În Serbia au început să circule trenuri care ating 200 km/h pe o secțiune dintre orașele Belgrad și Novi Sad, pe o linie modernizată cu ajutorul unor companii chineze și finanțată de Serbia, de ruși și de chinezi. Este prima oară când trenurile de pasageri ating 200 km/h în Serbia.

Tren Stadler Kiss pentru SerbiaFoto: Mladen Žarkovic

În România cele mai rapide secțiuni sunt pe magistrala București - Constanța (160 km/h) și câteva secțiuni nou - reabilitate în vestul țării, pe coridorul IV (spre exemplu Arad - Curtici). Au fost experți care au spus că ar fi bine dacă România reabilita București - Constanța pentru 200 km/h, mai ales că a fost o lucrare ce a durat șase ani și a costat aproape un miliard de euro.

Între Belgrad și Novi Sad sunt 78 km, iar cele mai rapide trenuri făceau 95 de minute. Acum, după modernizare, cele mai rapide trenuri fac 36 de minute, fiind vorba despre garnituri elvețiene noi, Stadler Kiss, cumpărate anul trecut.

Practic, pe 41 de km, între localitățile Batajnica și Karlovacki, cele mai rapide trenuri ating 200 km/h. Pe o altă secțiune viteza maximă este 160 km/h, iar pe secțiunea mai lentă, 100 km/h.

Trenurile RE și R, cu viteze maxime de 160 km/h, fac între 49 și 57 minute, în funcție de numărul de opriri.

În 2-3 luni vor începe să circule și trenuri de marfă pe secțiunea modernizată.

Serbia și Ungaria au un mare proiect de 3 miliarde dolari pentru modernizarea căii ferate Budapesta - Belgrad, astfel că în 4-5 ani drumul de 350 km să dureze 3 ore și jumătate în loc de opt.

Lucrările pentru dublarea liniei au început pe o secțiune din Ungaria în toamna lui 2021, iar pe secțiunea sârbă de 108 km (1,2 miliarde euro) dintre Novi Sad și Kelebia lucrările vor începe în aprilie.