Noile trenuri electrice regionale de care este atât de mare nevoie sunt încă la câțiva ani distanță - O licitație a fost anulată și alta va trebui demarată

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 25 august 2021, 9:21 Economie | Industrie Feroviara


Linii de cale ferata
Foto: Stefania Gal
​Comisia de evaluare a anulat licitaţia pentru achiziţia celor 40 de rame electrice regionale (RE-R), însă prin această măsură s-a deblocat o procedură de achiziţie "care părea că se află într-o situaţie fără ieşire", susţine preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF), Gigi Gavrilă, citat de Agerpres. Cum notează Club Feroviar, dacă vechea licitație ar fi continuat, competitorul chinez CRRC ar fi avut șanse mari de a primi contractul valoros, în condițiile in care Guvernul Florin Cîțu a pus economic România pe direcția anti-China.

Deja sunt câțiva ani de când ARF se chinuie cu licitația pentru trenuri electrice regionale și o nouă anulare înseamnă că desemnarea unui câștigător și sosirea trenurilor sunt momente care vor avea loc peste mult timp, în condițile în care este mare nevoie de trenuri noi.

S-a deblocat o procedură ”care părea că se află într-o situaţie fără ieşire”

"Prin această măsură a Comisiei de evaluare s-a deblocat o procedură de achiziţie care părea că se află într-o situaţie fără ieşire, dar în acelaşi timp se deschide calea demarării unei noi proceduri de licitaţii publice pentru achiziţia de rame electrice regionale RE-R, care va fi organizată de către ARF, imediat ce vor fi îndeplinite toate prevederile legale", a declarat, pentru Agerpres, preşedintele ARF, Gigi Gavrilă.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a informat, luni, că a fost anulată licitaţia pentru achiziţia a 40 de rame regionale, de către Comisia de evaluare numită în cadrul licitaţiei de achiziţie a materialului rulant nou destinat transportului regional feroviar de călători (rame electrice regionale RE-R).

"Astfel, vineri, 20 august 2021, a fost finalizată implementarea măsurilor dispuse în Decizia nr. 2142 din 12.11.2020 a Curţii de Apel Bucureşti (CAB) - Secţia a IX a Contencios Administrativ şi Fiscal, prin care ARF a fost obligată să identifice o modalitate unică de calcul a consumului de energie electrică şi să reevalueze ofertele din punct de vedere energetic, în măsura în care este posibilă compararea acestora, iar în ipoteza contrară să anuleze procedura de atribuire. În acest sens, precizăm că ARF a cooptat experţi tehnici externi, care au oferit consultanţă de specialitate şi au întocmit rapoartele tehnice respective. În aceste condiţii, ţinând cont de: decizia nr. 2142/2020 a CAB; răspunsurile ofertanţilor, transmise ARF în urma solicitărilor de clarificare; rapoartele experţilor tehnici cooptaţi; prevederile legale care se referă la imposibilitatea adoptării măsurilor de remediere de către autoritatea contractantă, fără ca acestea să afecteze principiile achiziţiilor publice, ARF a decis anularea procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică privind 'Achiziţia de material rulant nou destinat transportului regional şi suburban feroviar de călători (trenuri electrice regionale RE-R)', ce face obiectul anunţului de participare SEAP nr. CN 1010410/03.04.2019 JOUE nr. 2019/S 066-154054", se arată în comunicat.

După parcurgerea etapelor legale privind soluţionarea eventualelor contestaţii, ARF va proceda - în cel mai scurt timp - la organizarea unei noi licitaţii, ce va avea acelaşi obiectiv, mai notează Agerpres.

Valoarea estimată a contractului de achiziţie publică privind ''Achiziţia de material rulant nou destinat transportului regional şi suburban feroviar de călători (trenuri electrice regionale RE-R)" este cuprinsă între 1,7 miliarde de lei şi 4,5 miliarde de lei, fără TVA.

Sunt mai multe semne de întrebare privind anularea licitației, notează publicația Club Feroviar.

  • Unul dintre acestea se referă la responsabilitatea ARF privind eșecul licitației. Ofertanții au plătit zeci de mii de euro, dacă nu sute de mii, cu omologări, plata avocaților, plata experților și angajaților care au elaborat ofertele.
  • Gigi Gavrilă și ARF nu oferă nicio informație asupra fondurilor europene alocate achiziției care acum sunt pierdute, după anularea licitației.
  • În același timp, în absența ramelor, românii circulă cu trenuri vechi din perioada comunistă.
  • La licitația de rame electrice inter-regionale s-a reușit cu ușurință comparabilitatea ofertelor din punct de vedere al consumului energetic, în timp ce la cea dedicată ramelor regionale nu s-a reușit.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2450 vizualizari

  • +9 (13 voturi)    
    Precizare (Miercuri, 25 august 2021, 9:45)

    feroviarul123 [utilizator]

    Chinezii câștigau pentru ca au falsificat datele de la consumul mediu de curent, folosind valori mai mici la aerul condiționat decât Siemens și Alstom care au folosit valorile reale.
    CFR Călători folosește rame din anii 1935 nu doar din perioada comunista. Sau poate Malaxa era comunist si nu știu eu.
    • -2 (6 voturi)    
      daca sunt multi angajati incapabili (Miercuri, 25 august 2021, 10:16)

      Laurell [utilizator] i-a raspuns lui feroviarul123

      Asa se intampla cand sunt multi angajati incapabili.

      Macar firmele private cumpara trenuri.
      • +2 (4 voturi)    
        Pe bune? (Miercuri, 25 august 2021, 12:41)

        feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui Laurell

        Ia zi-mi si mie o firma privata din România care a cumpărat un tren nou in ultimii 30 de ani. Daca ești asa de cunoscător in ale transportului feroviar.
    • +2 (4 voturi)    
      Legea achizitiilor publice trebuie modificata (Miercuri, 25 august 2021, 12:30)

      animatron [utilizator] i-a raspuns lui feroviarul123

      In acest moment procedura e una care duce la blocaje indelungate, procese si anulari "in extremis".

      Legea actuala e principalul motiv pt intarzierea grava a constructiei de autostrazi, modernizarii infrastructurii de transporturi, etc.

      Se mai adauga incompetenta multor functionari si coruptia unora la nivel inalt (functionari, politicieni, oameni de afaceri).

      Noua lege sa fie mai clara si sa simplifice procedurile pt a le accelera iar proritatile de acordare sa fie in ordine pentru firme romanesti, firme din UE, firme din tari NATO, alti aliati occidentali (din afara UE/NATO).

      Ar trebui sistematic excluse de la licitatii publice toate firmele controlate de entitati din afara Romaniei/UE/NATO sau aliati.

      Nici nu se pune problema ca in conditiile actuale geostrategice sa lasam infrastructura strategica (energetica, de transporturi, de comunicatii) pe mana unor state ostile UE/NATO (gen Rusia, China, tari islamice).
  • +3 (7 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Miercuri, 25 august 2021, 10:01)

    [anonim]

  • +3 (5 voturi)    
    Foarte corect! (Miercuri, 25 august 2021, 10:52)

    Nostalgicul Cristian Ioan [utilizator]

    Normal ca trenurile regionale mai pot astepta cativa ani, ca au tot asteptate in ultimii 31 de ani!

    Doar nu este vorba de dezvoltari imobiliare in zone istorice, care sunt urgente, si trebuie sprijinite cu orice pret!

    Mai da-i incolo de bani europeni, maine o sa vina altii ...
    Si in fond, cine mai circula cu trenul?!

    Las' ca merge si asa, ce ne trebuie trenuri noi?
  • -6 (8 voturi)    
    Din articol reies urmatoarele: (Miercuri, 25 august 2021, 11:48)

    salvatore [utilizator]

    1. In baza unor artificii se anuleaza o licitatie pe bune si se va truchea urmatoarea ca sa castige cine trebuie si aia sa nu fie chinezi.
    2. Nu e nici o graba in achizitia de RE-R.
    O intrebare naiva acum: nici un procuror nu citeste articolul asta? S-a ajuns pana acolo ca declaram in gura mare ca se trucheaza licitatiile ca nu ne convin castigatorii, si tocmai astia care fac magariile astea pana mai ieri strigau ca e coruptie, ca vor sa se faca justitie... Pai sa se faca justitie, zic si eu.
    • +7 (7 voturi)    
      Esti pe langa (Miercuri, 25 august 2021, 12:55)

      feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui salvatore

      Nu se truchează nimic. Este decizia instantei de a se anula licitația daca nu se pot calcula consumurile fără modificarea ofertei tehnice. Chinezii au trișat folosind calcule favorabile lor utilizând aerul condiționat la temperaturi de -3 grade si +24 de grade in timp ce Alstom si Siemens au folosit -20 si+40 de grade. Evident ca la chinezi rezultatul era net mai mic. Deoarece legea nu-ti permite modificarea ofertei tehnice , nu poti calcula cat consuma la -20 +40 trenul chinezesc deoarece consumul nu este liniar, puteai sa faci un calcul daca era -15 si +35 . Si au mai făcut si alte smecherii au mers cu viteze mai mari decât livretul ca sa iasă timpul mai mic implicit consumul mai mic.
      Toata aceasta poveste durează de vreo doi ani prin instante , dar tu evident nu ai urmărit epopeea juridica. Pe viitor vorbeste in cunostiinta de cauza.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by