasele anulări din cauză că apar probleme la automotoarele IC 2 și au făcut furori recent pe grupurile de pasionați feroviari fotografii cu vagoanele Astra galben-verzi tractate de o locomotivă CFR Marfă.

Nici Regio Călători și nici Softrans nu anunță întârzierile, singurul operator care invită pe pagina de Facebook userii să viziteze rubrica de Anulări și întârzieri fiind Transferoviar.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















6078 vizualizari

  • +4 (10 voturi)    
    Pentru ca linia ferata a fost neglijata masiv (Miercuri, 30 iunie 2021, 10:29)

    SkyS [utilizator]

    De 31 de ani, calea ferata a fost neglijata, infrastructura s-a degradata.

    Da, e nevoie si de autostrazi dar practic calea ferata castiga din orice punct de vedere compari: costul calatoriei, poluare, comoditate, rapididate. Cu autostrazi si poduri langa localitati doar muti coada de kilometri de la o intersectie la alta. Pe cale ferata transporti pasagerii care ar face o coada de kilometri de masini cu un tren cu 7-10 vagoane. iar intre localitati, tot calea ferata castiga daca ai destule statii pe traseu.
    • +1 (5 voturi)    
      Despre ce vorbesti? (Miercuri, 30 iunie 2021, 12:01)

      copci [utilizator] i-a raspuns lui SkyS

      Costul calatoriei: Doar daca mergi singur. Comoditate depinde de om, rapiditate mereu mai rapid cu masina.
    • +2 (6 voturi)    
      Fals (Miercuri, 30 iunie 2021, 17:19)

      nu.conteaza [utilizator] i-a raspuns lui SkyS

      "Da, e nevoie si de autostrazi dar practic calea ferata castiga din orice punct de vedere compari: costul calatoriei, poluare, comoditate, rapididate"


      Nu sub nicio forma, costul este mai ieftin cu masina, poluarea este mica cu masina, comoditatea? despre ce vorbim, este un tren odata pe zi, si nu pleaca de la scara. Si rapiditate?

      Cred ca ai gresit tara, probabil ca te refereai la Japonia.
      • +1 (1 vot)    
        Nu trebuie să te duci în Japonia (Joi, 1 iulie 2021, 1:15)

        B2308 [utilizator] i-a raspuns lui nu.conteaza

        Mergi în Olanda. Au un sistem feroviar foarte bun cu trenuri dese ca metroul.
    • +1 (1 vot)    
      Românii vor autostrăzi ca în America (Joi, 1 iulie 2021, 1:14)

      B2308 [utilizator] i-a raspuns lui SkyS

      Iar apoi traficul va deveni și mai sufocant când toți vom merge cu mașina oriunde. Asta e țară, influențată de America. Noi ăștia care mai vrem și trenuri o să trebuiască să ne mutăm.
  • +5 (5 voturi)    
    Ramele noi (Miercuri, 30 iunie 2021, 10:31)

    Beer-gummy-bear [utilizator]

    Nu o sa avem ramele noi pana in 2025? Pai Autoritatea pt reforma feroviara a fost infiintata inainte de 2015! Deci le ia mai mult de 10 ani sa cumpere niste trenuri noi, in conditiile in care Uniunea Europeana ne da bani de pomana pt ele?! Nu sunt genul care sa cred in teoria conspiratiei, dar in cazul asta chiar cred ca achizitiile au fost sabotate! Asa ceva este exagerat chiar si pt Romania!
  • -2 (6 voturi)    
    vara ca vara (Miercuri, 30 iunie 2021, 10:51)

    mmmircea [utilizator]

    dar iarna cand bate vantul catenara sau se depune chiciura pe fir, adio electric. Daca e viscol nu mai vorbesc, stai cu orele, daca nu cu zilele prin gari sau in cel mai nefericit caz in camp. In concluzie calatoriile cu CFR-ul sunt o aventura, indiferent de anotimp.
    • +5 (5 voturi)    
      Niciun mijloc de transport... (Miercuri, 30 iunie 2021, 12:17)

      gamoto [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

      ....nu rezista in fata naturii! De ce calea ferata ar fi altfel?
      Si ca o opinie personala, as prefera sa fiu blocat de viscol intr-un tren decat intr-un autoturism!!!
  • +1 (5 voturi)    
    nu numai vara aceasta (Miercuri, 30 iunie 2021, 13:14)

    gigilu [utilizator]

    Acum cativa ani, in gara din Mangalia, nici seful garii nici duduia de la ghiseul de bilete -unicul deschis -habar nu aveau de la ce linie, daca si cand va pleca trenul de Bucuresti, desi trecuse binisor ora oficiala de plecare afisata iar calatorii se plimbau nelinistiti pe peroane in cautarea unui raspuns oficial. Cum am vazut eu un documentar Lonely Planet facut in Cuba. Stii ca trebuie sa vina candva trenul tau , doar trebuie sa stai sa-l astepti sis a speri ca mai vine. Doamne fereste sa fi strain in Romania care incearca sa calatoreasca cu trenul, ca esti pierdut definitiv. Inca un motiv pentru straini sa ocoleasca frumusetile patriei.
  • +1 (1 vot)    
    Calea Ferată e un DEZASTRU (Joi, 1 iulie 2021, 1:11)

    B2308 [utilizator]

    Și lucrurile nu se vor schimba prea curând pentru că prioritățile sunt autostrăzile așa că lumea va merge și mai mult cu mașina.
    Asta e mentalitatea politicienilor.
    În alte țări trenul e un mijloc de transport rapid, sigur și eficient chiar dacă mai au și ei întârzieri dar nu tot timpul cu orele și trenurile lor nu merg cu 30 km/h.
    Ah și te anunță în tren dacă apar probleme, întârzieri și stația următoare.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by