Cum au contribuit trenurile de mare viteză la declinul Alitalia

de Vlad Barza     HotNews.ro
Vineri, 15 octombrie 2021, 9:22 Economie | Industrie Feroviara


Trenuri de mare viteza Frecciarossa
Foto: Lukasz Kasperek, Dreamstime.com
​Alitalia, compania care și-a încheiat oficial existența, după 75 de ani de activitate, a dispărut și fiindcă italienii au avut o varianta tot mai bună de transport: trenurile de mare viteză. Pentru că sunt rapide și moderne, numărul de pasageri a crescut de șase ori într-un deceniu la trenurile ”alta velocita”. De la Torino la Napoli sunt 938 km, cele mai rapide trenuri fac sub 5 ore și 45 de minute, iar biletul costă 110 euro dacă este luat chiar înainte de călătorie și 80 de euro dacă este luat cu două săptămâni înainte.

În februarie 1977 era deschisă în Italia o primă secțiune din linia cunoscută sub numele de Direttissima, cu numele complet ”ferrovia direttissima Firenze-Roma„ .Apoi rețeaua a fost extinsă în continuare și cele mai rapide porțiuni permit viteze de 300 km/h.

Principalele linii de mare viteză sunt:
Florența - Roma, 254 km
Roma - Napoli, 205 km
Milano - Bologna, 182 km
Milano - Torino, 125 km
Bologna - Florența, 78 km
Brescia - Verona, 73 km

Pentru că trenurile fac sub 4 ore pe 600 km tot mai multă lume a ales acest mijloc de transport, mai ales că gara este aproape de centrul orașului și se trece mult mai repede de filtrele de securitate, iar în unele locuri nici nu există control de securitate.

Compania de stat Trenitalia a dublat numărul de trenuri de mare viteză din flota sa între 2008 și 2018 de la 75, la 144, iar numărul de pasageri a urcat de la 6,5 milioane la 40 de milioane/an.

Tot în acel interval numărul de turiști care au folosit trenurile de mare viteză au crescut de la 1,8 milioane la 7,3 milioane, cele mai populare rute fiind Roma - Florența și Roma - Veneția.

Principala rută unde trenurile au ”bătut” avioanele este Roma - Milano, 580 km, timp de parcurs 2 h, 59 min. Prețurile la Frecciarossa sunt între 95 și 129 euro în aceeași zi și între 45 și 50 de euro cu o lună înainte. Autobuzul costă între 32 și 36 euro (peste 7 ore).

Acum doi ani au fost și propuneri de fuziune între Alitalia și Trenitalia, dar nu s-au concretizat. Situația Alitalia a fost agravată de faptul că avea prezență internațională slabă și se baza mult pe rutele interne, exact acolo unde trenurile au progresat atât de mult.

În afară de trenurile de mare viteză Frecciarossa, Frecciabianca și Frecciargento Italia are foarte multe trenuri convenționale ce rulează cu viteze medii de 70 - 90 km/h. În plus, sunt zeci de trenuri pe zi între orașele cele mai mari și orășele din jur, astfel că naveta este viabilă pentru milioane de oameni, fără a fi nevoie de automobile.

În locul Alitalia va activa o companie nouă, ITA, cu o flotă mult m ai mică și cu mai puțini angajați.

După ce a încercat să vândă Alitalia investitorilor privați, Roma s-a văzut neputincioasă în fața consecințelor pandemiei și a decis să creeze Italia Trasporto Aereo (ITA) din cenușa Alitaliei.

Noul transportator, în care guvernul va investi 1,35 miliarde de euro în următorii trei ani, va începe cu o flotă de 52 de avioane și 2.800 de angajați, comparativ cu cele 110 avioane și cei 10.000 de salariați cât avea Alitalia.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















6659 vizualizari

  • +6 (6 voturi)    
    spuneti (Vineri, 15 octombrie 2021, 10:20)

    Cetateanu [utilizator]

    Spuneti-i lu Gusa si compania, ca astia au garile in centru!!! Nu de alta da e in fruntea unei haite , inclusiv urbanisti si arhitecti (care n-au vazut lumea) ce vor sa distruga Gara de Nord , ca n-are ce cauta in apropierea centrului orasului!! JEGURI!
    • +2 (2 voturi)    
      Cine e? (Vineri, 15 octombrie 2021, 13:07)

      Stef_and [utilizator] i-a raspuns lui Cetateanu

      Numitul Gusa? De are el putere de decizie ce se va intampla cu Gara de Nord.
      Sa nu uitam marile orase au 2-3 gari toate apropiate de centru max 3-4 km legate de oras cu metrou.
  • +3 (5 voturi)    
    ... (Vineri, 15 octombrie 2021, 10:22)

    cartograful [utilizator]

    BS, Alitalia si-a incetat existanta pt ca statea pe perfuzii inca din anii '80, cam la fel ca si Tarom. Management total neperformant, sindicate puternice, samd...
    N-are legatura cu trenurile.
    • +5 (5 voturi)    
      Ba da, are legatura cu trenurile (Vineri, 15 octombrie 2021, 10:44)

      Bolovanu2 [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

      Vezi si Japonia. Calatoria cu trenul a eliminat zborurile interne (nu intre insule f mult) si a eliminat mersul cu masina intre orase. Este celebrul cazul trenului care are o statie doar pentru un elev care mergea la scoala.
      Avioanele polueaza si sunt ineficiente la costuri. Toate liniile aeriene gafaie. Sunt terminati cu banii si veniturile din transport.
      Trenurile sunt viitorul cu infrastructura necesara.
      Apropo de avioane, mai rezista cei din golf care au kerosen la robinet din curtea palatului regal. Si Rusia care nu are ce face cu el. Etc etc
      • 0 (2 voturi)    
        ... (Vineri, 15 octombrie 2021, 20:30)

        cartograful [utilizator] i-a raspuns lui Bolovanu2

        @bolovanu, ok, astept primele trenuri transatlantice. Avioanele fac f bine pe rutele > 500km, normal ca odata cu cresterea performantelor si a avioanelor si a trenurilor rutele s-au schimbat. Pentru avioane nu mai au sens rute sub 500km. Dureaza mai mult decolarea si aterizarea. Cam ca la un Iasi-Bucuresti la care decolezi, urci-urci-urci pana la Focsani, zbori vreo 2 minute level si dupa aia cobori-cobori-cobori si aterizezi.
        Avioanele nu-s asa de ineficiente pe cat e propaganda, avioanele fabricate dupa '90 consuma intre 1.8 si 3 l combustibil/pasager la suta de km in cazul celor cu reactie si 1.5-2.5 l/pasager la suta de km la un grad de ocupare standard de 80%. Adica rivalizeaza cu cele mai economice autoturisme in cel mai rau caz. La asta poti adauga infrastructura punctuala, doar in punctul de plecare si sosire, nu deranjeaza cu cai ferate, viaducte, poduri, tuneluri, samd.
        • 0 (2 voturi)    
          Avioanele nu au de întreținut tot traseul (Sâmbătă, 16 octombrie 2021, 0:08)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

          Costurile infrastructurii feroviare sunt extrem de mari, mai ales la fiscalitatea practicată în țările europene.

          Avioanele au nevoie doar de 3-4 kilometri de pistă la ambele capete ale cursei, în timp ce trenurile au nevoie de fiecare kilometru de linie ferată.

          Exemplul meu favorit: London St.Pancras - Marseille St Charles 1006 km 6h45 min. Pe ăștia 1006 km nu lipsește nici măcar o singură traversă, cu atât mai puțin vreun metru de șină. În timp ce avionul nu are nevoie decât de combustibil.
        • 0 (0 voturi)    
          Nu contează atât distanța, cât durata traseului (Sâmbătă, 16 octombrie 2021, 1:28)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui cartograful

          De exemplu, București - Sibiu încă are sens cu avionul, fiindcă trenurile fac 6-7 ore. Avioanele cu elice consumă mult mai puțin, deși au tot motoare cu reacție în zilele noastre. Avioanele cu elice nu urcă la 11.000 de metri, 5.000 e suficient pentru ele, inclusiv Tarom-ul are ATR-42 și ATR-72 în dotare. Pentru curse București - Sibiu sunt foarte bune.

          Numai că transporturile aeriene sunt subdezvoltate în România, aeroporturile sunt destul de ostile cetățeanului.
  • -2 (4 voturi)    
    Rusii si trenurile (Vineri, 15 octombrie 2021, 12:41)

    CrisJti [utilizator]

    @Bolovanu 2- Rusia si-a modernizat deja cele mai importante artere ferate, se circula la ei si cu 200 KM pe ora intre Vladivostok si Moscova. Geostrategic, militar si infrastructural trenurile in Rusia au o insemnatate mai mare decat autostrazile, de asta le-au modernizat primele, am mers la ei cu trenul si sunt la fel ca-n Germania sau Italia, rapide, curate si moderne. In ce priveste kerosenul, nu-mi fac griji, cu toata criza energetica Rusia a iesit deja castigatoare, gasesc ei cui sa-l vanda sau unde sa-l foloseasca.
    • +1 (1 vot)    
      Multumim Sputnik si dlui Ambasador rus (Sâmbătă, 16 octombrie 2021, 16:39)

      Bolovanu2 [utilizator] i-a raspuns lui CrisJti

      Nu stiam aceste informatii dar nici nu ma interesau !
      Nici nu stiam ca Sputnik si Ambasada rusa sunt foarte active pe aici ! Acuma stiu.
      Apreciem pe cetatenii rusii, realizarile lor, obiceiurile si traditiile si valoarea adaugata prin cultura si inovatie de-a lungul istoriei. Dar la capitolul drepturile omului si democratie sunteti cam 0 (zero am scris si nu O) impreuna cu politicienii care va conduc.
  • +1 (1 vot)    
    Deci (Vineri, 15 octombrie 2021, 15:04)

    JustinCase [utilizator]

    Nici un fel de scuză pentru modernizarea chefereului, deoarece Taromul este zombi de mult.
  • 0 (2 voturi)    
    Avioanele (Vineri, 15 octombrie 2021, 15:59)

    ACP [utilizator]

    nu sunt eficiente pe distante scurte. La un zbor de 500km de abia ajung la altitudinea de croaziera. Peste 1000 de km insa e de preferat avionul. Iar faptul ca nu sunt controale de securitate e cu 2 taisuri. Trenul a intrat in teritoriul avionului acolo unde infrastructura permite si este mai eficient ca timp ca si costuri insa sunt semne de intrebare pentru ca multe companii sunt subventionate de stat.
    • 0 (0 voturi)    
      Avioanele cu elice și sub 100 de locuri (Sâmbătă, 16 octombrie 2021, 13:36)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui ACP

      au alți parametri, comparativ cu jet airliners.

      Altitudinea de croazieră e 6.000 de metri la ATR-42 și ATR-72, iar viteza e de ordinul a 500 km/h. Greutatea utilă transportată e 5,2 tone la ATR-42 și 7,2 tone la ATR-72.

      Practic sunt niște autobuze cu aripi și dau clasă oricărui tren sau oricărui autocar, pe relații gen București - Sibiu. Iar dacă aglomerarea urbană Galați + Brăila ar avea aeroport, ATR-urile ar fi oricând preferate pentru cursele de Cluj și Timișoara.

      România rămâne o țară subdezvoltată inclusiv din cauza ostilității față de avioane. Când or să existe trenuri Galați - Cluj sau Galați - Timișoara care să facă 4 ore, n-o să mai fie nevoie de avioane pe zboruri interne. Dar deocamdată este.
  • +1 (1 vot)    
    De aia nu avem noi trenuri de mare viteză. (Sâmbătă, 16 octombrie 2021, 9:53)

    asavreau [utilizator]

    Și avem o companie aeriană TAROM, cum nu-i alta în lume.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by