În Cehia se fac noi consultări preliminare pentru a vedea dacă este viabilă o cale ferată foarte scumpă, cu cost per kilometru de peste 60 milioane dolari. Este vorba despre o nouă linie de 27 km care va costa cel puțin 1,76 miliarde dolari, fiindcă va fi în tunel pe mai bine de 90% din distanță. Linia din zona capitalei Praga va îmbunătăți atât legăturile din jurul capitalei, cât și pe cele de lungă distanță, dar va permite și circulația mai multor trenuri de marfă.

Tren Pendolino din CehiaFoto: Kaprik, Dreamstime.com

Proiectul supus consultării publice este cel al unei noi linii Praga-Smíchov – Beroun care să aibă 26,4 km lungime, dintre care 24,8 km vor fi prin tunel. Între gara Praga Smichov și Beroun sunt în varianta actuală de traseu 39 km și cele mai rapide trenuri fac 35 de minute. În noua variantă cea mai rapidă călătorie ar dura 12 minute, pentru că viteza maximă posibilă ar fi 200 km/h.

Noua variantă ar decongestiona traficul pe varianta actuală și ar permite circulația mai multor trenuri între Praga și orașe importante precum Plzen, Munchen și Nuremberg. În plus ar scurta timpii de parcurs pentru trenurile de marfă.

Proiectul este foarte scump și va dura mult fiindcă presupune săparea a două tuneluri lungi de 25 km la adâncimi ce ar ajunge și la 130 de metri.

Compania de infrastructură Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) va organiza mai multe sesiuni de consultări, fiind vorba de una dintre cele mai mari investiții feroviare din țară.

Dacă se va da undă verde pentru tot, construcția ar trebui să se întâmple între 2027 și 2036.

Sursa: International Railway Journal