Un declin greu de imaginat - Cum mergeau trenurile românești în anul de maxim 1996 și cum merg acum

de Vlad Barza     HotNews.ro
Marţi, 28 decembrie 2021, 7:32 Economie | Industrie Feroviara


Trenuri
Foto: Stefania Gal
​În 1995 și 1996 trenurile românești erau pe aproape toate magistralele mai rapide decât acum, unele trenuri Expres și InterCity rulau și 300 km fără oprire și călătoria dintr-o parte în alta a țării dura cu 2-3 zile mai puțin decât în zilele noastre. Acum un sfert de secol erau mult mai multe trenuri internaționale care tranzitau România și erau mai bine de 30 de secții pe care trenurile interne de foarte scurt parcurs circulau. Aceste secții s-au închis de atunci și oamenii pot apela doar la microbuze sau la mașinile personale.

Cum era sistemul feroviar în 1995 față de 2021

  • În 1996 numărul călătoriilor efectuate a crescut față de 1995 și a totalizat 212 milioane, mai puțin de jumătate față de 1989, dar de trei ori mai multe decât în prezent.
  • Existau și trenuri IC și E care rulau chiar și peste 300 km fără oprire. Spre exemplu erau trenuri IC care nu opreau deloc între București și Bacău.
  • În 1996 SNCFR încă nu era divizată. În 1998 au fost înființate cinci companii şi societăți naţionale derivate din vechea structură organizatorică și niciuna dintre ele nu stă ”pe roze” în prezent, câteva fiind în colaps.
  • Pe toate magsitralele mari vitezele erau în 1996 mai bune decât în prezent, cu excepția M800 București - Constanța și Bacău - Suceava. Cea mai mare diferență era pe M100 București - Timișoara unde trenurile cele mai rapide făceau cu 3 ore mai puțin decât acum.
  • Între București și Curtici drumul dura sub 10 ore, cu o oră și jumătate mai puțin decât în prezent. La Baia Mare se putea ajunge din celălalt capăt al țării și cu 4 ore mai repede decât în prezent.
  • Circulau mai multe trenuri și, mai ales, pe mai bine de 30 de linii pe care acum trenurile nu mai circulă. Printre secțiile care erau deschise, dar în prezent nu mai sunt se numără 102 București - Giurgiu, 207 Simeria - Hunedoara, 403 Brașov - Întorsura, 417 Satu Mare - Bixad și 107 Roșiori - Costești.
  • Erau de 3-4 ori mai multe legături internaționale de lungă distanță. Existau vagoane directe din România către destinații precum Berlin, Praga, Varșovia, Moscova, Belgrad și chiar Tallinn sau Vilnius.În prezent avem legături cu Viena, Budapesta, Chișinău și Ruse.
  • Parcul auto era de trei ori mai mic decât în prezent
  • Pe linia 302 Ploiești - Târgoviște erau opt trenuri pe zi pe sens. Acum mai este unul singur, iar asta se întâmplă dn 2018 de când compania privată care opera acolo a decis să se retragă.

Calea ferată din România în 1996


În primii ani de după revoluție s-au făcut lucrări radicale de reparații în mai multe zone și au putut fi introduse și trenuri InterCity. Cum a crescut și parcul auto, numărul de călătorii cu trenul a tot scăzut spre 1996, fiind la mai puțin de jumătate față de 1989.

Totuși, calea ferată din România încă era în stare bună și rețeaua noastră era bine conectată de Europa. Expresul Carpați (Karpaty) avea vagoane către Varșovia, Balt Orient Expres trimitea vagoane la Berlin, iar Panonia Expres avea vagoane către Praga. Vara trenurile Bulgaria Expres și Sofia Expres ne tranzitau țara în lungul lor drum de peste 2.500 km. Exista și trenul Ovidius, Constanța - Budapesta via Craiova.

În acel an, în Mersul Trenurilor 1995-96 au fost cele mai multe trenuri Expres și Intercity care chiar rulau sute de kilometri fără oprire. În prezent pe aceste distanțe sunt mai multe opriri și timpii de parcurs sunt mult mai mari, cu excepția trenurilor București - Constanța.

Trebuie spus că Mersul Trenurilor se schimba pe atunci primăvara, nu după 10 decembrie precum în prezent. Mersul trenurilor a intrat în vigoare la 28 mai 1995 și era valabil până la 1 iunie 1996.

În 1995-96 a circulat probabil cel mai rapid tren Timișoara - Iași, expresul 36 și perechea sa, E 35 care făceau 12-13 ore. Timpii erau excelenți și opririle puține, acest orar merită ”pus în ramă”: Timișoara (19.20) - Aradu Nou (20.00) - Deva (22.03 - 22.06) - Alba Iulia (22.56) - Teiuș (23.17 - 23.24) - Dej (1.11 - 1.18) - Vatra Dornei (3.49) - Mestecăniș (4.15) - Suceava (5.56 - 6.01) - Iași (7.39). La întors, E 35 pleca la 19.35 din Iași și ajungea la 8.36 în Timișoara.

În prezent cel mai rapid tren Timișoara - Iași face 15 ore și 14 minute pe 789 km.

Cele mai lungi distanțe parcurse fără oprire între mai 1995 și mai 1996


Partea tristă este că multe miliarde de euro, cu siguranță peste zece, vor trebui investite să se ajungă la acei timpi.

366 km Brașov - Dej via Sighișoara, cu E 41 și E 42 (tren expres), 4 ore 24 min la dus și 4 ore 29 min la întors, viteză medie 83 km/h. În prezent cel mai rapid tren face 5 ore și 52 minute, pe o rută diferită, cu 42 km mai scurtă.
303 km, București - Bacău, două trenuri IC pe zi, 3 ore și 3 minute, viteză medie 100 km/h. În prezent cel mai rapid tren face 3 ore și 48 minute.
229 km Brașov - Teiuș, 229, 2 ore și 42 de minute, medie 85 km/h. În prezent cel mai rapid tren face 4 ore și 36 minute.
228 km, Brăila - București, 2 ore și 29 minute (via Buzău), medie 92 km/h. În prezent cel mai rapid tren face 2 ore și 58 minute.
225 km, București - Constanța 2 ore și 10 minute, medie 103 km/h. În prezent cel mai rapid tren face o oră și 56 minute.
209 km București - Craiova, 2 ore și 5 minute, medie 100 km/h. În prezent cel mai rapid tren face 2 ore și 55 minute.
210 km Timișoara - Drobeta T Severin, 2 ore și 52 minute la dus și cu un minut mai puțin la întors, medie 73 km/h. În prezent cel mai rapid tren face 4 ore și 2 minute.

Iată parcursul a trei trenuri foarte rapide din acel an

E 41 București Nord (21.50) - Ploiești Vest (22.31 - 22.33) - Predeal (23.44 - 23.51) - Brașov (0.20 - 0.28) - Dej (4.52 - 5.04) - Jibou (6.10 - 6.17) - Baia Mare (7.03 7.23) - Satu Mare (8.15) 725 km cu o viteză medie de 69 km/h. Așadar, se putea ajunge la Satu Mare în 10 ore și 25 de minute, în timp ce acum, singurul tren direct face 14 ore și 27 minute (pe o rută cu 57 de km mai lungă).

La întors, E 42 făcea 10 ore și 55 minute de la Satu Mare la București.

IC 964: Iași (16.20) - Bacău (18.04 - 18.09) - București (21.15). Așadar, o singură oprire de 5 minute pe 463 km, medie de viteză 94 km/h. Cel mai rapid tren Iași - București face acum 6 ore și 4 minute, cu o oră mai mult decât acum 25 de ani.

IC 912 Timișoara (6.23) -Drobeta T S (9.12 - 9.14) - Craiova (10.38 - 10.43) - București Nord (12.48). Viteză medie 83 km/h pe 533 km, cu doar două opriri de 7 minute. Cel mai rapid tren Timișoara - București face acum cu 3 ore și 10 minute mai mult decât acel IC.

Pe București - Suceava stăm mai bine acum decât atunci. cel mai rapid tren face 5 ore și 31 minute pe 447 km, în 1995 trenurile făceau șase ore. Trebuie spus că pe București - Bacău se circula mai rapid în anii 90, vitezele fiind mai mari pe zone precum Buzău - Ploiești, În prezent se circulă mai rapid pe Bacău - Suceava, 95 de minute pe 145 km.

Brașov - București este un tronson unde stăm mai bine decât acum 25 de ani pentru că sunt mai multe trenuri, există 4 companii, sunt și porțiuni cu 140 km/h între Chitila și Brazi și de 120 km/h între Ploiești Vest și Câmpina. Există și un tren care NU oprește deloc pe cei 166 km și face 2 ore și 4 minute. În 1995 nu erau trenuri care să facă sub 2 ore și jumătate.

Problema este că pe rutele lungi timpii au crescut

Spre exemplu, în 1996 trenul internațional Corona făcea 9 ore pe cei 535 km dintre Brașov și Oradea via Miercurea Ciuc, iar acum face 10 ore.

Între București și Curtici, via Sibiu, călătoria durează 11 ore și 20 de minute pe cei 616 km, față de 9 ore și 55 minute acum 25 de ani. Pe cealaltă variantă, via Sighișoara, Dacia Express făcea 9 ore și 7 minute pe 637 km, în timp ce drumul cu IR 346 Dacia durează acum 11 ore și 33 minute din cauza șantierelor și restricțiilor de Coridorul IV.

Pe București - Oradea Rapidul 315 făcea 10 ore și 22 de minute, acum timpii sunt de 12 ore și 17 minute pe cei 649 km.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















22303 vizualizari

  • +13 (59 voturi)    
    Nu stiu ce va mirati (Marţi, 28 decembrie 2021, 7:41)

    feroviarul123 [utilizator]

    De 30 de ani se votează un partid care "mărește pensiile".De unde avea bani de pensii? din bani de întreținere a liniei de cale ferata. De 30 de ani CFR primește 5% din cat ar avea nevoie. Câțiva ani s-a mers ca avea stocuri si personal excedentar. Dar au început reducerile. magaziile s-au golit si au apărut magneții asa ca acum totul e legat cu sarma. Ca sa nu deraieze trenurile s-au băgat restricții.
    Asa ca data viitoare când votați alegeți intre pensii si infrastructura. Si daca votați cu pensiile nu va mai plângeți ca faceți 15 ore in tren.
    • +14 (34 voturi)    
      o companie condusa de psdisti hoti... (Marţi, 28 decembrie 2021, 8:49)

      Dr.Mythnick [utilizator] i-a raspuns lui feroviarul123

      o companie condusa de psdisti hoti... ce sa primeasca ? bani ... sa ii toace ? CFR vrea doar salarii... nu exista nici un raport de performanta la nici un angajat in compania aia. Totul e o labareala acolo.
    • -1 (29 voturi)    
      Corect (Marţi, 28 decembrie 2021, 11:06)

      Laic [utilizator] i-a raspuns lui feroviarul123

      Nu stiu de unde atatea minusuri... probabil de la pesedistii nationalisti reconvertiti acum in auriferi patrioti crestin-ortodocsi, cu numele Domnului in gura si cu injuraturi la fiecare secunda. Astia care voteaza pentru ca "a mai si dat ceva"
    • +15 (27 voturi)    
      nu inteleg ce vrei sa spui (Marţi, 28 decembrie 2021, 11:10)

      gwolf [utilizator] i-a raspuns lui feroviarul123

      ca pensiile nu trebuie marite?
      aceasta "dilema" cum ca intre pensii si infrastructura este falsa, tampita si periculoasa.
      Pensiile trebuie marite asa incat pensionarii sa traiasca macar la limita de jos a decentei ca fiinte umane, si nu ca animale de ograda.
      -Pensiile speciale trebuie eliminate sau drastic schimbat modul de calcul;
      -Pentru infrastructura ai fonduri UE + dividende de la vacile de muls energetice ale statului, nu-ti trebuie banii de pensii!
      -Nu banii sunt problema ci cine/cum ii gestioneaza. Pot veni TONE de bani pt infrastructura, daca pica pe mainile borfasilor este degeaba. Asa cum s-a si intamplat

      Problema este a unui stat EXTREM de slab si impotent institutional in fata borfasilor.
      Este aceeasi problema la baza - care genereaza de la apartia Sosocilor pana la mizeria de la cfr.
      • -4 (16 voturi)    
        Nu ai inteles problema (Marţi, 28 decembrie 2021, 12:53)

        feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui gwolf

        Partidele populiste nu au nici un interes sa facă ceva ci doar sa fie la putere si să-și tragă palate gen Dragnea. De unde fura Dragnea cu Teldrum din bugetul de stat. Banii de la CFR sunt sifonați de partide la cei care-i votează prin pensii asistați sociali etc. Nu poți sa-i dai pensie unuia care nu a muncit niciodată sau care a fabrica la care muncea nu producea nimic. Aia nu e pensie e asistare sociala. Si este altceva.
        Problema este sa nu votezi un partid populist doar ca-ti da tie pensie si dupa ce ți-a dat-o vine inflația si mori de foame.
        Statul roman este condus acum doar de borfasi si penali, alesi de catre pensionari. Prezenţa mica la vot si pensionarii se duc sa voteye cu Iliescu ca le da pensie.
        Alte partide care vor sa faca infrastructura sunt securiști, neonazist, neoamarxisti, nu cred în dumnezeu etc.
        Imi pare rău dar nu pensionarii decid ce trebuie făcut in România. Ca într-o zi vor fi doar pensionari si borfași in România. Si borfași nu vor muri de foame.
        De aia nu ma interesează pensionarii. Ma interesează sa nu mai plece toți copii din România.
        Votezi cu pensia_ atunci ramai cu pensia nu veni cu pretenție de trenuri cu 160Km/h.
    • -3 (17 voturi)    
      Lol (Marţi, 28 decembrie 2021, 12:57)

      HP [utilizator] i-a raspuns lui feroviarul123

      Ai auzit de piramida lui Maslow ?

      Aparent nu.

      Cand mori de foame si nu te ajungi cu banii de la o luna la alta, dupa o viata de munca, ti se rupe de ele trenuri.

      PSD pricep asta. Useristii nu.
      • +2 (12 voturi)    
        Ai auzit de principiul (Marţi, 28 decembrie 2021, 14:37)

        feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui HP

        Trebuie sa produci ca sa ai ce baga în burta? Degeaba crești pensiile sau salariile ca doar alimentezi inflația. Trebuie sa produci si dupa ce produci trebuie sa ai pe unde transporta ce ai produs. Nimeni nu vrea sa dezvolte in România ca n-are capabilități de transport. Si tu stai cu pensia de milioane si cumperi doua pâini cu ea ca ai votat penalii din pzd.
    • +11 (13 voturi)    
      Cati ai amice? (Marţi, 28 decembrie 2021, 14:42)

      john-doe [utilizator] i-a raspuns lui feroviarul123

      Problema nu e ca pensiile din munca sunt prea mari, uite aici motive:
      1. Cel putin jumatate din bugetul de stat se sifoneaza catre prietenasi, ajungand sa creasca veniturile in Grecia, Dubai, Maldive ...
      2. Bugetarii si pensionarii speciali au muuuult prea mari venituri. Ia sa reducem numarul bugetarilor unde a fost in 2012, la 800.000 si sa taiem vartos la pensiile speciale si mai discutam!
      3. Toate categoriile astea care ies la pensie dupa 20 de ani de asa zisa munca trebuie sa dispara!
    • +3 (11 voturi)    
      A început în 1996, alo, gara! (Marţi, 28 decembrie 2021, 19:42)

      donjoe [utilizator] i-a raspuns lui feroviarul123

      Alo, domnu'! Ce partid a ajuns la putere în 1996 să dea startul la tot felul de inovații economice profund distructive exact ca cele anti-CFR detaliate mai sus? Nu, nu ăla "care mărește pensii". Dezastrul a fost demarat de aceiași ca în 2020: Dreapta Unită. Anti-stat, anti-servicii-publice, anti-angajați, anti-pensionari, antisociali. Adică dreapta.

      Tot ce-a făcut PSD ulterior a fost să urmeze aceleași linii în numele europenismului prost-înțeles (de fapt un americănism de baltă), transformându-se în partid de dreapta roșu și abandonând 99% din social-democrație.

      Mai scoateți capul din găleata cu propagandă PNL-USR, că nu tot ce s-a distrus în țara asta a fost din vina PSD. Deschizătorii de drumuri și inovatorii politici "mai capitaliști decât Papa" au fost întotdeauna cei de dreapta, și exemplul lor toxic l-a urmat PSD de a ajuns partid criticat și de Iliescu. Dincolo de propaganda oficială din ultimii 30 de ani, realitatea e că distrugerile le-au făcut extremiștii capitalismului reaganthatcherist, partidele de dreapta. Și, din păcate, ce ne propune mai recent Plusere e continuarea exact aceleiași rețete bazate pe privatizări și destructurări.
      • +4 (8 voturi)    
        ciorbea si cdr au fost groparii (Marţi, 28 decembrie 2021, 21:19)

        credinciosul [utilizator] i-a raspuns lui donjoe

        a distrus Doljchim,a vandur imgb,adica fanionul industriei grele pe 1 $,iar norvegienii,dupa ce au luat presa au vandut cantina cu un milion,si nu mai vorbim de restul!a anchetat cineva aceasta?justitia cea dreapta s-a ocupat de Dragnea sa-i dea 2 ani ca a agajat asistenti la sediu!
        in anul acela,cu incapabilul ca sa fiu soft cu Ciorbea,am vandut azotatul de amoniu luat de la Azomures cu 22 lei,la 3 luni l-am cumparat de la Dolchim cu 56 lei si in mai am cumparat de la azomures,la 6 luni cu 85 lei sacul,platind impozit 38% pentru profit,care a fost o devalorizare de 400% pe 6 luni.
        a crescut dolarul artificial acest prost de la 4 lei la 8 lei si la sfarsitul anului,a ajuns la 5.5 lei,deci a facut o crestere artificiala,a pus economia pe butuci si a revenit la 5.5 lei la sf anului!
        un cataclism a fost cdr si tapul care a fost de acord cu bombardarea Serbiei de catre Nato,bomboana de pe coliva,si mai ne cerceta pe bani multi si Levantul!
    • +2 (4 voturi)    
      Drula , ministrul trenurilor incendiate (Miercuri, 29 decembrie 2021, 8:39)

      Coresponedntu [utilizator] i-a raspuns lui feroviarul123

      a sub finantarii transportului feroviar, a plecat. E timpul pentru reconstructia cailor ferate. Acesta este viitorul, nu autostrazile dorite de cocalarul roman conducator de cazan Diesel. Transportul public electric, urban si inter urban ar trebui sa fie prioritatea.
  • +25 (33 voturi)    
    ... (Marţi, 28 decembrie 2021, 7:43)

    Elfu [utilizator]

    Transportatorii rutieri (din anii 90 si pana azi) prefera ca CF-reul sa fie scos din ecuatie.

    Este mult mai usor sa cumperi si sa operezi un camion decat sa folosesti infrastructura altuia si sa raportezi activitatea ...
    • +2 (26 voturi)    
      CFR-ul e plin de hotti si lenesi.... (Marţi, 28 decembrie 2021, 8:49)

      Dr.Mythnick [utilizator] i-a raspuns lui Elfu

      CFR-ul e plin de hotti si lenesi....
      • 0 (8 voturi)    
        Toata tara! (Marţi, 28 decembrie 2021, 15:27)

        john-doe [utilizator] i-a raspuns lui Dr.Mythnick

        Toata tara e asa, CFR nu face nuanta separata, asta e un motiv de 2 bani!
    • +5 (7 voturi)    
      . (Marţi, 28 decembrie 2021, 13:56)

      Elfu [utilizator] i-a raspuns lui Elfu

      Unii dintre dvstra ati inteles ce am vrut sa spun.
      Cei care au directionat Romania in anii 90 + rudele lor sunt marii afaceristi de astazi... si tot ei 'conduc' tara pentru ca marea majoritate a romanilor sunt asa cum sunt.
  • -13 (31 voturi)    
    Cate masini (Marţi, 28 decembrie 2021, 7:47)

    Tokeniza. Din carne de vake. [utilizator]

    Si cate televizoare color si masini de spalat automate si aparate de aer conditionat aveau romanii in 1996? Cat era un bilet de avion in 1996 pentru un zbor international?

    Pe scurt: se traieste cel mai bine ACUM, iar daca oamenii nu vor sa mearga cu trenul, de unde pasageri?
    • +24 (30 voturi)    
      totusi (Marţi, 28 decembrie 2021, 8:36)

      codrean [utilizator] i-a raspuns lui Tokeniza. Din carne de vake.

      pe distante lungi trenul ofera avantaje !
      Nu mai vorbesc despre celalalt capitol, transportul de marfuri. Unde societatile particulare prospera... De ce oare ? Si de ce CFR se ingroapa? Si, ca vedem cum s-a distrus infrastructura feroviara, ne intrebam : Cum se finanteaza oare CFR Infrastructura ? Si cum functioneaza, cum este condus ?Ca aici poate fi o explicatie !
    • -5 (23 voturi)    
      oamenii vor sa mearga in conditii decente... (Marţi, 28 decembrie 2021, 8:53)

      Dr.Mythnick [utilizator] i-a raspuns lui Tokeniza. Din carne de vake.

      oamenii vor sa mearga in conditii decente... nu in latrinele alea de trenuri ale CFR care au intarzieri de ore.

      Despre ce vorbesti baiatule? ai fost in Belgia, Olanda, Germania ... sa vezi ce inseamna decenta in trenuri ? Eu ma duc de la Amsterdam la Frankfurt o data pe luna. Merg cu trenul,mi se pare mult mai usor decat cu avionul. Prima clasa la tren e mai ieftina si mai confortabila decat avionul.
      • +6 (14 voturi)    
        Decenta (Marţi, 28 decembrie 2021, 10:27)

        Tokeniza. Din carne de vake. [utilizator] i-a raspuns lui Dr.Mythnick

        Incepe cu calatorii. Cat timp calatorii sunt cum sunt, nici trenul nu are de ce sa fie altfel.
      • +2 (2 voturi)    
        vor pe naiba (Vineri, 31 decembrie 2021, 0:40)

        mmmircea [utilizator] i-a raspuns lui Dr.Mythnick

        de-aia se inghesuie ca oile la wizz sau blu aer in conditii mai rele decat in ratele de pe vremea impuscatului. Romanii vor ieftin tata, atat tot.
    • 0 (22 voturi)    
      Nu neaparat, (Marţi, 28 decembrie 2021, 9:17)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Tokeniza. Din carne de vake.

      In mod normal calatoria cu trenul ar trebui sa fie mai confortabila si mai de incredere decat cea auto. In Occident te bazezi pe tren, am mers cu trenul in Franta, Olanda, Italia, Germania, Austria si alte tari si este o placere sa iei trenul acolo: ai confort, ai curatenie, ai viteza si ai punctualitate. La noi este exact pe dos.
      Mi-am dus familia la munte asta vara si m-am intors in Buc cu trenul (preferand sa las masina sotiei, sa aiba libertate de miscare). Vai de capul meu ce era in acel tren...tigani, tarani, cocalari,smenari si toate categoriile la un loc. O tiganca mi-a dat cainele in brate :.,,ia boierului si ai grija de cainele meu ca ma duc si eu sa ma pish". Plus ca mancau seminte, unii s-au descaltat de m-am asixiat de la miasma, mai puneau si picioarele goale pe bancheta din fata, manele la telefonul mobil la greu, vorbe vulgare....plus ca majoritatea nu vroiau sa poarte masca pe motiv va virusul nu exista (nu ca ar fi stiut vreunul ce este acela virus).
      Asta este peisajul din trenurile romanesti, normal ca lumea nu vrea asa ceva.
      • +9 (13 voturi)    
        Exagerezi. (Marţi, 28 decembrie 2021, 10:17)

        feroviarul123 [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Nu mai exista de mult astfel de trenuri. Poate pe Urziceni, dar acolo sunt trenuri private. Cu telefonul dat la maxim da, este adevărat dar pe liniile reabilitate sunt trenuri ok. Trenurile sunt mai puține deci mai ușor de îngrijit. Sunt vechi ca nu s-au mai cumpărat trenuri de la Desiro dar sunt îngrijite. Ca le devastează cocalarul asta e. civilizația încă nu a ajuns la noi. Eu merg cu trenul zilnic si n-am văzut țigan cu câine. Probabil il gătea de crăciun.
        Dar decât sa faci 6 ore pe Valea Prahovei...
      • +5 (9 voturi)    
        Ceea ce imi descrii (Marţi, 28 decembrie 2021, 10:27)

        Tokeniza. Din carne de vake. [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Este EXACT serviciul solicitat de client. Chiar crezi ca daca vagonul era brici de curat, nu ar mai fi mancat seminte? Oferat raspunde perfect cererii.
      • 0 (14 voturi)    
        Romania cu doua viteze... (Marţi, 28 decembrie 2021, 10:52)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Din pacate, cred ca in tren ai dat peste majoritarii care castiga de 30 de ani alegerile.

        Care e solutia? Bagam la trenuri clasa C - "civilizati"? ;))
        • -10 (10 voturi)    
          Bagam (Marţi, 28 decembrie 2021, 11:21)

          Tokeniza. Din carne de vake. [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          Se numesc avioane si masini.
    • +12 (20 voturi)    
      De ce in alte tari? (Marţi, 28 decembrie 2021, 9:38)

      Stef_and [utilizator] i-a raspuns lui Tokeniza. Din carne de vake.

      Se circula cu trenul! Nici nu vrea cu masina!
      Naveta Graz-Viena! Locuri de parcare in gara la Graz prntru navestisti. Tren din 20 in 20 de minute.
      Budapesta-Debrecen - aprox 220 km sub 2 ore trn din jumate in jumate de ora.
      Nemaivorbibd de alte tari.
      • +7 (15 voturi)    
        Pentru ca austriecii (Marţi, 28 decembrie 2021, 10:28)

        Tokeniza. Din carne de vake. [utilizator] i-a raspuns lui Stef_and

        Nu sunt romani.
      • 0 (2 voturi)    
        pai (Marţi, 28 decembrie 2021, 19:16)

        CalugaruVaxile [utilizator] i-a raspuns lui Stef_and

        ti-ai raspuns singur! Tocmai ai confundat trenurile de cursa lunga cu alea de navetisti. In Romania si alea ar fi pline, daca ar mai fi. Nu mai sint, pentru ca toata lumea mergea "cu nashu" si nu erau rentabile. In vest, trenul e FOARTE scump, si de la doua persoane in plus, e mai rentabil cu masina.
      • -1 (1 vot)    
        pentru ca viata in AT e scumpa (Vineri, 31 decembrie 2021, 0:43)

        mmmircea [utilizator] i-a raspuns lui Stef_and

        si acolo au si ei saracii lor, clienti la trenurile de navetisti. Si-acolo boierii merg cu e klasse pe autostrada, saracii la bahn.
    • +5 (13 voturi)    
      confunzi (Marţi, 28 decembrie 2021, 10:49)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Tokeniza. Din carne de vake.

      Acumularea de obiecte nu implica neaparat cresterea nivelului de trai. Degeaba le ai pe toate daca nu mai ai timp sa faci nimic pentru tine, pentru ca esti prea stresat de plata datoriilor..
      • -4 (12 voturi)    
        Te-a obligat cineva (Marţi, 28 decembrie 2021, 11:22)

        Tokeniza. Din carne de vake. [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Sa le cumperi? Iar daca acum nu ai timp din cauza stresului, inainte nu aveai din cauza spalatului rufelor. Stresul nu e o necesitate, spalatul rufelor DA!
        • -2 (4 voturi)    
          eu am timp (Marţi, 28 decembrie 2021, 16:19)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui Tokeniza. Din carne de vake.

          Pentru ca merg cu trenul, care circula cu 150-200km/h si nu trebuie sa conduc...
          • -1 (5 voturi)    
            Si eu am (Marţi, 28 decembrie 2021, 16:53)

            Tokeniza. Din carne de vake. [utilizator] i-a raspuns lui pehash

            Pentru ca atunci cand pot lucrez de acasa. Asadar viteza este o fractiune buna din cea a luminii.
  • 0 (22 voturi)    
    Basescu (Marţi, 28 decembrie 2021, 9:07)

    dx [utilizator]

    Și atunci a venit Baselu min transporturilor și a început declinul. S-a ales prafu
    • +5 (21 voturi)    
      si pen`ca (Marţi, 28 decembrie 2021, 9:51)

      victor L [utilizator] i-a raspuns lui dx

      prostia si incompetenta sint greu asumabile, hai sa dam vina pentru toate, pe Basescu.
      • +2 (2 voturi)    
        in cazul de fata tovarase viktor (Vineri, 31 decembrie 2021, 0:44)

        mmmircea [utilizator] i-a raspuns lui victor L

        chiar a fost Basescu, si a facut-o lata.
    • 0 (8 voturi)    
      Incredibil! (Marţi, 28 decembrie 2021, 12:57)

      tedycv [utilizator] i-a raspuns lui dx

      Infrastuctura, energia si toate utilitățile aparțin statului roman. Adică guvernului. El decide prețurile!.
      Omul are nevoie de ENERGIE pentru a trai.
      Sa dam acum vina pe Băsescu mi se pare o mare măgărie!
      Sănătate si la mulți ani!
  • +12 (12 voturi)    
    Foame de bani, baieti! (Marţi, 28 decembrie 2021, 9:10)

    Absurdistanul [utilizator]

    CFR, Posta, TVR, Radet sunt doar exemple de devalizare politica.
    Sunt de acord ca a existat si un interes din partea transportatorilor rutieri, dar acela nu a facut decat sa "ajute" la daramarea CFR marfa si calatori deopotriva!
    Acum stau si ma intreb ce om care a fost prim-ministru (fie si macar o zi) accepta sa coboare pe pozitia de ministru al transporturilor?
    Nu e etic politic si nici ceva de clasa, dar daca ministerul are multi bani de jumulit! Asta ma pune serios pe ganduri pentru ca exista riscul ca o mare parte din bugetul ministerului sa ajunga la infometatii politici actuali!
  • +4 (18 voturi)    
    nu (Marţi, 28 decembrie 2021, 9:55)

    frum [utilizator]

    nu merg des cu trenul, dar mi-e lehamite de CFR.
    Ultima data a fost in vara, trenul destul de aglomerat... de la Brasov la Bucuresti. Am avut bilet cu loc in primul set de scaune de langa usa... Din 8 persoane cate am stat acolo... doar eu eram singura cu bilet... ceilalti plateau discret cate o suma de bani controlorului... care nici macar nu se ferea... Alti 4 conationali au mai mers in hol langa wc...i-a intrebat controlorul de bilet... au zis ca n-au ... si atat , controlorul a trecut senin mai departe...
    Evident ca am facut reclamatie controlorului... O luna mai tarziu am primit raspuns de la CFR ca regreta incidentul... si atat.
    Cam asa e la stat... timpu trece, leafa merge... pe banii prostilor ca mine...
  • +2 (18 voturi)    
    CFR-ul a lasat loc liber dezvoltarii capitalismulu (Marţi, 28 decembrie 2021, 10:32)

    D-or [utilizator]

    Decizia luata de adevaratii conducatori ai Romaniei - nu de efemeridele oficiale - de a distruge transportul pe calea ferata a fost luata din motive politice cu sacrificarea intereselor economice si sociale.

    Trebuia construit cumva capitalismul, iar pentru aceasta, pe de o parte, trebuiau distruse toate sistemele integrate de transport, sanatate, energie, termoficare, etc. pentru a se permite inserarea capuselor si a inlocuitorilor privati, pe de alta parte, trebuiau dizolvate toate marile concentrari de forta de munca pentru ca sa nu ameninte plapindul capitalism.

    CFR-ul a fost trecut printr-un proces dirijat de moarte controlata, progresiva, locul sau fiind preluat de "micii capitalisti", respectiv, transportatorii auto sau feroviari privati.

    Dar, asa cum viermii mici sunt inghititi de altii mai mari, acum in locul micilor patroni romani intra altii mai mari, internationali, atit pe rutier cit si pe feroviar.

    Totul in dauna economiei si a populatiei care s-a incapatinat sa nu se lase alungata din tara.
    • +2 (2 voturi)    
      Așa gândeam și eu atunci. (Miercuri, 29 decembrie 2021, 2:43)

      Popeye_the_Sailor [utilizator] i-a raspuns lui D-or

      Că trebuia dezvoltat un capital românesc și tot ce aveau românii după căderea comunismului erau funcții și relații. Totuși asta a fost profund nociv pentru capitalismul românesc pentru că doar o foarte mică parte din noii îmbogățiți s-au gândit să treacă repede la afaceri curate. Cei mai mulți mai au și acum aceleași metehne. Iar populația nu-i destul de educată, sau vigilentă, ca să înțeleagă ce i se întâmplă și să poată redirecționa România pe o cale corectă.
      Cam așa îl înțeleg pe feroviarul123 de mai sus.
  • +7 (27 voturi)    
    Voi nu va vaccinati, dar vreti trenuri performante (Marţi, 28 decembrie 2021, 10:46)

    Shoshok [utilizator]

    Vreti societate dezvoltata ca in Vest?! Cu mentalitatea asta de soareci neo-comunisti nu veti reusi. Vi se dau sanse sa intrati in normalitate si voi va luati dupa Sosoaca. Voi, votanti ai PSD ce ati pus stampila pe corupti contra o sacosa cu alimente. Voi vreti competitivitate si standarde in dezvoltare?! Romania va ramane o tara agrara a investitorilor straini, o piata de desfacere a vestului, nu va mai avea nimic al ei - nici piata, nici productie, nimic. Totul vine de afara, inclusiv salariile, care le dam inapoi la ei. O colonie de import, unde strainii isi etaleaza produsele, iar gascanii fac rate ca sa le cumpere (rate tot la banci straine, evident). Vreti nu vreti, trebuie sa acceptati realitatea asta.
    • +3 (13 voturi)    
      zic si eu... (Marţi, 28 decembrie 2021, 13:26)

      John_Re [utilizator] i-a raspuns lui Shoshok

      ce treaba au trenurile performante cu vaccinarea?!

      in ceea ce priveste politicul, bucurestenii au votat aproape intotdeauna primari pnl sau non-psd. ti se pare ca orasul arata mai putin mizerabil comparativ cu altele? nope. este o catastrofa arhitecturala incepand cu gara de nord si imprejurimi.

      deci nu politica este problema in romania ci mentalitatea.
      • -3 (9 voturi)    
        Mergi si vaccineaza-te (Marţi, 28 decembrie 2021, 13:35)

        Shoshok [utilizator] i-a raspuns lui John_Re

        si nu mai comenta atat.
      • +2 (6 voturi)    
        Amice esti....! (Marţi, 28 decembrie 2021, 15:37)

        john-doe [utilizator] i-a raspuns lui John_Re

        Intre 2008 - 2020 Bucurestiul a avut numai primari PSD!
        • +2 (6 voturi)    
          vezi tu... (Marţi, 28 decembrie 2021, 17:02)

          John_Re [utilizator] i-a raspuns lui john-doe

          sunt vreo 32 de ani de la revolutie aka perioada1990-2021

          plus ca bucurestiul are 7 primari la fiecare 4 ani.

          trage linie si socoteste.
          • +1 (3 voturi)    
            Bine amice! (Marţi, 28 decembrie 2021, 21:33)

            john-doe [utilizator] i-a raspuns lui John_Re

            Pare ca trebuie sa ne intoarcem la banalul abac, au fost 8 primari alesi, iar PSD a avut 3 mandate, deci scorul e 5-3.
            Citez "bucurestenii au votat aproape intotdeauna primari pnl sau non-psd"
            Fraza asta in contextul 5-3 pare a unuia care cu greu a trecut de clasa preliminara de le gradinita la artimetica, si a chiulit la ora de logica (ok, mea culpa, daca nu a beneficiat de asa ceva)! De asemenea singurul (si unicul) primar PNL a fost Halaicu!
  • 0 (14 voturi)    
    Nu este declin, e vorba de siguranta (Marţi, 28 decembrie 2021, 11:44)

    Emma12 [utilizator]

    La viteze foarte mari, de ex. 50 km/h, din cauza frecarii cu aerul trenul poate de ia foc. Mecanicul stie de acest fenomen fizic si reduce viteza la 30 km/h.
  • +3 (9 voturi)    
    30 de ani de management PSD.... (Marţi, 28 decembrie 2021, 13:04)

    taro [utilizator]

    asta e rezultatul.

    Noroc ca sunt incompetenti si la furat ca altfel nu mai existau trenuri.
  • +3 (3 voturi)    
    Craiova-București (Marţi, 28 decembrie 2021, 15:18)

    B2308 [utilizator]

    E mai rău decât scrie acolo. Nu există trenuri care fac sub 3 ore, pentru că absolut toate au întârzieri de 20-40 de minute. Sunt porțiuni mare în care trenul merge cu 30km/h. E un dezastru, mers de căruță.
  • +1 (9 voturi)    
    Stat esuat (Marţi, 28 decembrie 2021, 15:31)

    Un_individ [utilizator]

    Romanistan este un stat Esuat. Ce este asa greu de inteles, cand este tara hotilor.
  • -2 (4 voturi)    
    daca tot votati (Marţi, 28 decembrie 2021, 18:07)

    hanu [utilizator]

    banditi de stanga de 30 de ani, eu ce sa va fac. Pupici din America.
  • +1 (5 voturi)    
    Se cheama economie de piata (Marţi, 28 decembrie 2021, 19:20)

    CalugaruVaxile [utilizator]

    A fost mai simplu sa foloseasca autobuze. De ce? pentru ca marea majoritate a uaminilor muncii nu voiau sa mearga intre doua orase mari. voiau sa mearga intre doua sate. De ce s-au golit orasele? pentru ca s-a darimat economia. Hai ca nu e asa de greu. In Romania, trenul pur si simplu nu renteaza. Nu ai ce marfa sa transporti, nu ai ce calatori sa transporti. Trenul renteaza la volum mare. Ori in Romania asa ceva nu exista. pariez ca si maretele autostrazi or sa fie dezolant de goale. Da, sigur, DNurile sint in prezent pline, pentru ca sint drumuri proaste, de mic volum. Cind o sa se faca o infrastructura de volum intr-adevar mare, o sa vedem cit de necesare chiar erau. Probabil nu cine stie ce
  • +2 (4 voturi)    
    Articolul vorbeste despre alta realitate (Miercuri, 29 decembrie 2021, 12:07)

    Razvan_M [utilizator]

    ... decat ce am simtit eu pe propria piele mergand cu trenurile de calatori in perioada studentiei 1996-2000: trenuri imputite, incinse vara si inghetate iarna, cu intarzieri epice. De aceea au si aparut bancurile despre calatoriile cu trenuri atat de populare pe TNR.
    Si cumva, dupa ce am fost indemnati agresiv sa ne privatizam (a se citi "sa vindem pe 2 lei") cam toata industria, ni se trasmite ca lucrurile merg si mai prost acum in acele domenii privatizate si ca este tot vina statului / a noastra ca votanti.

    Oare asa se manareste si istoria mare?


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by